Viikko mummolassa - telkka päällä koko viikon ja urheiluselostukset huutaa
Olemme olleet koko perheen kanssa mummolassa hiihtolomaviikon. Isovanhemmat avaavat tekevision viimeistään seitsemältä ja urheilua katsotaan koko päivä aamusta iltaan. Kauhean stressaavaa.
Lapset tietysti liimautuivat ruudun eteen.
Urheilun katsominen on minusta äärimmäisen junttia ja sivistymätöntä enkä haluaisi kasvattaa lapsiani moiseen. Onneksi mummolasta pääsee hiihtämään, uimahalliin, pulkkamäkeen ja muihin kivoihin hommiin lasten kanssa.
Kasvatamme lapsemme urheilemaan itse, lukemaan, keskustelemaan, leikkimään ja pelaamaan, ajattelemaan, tuntemaan musiikkia ja kulttuuria jne. Oksettaa suorastaan, miten joillekin urheilun katsominen on kuin joku uskonto. Mitä hemmetin väliä sillä on, miten joku hiihtäjä pärjää? Miten se vaikuttaa elämäämme mitenkään?
Kommentit (24)
Mitä ap valittaa, kun voi lähteä lasten kanssa ulos? Koko Suomessa on loistava ulkoilusää. Lapsille on juuri loistava loma, kun saa ulkoilla paljon ja katsoa isovanhempien kanssa olympialaisia. Antaa isovanhempien katsoa urheilua televisiosta, eiköhän heillä ole jo sen verran ikää, että saavat nauttia olympialaisista ja suomalaisten menestymisestä. Eivät he jaksa itse enää hiihtää 50 kilometriä, tai palella ladun varrella paikan päällä. Jaksaako edes ap hiihtää 50 kilometriä?
Lapsille tulee hienoja muistoja niistä parhaista urheiluhetkistä, kun ne katsotaan isovanhempien kanssa. He muistavat vielä aikuisina, missä olivat kun Iivo voitti olympiakultaa kuninkuusmatkalta. Lapset oppivat arvostamaan muiden saavutuksia, urheilijoiden määrätietoisuutta ja olympiahenkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vaari oli intohimoinen urheilija ja penkkiurheilija.
Mulla on hienoja muistoja lapsuudesta, monet niistä kesämökiltä. Muistan kun se tyyliin 40 cm x 40 cm TV vedettiin juuri valmistuneen mökin terassille ja katsottiin Moskovan olympialaisia. Muistan vieläkin kun vettä satoi, vaari teki vihtoja saunaan ja Pertti Karppinen souti kultaa. Vaarilla oli sodan vuoksi hieman huono kuulo, joten se telkkari todella huusi.
Minusta tuli SM-tason urheilija ja vaari oli suurin tukijani. Mulla on edelleen tallessa sähkösanoma jonka vaari lähetti kun voitin ensimmäisen junioreiden SM-kullan.
Innostuin lajistani nimenomaan katsomalla olympialaisia pikkutyttönä.
Ihana muisto!
Viikko on ihan liian pitkä aika tulla mummolaan penskojan kanssa täysihoitoon. Vaikka pyydettäisiin, usko jo.
Joku sanoi,että lapset innostuu urheilusta katsomalla sitä.Kokemukseni mukaan heistä juuri tulee penkkiurheilijoita.Urheilusta innostuminen vaatii urheilua.
Ymmärrän sua Ap.Inhoan itsekin penkkiurheilua.Meillä sitä harrastaa puoliso,lapsuudessa ei urheillut.Mulla on kilpaurheilutausta ja itse urheilen.
Paetkaa....