Sairaanhoitaja amk (monimuoto) opinnot... kokemuksia?
Keski-iän villitystäkö vai mitä, mutta ajattelin hakea sh amk monimuoto-opintoihin. Kokemuksia ois kiva kuulla ja pystyykö tekemään työn ohessa miten hyvin. Hoitoalalla nytkin, mutta ihan erilaisessa työssä.
Kommentit (30)
Niin ja se vastavalmistunut sh 2300€
Huono palkka ja taskas työ. Mieti ny hyvä ihmine!
Teoriat pystyt, jos työnantaja joustaa. Lähipäiviä (yleensä pakollisia) on koulusta riippuen pari viikossa tai yksi viikko kuukaudessa. Harjoitteluja ei täyspäivätyön kanssa pysty päällekkäin sen sijaan tekemään ja niitä on yhteensä n. vuosi. Jos on lähihoitaja ja työkokemusta hoitajan työstä, voi yhden kuukauden saada hyväksiluettua harjoitteluja, mutta ei enempää.
Eli opintovapaita joutuu monimuoto-opinnoissakin käyttämään. Ja toki täyden työajan rinnnalla opiskelu on todella rankkaa. Meidän rinnakkaisluokalla (monimuoto) ei nyt toisena vuonna taida kuin yksi tai kaksi tehdä enää edes lähes täyttä työaikaa. Suurin osa tekee töitä samalla tavalla kuin me päiväopetuksessa olevat, eli keikkaa säännöllisen epäsäännöllisesti, välillä paljon, välillä vähemmän, harjoittelujen aikana vain yksittäisiä vuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Huono palkka ja taskas työ. Mieti ny hyvä ihmine!
Työllistävä ammatti. Mahdollisuus työskennellä hyvinkin erilaisissa yksiköissä. Onko sitten kannattavampaa kouluttautua ammattiin, jossa korkea palkka, mutta todellisuudessa työpaikat täysin kiven alla ja todennäköisesti työttömyys edessä. Kaikille ei myöskään mahdollisimman korkea palkka ole se ammatin ykköskriteeri.
Itse opiskelen nyt toista vuotta monimuotona sh:ksi. Rankkaa? Kyllä. Ryhmässäni kaikki on lh-pohjaisia. Kaikki on myös samalla töissä. Osa on hulluja ja tekee täyttä työaikaa. Itse teen töitä 3-4vuoroa viikossa. Nyt olen opintovapaalla pari kuukautta, olen kirurgian harjoittelussa parhaillaan. Mitä haluaisit tietää? Koulua mulla (xamk) on 2päivää viikossa. Niillä on lähitunnit jotka pääasiassa on pakollisia, sekä sitten simulaatiot ja labrat jotka myös pakollisia. Teen tässä vielä opparia myös että aika hullua touhua. 😀 ja paljon vaativampi kuin lh koulutus.
Miten hyvin tässä sh monimuodossa pystyy hoitamaan etänä? Tai kuinka usein suurinpiirtein kuukaudessa pitää olla paikalla?
Niin haluatko olla sairaanhoitaja ammatiksesi, vai haluatko vain huvikseen opiskella muuten vain sairaanhoitajaksi? Jälkimmäinen on ihan ok, toi eka on kyllä mielenterveyspotilaan hommaa...
Ammatinvalinta on nappiin 😊 ala on arvostettu ja hyvässä maineessa, terkuin hoitotyön ope
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalinta on nappiin 😊 ala on arvostettu ja hyvässä maineessa, terkuin hoitotyön ope
Surkeat työolot ja huono palkka ovat osa sitä arvostusta.
Eli kuinka paljon monimuodon aikana on lähiopetusta noin keskimäärin? Yksi/kaksi päivää viikossa?
Kuinka paljon opintopisteitä pitää olla että saa tehdä hoitajan sijaisuuksia? Lähihoitaja taustaa minulla ei ole vaan olisin totaalialanvaihtaja. Opinnot kiinnostaa mutta töitä pitäisi samalla tehdä kun opintotukikuukaudet on käytetty aiempaan tutkintoon (joka ei minua työllistänyt). Siksi mietin juuri monimuoto-opintoja. En ole ketjun aloittaja mutta saanen kysyä samalla.
Sijaisuuksiin vaaditaan yleensä 140-170op, riippuen paikasta.
Meillä oli lähiopetuspäiviä 2-3 joka toinen viikko (ensihoitaja), ja nämä läsnäolopakollisia. Harjotteluita on sitten paljon.. Ja niiden aikana ei kyllä töitä oikein pysty tekemään (tuntimäärät ainakin turun amk todella tiukat, 40h viikkoon). Muuten varmasti onnistuu koulun ohella mikäli työnantaja vaan joustaa, eri asia kuka jaksaa. Itse olin opintovapaalla koko koulun ajan joten pystyin keskittymään täysillä opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lähiopetuspäiviä 2-3 joka toinen viikko (ensihoitaja), ja nämä läsnäolopakollisia. Harjotteluita on sitten paljon.. Ja niiden aikana ei kyllä töitä oikein pysty tekemään (tuntimäärät ainakin turun amk todella tiukat, 40h viikkoon). Muuten varmasti onnistuu koulun ohella mikäli työnantaja vaan joustaa, eri asia kuka jaksaa. Itse olin opintovapaalla koko koulun ajan joten pystyin keskittymään täysillä opiskeluun.
Kiitos vastauksesta. Oliko sulla taustaa alalta kun menit opiskelemaan? Miten harjoittelun suhteen, oliko sille tietyt paikat vai saiko itse hakea esim.oman paikkakunnan läheltä jne?
Onnea alanvalinnasta ❤ en osaa vastata tuohon kun olen itse päiväopetuksessa, mutta itsekin opiskelen sairaanhoitajaksi. Tää on hyvä ja tarpeellinen ala.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon opintopisteitä pitää olla että saa tehdä hoitajan sijaisuuksia? Lähihoitaja taustaa minulla ei ole vaan olisin totaalialanvaihtaja. Opinnot kiinnostaa mutta töitä pitäisi samalla tehdä kun opintotukikuukaudet on käytetty aiempaan tutkintoon (joka ei minua työllistänyt). Siksi mietin juuri monimuoto-opintoja. En ole ketjun aloittaja mutta saanen kysyä samalla.
140 pistettä ja pääsee sairaanhoitajan sijaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työnantajasta varmaan, minulle pomo sanoi että hankkii irtisanomislapun minulle jos yritän olla pois töistä amk-opintojen vuoksi, eli monimuotokaan ei käy. En sitten hakenut vaan unohdin koko asian. Hän oli vihainen kun olin aiemmin äitiyslomalla.
Ehkä sitten myöhemmin kun olen eri työpaikassa. Olen lähihoitajana kaupungilla vuodeosastolla ja pidän suuresti työstäni, haluan pysyä alalla sekä kehittää itseäni.
ylihoitaja 8000 eur/kk