harmittaa lapsen puolesta

Löytyisikö täältä neuvoja tai kokemuksia, miten ootte saaneet välit toimimaan lapsen kaverien vanhempien kanssa? Meillä on tilanne, että lapsen parhaan kaverin vanhempien kanssa on todella vaikea sopia leikkitapaamisia tai yhteistä tekemistä. Lapsi ei tietenkään ymmärrä tätä vaan kaipaa kaveriaan ja haluaisi puuhata yhdessä. Tapaavat toki hoitopaikassa, mutta lomilla tai muutenkin vapaa-ajalla olisi mukava tehdä asioita yhdessä. Vanhemmat vaan ovat niin kiireisiä, että tapaamisia ei saada sovittua tai jos joku on sovittu pari viikkoa aiemmin, se saatetaan perutaan viime tingassa. Lapsi on tietysti pettynyt jos on ehditty jo puhua että pääsisi kaverin kanssa puuhaamaan. Olemme fasessa kavereita ja sieltä näen että tällä lapsen kaverilla on serkkuja ja joitain muita leikkikavereita, joiden kanssa tapaavat. Voiko olla niin että satumme aina ehdottamaan huonoon aikaan tekemistä/tapaamista vai vältteleeköhän perhe meitä jostain syystä? Lapsemme on ainoa lapsi (toinen on ollut toiveissa mutta eipä ole onnistunut), ja samanikäisiä serkkuja ei ole ja kavereitakin vähänlaisesti. Surettaa lapsen puolesta, kun haluaisi niin kovasti nähdä useammin tätä kaveria vapaa-ajallakin, mutta tapaamisten sopiminen on kovan työn takana. Lapset ovat vielä niin pieniä, että keskenään eivät voi sopia tapaamisista.

Sivut

Kommentit (216)

Vierailija

Lapsi on päivähoidossa montako tuntia päivässä?

Jos lapsi on niin pieni, ettei itse pääse kaverille, niin meillä on kyllä aika selkeää, että sitten ei kaveria tavata ja lomia yhdessä vietetä. En ryhdy kalenteroimaan vapaa-aikaani jonkun toisen perheen vaatimusten mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on niin pieni, ettei itse pääse kaverille, niin meillä on kyllä aika selkeää, että sitten ei kaveria tavata ja lomia yhdessä vietetä. En ryhdy kalenteroimaan vapaa-aikaani jonkun toisen perheen vaatimusten mukaan.

Joku ehdottaa leikkitreffejä lasten kanssa = toisten vaatimus "kalenteroida" oma vapaa-aika heidän mukaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joku ehdottaa leikkitreffejä lasten kanssa = toisten vaatimus "kalenteroida" oma vapaa-aika heidän mukaan?

Kyllä. Minulla ei ole mitään halua olla yhteydessä lapsen päiväkotikavereiden vanhempiin vapaa-ajallani ja pidä tuollaisia ehdotuksia vähintäänkin typerinä. Eri asia, jos vanhemmat tuntevat  toisensa ennestään, mutta en todellakaan halua lähteä viikonloppuna jonkun vieraan ihmisen kanssa kahvittelemaan tai kentän laidalle siksi, että lapsemme joka tapauksessa ovat yhdessä jo noin 8 h/arkipäivä. En koe, että lapseni tarvitsee mitään leikkitreffejä, kavereita on naapurustossa ja sitten todellakin on serkut, joiden vanhempienkin kanssa viihdyn mainiosti.

Lapseni eivät ole minulle tapa saada uusia ystäviä.

Vierailija

Mitenköhän oma lapsesi mahtaa kohdella tuota kaveria? Voi olla, että itse et tiedä kaikkea. Voi olla jokin tällainenkin syy taustalla, etteivät tahdo sopia tapaamisia.

Vierailija

Minä olen ratkaissut tuon aikoinani niin, että olen kysynyt "tulisko Maija meille leikkimään seuraavalla viikolla jonakin iltana? Saa tulla yksin, olen kotona vahtimassa tai saat tulla mukaan kahville jos haluat"

Osa vanhemmista ei halua kaveerata muiden vanhempien kanssa, osa taas haluaa olla itse vahtimassa.

Vierailija

En minäkään jaksaisi taaperoita kyläilyttää vieraiden luona, en todellakaan. Joko ehdottaisin, että voisiko lapsikaveri tulla teille ilman vanhempia kylään ja joskus jatkossa vuoroin vieraissa ehkä, tai sitten leikkimiset saisi odottaa lasten kasvamista ja itsenäistä sopimista. Minkä ikäisiä ovat?

