Jostain pitää alkaa säästämään aikaa
Haluaisin keskittyä enemmän omaan hyvinvointiin ja lisätä liikuntaa. Vapaapäivää harvassa ja jos on niin yleensä ne menee ruokakaupassa ostoksia tehden heti aamusta,päivällä kikkailut ja siivoilut ja sen jälkeen lenkille.
Olen miettinyt,että enite säästäisi ajallisesti,jos alkaisin tilaamaan Prismasta ostokset kotiin. Toki kuljetus on sen 10-12€,mutta ajattelen sen niin että tuon määrän käyttäisin kaupassa heräteostoksia tehden.
Haluaisin kuulla kokemuksia,että tekeekö joku jo näin ja onko tuonut helpotusta elämään ja kenties myös rahaa säästynyt kun on suunnitellut ostokset? Asun tyttären kanssa kaksin,meillä ei ole autoa ja asutaan hissittömässä talossa viidennessä kerroksessa
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Joo, oon jo pari vuotta tilannut viikon ruuat kotiin, tosin K-kaupasta.
Eikö se ole kalliimpi kuin Prisma?
Olen jo viisi vuotta tilannut kaikki ruokaostokseni kotiin. En siis ole fyysisesti käynyt ruokakaupassa vuoden 2019 jälkeen kuin yhden ainoan kerran.
Aikaa tämä tietysti säästää mutta ennen kaikkea vaivaa. Olen yksin asuva autoton ikääntynyt huonojalkainen, ja kaupat ovat hankalan matkan takana. On iso helpotus, kun ruokakassi tuodaan suoraan keittiööni, jossa vain ladon tuotteet jääkaappiin ja hyllyille.
Kotiinkuljetus toki maksaa, mutta tällaisesta palvelusta maksan erinomaisen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo viisi vuotta tilannut kaikki ruokaostokseni kotiin. En siis ole fyysisesti käynyt ruokakaupassa vuoden 2019 jälkeen kuin yhden ainoan kerran.
Aikaa tämä tietysti säästää mutta ennen kaikkea vaivaa. Olen yksin asuva autoton ikääntynyt huonojalkainen, ja kaupat ovat hankalan matkan takana. On iso helpotus, kun ruokakassi tuodaan suoraan keittiööni, jossa vain ladon tuotteet jääkaappiin ja hyllyille.
Kotiinkuljetus toki maksaa, mutta tällaisesta palvelusta maksan erinomaisen mielelläni.
Mistä kaupasta tilaat? Minua suuresti ärsyttää kantaa painavat kassit yksin raput ylös. Joten se kyllä helpottaisi! Tilasitko kuinka usein?ap
Olen pari vuotta tilannut ruuat kotiin kerran kuussa. Suunnitellaan ruuat niin, että ensimmäiset pari viikkoa syödään nopeammin pilaantuvia ruokia ja enemmän tuoreita kasviksia yms. Loppukuu syödään ruokia esim. pitkään säilyvillä juureksilla ja kasviksilla ja pakastekasviksilla ja muillakin pakasteruuilla ja käytetään enemmän esim. säilykejuttuja ja pastaa, riisiä yms. Leivät, lihat yms. laitetaan heti tilauksen tullessa pakkaseen odottamaan vuoroaan. Se 12e kuljetusmaksu ei tunnu missään kerran kuussa.
Tilaan K-Citymarketista, josta on lyhyempi matka meille kuin esimerkiksi Prismasta. Teen tilauksen kolmen viikon välein.
Leivät panen heti pakkaseen, josta sitten sulatan sitä joka päivä kaksi siivua kerrallaan. Samoin pakastan osan niistä raaka-aineista, jotka voi pakastaa, ja otan niitä sitten pikku hiljaa käyttöön.
Vihannekset, perunat, hedelmät, munat, maitotuotteet jne. säilyvät hyvin jääkaapissa. Huonoimmin säilyvät syön ensin. Tomaattia ja kurkkua ostan pariksi viikoksi, jonka ne pysyvät tuoreina, ja viimeisellä viikolla laitan sitten leivän päälle esimerkiksi suolakurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kaupasta tilaat? Minua suuresti ärsyttää kantaa painavat kassit yksin raput ylös. Joten se kyllä helpottaisi! Tilasitko kuinka usein?ap
En huomannut vastata suoraan tähän, vastaukseni on numero 6.
