Onko ok maksaa sekarotuisesta 500-700 euroa?
Mitä mieltä? Paljon kalliita seropeja myynnissä joka puolella.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
On ihan selvää, että kalliille sekarotuisillekin on markkinat, koska rotukoirien hinnat on karanneet ihan käsistä. Joka tapauksessa siis se 700 euroakin on usein vain 50 % rotukoiran hinnasta. Esimerkkinä nyt vaikka suuressa suosiossa olevat sheltit. Hinta nousee joka vuosi parilla sadalla. Viime vuonna sheltin sait 1400 eurolla ja tän tiedän siitä, että itse ostin. Tänä vuonna hinnat on järjestään suurimmalla osalla kasvattajista jo 1500-1600 euroa. Puhumattakaan sitten noiden miniatyyrirotujen hinnoista. Pomeranianit maksaa keskimäärin 2500 euroa tällä hetkellä. Jos ostat jonkun sekarotuisen pienen vaikka 800 eurolla, niin se 800 e on kuitenkin vain 32 % rekatun pomeranianin hinnasta.
Lisättäköön vielä se, että mikään ei silti 100 % varmuudella takaa, että pentutarkissa (jossa vaan tutkitaan todella pintapuolisesti pennun terveys) terveeksi todettu pentu on sitä jatkossa. Ihan voi käydä jokainen vaikka lukemassa shelttien luksaatio-ongelmien yleisyydestä ja pommien sairauksista, ne on todella yleisiä. Joten ymmärrän, jos joku maksaa sen 700 euroakin seropista. Koirien hinnat on ihan hulluja tällä hetkellä, niin sekarotuisten kuin rekattujenkin, mutta sekarotuisten hintojen nousu johtuu käytännössä siitä, että rekattujen hinnat on nousseet. Sillä kuten edellä todettu, 700 euroa on silti paljon vähemmän kuin vaikka 1400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset tykkää aina roduista. Se on nähty. Sekarotuisten syrjiminen on rasismia.
Totta. Aika vähän näkyy miehiä vaikkapa missään koiraharrastuksissa. Agilityssä jne ja yleensä noissa harrastuksissa näkee suurimmaksi osaksi rekisteröityjä rotukoiria.
Kodinvaihtajakoiria saa paljon halvemmalla, ja usein koiran uuden kodin tarpeen taustalla on omistajan muuttunut elämäntilanne tai puhjennut allergia. Siellä voi olla ihan nuoria ja hyvin käyttäytyviä koiria, jotka kuitenkin tarvitsee uuden kodin. Kannattaisi katsoa kaikki sellaiset ilmoituksen ensin läpi vaikka tori.fissä. Niiden koirien joukossa on myös rotukoiria, ja halvoille hinnoille on se yksinkertainen selitys, että koira tarvitsee mahdollisimman pikaisesti uuden kodin.
Urpot täällä toitottaa kuinka seropit ovat terveempiä. Mulla on teille ikäviä uutisia; ei oleee. Jos sekoitat keskenään useaa rotua, joilla kaikilla perinnöllisiä ongelmia, voi olla että nää ongelmat vain kasautuvat jälkikasvulle.
Juttu on siinä että valitsee rodun, joka on mahdollisimman terverakenteinen ja hankkii sen hyvältä kasvattajalta, joka etsii emälle sulhon vaikka rapakon takaa, että voidaan välttää sukurasitteita. Selittäkääs kuinka minun 11-vuotias ROTUkoirani on elänyt ilman minkäänlaisia perinnöllisiä sairauksia tai ongelmia koko tähänastisen elämänsä. Ei minkäänlaista ongelmaa liikkua, hengittää tai olla. Tämä on ihan tavallista kyseisen rodun parissa, ja vastaavia ja terveempiäkin rotuja on.
En itse hankkisi seropia ellen olisi tietoinen mitä rotuja siinä on, ja ne sattuisivat olemaan just eikä melkein täydellinen yhdistelmä, tai ellei kyseessä olisi joku pelastettava tapaus. Kunnes tällainen tulee vastaan, hankin koiran kasvattajalta.
Vierailija kirjoitti:
Kodinvaihtajakoiria saa paljon halvemmalla, ja usein koiran uuden kodin tarpeen taustalla on omistajan muuttunut elämäntilanne tai puhjennut allergia. Siellä voi olla ihan nuoria ja hyvin käyttäytyviä koiria, jotka kuitenkin tarvitsee uuden kodin. Kannattaisi katsoa kaikki sellaiset ilmoituksen ensin läpi vaikka tori.fissä. Niiden koirien joukossa on myös rotukoiria, ja halvoille hinnoille on se yksinkertainen selitys, että koira tarvitsee mahdollisimman pikaisesti uuden kodin.