Vierailija

Meillä ainakin oli tarpeeksi tekemistä ihan omastakin takaa lomilla ja viikonloppuisin kun lapset olivat pieniä, enkä todellakaan olisi ruvennut aikatauluttamaan mitään leikkitreffejä ulos tai sisään joidenkin puolituntemattomien vanhempien kanssa. Lapset tapasivat tarhassa, ja leikkivät yhdessä. Viikonloppuisin ja lomilla oli sitten kullakin omat menonsa; serkut, perhetutut, omat sisarukset.

Myöskään emme koskaan, todellakaan koskaan, hehkuttaneet mitään tapahtumaa tai tapaamista etukäteen lapsille, ehkä edellisenä iltana; koska se pettymys jos sittenkään ei toteutunut.

Vierailija

Leikkitreffejä päiväkotipäivän päälle... Ymmärrän ettei ole. Tai loma-aikoina... Arki on useimmilla perheillä todella aikataulutettua, että lomalla haluaa vain olla.
Ehdotuksia: Etsi lapselle kavereita naapurustosta tai lähileikkipuistosta. Hanki lapsellesi harrastuksia. Siirrä lapsen kaveritreffien sopimiset siihen hetkeen, kun lapsi voi itse sopia treffit esim. Ekalla luokalla kännyllä.

Vierailija

Oma kokemus on, että leikkitreffit = toisen lapsen vanhemmille vapaapäivä. Sovitaan, että se 4v tulee klo 10 ja haetaan klo 13, mutta sitten tuleekin viesti, että sorry, voidaanko hakea vasta klo 15 kun onkin jotain esteitä (auto hajosi, mies katosi, kauppa olikin kiinni ja piti lähteä mökille jne.) ja uusi viesti tulee klo 15.15, että sorry ja voi kamala sentään, kun nähtiin tuttavapariskunta, ja ne pyysi kahville, me kyllä tullaan ihan kohta. Lopulta noin klo 18 tullaan hakemaan lapsi, ei kysellä, että oliko teillä tänään jotain muutakin tarkoitus tehdä kuin vahtia meidän lasta, mutta todella suurieleisesti ojennetaan joku luomuteepaketti ja sanotaan, että eihän meidän Miri-Marista mitään vaivaa ollut, saitte tekin omaa aikaa, kun lapset leikki keskenään.

Tosiasiassa olen klo 10 lähtien joutunut setvimään lasten välejä,keksimään leikkejä,estänyt rikkomasta meidän lapsen leluja, yrittänyt keksiä sopivaa syötävää (kun kaikki on vieraalle lapselle yäk) ja siivonnut uudestaan ja uudestaan sotkuja, joita syntyy järjettömästä riehumisesta.

Joten kiitos ei, ei leikkitreffejä!

Vierailija

Pointti ei ole se että koitan itse saada uusia ystäviä. Lähinnä yritän tukea lapsen kaverisuhdetta, mutta ilmeisesti tosiaan on ihmisiä jotka periaatteellisesti kieltäytyy olemasta yhteydessä päiväkotikavereiden vanhempiin :(

Päiväkodissa luodaan jo kaverisuhteita jotka jatkuu toivottavasti kouluunkin, siellä ei ole paljon apua niistä serkuista ja omien kavereiden lapsista. Hoitopaikassa on 20 muutakin lasta, ja lapsi nyt sattuu luomaan enemmän kahdenkeskisiä kaverisuhteita, joten kahdestaan leikkiminen kaverin kanssa silloin tällöin on hänelle tosi tärkeää.

Ap

Vierailija

Meillä on kyllä illat ja viikonloput täynnä menoa ja ei tuollaista harrasteta. Leikkii naapureiden ja sisarusten kanssa. Ei viedä ja tuoda kuin tanssitunnille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pointti ei ole se että koitan itse saada uusia ystäviä. Lähinnä yritän tukea lapsen kaverisuhdetta, mutta ilmeisesti tosiaan on ihmisiä jotka periaatteellisesti kieltäytyy olemasta yhteydessä päiväkotikavereiden vanhempiin :(

Päiväkodissa luodaan jo kaverisuhteita jotka jatkuu toivottavasti kouluunkin, siellä ei ole paljon apua niistä serkuista ja omien kavereiden lapsista. Hoitopaikassa on 20 muutakin lasta, ja lapsi nyt sattuu luomaan enemmän kahdenkeskisiä kaverisuhteita, joten kahdestaan leikkiminen kaverin kanssa silloin tällöin on hänelle tosi tärkeää.

Ap

Sitten kun osaavat itse tulla ja mennä kavereiden kanssa niin ok. Ei ennen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat