Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintakumien käytöstä

18.04.2006 |

Kaipaisin apua rintakumeja käyttäneiltä. Vajaa 2 vkoa on tässä imetetty, ja jonkin aikaa on varsinkin toiseen rintaan sattunut imetettäessä niin että melkein kyyneleet silmissä on yritetty vauvaa syöttää. Mieheni haki apteekista rintakumit, joita en ole onnistunut käyttämään oikeaoppisesti. Kauhea kiukku tulee vain vauvalle, kun nälkä on, ja mitään ei saa, ja suu onkin täynnä sitä tyhjää kumia. Osaisiko joku neuvoa, miten kumin saa asetettua (ja pysymään) niin, että nännin ja rintakumin väliin ei jää tyhjää tilaa?

Kiitos avustanne!

t: save

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdutan vielä ,että imetys voi onnistua loistavasti kuminkin avulla. Imetin esikoista koko ajan rintakumilla eli lähes 10kk. Ainoa vaiva, jonka muistan, oli niiden peseminen ja pesun MUISTAMINEN ennen imetystä ;). Nyt toisella lapsella imuote heti laitoksella loistava ja imetänkin nyt ilman kumia. Hieno homma :)! Ole rauhallinen, harjoitus tekee mestarin. Eikä ne pieneen itkuun näänny, kun kumia sovittelet rauhassa rintaan. Maltti on valttia! Tsemppiä imetyksen onnistumiseen!

Vierailija
2/10 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitkin jo vinkkejä, minä nypin nänniä pidemmäksi sormin ja sitten " tungin" sitä sinnen kumin sisään. ..Ja sitten poika tietysti huitoi sen verran käsillään, että koko homma piti ottaa uusiksi..

Sitten off topic:

Mutta kannattaa se kumi ottaa käyttöön ajoissa jos tosiaan alkaa olla ihan tuskaa.

En itse ottanut ajoissa käyttöön vaan imetin kivuliaasti kunnes oikeasti itkin imettäessä ja silloin jo rintaan laitettu kumi näytti olevan verta täynnä. Että kannattaa ajoissa ottaa se kumi käyttöön ennen kuin nännit menee liian kipeiksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä tulikin jo. Mulla sopii ainut parhaiten. Olen imettänyt lastani koko ajan, 6,5kk, rintakumeilla ja todella hyvin on mennyt. Minusta on hyvä jos voi imettää, kumeilla tai ilman, turha ruveta syyllistämään että olisi parempi imettää ilman. Imettäminen/ ei immeetämistä kun muutenkin käytetään syyllistämiskeinona.

Vierailija
4/10 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen ei pitäisi sattua. Silloin kun rintaan koskee, vauvan imuotteessa on jotain vialla ja asia tulisi korjata. Parhaiten se käy imetystukihenkilön kanssa, koska neuvolan henkilöstöllä ei useinkaan (valitettavasti) ole tarvittavaa asiantuntemusta. Voit soittaa imetystukipuhelimeen, 041 528 5582 ja tiedustella sieltä alueesi imetystukihenkilöä tai imetystukiryhmää.

Rintakumi tuo toki hetkellistä helpotusta tilanteeseen kun nännit ovat kipeät. Valitettavasti rintakumi ei kuitenkaan auta imuotteen korjaamiseen, vaan itse asiassa vain vaikeuttaa tilannetta koska kumin kanssa vauvan imuote on lähempänä tutin imuotetta kuin rinnan. Suosittelen todella, että otat yhtettä imetystukeen, sillä sinun ei tarvitse yrittää selviytyä yksin. Jaksamista ja tsemppihaleja! :)

Vierailija
5/10 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista noin ensimmäiset 3kk kumeilla. Mun nännit kanssa alussa kipeytyi kovin, ja sitten sain myös todeta, että isot rinnat (just ja just mahtuu d-kuppiin) pinkeenä maidosta ja yhdistettynä suht mataliin nänneihin, oli meidän pojalle aika hankalat imeä. Siis tissi lipsui koko ajan pois suusta. Siksi sitten käytinkin rintakumeja, kunnes poitsun suu on nyt isompi ja imu vahvempi. Ei meille ole tullut mitään imuote vaikeuksia, nyt menee jo kolmatta viikkoa todella hyvin ilman kumia. Myöskään en ole nyt joutunut mitenkään opettelemaan imetystä uudestaan, niin kuin joku väitti. Kyllä ne nännit siellä kumien sisälläkin tottuvat, ainakin mulla. Onhan siinä koko ajan myös imu päällä ja puristus.

Sitten ehkä vastaus kysymykseen, niin mä tavallaan venytin sen kumin aina rinnanpään ympärille. Kun se vetäytyi muotoonsa, niin nänni jäi tiukemmin sinne keskelle. Puristin myös aina pari tippaa maitoa kumin sisään, niin että vauva maistoi maidon ja hoksasi alkaa imeä. Ihan alussa synnärillä neuvottiin myös puristamaan ennen imetystä maitotippa kumin ulkopinnalle saman vaikutuksen aikaan saamiseksi. Kyllä se varmasti siitä, ei kannata todellakaan itseään kiduttaa!

Vierailija
6/10 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan saanut asetettua kumia niin, että se myötäilisi nänniä täysin, kyllä sinne saa jäädä tyhjää tilaa ihan runsaastikin. Pääasia että pysyy paikallaan.

" Osaisiko joku neuvoa, miten kumin saa asetettua (ja pysymään) niin, että nännin ja rintakumin väliin ei jää tyhjää tilaa?"

Vierailija
7/10 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun huutaa eikä ime niin sitten se kestää vielä pidempään. Jos saat heruteltua muutaman tipan maitoa rintakumin päähän niin vauva imee ahnaammin ja heruminen tapahtuu nopeammin.

Olen imettänyt molemmat mukulat rintakumilla 3 ensimmäistä kuukautta, jonka jälkeen alkoi sujumaan ilman kumiakin.

Onhan se vähän sellaista sähläämistä pahimmillaan, mutta sujuu kyllä ajan kanssa paremmin ja paremmin.

Ei ne kumit mun käsittääkseni nänniä peitä kokonaan kellään (ei ainakaan mulla lähellekkään!).

Vierailija
8/10 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun poika on jo reilu 2kk menee imetyskin paremmin ilman rintakumia...

Sairaalassa opeteltiin pojan kanssa imetystä ja apuna käytettiin sokerivettä... Elikkäs oli tuttipullossa pieni tilkka sokerivettä, josta sitten pistin pienen tipan alussa ja sitten aina välillä jos vauvan imu heikkeni siihen rintakumin päähän... Meillä se onnistui tuon avulla... Meni vähän vierestä, mutta kuitenkin...

Napero ja Eetu reilu 2kk

Vierailija
9/10 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt molempia lapsiani aluksi rintakumin avulla. Esikoista pari ekaa kuukautta ja toista lasta muutamia viikkoja. Mulla oli rinnan päät niin kipeät, että väänsin itkua imettäessäni ilman. Sanotaan, että jos rintoihin sattuu, niin imuote on väärä. EI PIDÄ PAIKKAANSA! Mulla sattuu olemaan niin herkät rinnanpäät, et ne vaan kipeytyi. Sairalassa ja neuvolassa 2 eri henkilöä tarkistivat toisen lapsen kohdalla imuotteen ja se näytti aina olevan oikea.

Kävin lukemassa imetystukilistan sivuja, enkä saanut sieltä mitään muuta kuin pahan olon. Tunsin itseni huonoksi äidiksi, kun käytin rintakumia. Eivät sielläkään kaikki tiedot pidä paikkaansa. Mm. kumpikin lapsi oli helppo vieroittaa kumista; osasivat syödä ihan normaalisti paljasta rintaa sitten kun itse (=nännini) pystyivät siihen.

Mä kans tein niin, että puristin aina kumin päähän hieman maitoa, niin saivat " hajun" mistä pitää imeä.

Joten oikein paljon tsemppiä imetykseen ja ole ylpeä itsestäsi, kun siitä kaikesta kivusta huolimatta haluat imettää lastasi!!!!!

Vierailija
10/10 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin aikanani käyttämään rintakumeja samasta syystä. En kyllä suosittelisi niiden pitkäaikaista käyttöä, koska niistä eroon pääseminen olikin hankalaa ja imetyksen opettelu alkoi periaatteessa alusta eli nännit kipeytyivät uudelleen. Vauva osaa vanhempana oikean imuotteen paremmin ja suukin on isompi. Vauvani oli jo kolmekuinen, kun huoli nännin ilman kumia. Vasta silloin opin " nauttimaan" imetyksen helppoudesta.

Mutta vastaus kysymykseesi. Rintakumeja on erilaisia eri valmistajilta(ainu, avent ym.) Niitä myydään ihan marketeissakin. Rahaahan tietysti kuluu, mutta kannattaa kokeilla omiin nänneihin sopivammat! Itse tykkäsin ainun mallista. Asiaa auttaa myös, kun venytät sormilla (tai rintapumpulla, jos lapsi jaksaa odottaa..) nänniä pidemmäksi ja kastelet rintakumin reunat ennen imetystä. Vinkki yöimetykseen: leikkaa laastarinauhasta neliö ja leikkaa keskelle reikä rintakumia varten. Yöllä tarraat tissiin kiinni ja imetys makuulla onnistuu ilman maidon vuotamista rintakumin reunasta. Tsemppiä imetykseen! Kyllä se kipu alkaa ajan kanssa helpottamaan ja koita imettää välillä ilman kumejakin.