Monesti kodinvaihtajilla on taustallaan huono koulutus entisen omistajan takia siis ja näin ollen voivat olla aika työläitä verrattuna siihen, että kouluttaa pennun alusta alkaen itse hyvin. Ei siis sovi kaikille kodinvaihtajat. Harvoin on tarjolla sellaisia kodinvaihtajilla, joilla ei olisi jotain käytöshäiriöitä tai huonoa koulutusta taustalla. Toinen juttu on myös sitten se, että monesti kodinvaihtajat eivät sovi kerrostaloon tai rivitaloon tms. Tämmöisiä kohtia niissä ilmoituksissa monesti on.
Vierailija kirjoitti:
Urpot täällä toitottaa kuinka seropit ovat terveempiä. Mulla on teille ikäviä uutisia; ei oleee. Jos sekoitat keskenään useaa rotua, joilla kaikilla perinnöllisiä ongelmia, voi olla että nää ongelmat vain kasautuvat jälkikasvulle.
Juttu on siinä että valitsee rodun, joka on mahdollisimman terverakenteinen ja hankkii sen hyvältä kasvattajalta, joka etsii emälle sulhon vaikka rapakon takaa, että voidaan välttää sukurasitteita. Selittäkääs kuinka minun 11-vuotias ROTUkoirani on elänyt ilman minkäänlaisia perinnöllisiä sairauksia tai ongelmia koko tähänastisen elämänsä. Ei minkäänlaista ongelmaa liikkua, hengittää tai olla. Tämä on ihan tavallista kyseisen rodun parissa, ja vastaavia ja terveempiäkin rotuja on.
En itse hankkisi seropia ellen olisi tietoinen mitä rotuja siinä on, ja ne sattuisivat olemaan just eikä melkein täydellinen yhdistelmä, tai ellei kyseessä olisi joku pelastettava tapaus. Kunnes tällainen tulee vastaan, hankin koiran kasvattajalta.
Tuo on ihan totta että ei seropit ole sen terveempiä kuin rotukoiratkaan. Mutta sanoisin etteivät sen sairaampiakaan paitsi pentutehtailijoiden tuotokset joita ei tietenkään pidä mennä hankkimaan. Oma kantani on että, voi hankkia hyvillä mielin seropin jos pystyy selvittämään ettei kyse ole pentutehtailusta tai muusta epäilyttävästä esimerkiksi että on kahden sairaan koiran pennut. Semmosia ei pidä mennä ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata myöskään hommata rotukoiraa, joka on ihan todistetusti täysin sairaan rodun edustaja esim. englanninbulldoggi. Todennäköisyys saada sairas koira sellaisesta rodusta on varmasti korkeampi kuin sekarotuisilla keskimäärin, vaikka olisi kuinka huolella valitut vanhemmat. Ihan johtuen siitä, että on jalostettu rakenteeltaan ja kaikelta muulta mahdolliselta niin sairaaksi kuin vain voi olla, joten rodussa ei ole ns. yhtään oikeasti tervettä koiraa.
Joku terveiden ja rekisteröityjen noutajakoirien vaikka novascotia ja labradori, tai spanielien mix voi olla oikein mukava harrastus- ja seurakoira. Kyllä semmoisesta voi maksaakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekarotuiset ovat terveempia monia rotukoiria nykyään. Rotujalostus on pilannut koirien terveyden lopullisesti melkein kaikissa suosituissa koiraroduissa. Nyt "tehtaillaan" sekarotuisia tähän hätään :)
En maksaisi niin paljon sekarotuisesta, sillä hinnalla voi hankkia suhtkoht terveen rotukoiran.Tää nyt on niin myytti kuin vain voi olla.
Ei edes ole. Toki ei koske kaikkia rotuja kuten perinteisiä metsästyskoiria, mutta saksanpaimenkoiralla lonkkavikoja, cavalier kärsii liian pienestä päästä suhteessa aivoihin ja kärsii päänsärystä, monella mäyräkoiralla selkävikoja, mopsilla hengitystieongelmia, englanninbulldoggi kärsii myös hengitystieongelmista ja osa pystyedes synnyttämään pentuja. Toki jos sotket englanninbulldogin ja sakemannin keskenään, niin ei siitä kyllä terveempää tule.
Se on myytti että sekarotuiset olisivat terveempiä.
On ihan selvää, että kalliille sekarotuisillekin on markkinat, koska rotukoirien hinnat on karanneet ihan käsistä. Joka tapauksessa siis se 700 euroakin on usein vain 50 % rotukoiran hinnasta. Esimerkkinä nyt vaikka suuressa suosiossa olevat sheltit. Hinta nousee joka vuosi parilla sadalla. Viime vuonna sheltin sait 1400 eurolla ja tän tiedän siitä, että itse ostin. Tänä vuonna hinnat on järjestään suurimmalla osalla kasvattajista jo 1500-1600 euroa. Puhumattakaan sitten noiden miniatyyrirotujen hinnoista. Pomeranianit maksaa keskimäärin 2500 euroa tällä hetkellä. Jos ostat jonkun sekarotuisen pienen vaikka 800 eurolla, niin se 800 e on kuitenkin vain 32 % rekatun pomeranianin hinnasta.