Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SAIRASLOMATODISTUS JA VAIKEA TYÖNANTAJA!!

Vierailija
25.02.2018 |

Vein työnantajalle sovitusti sairaslomatodistuksen ja hän alkoi epäillä sen aitoutta kun diagnoosikohta oli jätetty tyhjäksi kun kyseessä oli erittäin henkilökohtainen syy, onko työnantajalla nyt oikeus etsiä lääkärini käsiinsä ja soittaa hänelle tai terveyskeskukseen ja kysellä siitä, onko todistus aito? Tai syytä miksi olen pois? Eikö lääkäreillä ole 100% vaitiolovelvollisuus siitä, keitä he ovat hoitaneet ja minkälaisia lappusia ovat kirjoittaneet. Ärsyttää todella paljon kun pari viimeistä kuukautta ovat olleet suunnattoman raskaita ja nyt vielä tämmöinen työnantaja...

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomatodistuksessa on oltava diagnoosi, vaikuttaa esim siihen onko ta:lla palkanmaksu velvoitetta sairausloman ajalta

Vierailija
2/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työantaja tarvitsee sairasloman syyn ja lääkäri voi antaa syykoodin. Osa syykoodeista oikeuttaa palkalliseen säikkynyt ja osa palkattomaan. Eli jos et toimita syykoodia lainkaan niin sairaslomasi on palkaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei nyt ole se työnantaja vaikea vaan työntekijä. Työnantajalla on oikeus tietää sairasloman syy, koska kaikki sairaslomat eivät ole palkallisia.

Vierailija
4/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on kyllä se diagnoosin koodi vieressä, mutta lääkäri itse totesi että syyn ei tarvitse olla näkyvissä. Ja rehellisesti sanottuna en jaksa edes piitata palkastani tässä vaiheessa vaan yksityisyyteni ja työpaikkani turvaamisesta..

Vierailija
5/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että mikä diagnoosi ei oikeuta palkalliseen sairaslomaa? Tai siis kun mun työpaikalla on käytäntö että omalla ilmoituksella saa olla 3 päivää pois palkallisesti (ja vasta 4.päivästä eteenpäin tarvitsee todistuksen) niin en ihan oikeasti tiedä näistä diagnoosisäädöksistä mitään.

Vierailija
6/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että mikä diagnoosi ei oikeuta palkalliseen sairaslomaa? Tai siis kun mun työpaikalla on käytäntö että omalla ilmoituksella saa olla 3 päivää pois palkallisesti (ja vasta 4.päivästä eteenpäin tarvitsee todistuksen) niin en ihan oikeasti tiedä näistä diagnoosisäädöksistä mitään.

Palkattomia sairaslomia ovat esimerkiksi burnout eli työssäuupuminen ja kosmeettiset kauneusleikkaukset (esim. Silikonitissit).

Vierailija
7/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.laki24.fi/aihe/65120/

tuolla oli aiheesta, eli pitää olla syy näkyvillä jos haluat saada palkan.

Vierailija
8/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Siinä on kyllä se diagnoosin koodi vieressä, mutta lääkäri itse totesi että syyn ei tarvitse olla näkyvissä. Ja rehellisesti sanottuna en jaksa edes piitata palkastani tässä vaiheessa vaan yksityisyyteni ja työpaikkani turvaamisesta..

Sairasloman syykoodi sairaslomatodistuksessa riittää sairaslomaan. HR- osasto osaa syykoodin perusteella päätyä onko sairasloma koodin perusteella palkaton vai palkallinen.

Vierailija
9/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että tässä on nyt joku muu vähän hankala kuin aloittaja.

Olisit pyytönyt palkatonta vedoten henkilökohtaisiin syihin.

Vierailija
10/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodinhan voi avata jopa interneetissä. Eli jos lapussa on koodi niin kyllä se työnantaja sen diagnoosin halutessaan löytää.

Vierailija
11/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kauneusleikkaukset, silmien laserointi (jos syynä on vaan laseista eroonpääsy), viisaudenhampaanpoisto, jotkut mielenterveyteen liittyvät poissaolot (esim. äkillinen stressireaktio), lapsettomuushoidot, abortti, ja monet muutkin etukäteen sovitut operaatiot, joiden syynä on esim. tulevien terveysongelmien ehkäisy (esim. nielurisaleikkaus).

Vierailija
12/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, mitä tässä nyt vain pohdin on se, voiko työnantajani mahdollisesti antaa minulle potkut tai yrittää terveyskeskuksesta tai lääkäriltäni onkia tarkemmin esille jotain tarkempia sairaslomatietojani sen perusteella että hän epäilee paperin olevan epäaito?

Vierailija
13/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oisin ite siinä pomon edessä soittanut tk:n ja kysynyt et mitenkäs kun pomo epäilee,että sairaslomalappu on väärennetty?Pystyttekö sanomaan pomolle onko se aito vai tullaanko sinne?Eihän niitten tarvii sairasloman syytä kertoo vaan se onko lappu heillä kirjotettu ja aito...

Vierailija
14/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista, mitä tässä nyt vain pohdin on se, voiko työnantajani mahdollisesti antaa minulle potkut tai yrittää terveyskeskuksesta tai lääkäriltäni onkia tarkemmin esille jotain tarkempia sairaslomatietojani sen perusteella että hän epäilee paperin olevan epäaito?

Ei voi antaa potkuja eikä työnantaja saa lääkäreiltä lisätietoja sairaslomastasi tai sen yksityiskohdista.

Jos työnantaja epäilee sairaslomatodistuksen aitoutta niin hänellä on oikeus vaatia toisen lääkärin diagnoosia ja lääkärintodistusta ja sinun on siihen suostuttava, muuten voit saada potkut .

Vierailija
15/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Ei voi onkia tietoja lääkäriltä tai tklta. Eikä tuon perusteella voi potkuja antaa, korkeintaan palkatonta se sairasloma. Koodin perusteella pitäisi syy löytyä, joten en stressaisi, ellet oikeasti ole väärentänyt todistusta 🤔

Vierailija
16/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Onko se epäaito? Siinä varmaan on lääkärin nimmari. Väärensitkö sen?

Työnantajasi voi määrätä sinut käymään vielä valitsemallaan lääkärillä (maksaa toki kulut).

Palkkaa ei maksa jos koodi puuttuu.

Itse antaisin kenkää epärehellisyyteen vedoten jos minulle joku kiikuttaisi väärennetyn saikkulapun!

Vierailija
17/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kauneusleikkaukset, silmien laserointi (jos syynä on vaan laseista eroonpääsy), viisaudenhampaanpoisto, jotkut mielenterveyteen liittyvät poissaolot (esim. äkillinen stressireaktio), lapsettomuushoidot, abortti, ja monet muutkin etukäteen sovitut operaatiot, joiden syynä on esim. tulevien terveysongelmien ehkäisy (esim. nielurisaleikkaus).

Mulla oli ihan palkallista, kun poistettiin viisuri.

Vierailija
18/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä Z-koodit ovat palkattomia. Kela ei myönnä sairauspäivärahaa jos lääkäri on kirjoittanut näitä koodeja paperiin.

Ns stressihäiriöt kuuluvat F-ryhmään ja ovat palkallisia.

TES:istä selviää, mitkä ovat palkattomia ja mitkä palkallisia.

Jos syy on hyvin henkilökohtainen, lääkärit yleensä laittaa koodin ja lisäksi selvityksen latinaksi. Ei ole säädetty millä kielellä lääkäreiden on kirjoitettava sairaustodistukset.

Vierailija
19/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole epäaito, ja siinä on lääkärin nimmari ja se koodi millä hän työskentelee, päivämäärä ja paikka ja erikoislääkärin asema. Olin vaan huolissani kun helposti tapahtuu juoruilua tuolla työyhteisössä ja pomoni ei ole helpoimmasta päästä, mutta kunhan säilytän työpaikkani niin olen valmis lähtemään käymään vaikka siellä pomon määräämällä lääkärillä!

Vierailija
20/45 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On laitonta kertoa työnantajalle potilastiedoista. 

Terv. yksityisen lääkäriasemalla laskuttajana toiminut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi