Lukio-opettajan työkuva sekä palkka
Kaipailisin tänne asiallisia vastauksia niiltä, jotka ovat yllämainitussa työssä.
Mikä sai sinut lähtemään opettajan alalle? Paljonko on palkkasi? Minkä ikäinen olet ja kauanko olet ollut töissä? Oletan, että jokainen joutuu tekemään uransa alkuvaiheilla sijaisuuksia sekä esimerkiksi työskentelemään ala-ja yläasteilla. Millaista tämä oli?
Itse olen siis luultavasti lähtemässä lukemaan suomen kieltä tai englantia yliopistoon, ja niistä otan aineenopettajan opinnot. Tämän takia olisi mukava kuulla teidän mielipiteitänne alasta.
Kommentit (58)
Minä harkitsen alanvaihtoa, ellen pääse parempaan lukioon opettamaan. Opetan tällä hetkellä lukiossa, jonne pääsyyn ei ole keskiarvorajaa, kaikki pääsevät sisään jotka haluavat. Meillä on opiskelijoita, joilla ei ole valmiuksia lukioon eikä ole kyllä ammattikouluunkaan, jos joku pitää sitä helpompana tai käytännönläheisempänä. Ei osata lukea eikä kirjoittaa, mutta lukiossa ollaan. Vaikeaksi työn tekee opiskelijoiden laaja skaala, sillä on myös lahjakkaita, joille pitäisi voida myös olla antaa yhtä lailla kuin heikoillekin.
Lukion alkuperäinen idea yleissivistävänä kouluna, jonne pitäisi olla edes jonkinlaiset valmiudet ja karsinta, on mennyttä aikaa. Senpä vuoksi uusi lukiolaki tulee lisäämään kaikkea muuta oheistoimintaa, jolla ei ole varsinaisesti tekemistä sen oman opiskelun kanssa. Opiskelijoita tullaan siis punnaamaan entistä voimakkaammin eteenpäin, aivan kuin jo nyt heidän puolestaan ei tehtäisi kaikkea. Autettavat oppivat luottamaan siihen, että joku aikuinen aina hoitaa asiat heidän puolestaan ja mitään tasorajoja tai deadlineja ei ole, koska säälistä tai erityisistä syistä pääsee aina läpi.
Itse en tällaisessa alasajossa halua olla mukana, sillä vaadin opiskelijoiltani enkä aio ryhtyä tekemään asioita heidän puolestaan. Minusta ei pidä hakeutua lukioon, ellei ole valmiutta lukea ja kirjoittaa pitkiä tekstejä.
Linkkaan tähän vielä työttömien opettajien vertaistukiketjun. Aika opettavaista luettavaa. Kannattaa harkita alaa tarkkaan.
https://www.vauva.fi/keskustelu/1448744/ketju/tyottomien_opettajien_ver…
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ammattikoulussa kasvatustiedettä opettava. Opetusta minulla on tosi vähän, yhteensä vuositasolla noin 200 tuntia, muuta työtä sitten loput. Tunteja minulla on vuodessa reilut 1500. Siirryin reformin myötä vuosityöaikaan aikuispuolelta ja sain pitää vanhan palkkani, eli nyt 15v töitä tehneenä se on noin 4600€. Lomaa minulla on 10 vk vuodessa, etätyötä saan tehdä niin paljon kuin haluan, kunhan hoidan opetukseni ja muut sidotut työtehtäväni. Työnantajani on reilu, sen ei olisi pakko antaa kuin 17% sitomatonta, mutta meillä tosiaan saa tehdä kotoa tai missä nyt sitten tykkääkin työskennellä ihan niin paljon kuin haluaa.
Pidän työstäni. Tervetuloa alalle!
No jopas on palkka!!!!
Itse opetan lukiossa, johon pääsee seiskan keskiarvolla. Työ ei kauheasti eroa yläkoulun open hommasta. Tykkään kuitenkin - nuorten kanssa on kiva toimia.
Palkka on hyvä, koska kunnassani saa tehdä paljon lisätunteja. Reaaliaineen ope ja noin 5200€/kk.
Pisti silmään tuo ”aluksi yläkoulussa opettamaan joutuminen”. Ne ovat rinnakkaisia töitä, eivät alempi ja ylempi. Koulutus molempiin on sama. Kummassa luulet opetustaitojen joutuvan enemmän koetukselle...? Lukiossa on ylioppilaskirjoitusten vaiva, mutta yläkoulussa piti koko ajan onnistua niin, että koko ikäluokka, myös haastavin aines, oppii ja pääsee eteenpäin.
