Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vieläkään tiedä, minne hakisin yhteishaussa

Vierailija
27.02.2018 |

Hakuaikaa on 13. päivään asti, enkä vieläkään tiedä ollenkaan, minne hakisin. Mikään ei oikein kiinnosta, mutta en halua syrjäytyäkään ja pakko on jonnekin hakea. Amiksessa opetus ei ole laadukasta ainakaan täällä päin, enkä tiedä, miten pärjäisin lukiossa. Minulla on keskivaikea hahmotushäiriö ja matematiikan oppimisvaikeus. Käsitöitä ja kotitaloutta vihasin, hahmotushäiriön takia en oikein nähnyt mitä olin tekemässä ja mittoja en erottanut toisistaan. Opokeskusteluistakaan ei oikein ole ollut apua. Mikä siis neuvoksi, minne kannattaisi hakea? Muita, joilla sama tilanne?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ihan samaa kuin joku aiemmin vastannut, että ap kirjoittaa ja analysoi hyvin!

Minullekin tuli mieleen merkonomin tutkinto. Senhän ei edes tarvitse jäädä lopulliseksi/ainoaksi tutkinnoksesi, voit hakeutua sen jälkeen vielä eteenpäinkin.

Tai oletko varma, ettet sittenkin pärjäisi lukiossa.

Vierailija
22/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidinkielestä ja englannista yleensä 9-10 ilman minkäänlaista vaivannäköä, muista aineista sitten seiskaa, kasia tai ysiä motivaatiosta riippuen. Tykkään lukea.

Jotkut aineet on sellaisia, ettei voisi vähempää kiinnostaa (yhteiskuntaoppi, fysiikka, kemia ja liikunta) mutta äidinkielestä tykkään.

Ap

Mene lukioon. Pärjäät kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisit hyvin pärjätä lukiossakin. Tärkeintä siellä on osata analysoida, jäsentää ja kirjoittaa hyvin. Äikästä ja enkusta pääset varmasti hienosti läpi ja matikka lyhyenä + minimikurssit yh:ta, fyssaa ja kemmaa. Maksimimäärät kursseja äikästä, enkusta ja muista reaaliaineista kuin yllämainitut.

Ja, jos ei lukio millään suju, niin sitten vaan keskeytät ja haet esim. merkonomiksi. Saat kuitenkin korvattua jo suoritettuja perusopintoja lukiossa, joten hukkaan se ei menisi siinä tapauksessa.

Vierailija
24/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole varma, minne hakisit, niin miten olisi jokin kymppiluokan tapainen tai VALMA-koulutus tms. Korottaisit numeroitasi vielä vuoden verran ja saisit kenties yksilöllisempää apua, mihin hakea vuoden kuluttua. Joillakin paikkakunnilla on jotain pajatoimintaakin. Käyvät tutustumassa erilaisiin oppilaitoksiin ja pajallakin voi korottaa numeroita, suorittaa ea-kurssin, hygieniapassin tms. mitä porukka nyt sitten haluaa. LIsäksi siitä maksetaan työmarkkinatukea eli saa rahaa tulevia opintoja varten.

Vierailija
25/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä voisi lukiotakin yrittää. Nuo lukuaineet vaan tuntuu tappavan tylsiltä, eikö mikään niistä kiinnosta niin että jaksaisin panostaa.

Lukiosta on turha lähteä hakemaan huonoja papereita. Siellä tulee myös lisää näitä tappotylsiä aineita, kuten psykologia ja filosofia. En osaa ajatella mitenkään syvällisesti ja motivaatio tuskin riittäisi niihinkään. Olen melko varma, ettei lukio sopisi minulle. Duunareita on vanhemmatkin.

Ap

Vierailija
26/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppiluokkaa olen harkinnut, mutta vanhemmat ovat eri mieltä. Olin viikonloppuna koulutuksessa samalla opistolla, jossa on kymppiluokka. Voisin kyllä sinnekin hakea, ei ole pitkä matka ja linja-autot kulkee hyvin.

Ap

Vierailija
27/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaopiston matikka ja kirjanpito ovat vaativia kursseja.

Vierailija
28/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien matikka on helpompaa.

Vierailija
29/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikassa mulla on suuria vaikeuksia jopa peruslaskuissa, en sitten tiedä mitä se sinun helppo sitten on. En haluaisi kenellekään aiheuttaa hengenvaaraa omalla osaamattomuudellani.

Ap

Vierailija
30/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites laitoshuoltajan opinnot?

Vierailija
31/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse amis, alaa voit vaihtaa, jos ei ole mieluinen. Mieti ensin mitä olisit valmis koittamaan. Onko sinulla kokemusta jostain. Esim. Oletko hoitanut lapsia? Tykkäätkö laittaa ruokaa tai leipoa?

Vierailija
32/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä voisi lukiotakin yrittää. Nuo lukuaineet vaan tuntuu tappavan tylsiltä, eikö mikään niistä kiinnosta niin että jaksaisin panostaa.

Lukiosta on turha lähteä hakemaan huonoja papereita. Siellä tulee myös lisää näitä tappotylsiä aineita, kuten psykologia ja filosofia. En osaa ajatella mitenkään syvällisesti ja motivaatio tuskin riittäisi niihinkään. Olen melko varma, ettei lukio sopisi minulle. Duunareita on vanhemmatkin.

Ap

Kuka sulle näitä ajatuksia on päähän iskostanut? "Lukiosta on turha lähteä hakemaan huonoja papereita" "Duunareita on vanhemmatkin". Sanot että näet kuinka huonosti äitisi pärjää ja sitten et ole kuitenkaan valmis tavoittelemaan enempää? Lukiossa voisit kuitenkin keskittyä äidinkieleen ja muihin kieliin. Psykologiaa ja filosofiaa, tai sitten kemiaa ja fysiikkaa nyt kuitenkin on niin tosi lyhyet ne pakolliset kurssit, että ne jaksaa vaikka miten päin.

Vierailija
33/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko muuten lähihoitajana sanoa, että lääkelaskut olivat yllättäen minulle melko helppoja. En todellakaan tarkoita, että kaikille olisi, mutta pelkäsin niitä valtavasti.

Taustalla siis tasainen 5 (asteikko 4-10) matikassa läpi yläasteen (ala-asteellakin aina 6-7), kemiaa ja fysiikkaa vihasin aina (meni siinä 5-6 tasolla yläasteella) ja kaiken makeuttajana vielä vaikeus keskittymisessä ja pitkäjänteisessä työskentelyssä (diagnosoitu adhd, ei lääkettä).

Esimerkiksi prosenttilaskuja en tajua yhäkään, jätin ne kokonaan tekemättä myös hoitajakoulun matikankokeessa koska en vaan ymmärrä vaikka kuinka luin.

Lääkelaskut opin yllättävän helposti, toki myös harjoittelin mutta yllätyin niiden helppoudesta. Meni ekalla läpi, kahdesta eri lääkelaskukurssista arvosanoiksi 3 (asteikolla 1-3), toisesta kokeesta 31/32 pistettä ja toisesta 30/30.

Vierailija
34/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tetissä päiväkodissa, pakko sanoa, etten oikein tykännyt. Jo aiemmin kerroin, että kotitalous oli vaikeaa enkä hahmota niitä määriä ja kokkaukseni ovat katastrofaalisia mössöjä, joita ei syö erkkikään. :( Laitoshuoltaja on kai siivooja ja he tarvitsevat kemiaa, fysiikkaa ja kotitaloutta, joista minulla kaikki olivat vitosia.

Ap

Vierailija
35/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli, päätä jo nyt mikä sulle kelpaa!

Vierailija
36/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse olen tajunnut, ettei minusta oikein mitään voi tulla. Pitää ajatella realistisesti.

Matematiikan osaaminen on yksi tärkeimmistä asioista työelämässä ja opiskelussa ja sillä on paljon suurempi painoarvo, kuin esimerkiksi kielillä. Pakko silti myöntää, ettei kodinkaan ilmapiiri hirveän kannustava ole.

Lähäriksi voisin harkita, mutta kun meillä ei sitä opetusta saa. Se on luokattoman huonoa.

Sama juttu tuntuu olevan vähän kaikilla aloilla amiksessa täällä.

Ap

Vierailija
37/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa lukuaineet ovat erilaisia kuin yläasteella, paljon mielenkiintoisempia. Jos kielistä tykkäät, niin lukioon vain ja sen jälkeen voit mennä opiskelemaan kieliä. Matikkaa ei ole pakko kirjoittaa ja pakollisia kursseja ei ole montaa kolmeen vuoteen. Kemiaa ja fysiikkaa vain yksi kurssi kutakin, eikä noiden ekoissa kursseissa montaa laskua tarvita. 

Vierailija
38/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja missä on noin huono amis?

Vierailija
39/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että kokeile kaksoistutkintoa. Siinä valmistut ylioppilaaksi, mutta et saa lukion päättötodistusta. Näin ollen sinun ei tarvitse käydä niin montaa matematiikan, kemian ym. aineiden kursseja. Kirjoituksia varten voisit valita ne aineet, joista pidät ja, joissa menestyt eli englanti ja tietysti äidinkieli. Sitten voit kirjoittaa vielä vaikkapa lyhyen ruotsin ja reaalina terveystiedon. Amiksesta voisit valkata esimerkiksi sen merkonomi-linjan, josta voisit myöhemmin jatkaa esimerkiksi tradenomiksi. Tai sitten voisit valita kokonaan uuden alan, sillä sinulla olisi kuitenkin pohjalla myös yo-paperit. Voisit esimerkiksi hakea yliopistoon lukemaan juuri englantia tai suomen kieltä.

Suosittelen kaksoistutkintoa, sillä se ei todellakaan ole niin rankka kuin jotkut väittävät. Okei, lukio kestää 4 vuotta, mutta siinä välissä olet ehtinyt saada jo ammattitutkinnon ja lisää miettimisaikaa tulevaisuuttasi varten :)

Nimim. Kaksoistutkinnon itsekin suorittanut ja nykyään opiskelen yliopistossa.

Vierailija
40/56 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo haukkua trolliksi jos on itse jostain etelästä, täällä pohjoisessa ei vaan ole mitään järkevää. Laitan nyt vaihtoehdoksi sen kymppiluokan ja merkonomin, niin pääsen tästäkin ongelmasta eroon.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi