Kysy 16-vuotiaalta
Kommentit (45)
Hmm, ootkohan tosiaan oikeasti 16... "Ultracoolilta" nimittäin särähti aika pahasti korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko feministi?
Vastaukseni riippuu aika paljon siitä, miten kysyjä mieltää feminismin. Jos tarkoitat feminismillä sukupuolten välistä tasa-arvoa, niin kyllä, kannatan feminismiä ja olen ylpeä feministi. Jos tarkoitat feminismillä jonkinlaista miesten halveksuntaa, niin en ole feministi.
ap
Meinaatko, että sulla oli jotain ainutlaatuista informaatiota tarjolla vai mikä on idea?
"Erikoisalani: olen 16-vuotias...." 🙄🙄
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet teiniangstista? Mikä sen aiheuttaa? Oma teinini on tuskaisen angstinen aina kun ei saa olla kavereidensa kanssa. Normaali elämä koulussakäymisineen ja perheen kanssa seurustelu ruokapöydässä tuottaa nyt suurimpia vaikeuksia.
En osaa sanoa, itselläni ei ole ollut vastaavaa. Tietysti välillä vanhempien naama ärsyttää, ja se on ihan normaalia. Siitä saattaisin vähän huolestua, jos teinistä tulee masentunut ja aggressiivinen, ellei ole koko ajan toisten ihmisten seurassa. Ihmisen olisi hyvä osata joskus olla myös yksinään. Muuten kuulostaa ihan tavalliselta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hmm, ootkohan tosiaan oikeasti 16... "Ultracoolilta" nimittäin särähti aika pahasti korvaan.
Heh. En tiennytkään kuulostavani "mummomaiselta". Epäilysi ottavat tästä ehkä tuulta alleen, mutta lempibändini on Ultra Bra, en tiedä onko sillä vaikutusta tuon ultra-sanan viljelyyn... ;)
ap
Mitä mieltä olet tästä?
Oletko oikeasti 16? Oma samanikäinen tyttäreni ei osaa kirjoittaa noin aikuismaisesti. Hän on lukiossa.
juuurinen kirjoitti:
eikö susta elämä vois olla lepposaa tai lepposaapaakin jos olis syrjäytyny?
No jaa. Varmasti on heitäkin, jotka nauttivat elämästä maaten sohvalla, surffaillen netissä ja kulkien lähikaupan ja kotioven väliä päivästä toiseen. Eikä siinä mielestäni ole mitään väärää, kunhan ei maksata elämäntapakotoiluaan muilla (masentuneet yms. pitkäaikaissairaat sitten erikseen). Mutta minä en halua sellaista elämää, en halua elää elämääni neljän seinän sisällä. Minulla on aika paljon tavoitteita ja haaveita liittyen opiskeluun, työhön, ihmissuhteisiin ja esimerkiksi matkusteluun. Haluan tehdä töitä saavuttaakseni tavoitteeni, ja pelkään, että epäonnistun.
ap
Haluatko tulevaisuudessa perheen, lapsia, omakotitalon, auton jne tyypilliseen keskiluokkaiseen elämään liittyviä asioita?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet tästä?
Kannatan täydestä sydämestäni. Luonnon- ja eläintensuojelu kuuluvat keskeisimpiin arvoihini ja vastustan tehotuotantoa. Olen sitä mieltä, että tehotuotantoa tulisi ehdottomasti vähentää, ja kasvissyönnin sekä kotimaisen riistan osuutta olisi radikaalisti lisättävä.
Olen itse vegaanimainen kasvissyöjä. Syön satunnaisesti kananmunaa tai maitotuotteita sisältäviä tuotteita, mutta pääosin välttelen eläinperäistä ruokaa. Haluan ruokavalioni olevan mahdollisimman ekologinen, ja siksi suosin kasvissyöjänäkin lähiruokaa, kuten suomalaisia papuja ja viljatuotteita. Kotimaista riistaa tai kalaa en kuitenkaan valitettavasti syö, sillä en pidä lihan mausta ja ajatuksenkaan tasolla eläimen ruumiin syöminen ei tunnu minusta herkulliselta. Olen ollut kasvissyöjä 13-vuotiaasta asti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti 16? Oma samanikäinen tyttäreni ei osaa kirjoittaa noin aikuismaisesti. Hän on lukiossa.
Kiitos! Ja olen kyllä. Sivuhuomautuksena on sanottava, että et ehkä ole täysin perillä tyttäresi tekstintuottotaidoista. Itsekin viestin vanhempieni kanssa siistimättömällä yleiskielellä. Jostain syystä vauva-palstalle tulee kuitenkin kirjoitettua virallisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tulevaisuudessa perheen, lapsia, omakotitalon, auton jne tyypilliseen keskiluokkaiseen elämään liittyviä asioita?
Kuulostaa todella kaukaiselta ajatukselta. Olen aina ollut luonteeltani sellainen, etten usko keskiluokkaisen perhe-elämän olevan lainkaan oma juttuni, vaikkei siinä tietenkään mitään vikaakaan ole. Ei vain tunnu omalta. Naimisiin haluan, mutta muut listassa mainitut asiat eivät kiehdo. Uskon, että minusta tulee enemmän ura- kuin perhekeskeinen, ja olen luonteeltani enemmän boheemi haahuilija kuin paikallaan pysyttelevä kodinhengetär.
Olen kuitenkin vielä nuori, ja otan huomioon sen faktan, että mielipiteeni voivat ja todennäköisesti tulevatkin vielä moneen kertaan vaihtumaan. Sen tiedon valossa, mitä minulla 16 vuoden elämänkokemuksella itsestäni on, sanoisin kuitenkin, että en halua lapsikatrasta, ruuhkavuosia, kultaistanoutajaa, kiiltävää Bemaria ja lomamatkoja Thaimaahan.
ap
Mikä on lempiaineesi koulussa?
Mikä on unelma-ammattisi?
Vaikutat vähän sellaiselta nuorelta hipsteriltä. Tämä siis ihan kohteliaalla mielellä sanottu. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet tästä?
Kannatan täydestä sydämestäni. Luonnon- ja eläintensuojelu kuuluvat keskeisimpiin arvoihini ja vastustan tehotuotantoa. Olen sitä mieltä, että tehotuotantoa tulisi ehdottomasti vähentää, ja kasvissyönnin sekä kotimaisen riistan osuutta olisi radikaalisti lisättävä.
Olen itse vegaanimainen kasvissyöjä. Syön satunnaisesti kananmunaa tai maitotuotteita sisältäviä tuotteita, mutta pääosin välttelen eläinperäistä ruokaa. Haluan ruokavalioni olevan mahdollisimman ekologinen, ja siksi suosin kasvissyöjänäkin lähiruokaa, kuten suomalaisia papuja ja viljatuotteita. Kotimaista riistaa tai kalaa en kuitenkaan valitettavasti syö, sillä en pidä lihan mausta ja ajatuksenkaan tasolla eläimen ruumiin syöminen ei tunnu minusta herkulliselta. Olen ollut kasvissyöjä 13-vuotiaasta asti.
Kiitos vastauksestasi! Hieno homma!
ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lempiaineesi koulussa?
Mikä on unelma-ammattisi?Vaikutat vähän sellaiselta nuorelta hipsteriltä. Tämä siis ihan kohteliaalla mielellä sanottu. :)
Lempiaineitani ovat äidinkieli ja kuvataide. Tykkään myös yhteiskuntaopista, mutta olen enemmän kiinnostunut politiikasta kuin verotuksesta ja finanssikriiseistä.
Unelmoin urasta taiteen ja kulttuurin parissa. Erityisesti kirjoittaminen on lähellä sydäntäni. Toimittajankaan työ ei olisi hullumpaa. Pidän myös psykologin ammattia realistisena vaihtoehtona. Yksi ammatti joka kiinnostaa minua todella paljon on poliisi! Olisi älyttömän mielenkiintoista olla joku rikostutkija tai vastaava. Tämä ei kylläkään ole mitenkään realistinen unelma, sillä lahjani ja kykyni taitavat olla enemmän nimenomaan tuolla taiteen ja humanismin puolella. Olen lisäksi luonnostani aika pieni ja hento, joten en olisi fyysisestikään se paras tyyppi korstojen kolkkailuun.
ap
Kuinka pitkä olet?
Paljonko sinulla on tykkäyksiä Instagramissa?
Miten koulukiusaamiseen kannattaa mielestäsi puuttua?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä olet?
Paljonko sinulla on tykkäyksiä Instagramissa?
Olen 158 senttiä pitkä.
Itse asiassa poistin ihan hiljattain Instagramin ainakin väliaikaisesti, koska en vain jaksanut sitä hössötystä enää. Some on kokonaisuudessaan jotenkin todella kuvottava ilmiö, vaikka tuo hyviäkin puolia mukanaan. Poistoa ennen tykkääjiä ennen oli yleensä sellainen vajaa 180.
Vierailija kirjoitti:
Miten koulukiusaamiseen kannattaa mielestäsi puuttua?
Todella tärkeä kysymys! Mutta hirveän vaikea. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kiusaaja(t) tulisi siirtää toiseen ympäristöön, joko erityisluokalle tai sitten kokonaan toiseen kouluun. Ongelmallista tässä on kuitenkin se, että etenkin nuorten keskuudessa kiusaaminen on yleensä suht. laaja ilmiö eikä vain yhden tai kahden henkilön ylläpitämää. Syrjiminen ja epäasiallinen kohtelu voi jatkua, vaikka ns. pääkiusaajat siirrettäisiinkin muualle.
Ihan sellainen asia olisi mielestäni ehdoton, että kiusaaminen tulisi AINA käsitellä rikoksena. Minusta on käsittämätöntä, että jos työpaikalla Mikko varastaa Hannelen käsilaukun, levittelee tavarat pitkin käytäviä, haukkuu tätä läskihuoraksi ja hehtaariperseeksi, uittaa vaatteet vessanpöntössä ja lyö, on kyseessä poliisiasia ja Mikko saa tuomion sekä pahoinpitelystä, vahingonteosta että näpistyksestä. Mutta kun kyseessä on 13-vuotias Miro ja kiusattu on 13-vuotias Hanna, ei Mirolle koidu minkäänlaisia lain määräämiä seurauksia. Aivan käsittämätöntä.
Tämä menee jo ehkä ohi aiheen, mutta ylipäätään kannatan rikosoikeudellisen vastuun ikärajan laskua ainakin kiusaamistapauksissa. Mielestäni on aivan uskomatonta, että lapsia ja nuoria saa kiduttaa kouluissa miten haluaa, mutta aikuisilla onkin lain takaama erityissuoja. Jo ekaluokkalaiset tietävät, että toisen haukkuminen ja lyöminen on väärin.
ap
eikö susta elämä vois olla lepposaa tai lepposaapaakin jos olis syrjäytyny?