Kysy 16-vuotiaalta
Kommentit (45)
Mikä sinua pelottaa eniten?
Mistä omasta saavutuksesta olet eniten ylpein?
Kauanko kuluu keskimäärin läksyihin per päivä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukiossa vai amiksessa, jos et vielä kummassakaan niin kumpaan tähtäät ja millä perustein?
Olen tällä hetkellä ysillä. Haen parin viikon sisällä yhteishaussa lukioon, sillä mikään ammattikoulun aloista ei kiinnosta minua ja lukio avaa minulle ovet ammatteihin, joista haaveilen. Haluan myös korkean koulutuksen. Periaatteessahan amis ei sulkisi sitä pois, mutta lukion kautta väylä on huomattavasti helpompi.
ap
Jos sulla ei ole vauvaa, et saa olla vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua pelottaa eniten?
Mistä omasta saavutuksesta olet eniten ylpein?
Eniten pelkään kai sitä, että pilaan itse oman elämäni jonkinlaisilla väärillä valinnoilla. Ajatus syrjäytymisestä on hirveä. Pelkään, että herään jonakin aamuna ja huomaan, että koko elämäni on mennyt ohitse ja kaikki tilaisuuteni ja mahdollisuuteni ovat valuneet hiekkaan.
Tietysti pelkään myös sairauksia, onnettomuuksia, yksinäisyyttä, läheisten menettämistä, sotaa sekä ilmastonmuutosta.
Saavutuskysymyksen koen tosi haastavaksi, varmaan siitä syystä että minulla on elämääni varten enemmän tavoitteita ja unelmia kuin jo saavutettuja etappeja. Yksi merkittävä "saavutus" on ainakin se, että parannuin lapsuusiän kroonisesta sairaudesta. Pienempiä saavutuksia minulla on enemmän, ja ne liittyvät pääasiassa harrastuksiin ja ihmissuhteisiin.
ap
Oletko tyttö vai poika ?
Miko Shasha
Vierailija kirjoitti:
Kauanko kuluu keskimäärin läksyihin per päivä?
Oikeasti yleensä tosi vähän. Tavallisesti teen läksyt jo koulussa tunnin lopussa tai sitten välitunnilla käytävässä ennen oppitunnin alkua. Kotona teen aika vähän hommia, kokeisiin valmistaudun selaamalla kirjaa ja vihkomuistiinpanoja parina edellisenä iltana. Pärjään nyt vielä ainakin peruskoulutasolla koulussa hyvin ihan vain sillä, että kuuntelen tunneilla ja minulla on hyvä muisti. Monessa aineessa auttaa myös hyvä yleistietotasoni, sillä olen aina tykännyt lukea ja samalla olen oppinut yhtä ja toista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole vauvaa, et saa olla vauvapalstalla.
Tämä on Suomen vilkkaimpia keskustelupalstoja, ja keskustelijoista löytyy niin nuoria, opiskelijoita, lapsettomia keski-ikäisiä, isovanhempia kuin pikkulasten isiä ja äitejäkin. Prosentuaalisesti varmaan aika harvalla kommentoijalla on vauvaikäisiä lapsia. Ja aika outo ajatus, että sinä päättäisit, missä minä saan surffailla. Nuorten aloittamia keskusteluja ei ole pakko lukea - ja täällähän taitaa sitä paitsi olla vauvoja ja lapsia koskevat keskustelualueet erikseen, mene niihin, jos haluat keskustelua nimenomaan vauvoista.
ap
mikä on sun luokan sisäpiirivitsi ja koulun suosituin meemi
Mikushka_19 kirjoitti:
Oletko tyttö vai poika ?
Olen tyttö.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä puoluetta kannatat?
En oikein osaa sanoa. Poliittisesti olen vapaamielinen liberaali ja ympäristökysymykset ovat minulle tärkeitä. Oikeisto-vasemmisto-akselilla olen aika keskellä, kallistun kuitenkin vasemmalle. Nykyisistä puolueista mikään ei tunnu täysin omalta. Vihreät vastaavat eniten arvojani päällisin puolin, mutta olen mielestäni liian monista asioista heidän kanssaan eri mieltä, joten en siksi liity Vihreisiin nuoriin. Vihreillä on toki paljon hyviä ajatuksia ja pointteja, mutta itse en koe esimerkiksi maahanmuuttohössötystä itselleni isoksi asiaksi suuntaan tai toiseen, vaan suhtaudun asiaan ehkä turhan neutraalisti ollakseni vihreä. Lisäksi monet Vihreiden ajamat sukupuolten moninaisuuteen liittyvät teemat menevät joskus mielestäni hiukan yliampuviksi, vaikka kannatankin yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Toivoisin Vihreiden panostavan enemmän nimenomaan ympäristöpolitiikkaan - suurmoiskeijojen ja kristallisukupuolisten sijaan.
En tiedä, ehkä mun pitäisi perustaa joku oma puolue, joka ajaisi luonnonsuojelua sekä miesten ja naisten/heterojen ja homojen välistä tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
mikä on sun luokan sisäpiirivitsi ja koulun suosituin meemi
Jaa, en ole kuullutkaan, että kouluilla olisi jotain omia yhteisiä inside-meemejä. Luokallani ei taida mitään sisäpiiriläppiä olla, suurin osa kavereistani on muilta luokilta ja toisista kouluista. Kavereiden kesken kyllä kaikenlaisia sisäpiirijuttuja löytyy, mutta niitä en ehkä lähde tässä avaamaan. :D
ap
Koetko olevasi enemmän lapsi vai aikuinen?
Oletko käyttänyt päihteitä? Jos olet, niin mitä?
Onko nuoriso nykyään raittiimpaa?
Kuljetko nilkat paljaana?
Mitä mieltä olet teiniangstista? Mikä sen aiheuttaa? Oma teinini on tuskaisen angstinen aina kun ei saa olla kavereidensa kanssa. Normaali elämä koulussakäymisineen ja perheen kanssa seurustelu ruokapöydässä tuottaa nyt suurimpia vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Koetko olevasi enemmän lapsi vai aikuinen?
En käyttäisi kumpaakaan nimitystä itsestäni. Enemmän jokin välimuoto, nuori. Joissain asioissa olen enemmän lapsi - esimerkiksi raha-asioissa. Olen ollut kesätöissä, mutta silti olen edelleen vanhempieni elätettävänä. Joissain asioissa olen taas enemmän aikuismainen kuin lapseksi luokiteltava. Harva lapsi esimerkiksi harrastaa seksiä, ottaa vastaan opiskelupaikkaa tai ottaa vastuuta sekä itsestään että muistakin ihmisistä.
Noista kahdesta kuitenkin sitten ehkä enemmän se lapsi, kun alaikäinenkin vielä olen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko käyttänyt päihteitä? Jos olet, niin mitä?
Onko nuoriso nykyään raittiimpaa?
Kuljetko nilkat paljaana?
Olen käyttänyt alkoholia. Muuhun en ole koskenut.
Nuoret tuskiin ovat sen raittiimpia kuin ennenkään. Ainakin omassa tuttavapiirissäni päihteitä kuluu ikäisteni keskuudessa ihan todella paljon. Alkoholin lisäksi käytetään valtavasti myös tupakkaa ja etenkin nuuskaa. Tunnen monia, jotka ovat ehtineet kokeilemaan jo pilveäkin. Uskon, että ennemmin nykynuoret osaavat valehdella kyselyissä kuin vastustaa kiellettyjä aineita. Ehkä liikun vain huonoissa piireissä, mutta minun silmissäni nuorten päihteidenkäyttö ei todellakaan ole vähentynyt, päinvastoin.
En kulje nilkat paljaana. Minulla on ihanat maiharit, joissa on kaksi bonuspuolta: jalat pysyvät lämpiminä, ja lisäksi näytän ultracoolilta! Tykkään muutenkin kerrospukeutumisesta, ja on vähän pakkokin, sillä olen herkästi palelevaa sorttia ja parantumaton vilukissa.
ap
Oletko lukiossa vai amiksessa, jos et vielä kummassakaan niin kumpaan tähtäät ja millä perustein?