Alkuraskaus ja lentäminen
Miten alkuraskaus ja lentäminen? Onko jotain riskejä liittyen alkuraskauteen ja lentämiseen? Tiedossa olisi suht pitkä lento noin 12 tuntia, ihan alkumetreillä (vko 7 tai 8).
Mitä sinä tekisit? Itse en osaa päättää lähteäkkö vai ei? Joten kaikki kommentit ja mielipiteet ovat tervetulleita!
Kommentit (5)
Itse olen aiemmissa raskauksissa tehnyt lomareissuja ulkomaille ja tämänkin raskauden aikana (nyt rv16) olen lentänyt 3 kertaa 8 h lennon ja seuraava 8h lento on edessä parin viikon kuluttua. Kesälläkin on tiedossa niin 8h kuin 4h lentoja. Alkuraskaudessa varsinkaan ei vielä lennolla ole ongelmia, mutta kun masu alkaa kasvaa ja vessakäynnit tihenevät niin se ehkä haittaa matkustamista. Tai tekee siitä ikävämpää. Ja ne tukisukat ovat kyllä ihan jees juttu varsinkin pitkillä lennoilla. Itse kun olen niin hysteerinen veritulppariskin vuoksi niin käytän noita sukkia. Vauvalle ei lentämisestä ole haittaa.
Itse olen myös lentänyt joka raskaudessa, vkoilla 12-26 välillä.
Lyhyitä sekä 14h lentoja ja mitään ongelmia ei ole ollut. Itse myös käytän tukisukkia joka kerta, vaikken olis edes raskaanakaan -> jalat eivät puudu, väsy niin helposti.
Loppuraskaudessa on enemminkin riskejä jos on, siksi vaaditaan lopussa lääkärintodistuskin jo.
Lähde siis reissuun huoleti ja nauti!!! =)
Olen itse tänään rv 6+0. Huomenna lähden Jenkkeihin. Välilasku on Pariisissa. Pidempi lento taitaa kestää 9 tuntia. Minulla ei ole kyllä käynyt mielessäkään, etten voisi lentää näin alkuraskaudessa. Mutta eihän vara tietenkään venettä kaada ts. eihän siitä haittaakaan ole, jos tällaisia miettii. :-)
Ei muuta kuin rohkeasti matkalle vaan!
Kopio finnairin sivuilta:
" RASKAUS JA LENTOMATKA
Finnair noudattaa IATA-lentoyhtiöiden kansainvälistä suositusta jonka mukaan viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka (raskaus kestää 40 viikkoa). Lisäksi Finnair hyväksyy lyhyille kotimaan ja Skandinavian lennoille matkustamisen 38. raskausviikon loppuun saakka edellyttäen että raskaus on kehittynyt normaalisti, mitään raskauskomplikaatioita ei ole eikä merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ole.
28. raskausviikon jälkeen vaaditaan lääkärintodistus raskauden normaaliudesta. 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia. Todistuksen raskauden normaaliudesta voi hankkia tarvittaessa jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.
Lennonaikaisella matkustamon ilmanpaineen lievällä alenemisella ei ole mitään haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle.
Terve vastasyntynyt voi rajoituksitta lentää kaikilla yhtiön reiteillä 2 päivän ikäisenä."
Itse kysyin asiaa vielä neuvolasta ja sanottiin, että turvallisilla mielillä voi alussa lentää. Itse lensin rv.13 ja 14 :)
Olen lennellyt viikoista 14 viikkoihin 35 vaihtelevasti, eikä ole mitään ongelmia eteen tullut- tosin lennot ovat olleet n.3 h mittaisia. En ole myöskään mitään varoituksia kuullut..
Eipä kai siinä muuta ole kuin pitkillä automatkoillakin muistettava jaloitella usein kun se veritulpan riski on koholla raskaana ollessa, tai ainakinjumpattava jalkoja.. Näin minä ainakin olen tehnyt ;)
Just pari viikkoa sitten hollannista takaisin lentäen tullut
peebee 17+4