Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kutsu on avec, voiko sinne mennä ystävän kanssa?

Vierailija
22.02.2018 |

Isot häät ovat inhokkitilanteita, joita pyrin välttelemään viimeiseen saakka. Nyt sain kuitenkin kutsun sukulaisen häihin, joista en oikein kehtaisi olla pois. Kutsu on avec, mutta koska en tällä hetkellä ole parisuhteessa, ajattelin ottaa ystäväni mukaan seuraksi. Onko suurikin etikettivirhe vai onko avec ihan vapaavalintainen?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voit ottaa ystävän aveciksi. Pääasiahan on, että kutsu on kahdelle. Samapa tuo, kuka seuralaisesi on! Näin ajattelisin. Nauttikaa niistä juhlista, itse olisin tosi iloinen kutsusta sellaisiin.

Vierailija
2/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avec on puoliso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avec on tosi harvoin vapaavalintainen. Häissä ei todellakaan. Useimmat hääparit ovat tarkkoja, keitä kutsuvat ja maksavatkin joka ainoasta kutsutusta. Osa vieraista voi saada kutsut avec ja osa ilman, esim. työkaverit. Kutsuja päättää. Oletusarvoisesti menet yksin, jos sinulla ei ole puolisoa. Ilmoittautuessa yleensä kysytään nimet plytäkarttpja varten, jos sellaiset tehdään. Noloa mennä ystävän kanssa ja muut kohtelevat teitä vakiintuneena parina.

Vierailija
4/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ja kysy kutsujalta. Osalle on varmasti se ja sama, että kuka tulee avecina ja osalle ei. Mä laitan aina kutsut avecina ja sen tarkoituksena on lähinnä varmistaa se, että jokainen voi valita sen yhden ihmisen mukaansa kaveriksi ja itselleen viihdykkeeksi ja turvaksi. Tylysti sanottuna, ei mua kiinnosta ovatko keskenään romanttisessa suhteessa, seksisuhteessa vai ihan vaan ystäviä.

Etenkin isot tilaisuudet voivat olla tuskaisia ja raskaita ujommille vieraille, jos ei tunne paikalta entuudestaan juuri ketään.

Vierailija
5/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voi olla.

Vierailija
6/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avec on puoliso.

Eipäs ole. Avec on seuralainen. Perinteisesti Suomessa esim. vanhat, yksinäiset ihmiset ovat ottaneet seuralaiseksi jonkun nuoren sukulaisen, useimmiten oman lapsen, joka voi auttaa vanhusta liikkumisessa ym. Avec voi olla myös ystävä.

Juhlan järjestäjän ei kuulu kysellä, mikä sinun suhteesi seuralaiseesi on.

Vierailija
7/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita ja kysy kutsujalta. Osalle on varmasti se ja sama, että kuka tulee avecina ja osalle ei. Mä laitan aina kutsut avecina ja sen tarkoituksena on lähinnä varmistaa se, että jokainen voi valita sen yhden ihmisen mukaansa kaveriksi ja itselleen viihdykkeeksi ja turvaksi. Tylysti sanottuna, ei mua kiinnosta ovatko keskenään romanttisessa suhteessa, seksisuhteessa vai ihan vaan ystäviä.

Etenkin isot tilaisuudet voivat olla tuskaisia ja raskaita ujommille vieraille, jos ei tunne paikalta entuudestaan juuri ketään.

Menetkö useinkin naimisiin ja pidät hääjuhlat? Illanistujaiset js muut kekkerit on asia erikseen.

Vierailija
8/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä palstalta oon saanut lukea, että aika moni ottaa häihin avecin, vaikkei sitä ole kutsuttukaan. Eikä tietenkään ilmoita avecista kun ilmoittaa itsensä juhliin.

Vierailija
9/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avec on puoliso.

Eipäs ole. Avec on seuralainen. Perinteisesti Suomessa esim. vanhat, yksinäiset ihmiset ovat ottaneet seuralaiseksi jonkun nuoren sukulaisen, useimmiten oman lapsen, joka voi auttaa vanhusta liikkumisessa ym. Avec voi olla myös ystävä.

Juhlan järjestäjän ei kuulu kysellä, mikä sinun suhteesi seuralaiseesi on.

Tässä se tulikin!

Vierailija
10/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, soitan ja kysyn kutsun lähettäjältä, mitä mieltä on, kun avec kutsun lähetti. Tiedän, että avec tarkoittaa puolisoa, mutta onko se niin tarkkaa? Ketä kiinnostaa mun kuviot niin paljon? Ideana oli se, ettei tarvitsisi yksin siellä olla. Ap

Vierailija
11/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avec on tosi harvoin vapaavalintainen. Häissä ei todellakaan. Useimmat hääparit ovat tarkkoja, keitä kutsuvat ja maksavatkin joka ainoasta kutsutusta. Osa vieraista voi saada kutsut avec ja osa ilman, esim. työkaverit. Kutsuja päättää. Oletusarvoisesti menet yksin, jos sinulla ei ole puolisoa. Ilmoittautuessa yleensä kysytään nimet plytäkarttpja varten, jos sellaiset tehdään. Noloa mennä ystävän kanssa ja muut kohtelevat teitä vakiintuneena parina.

No eihän. Jos kutsuja lähettää kutsun avec, kutsuja valmistautuu silloin siihen että tulossa voi olla kaksi. Jos haluaa säästää, ei kutsuta avec. Kutsuttu valitsee kuka se avec on. Vanhempi ihminen voi ottaa esimerkiksi lapsensa tai lapsenlapsen.

Vierailija
12/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avec on ranskanpastilli. Muistaa ottaa koko pussi niitä mukaasi kaiken varalta.

Vierailija
13/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, soitan ja kysyn kutsun lähettäjältä, mitä mieltä on, kun avec kutsun lähetti. Tiedän, että avec tarkoittaa puolisoa, mutta onko se niin tarkkaa? Ketä kiinnostaa mun kuviot niin paljon? Ideana oli se, ettei tarvitsisi yksin siellä olla. Ap

Ei avec tarkoita puolisoa vaan seuralaista. Se on ranskan sana ja tarkoittaa "kanssa" tai "mukana". Seuralainen voi olla kuka vaan.

Vierailija
14/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt onkin mielenkiintoista kuulla, kehtaako sukulainen kieltää sua ottamasta kaveria mukaan!

Lähtökohtaisesti itse sanoisin, ettei sinunkaan tarvitse tulla, jos kerran inhoat hääjuhliin osallistumista niin et ehkä ole ihan paras vieraanakaan.

Vierailija
15/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avec tarkoittaa seuralaista.

Vierailija
16/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avex tarkoittaa alastomana eli kaikki veks.

Vierailija
17/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt onkin mielenkiintoista kuulla, kehtaako sukulainen kieltää sua ottamasta kaveria mukaan!

Lähtökohtaisesti itse sanoisin, ettei sinunkaan tarvitse tulla, jos kerran inhoat hääjuhliin osallistumista niin et ehkä ole ihan paras vieraanakaan.

Näin varmaan teenkin eli jätän väliin, jos ainoa vaihtoehto on mennä yksin. Ap

Vierailija
18/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avec tarkoittaa seuralaista.

Suomalaisissa häissä ei kuitenkaan ketä tahansa.

Vierailija
19/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoittaa puolisoa, niin kutsuun kirjoitetaan ”Ap ja puoliso”, jos lukee avec, niin kyseessä on seuralainen, eikä kuulu kenellekään kenet Ap ottaa. Jos on epäilys että kutsuja itse ei tätä eroa tiedä, niin aina voi varmistaa häneltä miten oli ajatellut. Mutta noin se ns. virallisesti menee.

Vierailija
20/37 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avec tarkoittaa "kanssa" tai "seuralainen". Se ei tarkoita puolisoa.

Jos juhliin ei haluta täysin vieraita ihmisiä, ei pidä laittaa kutsuun avec-merkintää vaan esim. puoliso tai kumppani.

Avec voi olla kuka tahansa, kutsun saaja saa vapaasti valita, kenet ottaa seuralaiseksi. Avecia ei tarvitse hyväksyttää kutsun lähettäjällä. Avec voi myös olla samaa tai eri sukupuolta.

Alaikäinen lapsi ei voi olla avec. Sen sijaan oma aikuinen lapsi voi olla avec. Olen itse ollut vanhan leskiäitini avec monissa juhlissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän