Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy teini-ikäiseltä

Vierailija
22.02.2018 |

?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä olisivat hyviä tapoja puuttua koulukiusaamiseen?

Itse olen puuttunut kiusaamisiin menemällä väliin ja kertomalla sitten opettajille.

Ap

Hienoa toimintaa! Arvostan.

Vierailija
82/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö salilla tai treenaatko muodin vuoksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet vegaaneista?

No vegaani on vegaani. Eläimiä ajatellen se on hyvä asia. Mutta kun tunnen nii monta vegaania jotka on vegaaneja vaan oman kropan takia eikä niiden eläinten. Joten niillä on väärät lähtökohdat. Ja ärsyttää kun vegaanit aina vouhottaa ja toitottaa siitä niiden vegaaniuudesta ja se alkaa vähä ärsyttämään.

Mutta siis monet ovat ihan vegaaneja eläinten takia ja arvostan heitä <3

Ite syön lihaa koska en pysty vastustamaan sitä. Mut siks pyrinki aina syömään luomua koska tiedän että luomuliha on aina hyvin kasvatettua <3

Ap

Luomutiloilla kasvatetut eläimet teurastetaan samoissa teurastamoissa kuin tehotuotantoeläimetkin. Ne myös kuljetetaan samalla tavalla teurastamoille erittäin stressaavissa oloissa. Luomulihaa on vielä hyvin vähän kaupoissa myynnissä eli suurin osa sekasyöjän syömästä lihasta on tehotuotettua lihaa. Myös luomutiloilla on epäkohtia eläinten kohtelussa ja kasvatuksessa. 

Kannattaa katsoa seuraava silmiä avaava dokumetti "Kidu ensin, kuole sitten", joka kertoo siitä, minkälaista suomalaisilla teurastamoilla on todellisuudessa:

https://areena.yle.fi/1-2467207

Haha sä taidatkin olla itse vegaani!!

Kyse ei olekkaan nyt mistään teurastuksista ja kuljetuksista vaan siitä miten luomu liha kasvatetaan ja miten niitä syötetään ja millasissa olosuhteissa ne on!! Ja meidän perheessä syödään vain luomulihaa, eikä tehotuotettua.

Ap

Vierailija
84/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö salilla tai treenaatko muodin vuoksi?

Treenaan mutta en muodin vuoksi vaan siksi että siitä tulee hyvä fiilis ja haluun lihaksia :)

Huom!! En treenaa persettä isoksi

Ap

Vierailija
85/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vahvaa mielipidettä lukio/amis tyypeistä? Halveksitko toisia?

En halveksi kumpiakaan. Itse vahvana tavoitteena lukio. Toki lukion käyneillä on mahdollisuus parempi palkkasiin työpaikkoihin kuin amislaisilla mutta joillain on se tilanne että on vaa nii paskat numerot että pitää mennä amikseen. Mutta ihan yhtä hyviä ihmisiä on amislaiset ja lukiolaiset!! :)

Ap

Vierailija
86/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä olisivat hyviä tapoja puuttua koulukiusaamiseen?

Itse olen puuttunut kiusaamisiin menemällä väliin ja kertomalla sitten opettajille.

Ap

Hienoa toimintaa! Arvostan.

Kiitos

Ap

Vierailija
87/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
88/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään unelma-ammattia?

On

Ap

Hyvä homma! Oletko muuten ottanut selvää siitä, mitä oppiaineita unelma-ammatissasi etenkin tarvitaan? Nyt kasiluokan puolivälin paikkeilla ehtii vielä hyvin panostaa koulunkäyntiin, ettei tule ysiluokan keväällä paniikkia. 

Vaikka esim. mainitsemasi matikka ja ruotsi tuntuisivat tylsiltä aineilta, kannattaa niillekin uhrata aikaansa. Matikkaa tarvitaan aina jonkin jokaisessa ammatissa ja itse ammattiin opiskelussa. Vaikka monet vastustavat pakkoruotsia, ruotsi on kuitenkin yhä Suomen toinen virallinen kieli, jota opiskellaan myös peruskoulun jälkeen jokaisessa tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Jos asuinpaikkakunnallasi ei ole ruotsinkielisiä, niin saatat silti joskus muuttaa paikkaan, jossa ruotsin kieltä ihan käytännössä tarvitaan. Silloin sen osaaminen on iso etu töitä haettaessakin.

Sori, jos tämä tuntui "saarnalta", mutta ihan hyvällä tämän kirjoitin. Olen kuullut useiden ihmisten myöhemmin harmittelevan sitä, ettei tullut yläasteella opiskeltua ruotsia eikä matematiikkaa kunnolla.

Vierailija
89/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet keskusteluiden tasosta täällä vauva.fi:ssä? Järkyttääkö sinua lukea kommentteja joita aikuiset ihmiset ovat kirjoittaneet? Tyyliin "vihaan lapsia kun ne on ärsyttäviä ja haisee, erityisesti vihaan uuden naisystäväni kakaraa", "teinit on idiootteja ja noloja pissaliisoja", "vapaaehtoisesti lapsettomilla on päässä vikaa ja lapsuundentraumoja"?

Vierailija
90/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään unelma-ammattia?

On

Ap

Hyvä homma! Oletko muuten ottanut selvää siitä, mitä oppiaineita unelma-ammatissasi etenkin tarvitaan? Nyt kasiluokan puolivälin paikkeilla ehtii vielä hyvin panostaa koulunkäyntiin, ettei tule ysiluokan keväällä paniikkia. 

Vaikka esim. mainitsemasi matikka ja ruotsi tuntuisivat tylsiltä aineilta, kannattaa niillekin uhrata aikaansa. Matikkaa tarvitaan aina jonkin jokaisessa ammatissa ja itse ammattiin opiskelussa. Vaikka monet vastustavat pakkoruotsia, ruotsi on kuitenkin yhä Suomen toinen virallinen kieli, jota opiskellaan myös peruskoulun jälkeen jokaisessa tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Jos asuinpaikkakunnallasi ei ole ruotsinkielisiä, niin saatat silti joskus muuttaa paikkaan, jossa ruotsin kieltä ihan käytännössä tarvitaan. Silloin sen osaaminen on iso etu töitä haettaessakin.

Sori, jos tämä tuntui "saarnalta", mutta ihan hyvällä tämän kirjoitin. Olen kuullut useiden ihmisten myöhemmin harmittelevan sitä, ettei tullut yläasteella opiskeltua ruotsia eikä matematiikkaa kunnolla.

No joo. Mutta en tule ikinä menemään ammattiin jossa tarvitaan matikkaa koska mulla on sen kanssa aina ollut ongelmia. Ruotsia mulla on vielä mahdollisuus oppia. Ja matikkaakin ehkä jos pääsen lukioon. Koska olen kuullut monelta että lukio matikka on ihan erilaista kun yläaste matikka. Ja en kyl ikin aijo sellaselle alueelle muuttaa missä on paljon ruotsinkielisiä xd korvia vihloo kuunnella ku jotku puhuu ruotsii ja viel pahemi riikinruotsi!!

Ite oon pitkässä ruotsissa mutta se on vaa hyvä koska niil on oikeesti paljon pahempaa jotka alottaa sen vast yläasteel vaikkei uskoiskaan.

Mutta joo pakko panostaa et pääsee lukioo!! :)

Ap

Vierailija
91/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halveksi kumpiakaan. Itse vahvana tavoitteena lukio. Toki lukion käyneillä on mahdollisuus parempi palkkasiin työpaikkoihin kuin amislaisilla mutta joillain on se tilanne että on vaa nii paskat numerot että pitää mennä amikseen. Mutta ihan yhtä hyviä ihmisiä on amislaiset ja lukiolaiset!! :)

Ap

Oletko saanut tämän käsityksen vanhemmiltasi? Nykyisessä tilanteessa Suomessa ei siis niin suoraa sidonnaisuutta toisen asteen koulutuksella tulevaan palkkaan, jatko-opinnot yhtä mahdolliset molemmille ja korkeakoulutettujen työttömyyskin mitä on. Omat vanhempani aikanaan painostivat lukioon juuri palkan ja statuksen takia, onko mielestäsi näin vielä nykyäänkin? Painostavatko vanhemmat lapsiaan yhä lukioon näistä syistä, vaikka yhteiskunta ja koulutus muuttuneet rajusti viime vuosien aikana?

Vierailija
92/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla posliini?

Vierailija
93/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet keskusteluiden tasosta täällä vauva.fi:ssä? Järkyttääkö sinua lukea kommentteja joita aikuiset ihmiset ovat kirjoittaneet? Tyyliin "vihaan lapsia kun ne on ärsyttäviä ja haisee, erityisesti vihaan uuden naisystäväni kakaraa", "teinit on idiootteja ja noloja pissaliisoja", "vapaaehtoisesti lapsettomilla on päässä vikaa ja lapsuundentraumoja"?

No eiii se sillee järkytä. Mutta huomaan kyllä kun täällä välillä luen kaikenlaista että monet aikuiset ovat täällä ihan yhteiskunnasta tietämättömiä ja itse kakaran tasolla.

Toisaalta ymmärrän noi "teinit on idiootteja ja noloja pissaliisoja" koska monet oikeesti on!! Mutta sitä en ymmärrä että lapsettomia haukutaan koska kaikilla ei edes ole mahdollisuutta hankkia niitä

Ap

Vierailija
94/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko saanut tämän käsityksen vanhemmiltasi? Nykyisessä tilanteessa Suomessa ei siis niin suoraa sidonnaisuutta toisen asteen koulutuksella tulevaan palkkaan, jatko-opinnot yhtä mahdolliset molemmille ja korkeakoulutettujen työttömyyskin mitä on. Omat vanhempani aikanaan painostivat lukioon juuri palkan ja statuksen takia, onko mielestäsi näin vielä nykyäänkin? Painostavatko vanhemmat lapsiaan yhä lukioon näistä syistä, vaikka yhteiskunta ja koulutus muuttuneet rajusti viime vuosien aikana?

Eheiiiii oo vanhemmat antaneet käsitystä. Mä muodostan itse ihan omat mielipiteet !! Totuushan on se että lukion käyneillä on enemmän ovia avoinna erilaisiin töihin. Mua ei painosteta mulle on sanottu että mun oma valinta ja valitsen lukion. Se on muutenkin yleis-sivistystä antava. Mutta jos en pääse lukioo ni meen kai sit amikseee.....

Ap

Vierailija
95/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
96/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eheiiiii oo vanhemmat antaneet käsitystä. Mä muodostan itse ihan omat mielipiteet !! Totuushan on se että lukion käyneillä on enemmän ovia avoinna erilaisiin töihin. Mua ei painosteta mulle on sanottu että mun oma valinta ja valitsen lukion. Se on muutenkin yleis-sivistystä antava. Mutta jos en pääse lukioo ni meen kai sit amikseee.....

Ap

Korkeakouluihin pääsee nykyään amis siinä kun lukion käynytkin. Pelkästään lukion papereilla ei juuri töihin ovet avoimena ole. Siinä vaiheessa amiksilla jo työkokemusta ja ammattitutkinto.. Tuli vaan mieleen kun täällä vasta vauhkottiin lukiolaisista kaupankassoina.. Toivottavasti pääset lukioon jos se toiveena on, mutta ei tarvitse huolia että sen huonommat tulevaisuuden näkymät saisit, vaikka sinne amikseen sitten "joutuisitkin" :)

Vierailija
97/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Korkeakouluihin pääsee nykyään amis siinä kun lukion käynytkin. Pelkästään lukion papereilla ei juuri töihin ovet avoimena ole. Siinä vaiheessa amiksilla jo työkokemusta ja ammattitutkinto.. Tuli vaan mieleen kun täällä vasta vauhkottiin lukiolaisista kaupankassoina.. Toivottavasti pääset lukioon jos se toiveena on, mutta ei tarvitse huolia että sen huonommat tulevaisuuden näkymät saisit, vaikka sinne amikseen sitten "joutuisitkin" :)

Juu :) mut lukiolaiset on siks kaupan kassoilla koska ne opiskelee ja tekee töitä samalla. Ja toiseen mun unelma-ammattiin ei amiksen käynnillä pääse ja toiseen pääsee mut siin on helpompi päästä jos kuitenki on sen käyny :)

Ap

Vierailija
98/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Juu :) mut lukiolaiset on siks kaupan kassoilla koska ne opiskelee ja tekee töitä samalla. Ja toiseen mun unelma-ammattiin ei amiksen käynnillä pääse ja toiseen pääsee mut siin on helpompi päästä jos kuitenki on sen käyny :)

Ap

Siis toiseen on helpompi päästä jos on kuitenkin lukion käynyt.

Tarkennan

Ap

Vierailija
99/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
100/110 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Niin ja amiksen käy oman alansa töissä normipalkalla ja opiskelevat samalla ja saavat vielä alansa työkokemusta.. Toki jos kauppakorkeassa opiskelee lukion jälkeen, niin sieltä kaupankassalta voi saada hyvät oman alan pisteet, vai? Mutta yhtä hyvin kaupankassana voi olla amis joka opiskelee myös kauppakorkeassa. Sitten voi opintojen päätyttyä miettiä kumpi työllistyy nykyään paremmin. Perustutkinnon sekä korkeakoulun suorittanut amis pitkällä työkokemuksella vai lukion ja pelkän korkeakoulun suorittanut lyhyellä työkokemuksella.. Ajat kun ovat muuttuneet.