Roaccutan pienellä annostuksella
Kamppailin nuorempana vuosikaudet melko pahan aknen kanssa ja sinä aikana kävin läpi Roaccutan-kuurin ja söin vuosikausia Diane Novaa. Roaccutan oli kokemuksena raskas mutta paransi akneni. Nyt 37-vuotiaana iho on ok sikäli, että paisefinnejä ei tule, mutta iho on silti rasvoittuva, tukkeutunut, talivuotoinen, kutiseva ja herkkä. E-pillereiden lopettamisen jälkeen leukaperiin ja kaulaan on ilmestynyt kutisevaa, karheaa taliryhelmää, kuin pieniä mustapäitä tai tukkeutumia isoissa ryhmissä. Myös niskaan ja rintakehään on ilmestynyt epäpuhtauksia.
Olen lopen kyllästynyt tähän asiaan. Ulkonäkö tuntuu tämän ikäisenä jo melkein sivuseikalta, mutta pahinta on ihon arkuus, punoitus ja kutina! Ilmeisesti minun pitäisi olla Diane Nova -kuurilla jatkuvasti, mutta olen alkanut pelätä sivuvaikutuksia. Differin-geeliä olen käyttänyt, ja pitäisi kai alkaa levittää sitä tunnollisesti joka ilta, jotta osaisin sanoa jotain tuloksista. Kuitenkin aknevoiteet kuivattavat ja herkistävät ihoani entisestään. Syy iho-ongelmaani tulee selvästi jostain sisäpuolelta, joten näköjään vain suun kautta otettu lääkitys tehoaa kunnolla.
Kysynkin, onko joku käyttänyt Roaccutania pienellä annostuksella lievään akneen, ruusufinniin tms.? Olen alkanut miettiä tätä mahdollisuutta, koska olen ihan loppu ihoni kanssa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
oon syöny nyt roaccutania pian 6 kk annoksella 20mg/ päivä eli pieni annos. iho parani käytännössä heti kun kuuri alko ihon rasvottuminen ja näppyjen tulo loppu. sivuvaikutuksena lähinnä väsymys ja huulien kuivuminen. iho on kasvoista kuivunut myös mutta ei liian kuivaksi ( mulla aiemmin aivan ylirasvainen iho joka nyt on semmonen kuin tavallinen iho yleensä on). Kasvojen ulkopuolelta taas iho ei ole kuivunut käytännössä lainkaan. aknen pahenemisvaihetta ei tullu ollenkaan. tyytyväinen oon lääkkeeseen ja harmittaa miks en tehny tätä aiemmin. itellä pcos ja lisäksi päälle rosacea. oon ite kolmekymppinen. ihotautilääkärini mukaan aikuisille riittää roaccutanissa paljon pienemmät annokset kuin teineille.
Kiitos vastauksesta! Osaatko sanoa, kuinka kauan kuuri jatkuu? Onko Roa auttanut sinulla myös tuohon rosaceaan?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon syöny nyt roaccutania pian 6 kk annoksella 20mg/ päivä eli pieni annos. iho parani käytännössä heti kun kuuri alko ihon rasvottuminen ja näppyjen tulo loppu. sivuvaikutuksena lähinnä väsymys ja huulien kuivuminen. iho on kasvoista kuivunut myös mutta ei liian kuivaksi ( mulla aiemmin aivan ylirasvainen iho joka nyt on semmonen kuin tavallinen iho yleensä on). Kasvojen ulkopuolelta taas iho ei ole kuivunut käytännössä lainkaan. aknen pahenemisvaihetta ei tullu ollenkaan. tyytyväinen oon lääkkeeseen ja harmittaa miks en tehny tätä aiemmin. itellä pcos ja lisäksi päälle rosacea. oon ite kolmekymppinen. ihotautilääkärini mukaan aikuisille riittää roaccutanissa paljon pienemmät annokset kuin teineille.