Terv. yläkoulusta lukioon lepäämään tullut
Itsekin haaveilin lukiossa opettamisesta, mutta kun vihdoinkin pääsin sinne, niin totesin, että opettajan työ ei kehitä minua lainkaan. Samojen asioiden toistamista vuodesta toiseen.
Jos vielä harkitsisit koko hommaa. Työttömiä opettajia on valtavasti ja lasten määrä laskee koko ajan. Ei todellakaan mikään tulevaisuuden ala!
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä harkitsisit koko hommaa. Työttömiä opettajia on valtavasti ja lasten määrä laskee koko ajan. Ei todellakaan mikään tulevaisuuden ala!
Aloitus kirjoitettu tosin vuonna 2018.
Miten joku vuosia opettanut tekee 50-60h viikkoja?!? Eikö oman työn organisointi onnistu? Teetkö yhteistyötä kollegoiden kanssa tuntisuunnittelun suhteen?
Nyt en todellakaan tajua opettajien valitusta PALKKAKUOPASTA!! Minä olen tavallinen toimistotyöläinen ja tienaan 3100 euroa bruttona kuussa ja olen keskipalkkainen ihminen. Jos nuo täällä ilmoitetut 4500-5500 euron palkat pitävät kutinsa, niin on suorastaan oksettavaa valittaa palkasta!
Hei, olen kieltenopettaja, yliopistossa 5-6v. opinnot, 3 aineen pätevyys ja erityisopen opintoja. Tienaan bruttona 2900. 45 tuntia viikossa työtä, (21 h opetusta) erityislapset tunneilla mukana. Ei palkkaa kesiltä. Joka vuosi työnhaku, pahimmillaan 2 krt vuodessa. Me olemme ehkä se suuri joukko, joka välillä valittaa.
Kai aiheetta?
Vierailija kirjoitti:
Nyt en todellakaan tajua opettajien valitusta PALKKAKUOPASTA!! Minä olen tavallinen toimistotyöläinen ja tienaan 3100 euroa bruttona kuussa ja olen keskipalkkainen ihminen. Jos nuo täällä ilmoitetut 4500-5500 euron palkat pitävät kutinsa, niin on suorastaan oksettavaa valittaa palkasta!
Niin tai sitten valittajia ovat opettajat, jotka eivät saa edes kolmea tonnia kuussa bruttona? Kesät työttömänä ja eikä pidemmän tähtäimen suunnitelmia voi tehdä
Välillä tulee miettineeksi kun lukee kommentteja, että opet vaan ruikuttaa ja on etuoikeutettuja, että millaisia ihmisiä ne vanhemmat sitten lapsilleen opettajiksi haluaa? Kouluttamattomia, minimipalkkaisia, vähän katkeroituneita jotka ei muualle päässeet? Että kun se open homma on niin helppo että kuka vaan osaa niin avataan kaikille mahdollisuus päästä sinne. Juu varmasti hakeutuu oikein yhteiskunnan kerma siihen koiranvirkaan.
Itse lähdin opiskelemaan kieliä sen kummemmin suunnittelematta ja päädyin opettajaksi. Älytön valinta siinä mielessä että kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, sekä ammattiunelmani olivat alunperin ihan toisenlaisia. Ei nuorena kaikkea osaa ajatella... onneksi sattui kuitenkin käymään hyvin ja pääsin alakoulun puolelle. Ei ryhmänohjaajan tehtäviä! Ei teinejä! Ei aineidenkorjauksia! Useiden vuosien kokemuksella ei suunnitteluun myöskään mene niin paljon aikaa, paitsi jos innostun luomaan omaa materiaalia. Oppilaiden kanssa oleminen on joko ihan jees tai helvetin raskasta, riippuen ryhmästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen äidinkielenopettaja lukiossa. Olen ollut alalla toistakymmentä vuotta. Olen aina halunnut opettajaksi, se on vain tuntunut minulle hyvältä ja luontevalta uravaihtoehdolta. Opettajan työssä kokee tekevänsä jotain konkreettista nuorten tulevaisuuden eteen. Työ tuntuu merkitykselliseltä.
Olen aina työskennellyt lukiossa. Minulla kävi tuuri, kun sain heti valmistuttuani mieluisan työn. Olin tehnyt opiskeluaikana paljon sijaisuuksia ja pyrkinyt antamaan aina mahdollisimman hyvän kuvan itsestäni. Yliopistokaupungeissa, joissa on paljon vastavalmistuneita opettajia, voi työllistyminen olla vaikeaa, mutta jos on valmis muuttamaan työn perässä, löytää kyllä vakipaikan.
