Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SAIRASLOMATODISTUS JA VAIKEA TYÖNANTAJA!!

Vierailija
25.02.2018 |

Vein työnantajalle sovitusti sairaslomatodistuksen ja hän alkoi epäillä sen aitoutta kun diagnoosikohta oli jätetty tyhjäksi kun kyseessä oli erittäin henkilökohtainen syy, onko työnantajalla nyt oikeus etsiä lääkärini käsiinsä ja soittaa hänelle tai terveyskeskukseen ja kysellä siitä, onko todistus aito? Tai syytä miksi olen pois? Eikö lääkäreillä ole 100% vaitiolovelvollisuus siitä, keitä he ovat hoitaneet ja minkälaisia lappusia ovat kirjoittaneet. Ärsyttää todella paljon kun pari viimeistä kuukautta ovat olleet suunnattoman raskaita ja nyt vielä tämmöinen työnantaja...

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Ei tietenkään ole epäaito, ja siinä on lääkärin nimmari ja se koodi millä hän työskentelee, päivämäärä ja paikka ja erikoislääkärin asema. Olin vaan huolissani kun helposti tapahtuu juoruilua tuolla työyhteisössä ja pomoni ei ole helpoimmasta päästä, mutta kunhan säilytän työpaikkani niin olen valmis lähtemään käymään vaikka siellä pomon määräämällä lääkärillä!

Soita lääkärille ja kysy neuvoa. Ehkä lääkäri voisi totea työnantajalle että olet käynyt hänen luona, ja lääkärin ammatillinen mielipide on, ettet ollut työkykyinen?

Lääkäri ei saa kertoa yhtään mitään työnantajallesi ilmaan lupasi. Kaikki lääkärit ovat tietoisia tästä, ja uskoisin kyllä että he kunnioittavat periaatetta.

Vierailija
22/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista, helpotti oloa kun selkeästi tämä asia on ratkottavissa sopuisasti menemällä vaikka pomon osoittamalle lääkärille eikä minun tarvitse alkaa pelätä sitä että työnantajani soittelisi kaikki terveyskeskukset läpi ja kyselisi asioistani. Hyvää sunnuntaita jokaiselle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se koodi millä hän työskentelee"? Eli lääkärin sv-koodi on mutta onko paperissa myös diagnoosin koodi?

Vierailija
24/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin koodi on, diagnoosikoodi että lääkärin koodi.

Vierailija
25/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista, mitä tässä nyt vain pohdin on se, voiko työnantajani mahdollisesti antaa minulle potkut tai yrittää terveyskeskuksesta tai lääkäriltäni onkia tarkemmin esille jotain tarkempia sairaslomatietojani sen perusteella että hän epäilee paperin olevan epäaito?

Työnantaja voi tehdä kohdallasi töiden uudelleenjärjestelyjä kunnes voit paremmin.

Vierailija
26/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se koodi millä hän työskentelee"? Eli lääkärin sv-koodi on mutta onko paperissa myös diagnoosin koodi?

Sairaustodistuksessa lukee lääkärin työpaikkaa. Yleensä joko työterveyshuolto tai kunnan terveyskeskus tai sairaala.

Esimerkiksi: lääkäri allekirjoittaa: Turussa 20.2.2018, Linda Lääkäri SV 3255668, Terveystalo Turku Pulssi.

Vierailija
27/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Siinä on kyllä se diagnoosin koodi vieressä, mutta lääkäri itse totesi että syyn ei tarvitse olla näkyvissä. Ja rehellisesti sanottuna en jaksa edes piitata palkastani tässä vaiheessa vaan yksityisyyteni ja työpaikkani turvaamisesta..

Yksityisyytesi ei ole mitenkään turvattuna, kun siinä saikkulapussa kerran on se koodi, työnantaja kyllä saa sen selvitettyä halutessaan. Jos siis tuota tarkoitit, ettei ta saisi tietää syytä sun saikkuun, niin kyllä saa.

Vierailija
28/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kumpikin koodi on, diagnoosikoodi että lääkärin koodi.

No sen diagnoosikoodin googlettamalla työnantaja näkee kyllä ainakin suurinpiirtein mikä vaiva sulla on...

Vierailija
29/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olisin työnantajana ilahtunut tuollaisesta sairauslomatodistuksesta, koska tuon sairausloman aikana ei tarvitse maksaa palkkaa. Työntekijä voi itse yrittää saada Kelasta korvausta, jos haluaa. Niissä todistuksissa on aika tarkat ohjeet sen suhteen, mitä niissä pitää olla eikä pelkkä koodi riitä.

Vierailija
30/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On laitonta kertoa työnantajalle potilastiedoista. 

Terv. yksityisen lääkäriasemalla laskuttajana toiminut

Totta. Sairauslomatodistuskin on laiton,koska siinä pitää kertoa sairaus.

Vierailija
31/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptejä väärennettiin tosi paljon ennen sähköistä reseptiä, miksi ei sitten väärennettäisi sairaslomatodistuksia. Tiedän ainakin yhden kaverin joka aikoja sitten lisäsi sairaslomatodistukseen yhden ykkösen. Eli kun sairasloma olisi päättynyt 6. päivä niin hän korjasi sen niin että päättyi 16. päivä.

Jos työnantaja epäilee todistusta väärennetyksi niin hän saa tarkistaa sen aitouden eikä tarkistus ole syrjintää tai kiusaamista.

Koodi kyllä riittää sairaslomatodistuksessa, valtaosa lääkäreistä käyttää pelkkiä koodeja.

