Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihanaa, syksyllä aletaan yrittämään lasta!

Vierailija
22.02.2018 |

Oon niin onnessani jo nyt ja odotan innolla. Mun suurimpia unelmiani on koko mun elämäni ajan ollut saada oma lapsi, ja miehen kanssa ollaan nyt puhuttu että syksyllä aletaan yrittämään! :) Olin jo aikalailla aiemmin luopunut ajatuksesta saada lapsi nuorena kaikkien opiskelujen ym. takia, mutta tällä hetkellä ajoitus tuntuukin ihan sopivalta vaikka opiskellaan molemmat. Onneksi korkeakouluopinnot on sen verran joustavia, niin ne ei estä tätä unelmaa.

Onko muita keillä lähitulevaisuudessa olis perheenlisäys kiikarissa?

Kommentit (180)

Vierailija
21/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako muuten kukaan antaa jotain omakohtasta kokemusta että kuinka pitkään mahtuu vielä hyvin asumaan lapsen kanssa 52 neliöisessä kaksiossa? On niin älyttömän hyvä asunto tämä ja halvalla vuokralla niin ei tee mieli vielä vähään aikaan alkaa uutta etsimään.

Ap

Just. Se vauva aiheuttaa sitten hiukan muitakin kustannuksia...

Mut raha-asiat olette tietysti ajatelleet valmiiksi kaiken tuon vauvakuumeen keskellä? Huolimatta siitä, että opinnot on kesken yms. Kauanko muuten olette olleet yhdessä?

Mikä ihme tämä epäluuloinen vähättely on? Mulla oli asuntoa etsiessä kovat pelot mm. sisäilmaongelmista ja tuholaisista, ja kun tämä asunto on osoittautunut hyväksi (kumpiakaan ongelmaa ei ole ilmennyt) niin en ihan heppoisesti lähde vaihtamaan ellei oikeaa tarvetta ole. Eikös se nyt ole ihan kaikella järjellä ajateltuna selvää että miksi vaihtaa hyvää ja halpaa asuntoa, kun on kerran sellaisen jo löytänyt?

Kyllä raha-asiat ihan järjestyy, vaikka tuilla eletään niin nytkin jää satanen kuussa säästöön vaikkei eletä mitenkään kovin säästeliäästi. (Toisen satasen saisi helposti säästöön tekemällä ruoat alusta loppuun kotona.) Suomen sosiaaliturva on hyvä, ei kukaan näe täällä nälkää tai muutenkaan jää paitsi perustarpeidensa tyydyttymisestä.

Parisen vuotta oltu yhdessä, puoli vuotta naimisissa. :)

Ap

Vierailija
22/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko varautunut siihen että joitain ystäviä saattaa kadota ympäriltä kun sukellat sinne pukluiseen vauvakuplaasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä kannustavaa porukkaa tänään.

Hyvä huudella että hoida koulusi ja hanki vakityö, sitten vasta lapsia. Vakityön saanti on todella työn takana monella alalla, itse sain ensimmäisen vakipaikkani vasta yli kolmekymppisenä. (Sitten täällä huudettaisi vanhasta iästä jos tuolle iälle odottaisi lapsentekoa. :D ) Asiaa ei varmasti auta se että on vastavalmistunut nuori nainen, siinähän on se äitiyslomariski.

Musta on jopa ihan järkevää saada lapsi tuossa vaiheessa. Voi sitten valmistumisen jälkeen keskittyä työelämään.

Niin, onnea yritykseen ap! :) 

Vierailija
24/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syksyllä vasta, miksei heti?

Vierailija
25/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako muuten kukaan antaa jotain omakohtasta kokemusta että kuinka pitkään mahtuu vielä hyvin asumaan lapsen kanssa 52 neliöisessä kaksiossa? On niin älyttömän hyvä asunto tämä ja halvalla vuokralla niin ei tee mieli vielä vähään aikaan alkaa uutta etsimään.

Ap

Kun lapsen päiväunet alkavat jäädä vähiin. Muista yksi juttu - pitäkää parisuhteestannekin huolta läheisyyden ja seksin merkeissä. Antakaa toisillenne myös tilaa tulla ja mennä järkevyyden rajoissa. Löytäkää näille asioilla aikaa vaikka väkisinkin, vaikka lapsi on lahja teille ja tulee aina ensin. Hyvän ja onnellisen parisuhteen palkinto on tyytyvänäinen ja onnellinen lapsi. Ja anna miehellesi aikaa tottua. Hän tutustuu vauvaan vasta synnytyksen jälkeen, kun sinulla on ollut aikaa tottua vauva liikkeisiin  ym. pidemmän aikaa ja olet luultavimmiin valmiimpi.