Lähtöpalkka lukiossa on aika tarkkaan 3000 euroa. Vuosisidonnaiset lisät saa 5, 8, 10 ja 15 vuoden jälkeen, ja ne ovat tuntuvia. Oma palkkani on nyt hieman alle 4000 euroa. Ylitunneilla palkkaa saa myös kasvatettua, mikäli jaksaa ja haluaa tehdä ylitöitä.
Työ on aikaavievää ja vaativaa. Arvioisin viikottaiseksi työajakseni 45-50 tuntia. Työtä on paljon iltaisin ja viikonloppuisin ilman mitään lisiä, mikä usein unohtuu opettajien pitkistä lomista puhuttaessa. Työtehtäviin sekä siihen, milloin ja miten työtä tekee, voi kuitenkin vaikuttaa itse paljon. Tämä on yksi opettajan työn parhaita puolia.
Lukion äidinkielen opettajan opetusvelvollisuus on 16 vkt ja yo-kirjoituksista saa tietysti korvaukset erikseen. Ylitunneilla ja ikälisillä palkka kohoaa helposti reilusti yli 4000 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ammattikoulussa kasvatustiedettä opettava. Opetusta minulla on tosi vähän, yhteensä vuositasolla noin 200 tuntia, muuta työtä sitten loput. Tunteja minulla on vuodessa reilut 1500. Siirryin reformin myötä vuosityöaikaan aikuispuolelta ja sain pitää vanhan palkkani, eli nyt 15v töitä tehneenä se on noin 4600€. Lomaa minulla on 10 vk vuodessa, etätyötä saan tehdä niin paljon kuin haluan, kunhan hoidan opetukseni ja muut sidotut työtehtäväni. Työnantajani on reilu, sen ei olisi pakko antaa kuin 17% sitomatonta, mutta meillä tosiaan saa tehdä kotoa tai missä nyt sitten tykkääkin työskennellä ihan niin paljon kuin haluaa.
No jopas on palkka!!!!
Palkka ihan normi, jos kaikki vuosisidonnaiset lisät. Olen opettanut lukiossa, yläkoulussa ja amiksessa. Kaikissa on puolensa. Työviihtyvyyteen vaikuttaa enemmän talon tavat ja henki kuin kouluaste.
Vierailija kirjoitti:
Olen äidinkielenopettaja lukiossa. Olen ollut alalla toistakymmentä vuotta. Olen aina halunnut opettajaksi, se on vain tuntunut minulle hyvältä ja luontevalta uravaihtoehdolta. Opettajan työssä kokee tekevänsä jotain konkreettista nuorten tulevaisuuden eteen. Työ tuntuu merkitykselliseltä.
Olen aina työskennellyt lukiossa. Minulla kävi tuuri, kun sain heti valmistuttuani mieluisan työn. Olin tehnyt opiskeluaikana paljon sijaisuuksia ja pyrkinyt antamaan aina mahdollisimman hyvän kuvan itsestäni. Yliopistokaupungeissa, joissa on paljon vastavalmistuneita opettajia, voi työllistyminen olla vaikeaa, mutta jos on valmis muuttamaan työn perässä, löytää kyllä vakipaikan.
Lähtöpalkka lukiossa on aika tarkkaan 3000 euroa. Vuosisidonnaiset lisät saa 5, 8, 10 ja 15 vuoden jälkeen, ja ne ovat tuntuvia. Oma palkkani on nyt hieman alle 4000 euroa. Ylitunneilla palkkaa saa myös kasvatettua, mikäli jaksaa ja haluaa tehdä ylitöitä.
Työ on aikaavievää ja vaativaa. Arvioisin viikottaiseksi työajakseni 45-50 tuntia. Työtä on paljon iltaisin ja viikonloppuisin ilman mitään lisiä, mikä usein unohtuu opettajien pitkistä lomista puhuttaessa. Työtehtäviin sekä siihen, milloin ja miten työtä tekee, voi kuitenkin vaikuttaa itse paljon. Tämä on yksi opettajan työn parhaita puolia.
Tuon työmäärän voin kyllä allekirjoittaa, tyttäreni on lukion lehtori, paljon tekee ilta- ja viikonlopputyötä. On keväällä aina ihan sippi.
Ilmoitetut/väitetyt palkat eivät pidä paikkansa, valitettavasti.