Kiitos vastauksesta! Osaatko sanoa, kuinka kauan kuuri jatkuu? Onko Roa auttanut sinulla myös tuohon rosaceaan?
- ap
mulla kuuri loppuu kun 6 kk tulee täyteen eli n. 3 viikon kuluttua. on auttanut myös rosaceaan, mitään näppyjä ei tuu naamaan, iho ei enää kuumota eikä kutise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
mulla kuuri loppuu kun 6 kk tulee täyteen eli n. 3 viikon kuluttua. on auttanut myös rosaceaan, mitään näppyjä ei tuu naamaan, iho ei enää kuumota eikä kutise.
Kiva kuulla! :)
- ap
Täällä yksi joka kohta aloittaa tuon 20mg päivä annoksen.
6 kk tiedossa kuurin kesto.
Lisäksi koska naamassani on julmetut paiseet syön myös kortisonia suun kautta.
Lekuri sanoi että yleensä ei kortisonia määrätä ruusufinniin taikka akneen, mutta nyt lyhyt kuuri.
Kunnon apua olo tuli, kun reseptiä pukkas.
Kaikenlisäksi pitää lähteä syömään minipilleriä, en ole hormoneita syönyt kuin kerran aikaisemmin.
Roa voi aiheuttaa masennusta kuten minipilleritkin, joten jippiaijee.
Olen nyt alakuloinen koska olen työtön ja naamakin meni paiseelle entisen ruusufinnin lisäksi.
Tarvii toivoa että tää on kaikki sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi joka kohta aloittaa tuon 20mg päivä annoksen.
6 kk tiedossa kuurin kesto.
Lisäksi koska naamassani on julmetut paiseet syön myös kortisonia suun kautta.
Lekuri sanoi että yleensä ei kortisonia määrätä ruusufinniin taikka akneen, mutta nyt lyhyt kuuri.
Kunnon apua olo tuli, kun reseptiä pukkas.
Kaikenlisäksi pitää lähteä syömään minipilleriä, en ole hormoneita syönyt kuin kerran aikaisemmin.
Roa voi aiheuttaa masennusta kuten minipilleritkin, joten jippiaijee.
Olen nyt alakuloinen koska olen työtön ja naamakin meni paiseelle entisen ruusufinnin lisäksi.
Tarvii toivoa että tää on kaikki sen arvoista.
Kai tiedät, että minipillerien yleinen haittavaikutus on aknen paheneminen? Samoin hormonikierukan.
Nostoa. Uusia kokemuksia pienestä annostuksesta (esim. 20mg/päivä)?
Nostan vanhan ketjun. Tietääkö kukaan näistä lääkkeistä ja pienistä annoksista?
Olen 55- vuotias nainen. Nuorempana kärsin aknesta ja rasvaisesta ihosta. Sitä kesti 3- kymppiseksi asti.
Muutama hyvä vuosi oli välissä, kunnes ihoon ja päänahkaan alkoi tulla valtavia kipeitä märkiviä paukamia. Ihotautilääkäri totesi sen ruusufinniksi.
Kaikkien kokeilujen jälkeen kokeiltiin isotretioniinia. Se on ollut pelastus. Iho on sileä ja rasvaisuus kokonaan poissa. Olen syönyt jo 15- vuoden ajan 3 krt viikossa 20mg isotretioniinia ja ongelma on poistunut.
Maksa- ja kolesteroliarvoja seurataan koko ajan, mutta ne ovat pysyneet hyvinä. Välillä on yritetty pitää taukoa, mutta ongelma palaa kahdessa viikossa. Olen onnellinen, että tämä ongelma pysyy kurissa näin, eikä tarvitse kärsiä huonon ja kipeän ihon kanssa. Nykyään saan koko ajan kehuja hyvästä sileästä ja rypyttömästä ihostani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Söit sitä siis kesälläkin, miten ihosi kesti auringonvaloa, kun Roa ja aurinko ei ole hyvä yhdistelmä.