Vierailija
32/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reseptejä väärennettiin tosi paljon ennen sähköistä reseptiä, miksi ei sitten väärennettäisi sairaslomatodistuksia. Tiedän ainakin yhden kaverin joka aikoja sitten lisäsi sairaslomatodistukseen yhden ykkösen. Eli kun sairasloma olisi päättynyt 6. päivä niin hän korjasi sen niin että päättyi 16. päivä.

Jos työnantaja epäilee todistusta väärennetyksi niin hän saa tarkistaa sen aitouden eikä tarkistus ole syrjintää tai kiusaamista.

Koodi kyllä riittää sairaslomatodistuksessa, valtaosa lääkäreistä käyttää pelkkiä koodeja.

Saa kysyä aitouden, muttei tasan mitään muuta.

Vierailija
33/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen ap, lääkärintodistus ei myöskään tarkoita automaattisesti sitä, että voit olla palkallisena pois töistä. Työnantaja voi osoittaa sinulle muuta työtä, johon kykenet ja lisäksi nykyään on velvollisuus myös pitää yhteyttä saikuttavaan. Erityisesti stressisaikuissa on ilman muuta pidettävä asiasta keskustelu, tarvitaan työterveyslääkäriä jne. Nehän on just työperäisiä usein ja siksi niistä pitää puhua.

Vierailija
34/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työntekijä ei suostu kertomaan sairauslomansa syytä, niin minä työnantajana osaan toki siirtää työntekijän töihin, joita hän voi tehdä sairauslomasta huolimatta. Siihen minulla on työnantajana oikeus ja koska en sitä syytä tiedä, niin työ voi olla mitä tahansa muuta kuin työntekijän oma työ.

Vierailija
35/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista, mitä tässä nyt vain pohdin on se, voiko työnantajani mahdollisesti antaa minulle potkut tai yrittää terveyskeskuksesta tai lääkäriltäni onkia tarkemmin esille jotain tarkempia sairaslomatietojani sen perusteella että hän epäilee paperin olevan epäaito?

No ei voi, tai siis voi yrittää, mutta terkkari ja lääkäri ei kerro. Googlata sina voi. Ja todistuksessa on syykoodi, se riittää, selkokielisenä syytä ei tarvitse ilmoittaa. Sairauslomatodistus annetaan ensinnäkin siksi, että saat olla pois töistä ilman pelkoa potkuista ja toiseksi siksi, että sen perusteella päätetään sairausloma-ajan palkasta.

Jos sulla on noin asiaton työnantaja, liity liittoon. Tuosta ei hyvää seuraa, vaikka nyt kaikki järjestyisikin.

Vierailija
36/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työntekijä ei suostu kertomaan sairauslomansa syytä, niin minä työnantajana osaan toki siirtää työntekijän töihin, joita hän voi tehdä sairauslomasta huolimatta. Siihen minulla on työnantajana oikeus ja koska en sitä syytä tiedä, niin työ voi olla mitä tahansa muuta kuin työntekijän oma työ.

Puhut soopaa. Toivottavasti et oikeasti ole kenenkään työnantaja.

Vierailija
37/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen ap, lääkärintodistus ei myöskään tarkoita automaattisesti sitä, että voit olla palkallisena pois töistä. Työnantaja voi osoittaa sinulle muuta työtä, johon kykenet ja lisäksi nykyään on velvollisuus myös pitää yhteyttä saikuttavaan. Erityisesti stressisaikuissa on ilman muuta pidettävä asiasta keskustelu, tarvitaan työterveyslääkäriä jne. Nehän on just työperäisiä usein ja siksi niistä pitää puhua.

Todistus tarkoittaa, että voi olla pois töistä. Palkallisuus ratkaistaan todistuksen koodin perusteella. Sen enempää syytä ei tarvitse avata.

Vierailija
38/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen.

Vierailija
39/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Ei tietenkään ole epäaito, ja siinä on lääkärin nimmari ja se koodi millä hän työskentelee, päivämäärä ja paikka ja erikoislääkärin asema. Olin vaan huolissani kun helposti tapahtuu juoruilua tuolla työyhteisössä ja pomoni ei ole helpoimmasta päästä, mutta kunhan säilytän työpaikkani niin olen valmis lähtemään käymään vaikka siellä pomon määräämällä lääkärillä!

Voit käydä pomon määräämällä lääkärillä, eikä hänkään saa kertoa poissaolosi syystä sen enempää työnantajalle. Koodi on riittävä, ja lääkäri laittaa pelkän koodin, jos potilas niin tahtoo.

40/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi nyt ap:n alotuksesta vähän epäselväksi kun hän kirjoitti että "syy oli jätetty tyhjäksi", puuttuuko siitä siis myös se diagnoosikoodi?

Itsellä ainakin on aivan 50-50 kun haen saikkua kirjottaako lääkäri pelkän koodin vai myös syyn, mutta yhtä kaikki; koodi riittää. Nehän on joka paikassa samat eli työnantaja voi ihan googlettaa mikäli syy häntä kiinnostaa.

Ja siksi toiseksi; mun mielestä pelotellaan ihan liikaa että saikku voi olla palkatonta, toki näin on mutta se ei ole millään muotoa työnantajan päätettävissä, muutenhan kukaan suomessa ei saisi palkatonta sairaslomaa. Itsellä on ainakin käynyt kerran niin että lääkäri kommentoi minulle että; tässä menee hetki kun etsin sellaisen diagnoosin jolla saat palkallisen saikun. Eli on myös lääkäreillä hyvin tiedossa mitkä koodit oikeuttavat palkkaan ja mitkä ei ja tästä syystä esim. burnout kirjoitetaan usein masennus-koodin alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi