Lahja opettajalle?
Saako opettajille nykyisin enää antaa mitään lahjoja?
Itselläni on edessä koulun päättäjäiset, ja tekisi mieleni antaa opettajalle pieni lahja. Mutta voiko hän ottaa sen vastaan?
Tunnen hänet muista yhteyksistä, joten minulla olisi ehkä tilaisuus antaa se lahja myöhemminkin, esim. kylässä käydessäni viedä tuliaisena.
Miten itse toimisitte?
Kommentit (43)
Ei mitään lahjoja opettajille. Ihan typerä ajatus.
Joku kiva muki olisi varmaan kiva. Suoraan kaupasta tai lapsen maalaamana.
Vierailija kirjoitti:
Eih, kaikilla on mukeja enemmän kuin tarpeeksi.
Ei! Ei ole tätä päivää. En ihmettelisi, jos opekin kieltäisi.
Miksei opettajalle lahjaa voisi viedä, saavathan niitä kampaajat, hierojat, terveydenhoitajat ja ihan kaupan kassatkin asiakkailtaan.
Itse olen suosinut jotain ihan pientä, minkä opettaja voi itse käyttää tai antaa halutessaan eteenpäin. Esim. kahvipaketti, karkit, keksit, teet, tai näin keväällä vaikka pari orvokkia.
Itse olen vienyt iittalan tuikkukipon. Värittömän niin ei ole väärää väriä.
Ei tarvi lahjoja, me saadaan ihan palkkaa =)
Vierailija kirjoitti:
Kukat toimii aina.
Tämä on varmaan huonoin vaihtoehto. Kotiin niitä ei jaksa roudata bussissa ja turha laittaa opehuoneeseen näytille, kun kaikki lähtevät loman viettoon. Kukat lentävät suoraan roskiin.
Olen itse saanut usein kukkia koulussa keväisin ja tykännyt. Ne on kiva viedä kotiin, ei turhaa kamaa mutta tulee hyvä mieli.
Ulkokukkia tai mansikka- amppeli? Kortti toki myös.
En kysynyt lahjaideoita, vaan sitä, onko sallittua, että opettaja ottaa opiskelijalta lahjan vastaan. Kyseessä on siis oma opettajani. Ja meidän opettaja - opiskelija suhteemme päättyy tänä keväänä. Kyseessä on julkisen sektorin oppilaitos. (Yksityinen ammatinharjoittaja olisi tietenkin eri asia.)
Kirjoita hänelle kirje, jossa kerrot, miksi haluat häntä muistaa.
Se lämmittää mieltä kaikista eniten.
Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Miksei opettajalle lahjaa voisi viedä, saavathan niitä kampaajat, hierojat, terveydenhoitajat ja ihan kaupan kassatkin asiakkailtaan.
Itse olen suosinut jotain ihan pientä, minkä opettaja voi itse käyttää tai antaa halutessaan eteenpäin. Esim. kahvipaketti, karkit, keksit, teet, tai näin keväällä vaikka pari orvokkia.
Opettaja on julkista valtaa käyttävän viranomaisen edustaja, toisin kuin kampaajat, hierojat ja kaupan kassat. Terveydenhoitaja = riippuu työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
En kysynyt lahjaideoita, vaan sitä, onko sallittua, että opettaja ottaa opiskelijalta lahjan vastaan. Kyseessä on siis oma opettajani. Ja meidän opettaja - opiskelija suhteemme päättyy tänä keväänä. Kyseessä on julkisen sektorin oppilaitos. (Yksityinen ammatinharjoittaja olisi tietenkin eri asia.)
Opiskelija-opettaja-suhteen päättyessä ei ole enää vaaraa siitä, että lahja voisi vääristää opettajan harkintaa julkista valtaa käyttävänä päätöksentekijänä, kun loppuarvosanat on annettu eikä opettaja enää tee muitakaan opiskelijan tulevaisuuteen vaikuttavia päätöksiä. Rikoslain virkarikossäännökset eivät siten ole esteenä, jollei opettajan työnantajaviranomaisen sisäisissä säännöissä yksiselitteisesti kielletä vähäistenkin lahjojen vastaanottamista myös tässä tilanteessa. Opettaja voi myös henkilökohtaisesti olla sitä mieltä, että lahjat ovat ehdoton ei.
Jos opettaja periaatteen vuoksi kieltäytyy lahjoista kokonaan myös opiskelija-opettaja-suhteen päättyessä, hän ehkä haluaa pelata varman päälle siinä, etteivät pahat kielet pääse edes väittämään, että lahja olisi annettu jälkikäteiseksi kiitokseksi virkaan kuuluvan harkintavallan epäasiallisesta käyttämisestä opiskelijan eduksi.
EI alkoholia!
Eikä myöskään mitään krääsää, kuten tuikkukippoja tai kahvikuppeja, niitä on jo joka opella monta kestokassillista nurkissa.
Itse ilahdun kortista, johon on kirjoitettu jotain juuri minulle. Pidän kovasti myös kukista, ne ovat ihania, ne ilahduttavat, juhlistavat kesän alkua, mutta eivät jää nurkkiin lojumaan.
Vierailija kirjoitti:
yökk sitten niitä eripari mukeja saa jakaa kuin osuuskaupan onnenlehtiä
toinen on ne hiton kivituikut!
Oppilaan itse kirjoittama kiitoskirje tai kortti on paras lahja.