Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vieläkään tiedä, minne hakisin yhteishaussa

Vierailija
27.02.2018 |

Hakuaikaa on 13. päivään asti, enkä vieläkään tiedä ollenkaan, minne hakisin. Mikään ei oikein kiinnosta, mutta en halua syrjäytyäkään ja pakko on jonnekin hakea. Amiksessa opetus ei ole laadukasta ainakaan täällä päin, enkä tiedä, miten pärjäisin lukiossa. Minulla on keskivaikea hahmotushäiriö ja matematiikan oppimisvaikeus. Käsitöitä ja kotitaloutta vihasin, hahmotushäiriön takia en oikein nähnyt mitä olin tekemässä ja mittoja en erottanut toisistaan. Opokeskusteluistakaan ei oikein ole ollut apua. Mikä siis neuvoksi, minne kannattaisi hakea? Muita, joilla sama tilanne?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne ollut jo varmaan +10v ja nyt olen jo kohta 32v enkä edelleenkään tiedä.

Mikään ei kiinnosta ja aikaa tulee hukattua hanttityössä mistä ei ole loppuelämän työksi.

Vierailija
4/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee muutama ammatinvalintatesti netissä, jos kenestäkään ei ole apua in real life.

Vierailija
5/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, en itse halua tuon kaltaiseen tilanteeseen ajautua. Työttömyys pelottaa, mutta toisaalta tuntuu, etten pärjäisi varmaan oikein millään alalla, kun olen jotenkin niin tumpelo kaikessa enkä oikein osaa mitään.

Varmaan parhaiten pärjäisi jossain tehtaalla, mutta nekin työt on korvattavissa koneilla eikä niihinkään ilman koulutusta pääse.

Ap

Vierailija
6/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty on, maanviljelijää ja insinööriä suositellaan. Kaikki tutut tuntuu olevan jopa kumpaa noista, eikä ne hommat kyllä kiinnosta, en edes voisi olla insinööri vitosen matikalla ja hahmotushäiriö toisi myös omat haasteensa. Mitkään maalaishommat ei kiinnosta, kamala seurata vierestä tilallisten arkea ja rahatkaan ei tunnu riittävän mihinkään. Olen myös pahasti heinälle allerginen. Nuo testit tuntuvat aina julmalta pilalta, niissä ei koskaan ole realistisia vaihtoehtoja. Olen myös tehnyt testejä, joissa on huomioitu rajoitteet, silti suositellaan arkkitehtiä, patologia, insinööriä, teurastajaa, käsityönopettajaa ja kokkia sekä ydinfyysikkoa. Vinkkaa joku hyvä testi, jos sellaisia tiedät jostain löytyvän!

Ap

Vierailija
7/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi? :) Hyvä työllisyystilanne.

Vierailija
8/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerropa missä olet hyvä, mitä osaat, mitä teet mielelläsi?

Miten hahmotushäiriö haittaa jokapäiväistä elämääsi?

Tykkäätkö olla ihmisten kanssa tekemisissä?

Vierailija
9/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat tarvitsevat kai matikkaa jonkin verran. Meidän kunnassa ainakin on sellainen tilanne, ettei opetusta käytännössä ole lainkaan. Opiskelijat saattavat käydä kerran kuussa koululla tai metsäretkellä paistamassa makkaraa ja leikkimässä ponileikkiä, sitten taas pariksi viikoksi kotiin makaamaan ja itsenäisesti opiskelemaan ilman kunnollista pohjustusta. Näin ovat monet tutut kertoneet, ei kuulemma opi oikein mitään ja koulutuksesta ei juuri ole hyötyä. En sitten tiedä, miten muualla Suomessa.

Ap

Vierailija
10/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajat tarvitsevat kai matikkaa jonkin verran. Meidän kunnassa ainakin on sellainen tilanne, ettei opetusta käytännössä ole lainkaan. Opiskelijat saattavat käydä kerran kuussa koululla tai metsäretkellä paistamassa makkaraa ja leikkimässä ponileikkiä, sitten taas pariksi viikoksi kotiin makaamaan ja itsenäisesti opiskelemaan ilman kunnollista pohjustusta. Näin ovat monet tutut kertoneet, ei kuulemma opi oikein mitään ja koulutuksesta ei juuri ole hyötyä. En sitten tiedä, miten muualla Suomessa.

Ap

Ei lähihoitaja tarvitse niin paljon matikkaa, harkitseppa sitä alaa vielä.

Vierailija
11/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan keskiverto monissa aineissa, en erityisen hyvä tai lahjakas missään.

Hahmotushäiriö ilmenee esimerkiksi siten, että on vaikea käyttää viivotinta ja erottaa rajoja, kaadan usein ohi jos vaikka otan maitoa, vaikka tähtäisin kunnolla, kengännauhoja oli todella vaikea oppia solmimaan ja suunnat menee sekaisin helposti. Luultavasti en voi hankkia ajokorttia.

Pärjään ihmisten kanssa ihan hyvin, vaikken niistä kamalasti pidäkään. Parhaiten viihdyn yksin tai kaltaisteni seurassa.

Ap

Vierailija
12/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene kauppaa töihin.

Pärjäät siinä hyvin.

Vierailija
13/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde kiertämään maailmaa vuodeksi. Teet hanttihommia aina sen verran että saat syödäksesi ja pääset vaihtamaan maisemaa.

Vierailija
14/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis 15-16 -vuotias? Jos olet, kirjoitat erittäin hyvin ja analysoit kypsästi. Pärjäät kyllä elämässä :)

Vierailija
15/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi joku puutarhuri tai viherrakennusala?

Vierailija
16/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä merkonomia yhtenä vaihtoehtona pidän. Minulla ei ole varaa matkustella, ollaan köyhiä. Äiti on kassatäti ja isä talonmies.

Toisaalta kun on nähnyt miten huonosti pärjää tuolla äidin koulutuksella, ei oikein tee mieli sinnekään hakea. Pakko silti jotain keksiä, laitan varmaan vaihtoehdoksi.

Ap

Vierailija
17/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku matkailuala?

Mitkä ovat vahvimmat aineet koulussa?

Vierailija
18/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi joku puutarhuri tai viherrakennusala?

En ehkä suosittelisi, enkä tajua miten suosittelet sinäkään. Jos on hahmotushäiriö niin tällainen ala ei ole se kaikista paras. Tunnen parikin ihmistä jotka ovat viherrakennusta amiksessa opiskelleet, molemmilla hyvä spatiaalinen hahmotuskyky ja kuulemani perusteella sitä myös alalla tarvitsee.

Vierailija
19/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pidätkö opiskelemisesta ja uuden oppimisesta näin yleisesti? Luetko kirjoja vai teetkö jotain muuta mielummin? Millaisia arvosanoja ja mistä aineista olet saanut ylä-asteella?

Vierailija
20/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielestä ja englannista yleensä 9-10 ilman minkäänlaista vaivannäköä, muista aineista sitten seiskaa, kasia tai ysiä motivaatiosta riippuen. Tykkään lukea.

Jotkut aineet on sellaisia, ettei voisi vähempää kiinnostaa (yhteiskuntaoppi, fysiikka, kemia ja liikunta) mutta äidinkielestä tykkään.

Ap