Vierailija kirjoitti:
Olen pari vuotta tilannut ruuat kotiin kerran kuussa. Suunnitellaan ruuat niin, että ensimmäiset pari viikkoa syödään nopeammin pilaantuvia ruokia ja enemmän tuoreita kasviksia yms. Loppukuu syödään ruokia esim. pitkään säilyvillä juureksilla ja kasviksilla ja pakastekasviksilla ja muillakin pakasteruuilla ja käytetään enemmän esim. säilykejuttuja ja pastaa, riisiä yms. Leivät, lihat yms. laitetaan heti tilauksen tullessa pakkaseen odottamaan vuoroaan. Se 12e kuljetusmaksu ei tunnu missään kerran kuussa.
Ja Prismasta tilaan, se on halvempi kuin Cittari tai varsinkaan pienemmät kaupat.
Juu.
Mistä lisää vapaa-aikaa? 10-12kpl 12h yövuoroa kuussa ja 18-20 vapaapäivää. 2300-2700 netto.
-laitosyökkö
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei montaa kuukautta ole elämää jäljellä jos olet lopustakin liikunnasta luopunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei montaa kuukautta ole elämää jäljellä jos olet lopustakin liikunnasta luopunut.
Kiitos kannustavasta kommentista. :)
Aikaa säästyy myös sillä että roikkuu vähemmän puhelimella/netissä. Yllättävän paljon.
Tai että vähentää tv:n tai suoratoiston katsomista.
Yksi hyvä tapa on pitää viikon ajan päiväkirjaa, johon laittaa ylös uniajan, työt, kotityöt ja vapaa-ajan tekemiset. Siitä voi nopeasti paljastua aikasyöppöjä. Ehkä se ei olekaan viikoittainen kaupassakäynti.
En tilaa kotiin asti, kun tänne maalle ei saa, mutta noutona tilaan. Eli ostokset kerätään mulle valmiiksi ja haen ne tietyn aikaikkunan sisällä kylmäkaapista. Säästää aikaa, vaikka ainakin sryhmän verkkokaupan haku on ihan surkea ja hidas. Välillä meinaa mennä hermot. Toisaalta tilauksen voi naputella illalla sängyssä tai TV:tä katsoessa, joten sinänsä ei vie tehollista aikaa kuten kaupassa käyminen. Meillä on nelihenkinen perhe, joten ostettavaa on paljon kerralla. Kyllä minusta kannattaa maksaa 3-4 euroa siitä että joku muu kerää ruoat. Käytän Prismaa.
Toki kerääjälle kannattaa ainakin hevi-tuotteiden kohdalla kirjoittaa ohjeet. Esim. perunat myydään kpl:na ei kiloina. Oli kiva yllätys kun joskus laitoin 20 perunaa ja ne oli pikkurillinpään kokoisia. Opin sen jälkeen kirjoittamaan tuotteelle, että 1,5 kg perunaa, tasakokoisia. Tai avokadoista, että mahdollisimman kypsiä, jos niitä tarvitsi samana päivänä jne.
Juuri ajansäästämisen vuoksi tilaan kaupasta ruoat kotiin ja vaikeaa olisi palata takaisin vanhaan systeemiin, jossa kävin kaupassa 2-4 kertaa viikossa. Tuntuu, että rahaakin on säästynyt, vaikka kuljetuksesta ja laatikoista pitääkin maksaa.
Nettikauppasta kun vielä saisi erikseen valita tuotteita, joissa päiväys lähestyy ja kun niistä saisi sitten hiukan alennusta, niin olisi aika täydellinen palvelu. Ehkä niitä päiväsyvanhoja ei voisi netin kautta myydä, mutta sellaisia voisi, joissa vaikka päiväys vanhenee toimituspäivänä tai sitä seuraavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilkeyttä piisaa tällä palstalla, miten huonojalkainen ja autoton ihminen palaa kaupasta kotiin (kaupatkin hankalan matkan takana) kantaen raskaita ostoskasseja? Olen eri, mutta ymmärrän asian hyvin. Itselläni on auto, nivelrikkoa polvissa ja päivittäiset säryt. Kauppaan on 12 km matka.Varmaan sinäkin vanhenet ja tulet vielä ilkeämmäksi!
Vierailija kirjoitti:
En tilaa kotiin asti, kun tänne maalle ei saa, mutta noutona tilaan. Eli ostokset kerätään mulle valmiiksi ja haen ne tietyn aikaikkunan sisällä kylmäkaapista. Säästää aikaa, vaikka ainakin sryhmän verkkokaupan haku on ihan surkea ja hidas. Välillä meinaa mennä hermot. Toisaalta tilauksen voi naputella illalla sängyssä tai TV:tä katsoessa, joten sinänsä ei vie tehollista aikaa kuten kaupassa käyminen. Meillä on nelihenkinen perhe, joten ostettavaa on paljon kerralla. Kyllä minusta kannattaa maksaa 3-4 euroa siitä että joku muu kerää ruoat. Käytän Prismaa.
Toki kerääjälle kannattaa ainakin hevi-tuotteiden kohdalla kirjoittaa ohjeet. Esim. perunat myydään kpl:na ei kiloina. Oli kiva yllätys kun joskus laitoin 20 perunaa ja ne oli pikkurillinpään kokoisia. Opin sen jälkeen kirjoittamaan tuotteelle, että 1,5 kg perunaa, tasakokoisia. Tai avokadoista, että mahdollisimman kypsiä, jos niitä tarvitsi samana päivänä jne.
Silloin ei voi ostaa laputettuja tuotteita jos tilaa noin. Säästän näillä laputetuilla tuotteilla pitkän pennin kuukaudessa.
Käyn kerran viikossa listan kanssa kaupassa autolla. Siihen suttaantuu tasan 1,5 tuntia. Ei tarvitse kuin listan kanssa kävellä kaupassa ja mättää koriin mitä listassa lukee. Harvoin unohtuu edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilkeyttä piisaa tällä palstalla, miten huonojalkainen ja autoton ihminen palaa kaupasta kotiin (kaupatkin hankalan matkan takana) kantaen raskaita ostoskasseja? Olen eri, mutta ymmärrän asian hyvin. Itsel
Moni käyttää vetolaukkua kaupassa asioimiseen. Ei pelkästään mummot ja papat. Mutta olen eri jolle vastasit ja kuulun itse "tilaan elintarvikkeet kotiinkuljetuksena" -heimoon. Toisinaan pitää käydä kaupassa, jos ei ole ehtinyt varamaan itselleen kotiinkuljetusaikaa sopivalle ajankohdalle ja silloin otan vetolaukun mukaan. Kuitenkin tulee aika usein jotain painavampaa mukaan ja autottomana kuljen bussilla ja kauppa aika kaukana, niin kätevä se veotolaukku on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kerääjälle kannattaa ainakin hevi-tuotteiden kohdalla kirjoittaa ohjeet. Esim. perunat myydään kpl:na ei kiloina. Oli kiva yllätys kun joskus laitoin 20 perunaa ja ne oli pikkurillinpään kokoisia. Opin sen jälkeen kirjoittamaan tuotteelle, että 1,5 kg perunaa, tasakokoisia. Tai avokadoista, että mahdollisimman kypsiä, jos nii
säästätkö oikeasti? En väitä, että sinä olisit tällainen, mutta eräs naapurini joskus kehui, kun löys -30% punalaputettuja tuotteita ja esitteli sitten niitä ja kyseli minulta, että arvaa miten iloiseksi hän tuli, kun sai halpaa lihaa kaupasta. Oli sisäfileetä, ankanrintaa ja ties mitä kallista lihaa, jonka kilohinta siis alenettunakin oli huikeasti korkeampi kuin perusjauhelihan. Kerroin sitten hänelle kuinka monta kiloa jauhleihaa hän olisi saanut noilla "säästöillään" eikä meinannut uskoa ennenkuin alettiin laskemaan kilohintoja. Tuntui, että hälle oli täysin uusi ajatus koko kilohinnan käsite. Mutta olen itsekin joskus punalaputettuja vihanneksia ostanut kaupasta, tai maitoa ja leipäjuustoa.
Joo, oon jo pari vuotta tilannut viikon ruuat kotiin, tosin K-kaupasta.