Vierailija
26/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä sen sanoit: tukien varassa, ja lapsikin vielä siihen elätettäväksi.

Juu, opintotuesta kyse, mut meille oli aikanaan selvää että lapset sitten, kun pystytään heidät itse elättämään. Ja näin kävi, lapsilisät tietysti pois lukien. Hillittiin kuumetta siihen asti. Näin se maailma muuttuu. Ne tuet, aina ja kaikkialla.

Vierailija
27/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko varautunut siihen että joitain ystäviä saattaa kadota ympäriltä kun sukellat sinne pukluiseen vauvakuplaasi?

Mulla on vain yksi ystävä ja se on sen verran hyvä että tuskinpa se mihinkään on lapsen myötä katoamassa. :)

Vierailija
28/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eipä täällä juurikaan olisi ihmisiä ellei näitä vauvakuumeilijoita olisi, jossain vaiheessa sekin vaan sammuu tyystin eikä enää edes muista kun itse oli samassa tilanteessa.

Vierailija
29/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhteiskunnan pitää elättää taas yksi lapsikin, kun noista tuista niin onnellinen olet? Eikö lapsi pitäisi pystyä itse, omalla työllään elättämään?

Vierailija
30/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vain yksi ystävä ja se on sen verran hyvä että tuskinpa se mihinkään on lapsen myötä katoamassa. :)

No sun täytyy huomioida lapsen lisäksi muitakin ihmisiä ympärilläsi eikä koko ajan vain hörsköttää siitä vauvastasi sitten, se nimittäin on äärimmäisen tehokas konsti karkottaa ihmisiä ympäriltäsi.

Vierailija
31/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepä sen sanoit: tukien varassa, ja lapsikin vielä siihen elätettäväksi.

Juu, opintotuesta kyse, mut meille oli aikanaan selvää että lapset sitten, kun pystytään heidät itse elättämään. Ja näin kävi, lapsilisät tietysti pois lukien. Hillittiin kuumetta siihen asti. Näin se maailma muuttuu. Ne tuet, aina ja kaikkialla.

Et siis ottanut vastaan äitiyspäivärahaa tai vanhempainpäivärahaa? Etkä ole koskaan opiskellut opintotuella?

Vierailija
32/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää massiivinen määrä alapeukutuksia nyt on? Ajattelin keskustella iloisesta ja innostavasta aiheesta,  ja siitä kuinka pääsen toteuttamaan elämääni haluamallani tavalla. Se on monesta sitten ilmeisesti huono juttu? Vai onko kyse siitä ettei elämänvalinnat ole samat kuin teillä? En mä nyt teitä ole kehoittanut elämään mun kanssa mitenkään samoin! Turha nyt toisten teidän omistanne poikkeavista unelmista on hiiltyä. Vai tarkoittavatko noilla alapeukuillansa vaan sitä että itse eivät olisi tehneet samoin? En ihan vielä tunne tämän palstan toimintatapoja.

ap

Johtuu varmaa siitä että tällä palstalla äidit (ja muutkin ihmiset) kivittätävät toisensa ihan kaikesta..

mutta tosi ilonen uutinen mun mielestä :) onnea ja tsemppiä ❤️

Vierailija
33/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, ap. Onnea yritykseenne. ☺

Aloin itse yrittää kolmekymppisenä vasta kun olin saanut työelämästä vakipaikan, ostanut omakotitalon miehen kanssa ja kun yöelämä ei enää kiinnostanut tippaakaan. Tuntui siis viimeinkin siltä että kaipaan perhe-elämää, kotona olemista... Tärppäsi melko nopeasti, mutta meni kesken. Keskenmeno vahvisti vauvakuumettani x100 ja nyt haluankin 2 tai 3 lasta enkä aiemmin haluamaani yhtä. 😄

Eli yrittämässä ollaan edelleen, toiv.pian tärppää ja kaikki menisi loppuun asti hyvin. Kannattaa vaan rohkeasti alkaa yrittää jos itsestä ja miehestäsi aika on oikea ☺

Vierailija
34/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä kannustavaa porukkaa tänään.

Hyvä huudella että hoida koulusi ja hanki vakityö, sitten vasta lapsia. Vakityön saanti on todella työn takana monella alalla, itse sain ensimmäisen vakipaikkani vasta yli kolmekymppisenä. (Sitten täällä huudettaisi vanhasta iästä jos tuolle iälle odottaisi lapsentekoa. :D ) Asiaa ei varmasti auta se että on vastavalmistunut nuori nainen, siinähän on se äitiyslomariski.

Musta on jopa ihan järkevää saada lapsi tuossa vaiheessa. Voi sitten valmistumisen jälkeen keskittyä työelämään.

Niin, onnea yritykseen ap! :) 

Kiitos:) Ajattelen noista monista asioista hyvin samoin. Ja jos olisin työelämässä niin kyllä mä silloin ottaisin hoitovapaata siihen että lapsi täyttää kolme. En pidä opiskelua syynä jättää suurinta unelmaani toteuttamatta aikaisin. Mitä aiemmin lapsi syntyy, sitä suuremman osan elämästäni ehdin olla äiti, ja tehdä ja olla sitä minkä olen asettanut itselleni elämäni tarkoitukseksi (oma perhe). Kaikki muu mitä tapahtuu on mulle vain toissijaista, en siksi aio laittaa toissijaista asiaa (työpaikka) ensisijaisen unelmani edelle (oma perhe nuorena). Sitä voi miettiä myös sitten kun unelma on täytetty. Vaikka moni tuntuukin kovasti moista paheksuvan nykyisten normien vuoksi. Tosiasiassahan opiskeleva äiti ei edes todellakaan käytä valtion verorahoja sen enempää kuin äiti joka saa lapset vanhempana ja jää töistä pois lapsen saannin jälkeen.

Ap

Vierailija
35/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun täytyy huomioida lapsen lisäksi muitakin ihmisiä ympärilläsi eikä koko ajan vain hörsköttää siitä vauvastasi sitten, se nimittäin on äärimmäisen tehokas konsti karkottaa ihmisiä ympäriltäsi.

Mun ystäväni on kyllä onneksi kovin lapsirakas. Laittelee itsekin mulle aina kummilapsestaan kuvia ja ihailee kuinka ihana lapsi.

Ap

Vierailija
36/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin totta! Mutta kyllä se yksi lapsi siinä menee, mutta ans olla kun tulee toinen niin kyllä karkuun juoksen! 👍

Vierailija
37/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ystäväni on kyllä onneksi kovin lapsirakas. Laittelee itsekin mulle aina kummilapsestaan kuvia ja ihailee kuinka ihana lapsi.

Ap

No hyvä sitten. Mutta muista että suurinta osaa ihmisistä vauvajutut ei kiinnosta pätkääkään, joten kulje tuntosarvet pitkällä äläkä tuputa ihmisille sitä ipanaa jos huomaat ettei niitä kiinnosta.

Vierailija
38/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan järkyttynyt miten negatiivista porukkaa täällä on. Mikä näitä ihmisiä vaivaa?!

Tsemppiä ihan hirveästi ap! Ihana asiahan tämä on. Toivottavasti tärppää nopeasti että saat pian oman pikku käärösi kainaloon. Olen varma, että tulette pärjäämään loistavasti, paras kaverini tuli raskaaksi kun molemmat opiskelivat ja hyvin heillä menee.

Biologisesti on viisainta hankkia lapset 20-34-vuotiaana, silloin on kaikista pienimmät riskit. 30 vuoden jälkeen riskit alkavat kasvaa kovaa vauhtia. En tiedä, miksi nykyään nuoria äitejä paheksutaan vaikka silloin ihminen on parhaassa lisääntymisiässä. Jos haluaa monta lasta, on varsin järkevää alkaa yrittämään niitä jo parikymppisenä, koska kai sitä nyt vähän ikäeroakin haluaa.

https://mynaturalbabybirth.com/wp-content/uploads/2015/04/Pregnancy-Ris…

Näin itsekin viime yönä unta että sain vauvan, kamala vauvakuume päällä muuta minun elämäntilanteeni ei sovi perheen perustamiseen vielä lainkaan :(

Vierailija
39/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunnan pitää elättää taas yksi lapsikin, kun noista tuista niin onnellinen olet? Eikö lapsi pitäisi pystyä itse, omalla työllään elättämään?

Eipähän opiskelija lapsen vuoksi erikseen edes saa pahemmin muita tukia kuin lapsilisää (ja alkuvaiheessa ekan vuoden toki niitä vanhempainpäivärahoja). Kelaltahan katsotaan opintolaina tuloksi, eli ei siitä lapsesta mitään toimeentulotukia tule saamaan jos vanhemmat saa jo opinnoista rahoja yhteensä 1800€/kk (suurin osa toki lainaa).

Ap

Vierailija
40/180 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Jos saat tyttövauvan niin älä laita sille niitä hörsöttimiä päähän sitten.