Lukio-opettajan työkuva sekä palkka
Kaipailisin tänne asiallisia vastauksia niiltä, jotka ovat yllämainitussa työssä.
Mikä sai sinut lähtemään opettajan alalle? Paljonko on palkkasi? Minkä ikäinen olet ja kauanko olet ollut töissä? Oletan, että jokainen joutuu tekemään uransa alkuvaiheilla sijaisuuksia sekä esimerkiksi työskentelemään ala-ja yläasteilla. Millaista tämä oli?
Itse olen siis luultavasti lähtemässä lukemaan suomen kieltä tai englantia yliopistoon, ja niistä otan aineenopettajan opinnot. Tämän takia olisi mukava kuulla teidän mielipiteitänne alasta.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Pitkät lomat ja hyvä palkka (4200€/kk). Lukiossa ei tarvitse miettiä oppilashuoltoasioita tai vanhempia.
Missähän lukiossa opetat? Meillä ainakin ryhmänohjaajan velvollisuudet oppilashuollossa ovat koko ajan lisääntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät lomat ja hyvä palkka (4200€/kk). Lukiossa ei tarvitse miettiä oppilashuoltoasioita tai vanhempia.
Missähän lukiossa opetat? Meillä ainakin ryhmänohjaajan velvollisuudet oppilashuollossa ovat koko ajan lisääntyneet.
Minkälaisia velvollisuuksia?
ohis
Työllisyystilanne ainakin on vaikea tällä hetkellä, joten siihen kannattaa varautua.
Vierailija kirjoitti:
Työllisyystilanne ainakin on vaikea tällä hetkellä, joten siihen kannattaa varautua.
Ja tulevaisuudessakin. Lukioita yhdistellään ja lakkautetaan kuntien säästöbuumissa, ikäluokat pienenevät, opettajia silti koulutetaan joillekin aloille jopa entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia velvollisuuksia?
ohis
Monella oppilaalla on nykyisin jonkinasteisteinen psyykkinen ongelma, esim. paniikkikohtauksia ja masennusta. Näistä seuraa opintojen lykkäytymistä, kursseja ei kerry normaaliin tahtiin, poissaoloja on paljon. Näistä pidetään eriasteisia kokouksia tapauksen vakavuudesta riippuen huoltajien, opon, psykologin, terveydenhoitajan, etsivä nuorisotyön ym. kanssa. Ja kyllä tuo työaikaa lisää, palkkausta ei kylläkään.
Olen ollut sijaistamassa ala- ja yläasteella sekä lukiossa. Ala-asteelaiset todella kivoja jos ovat nuoremmasta päästä. Ylä-asteelaiset ovat ihan järkyttäviä. Toinen vanhempani on opettaja ja oli oikeassa sanoessaan että eipä ylä-asteelaisilta rule paljon muuta kun paskaa niskaan. Olisi pitänyt uskoa. Lukiolaisten opettaminen on oikein mukavaa. Luonnehäiriöiset ja häiriköt harvoin lukioon päätyvät.
Long story short: yli vuoden sijaisen keikkaa tehnyt ja kehoitan muuttamaan urasuunnitelmia.
Nuoret ovat naiiveja idealisteja. Eivät he usko kokeneempiaan, kun illuusio kaikkivoipaisuudesta on tuossa kehitysvaiheessa sääntö, ei poikkeus.
"Kyllä hyville tyypeille aina töitä löytyy."
"Pitää vaan osata markkinoida itseään."
Teitä on varoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Lukion aineenopettajien todellinen keskipalkka on 4200 euroa kuussa. Yläkoulun opettajien keskipalkka 3800 kuussa.
Ehkä teillä 15+ vuotta sitten valmistuneilla. Nuoremmilla opettajilla tilipussi on keskimäärin nolla ja köyhyysrajan välillä.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan halua lukioon töihin, tai koe, että olen joutunut tyytymään yläkoulupaikkaan.
T. Tyytyväinen yläkoulun aineenopettaja
Vierailija kirjoitti:
Samoin minä. Luulin ennen haluavani lukioon, mutta päädyttyäni peruskouluun, en todellakaan himoitse lukion maikkojen suorituspaineita.
t. 40v, 15-vuotta töissä
Vierailija kirjoitti:
Opettajalle tiedoksi: 15 vuotta, ei 15-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei pilkkua lauseenvastikkeeseen, ope! Pitkä punainen miinus.
Onko ehkä vähän palstalle tyypillistä pilkunnussimista ilmassa? Nopeasti nettiin kirjoitettu kommentti ei liene sama asia kuin harkittu kielenhuollollinen essee. Kaikki opettajat eivät myöskään ole äidinkielen opettajia. Ja lauseenvastikkeesi voit työntää mihin tykkäät.
Pari poimintaa...
"Yläkoulussa opettaminen on rennompaa, mutta lukiossa oppilasaines voi ehkä olla hieman motivoituneempia, mutta yleensä ei ole."
Tämä oli hyvin sanottu. Itse olen tällä hetkellä 100% lukiohommissa, mutta ajoittain kaipaan yläkoululaisia. Meininki on ihanan aitoa, eikä niin kyynistä. Omissa opiskelijoissa on paljon porukkaa, jotka voisi hyvin heittää takaisin jollekin ysi- tai jopa kasiluokalle. "Ei oo motii..."
"Näin ollen aineenopettajan palkka pyörii siellä 2800-4200 paikkeilla riippuen työvuosista."
Ei pidä paikkaansa. Omassa lukiossa melkein kaikilla on aikamoinen läjä ylitunteja ja esim. itsellä palkka on lähempänä 5500€, kuin 5000€/kk. Eikä ole vielä sitä 20-v. lisää. Toki keskimäärin lukion lehtoreiden liksat lienevät siellä reilussa neljässä tonnissa.
Nuo päälle viiden tonnin palkat ovat ihan POSKETTOMIA noilla tunneilla ja lomilla!
Vastaava liksa vaatii liike-elämässkin koulutusta, kokemusta ja vastuullista positiota - taitaa olla ekonomien ja dippainssien mediaani. Ja silti opet aina ruikuttavat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Jos ikäluokkien koko vaihtelee alueellasi suuresti voi opettajan työmäärä kasvaa ja vähentyä radikaalistikin vuodesta toiseen. 500 euron palkan alennus voi tulla koska hyvänsä ja palkkakuoppa voi kestää vuosikausia. Toisissa kouluissa rehtori ei palkkaa turhia tuntiopettajia vaan pitää huolen että vakihenkilökunnalla riittää töitä. Silloin tietyissä aineissa opetusta voi olla jopa 30+. Tuntiopettajien kohtalo onkin usein kehno. Osa on ns. toistaiseksi palkattuja, osa puolestaan vuodesta toiseen yhden vuoden kerrallaan, eikä koskaan ole varmaa onko seuraavana syksynä töitä. Lehtorin viran saaminen onkin usein opettajan uralla jonkinlainen merkkipaalu siihen, että uskaltaa vähän suunnitella elämäänsä eteenpäin, kuten perustaa perheen, ostaa oman asunnon jne. Siksi virkaanvalitut naisopettajat saattavat jäädä melko pian äitiyslomalle, koska heillä on mahdollisuus palata takaisin töihin mammalomaltaan. Tuntiopettajan tilalle kun otetaan jokin äitiyslomansijainen, työnantajalla ei ole mitään velvoitetta ottaa opettajaa enää takaisin tehtävään myöhemmin.
Lukion opettajien virat ovat usein halutumpia ja niitä on määrällisesti vähemmän kuin peruskoulun opettajan virkoja. Näin ollen opiskeluaikana usein lukiosta puhuvat opettajaopiskelijat joutuvat ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja menemään peruskouluun opettamaan. Peruskoulusta usein haetaan lukion virkoihin, kun työkokemusta on kertynyt. Joku onnekas voi toki suoraan yliopistostakin päästä lukioon opettamaan, kunhan kysyntä ja tarjonta kohtaavat, eli jos on valmis palaamaan vaikkapa kotipaikkakunnalleen tai muuttamaan syrjäseudulle työn perässä. Yliopistopaikkakunnilla tämä jää usein haaveeksi. Parhaiten työhön pääsee kiinni ilmoittautumalla halukkaaksi sijaiseksi, ja kun suostuu tekemään mitä tahansa tarjotaan, pääsee rehtorin suosioon ja kenties valituksi joskus vakipaikkaankin.
t. 40v, 15-vuotta töissä
En minä ainakaan halua lukioon töihin, tai koe, että olen joutunut tyytymään yläkoulupaikkaan.
T. Tyytyväinen yläkoulun aineenopettaja
Täällä kanssa yksi sekä lukiossa että yläkoulussa opettanut. Ehdottomasti yläkoulu on paras. Lukio on mielettömän pakkotahtista työtä. Ja ainakaan minun aineessani (uskonto) lukiolaiset eivät käyttäydy yhtään sen paremmin. Yläkoululaisten kehitystä on ihana seurata ja heistä ”otteen saaminen” on aivan mielettömän tyydyttävää. Toki tämä vaatii kouluyhteisön, joka tukee opettajaa. Esimerkiksi että häiriköt saa viskattua pihalle ja rehtori on opettajan puolella eikä paapo liikaa oppilaita. Kaikki koulun opettajathan ovat siis oppilaan puolella, mutta rehtori ei saa murentaa opettajan työtä niin että oppilaat voisivat mennä häneltä vaatimaan mm. löysempää kuria ja vähemmän työtä. Näitäkin on nähty...
BusinessWoman kirjoitti:
Nuo päälle viiden tonnin palkat ovat ihan POSKETTOMIA noilla tunneilla ja lomilla!
Vastaava liksa vaatii liike-elämässkin koulutusta, kokemusta ja vastuullista positiota - taitaa olla ekonomien ja dippainssien mediaani. Ja silti opet aina ruikuttavat...
No käyhän kokeilemassa niin lakkaat kadehtimasta. Viisi tonnia saa siis melkoisilla ylitunneilla, mikä tietää varsinkin kiireisimpinä aikoina työtä kellon ympäri...
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sijaistamassa ala- ja yläasteella sekä lukiossa. Ala-asteelaiset todella kivoja jos ovat nuoremmasta päästä. Ylä-asteelaiset ovat ihan järkyttäviä. Toinen vanhempani on opettaja ja oli oikeassa sanoessaan että eipä ylä-asteelaisilta rule paljon muuta kun paskaa niskaan. Olisi pitänyt uskoa. Lukiolaisten opettaminen on oikein mukavaa. Luonnehäiriöiset ja häiriköt harvoin lukioon päätyvät.
Long story short: yli vuoden sijaisen keikkaa tehnyt ja kehoitan muuttamaan urasuunnitelmia.
Yläasteella ollaan mahdollisimman vittumaisia sijaisille. Vakiopettaja saa ihan eri lailla heistä otetta.
Opettajien jatkuva valitus on tosi ikävää.
Uskon, että heillä työ on raskasta ja vaativaa, mutta niin muillakin aloilla nykyisin on.
Nuo huimat ylityömäärät kuullostavat oudoilta, koska eikö olekin niin, että opettajilla on vuosityöaika ja he tekevät työtunnit lyhyemmällä ajalla, kuin useimmissa muissa työtehtävissä.
Eli heidän pitkät poissaolonsa kompensoivat lukukausien aikana tehtävät pidemmät työpäivät?
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että heillä työ on raskasta ja vaativaa, mutta niin muillakin aloilla nykyisin on.
Nuo huimat ylityömäärät kuullostavat oudoilta, koska eikö olekin niin, että opettajilla on vuosityöaika ja he tekevät työtunnit lyhyemmällä ajalla, kuin useimmissa muissa työtehtävissä.
Eli heidän pitkät poissaolonsa kompensoivat lukukausien aikana tehtävät pidemmät työpäivät?
Yleensä nämä keskustelut lähtevät siitä, että joku vihaa ja kadehtii opettajia. Sitä on ikävä kuunnella ja tekee mieli puolustautua. Totuus vaan on, että monen psyyke ei kestä tätä työtä. Kyse ei ole pelkästään työmäärästä, vaan myös ”asiakkaiden” vihan ja vastustuksen kohtaamisesta, käsittelystä ja positiiviseksi kääntämisestä. Se vaatii mielettömästi psyykkistä energiaa. Ja siihen varsinaiset työt vielä lisäksi. Minulla on tässä noin kaksi viikkoa aikaa korjata ja arvioida (oppituntien pitämisen lisäksi). 400 tehtävää, 400 projektityötä, 100 koetta, 100 4-sivuista tehtävämonistetta ja 300 vihkoa. Juu ja olen jo korjannut 500 koetta. Tästä selvittyäni nukun kuukauden ennen kuin olen niin toipunut, että pystyn yhtään mihinkään. Sit alkaakin jo seuraavan vuoden suunnittelu. T. Ison yläkoulun opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli heidän pitkät poissaolonsa kompensoivat lukukausien aikana tehtävät pidemmät työpäivät?Yleensä nämä keskustelut lähtevät siitä, että joku vihaa ja kadehtii opettajia. Sitä on ikävä kuunnella ja tekee mieli puolustautua. Totuus vaan on, että monen psyyke ei kestä tätä työtä. Kyse ei ole pelkästään työmäärästä, vaan myös ”asiakkaiden” vihan ja vastustuksen kohtaamisesta, käsittelystä ja positiiviseksi kääntämisestä. Se vaatii mielettömästi psyykkistä energiaa. Ja siihen varsinaiset työt vielä lisäksi. Minulla on tässä noin kaksi viikkoa aikaa korjata ja arvioida (oppituntien pitämisen lisäksi). 400 tehtävää, 400 projektityötä, 100 koetta, 100 4-sivuista tehtävämonistetta ja 300 vihkoa. Juu ja olen jo korjannut 500 koetta. Tästä selvittyäni nukun kuukauden ennen kuin olen niin toipunut, että pystyn yhtään mihinkään. Sit alkaakin jo seuraavan vuoden suunnittelu. T. Ison yläkoulun opettaja
Ja haluan vielä lisätä, että tarkoitus ei todellakaan ole dissata muita ammatteja. Näkeehän sen, että esim. lastensuojelussa uuvutaan totaalisesti. Myöskin mieheni, joka on tutkija, tekee ympäri vuorokauden töitä DI:ksi vallan surkealla palkalla ( käteen ei jää paljon enempää kuin minulla). Mutta ihan turha on kadehtia opettajiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajia koulutetaan liikaa tällä hetkellä. Työttömiä opettajia on ennätysmäärä. Jos on valmis lähtemään minne tahansa syrjäseudullekin, voi työllistyminen olla helpompaa.
Työtön aineenope
Itselleni on aina ollut itsestään selvyyteenä muuttaa työn perässä. Olen ollut töissä parissakin todellisessa perslävessä.
Sopii jollekin sinkulle, mutta entäs kun on viisi lasta ja mies, jolla vakituinen työ...
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakoulun opettajilla ja osalla ammattikoulujen opettajista on vuosityöaika. Lukion ja peruskoulun opettajilla ei ole vuosityöaikaa (ainakaan vielä). Palkallista lomaa on yhtä paljon kuin muissakin ammateissa. Loppu on palkatonta. (Vuoden ansiot on vain jaettu 12 kuukaudelle.) Mistään kompensaatiosta ei ole kyse.
Yleisesti: Ja miksi oletetaan, että ne palkastaan valittavat opettajat ovat juuri näitä suurimpia rahasummia tienaavia? Meitä opettajia kun on niin moneen junaan. Luokanopettajan peruspalkka on 2400€/kk ja tämä on mielestäni yliopistossa koulutetulle maisterille hävettävän pieni summa.
Terveisin lukion lehtori, 4900€/kk brutto. Pidän työstäni siitä huolimatta että teen 50-60-tuntista työviikkoa. Ps. Olen tyytyväinen palkkaani ja pitkään kesäkeskeytykseen.
Ei pilkkua lauseenvastikkeeseen, ope! Pitkä punainen miinus.