Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää elää, eikä TE-toimistokaan minun niin halua tekevän

Vierailija
21.02.2018 |

Aikanaan jätin lukio-opinnot kesken sillä minun oli pakko päästä töihin jotta voisin muuttaa pois väkivaltaisen isän luota. Töitä riitti suunnilleen vuodeksi, jonka jälkeen en päässyt enää mihinkään. Menin siis takaisin iltalukioon saattamaan opintojani loppuun. TE-toimisto katsoi jo tuolloin minut päätoimiseksi opiskelijaksi selvityksistä huolimatta joten minulla ei ollut oikeutta työttömyysetuuteen. Kela taas oli sitä mieltä että iltalukio ei ole mitään päätoimista opiskelua joten minulla ei ole oikeutta opintotukeen.
Epätoivoissani otin töitä mitä sain, mm. puhelinmyyjänä. Tästä ja muutenkin henkisesti uupuneena lopetin opiskelun.
Lopulta muutin isäni omistamaan tyhjillään olevaan vuokra-asuntoon, jonka sain onneksi pienemmällä vuokralla ja sillä ehdolla että luovutan isäni käyttöön nimissäni olevan kesämökin. Tuon kesämökin takia en myöskään saa toimeentulotukea, vaikka siitä ei ole minulle mitään tuloja enkä isäni allekirjoittaman sopimuksen mukaan saa sitä myydä tai vuokrata 30 vuoteen.

10 vuoden ajan olen ollut töissä pätkissä. Minkään pätkän välissä minulla ei ole TE-toimiston mukaan ollut oikeutta työttömyysetuuteen.

Aloin siis myymään joitain omia maalauksiani netissä - jostainhan rahaa oli saatava. Tulot olivat pienet ja epävakaat, eikä paljon jäänyt leivänkyrsää käteen. Jostain typerästä syystä laitoin CV:heni että teen tuollaista taidekauppaa, en halunnut työnantajille kuulostaa siltä etten mitään tee, sen lisäksi että minulla ei ole minkäänlaista koulutusta. TE-toimisto katsoi minut yrittäjäksi, ja sitä leimaa en ole saanut pois.

Taas työllistyin 3kk pätkäksi, ja ajattelin sen todistavan että kykenen kokoaikatöihin enkä siis ole mikään yrittäjä. Laitoin myös nettikaupan kiinni. Kun työjakso loppui, päätin että se koulutus on oltava, ei tällaista ihminen jaksa. Palasin siis iltalukion penkille. Nyt TE-toimistokin lisäselvityksieni valossa uskoi etten ole yrittäjä.

Selvitin myös iltalukio-opinnot heille. Tänään tulleella päätöksellä olen päätoiminen opiskelija enkä siis saa työttömyysetuutta.

En oikeasti jaksa. Tässä maassa ei saa tehdä eikä olla tekemättä. Taidan kävellä junan alle. Mitään tulevaisuutta en näe.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä toimeentulotuki?

Vierailija
2/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä toimeentulotuki?

Olen joskus sellaista saanut, sitten tuli lippulappu että se peritään takaisin sillä perusteella että omistan maata (jota en saa myydä tai vuokrata).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ap hakeutuisit johonkin toisen asteen koulutukseen, amis tms. jossa voisit suorittaa samalla yo-tutkinnon. Saisit opintotukea ja lainaa, ja parin kolmen vuoden päästä sinulla olisi kaksi tutkintoa suoritettuna.

Vierailija
4/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae toimeentulotukea sossusta. Lopeta se iltalukio, tai voitko tehdä kursseina niin ettei se työttömyysedun raja ylity?

Tsemppiä, älä tee itsellesi mitään.

Vierailija
5/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kamalaa, että noudatetaan lakeja! Kyllä TE-toimistossa pitäisi olla enemmän sellaista oman pään mukaan toimimista, mitä turhaan toimia eduskunnan tahdon mukaan. Kaikille vaan rahaa, jos sitä haluavat, miksi ihmeessä joku laki työttömyysetuudesta edes piti laatia.

Ap tietää varsin hyvin, että isän kanssa tehty sopimus on pätemätön, koska sitä voidaan pitää kohtuuttomana. Oikeusaputoimisto on tietenkin ihan väärä paikka etsiä apua, mieluummin ruikuttaa täällä.

Vierailija
6/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai isäsi voi päättää ettet voi myydä sitä maata? Pistä myyntiin vain, tai lahjoita liito-oraville tai jotain..

Vierailija
7/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuntuu, että TE-toimistossa ja Kelassa on tehty virheellisä päätöksiä. Kukaan ei voi estää sinua myöskään myymästä kesämökkiäsi, jos se on vain sinun nimissäsi.

Vierailija
8/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä omaisuuteesi ja isääsi liittyvät asiat, tarvittaessa vaikka oikeusteitse.

Vierailija
9/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaista lakia, jossa isäsi voi kieltää kesämökin myynnin. Ihan sama millaiset "sopimukset" on kirjoitettu, niillä ei ole mitään painoa, jos omistaja on vararikossa. Eli kesämökki myyntiin. Jos isä alkaa valittamaan, niin kerro hänelle, että voi sen sinulta ostaa. 

Vierailija
10/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalukio-opiskelijana ei tosiaan voi saada opintotukea eikä työttömyyskorvausta. Hae kuitenkin toimeentulotukea Kelasta. Sinulta ei voida evätä tukea siksi, ettet myy mökkiä. Se voidaan kyllä myöntää takaisinperinnällä, mutta ei Kela 30 vuoden päästä niitä takaisin ala perimään. Eli hae ihmeessä. Yksi vaihtoehto on, että haet nyt keväällä ammattikouluun. Sitten saat opintoetuudet.

Vierailija
11/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuntuu, että TE-toimistossa ja Kelassa on tehty virheellisä päätöksiä. Kukaan ei voi estää sinua myöskään myymästä kesämökkiäsi, jos se on vain sinun nimissäsi.

Päätökset eivät ole virheellisiä. Aikuislukio-opiskelijat ovat väliinputoajia, joilla ei ole oikeutta mihinkään etuuksiin. Toimeentulotuki on ainut.

Vierailija
12/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys terveyskeskukseen, että saisit keskusteluapua kauan kestäneeseen ahdistavaan tilanteeksesi.

Vierailija
13/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalukio-opiskelijana ei tosiaan voi saada opintotukea eikä työttömyyskorvausta. Hae kuitenkin toimeentulotukea Kelasta. Sinulta ei voida evätä tukea siksi, ettet myy mökkiä. Se voidaan kyllä myöntää takaisinperinnällä, mutta ei Kela 30 vuoden päästä niitä takaisin ala perimään. Eli hae ihmeessä. Yksi vaihtoehto on, että haet nyt keväällä ammattikouluun. Sitten saat opintoetuudet.

Tottakai voidaan evätä, jos henkilöllä on varallisuutta, jota ei myy. Muutenhan ihmiset voisivat ostaa sieltä täältä tontteja ja sitten mennä toimeentulotuen asiakkaiksi ja pimeänä vuokrata tontteja eteenpäin.

Vierailija
14/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun sulla on työkokemusta, niin etsi töitä.

Tai hae oppisopimuskoulutukseen, saat ammatin ja pientä palkkaa ainakin osalta ajalta kun suoritat tutkintoa.

Hae ammatilliseen koulutukseen.

Miksi haluat käydä lukion, joudut sen jälkeen kuitenkin hommaamaan itsellesi ammatin. Vai haluatko siis jonkun muun paremman työn, et duunariammattia?

Vierailija
15/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aikanaan koko iltalukion työttömänä, välillä olin työkkörin harjoittelussa jne. Ja puolet lukiosta olin osa-aikatöissä kaupassa (aamuisin) mutta tuon työttömyysjaksoni opiskelin , enkä siitä te-toimistolle kertonut. Suoraan sanottuna ei käyny edes mielessä kertoa. Olisin kumminkin selviytynyt töistä ja lukiosta. Kuten te-toimiston harjoittelun aikaan.

Tosin tästä on jo lähemmäs 20v, ehkä ajat on muuttunut.

Eli miksi kerroit että olet iltalukiossa? Töitä ne ei sulle te-toimistosta anna, korkeintaan mihin hakea. Ja jos joskus joudut jonnekin kurssille tai tekee muutaman vuoron vaikka kaupassa, niin onko ihan mahdoton tehtävä ? Ei

Vierailija
16/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika kultalusikka meiningiltä, löytyy omistusasuntoja ja kesämökkejä yms. Kannattaa vähän nyt ottaa asioihin perspektiiviä, on paljon ihmisiä kenellä ei ole yhtään mitään omaisuutta ja pahemmat ongelmat.

Vierailija
17/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on nyt selkeästi paneutunut suomalaisen yhteiskunnan tukiviidakoihin, mutta ei nekään nyt ihmistä mihnkään muottiin pakota. Aina voi kuitenkin valita toisin, jos yksi latu ei vedä.

Vierailija
18/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sama tyyppi, joka teki toiminimellä töitä ja söi papuja sukulaisten nurkissa, ja kaveri maksatti samaan aikaan velkansa yhteiskunnalla ja eleli leveää elämää omistusasunnossa?

Vierailija
19/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätökset eivät ole virheellisiä. Aikuislukio-opiskelijat ovat väliinputoajia, joilla ei ole oikeutta mihinkään etuuksiin. Toimeentulotuki on ainut.

Olin itse aikuislukiossa ja sain samalla työttömyystukea. Tein tarpeeksi vähän opintoja jotta katsottiin, ettei opiskelu ole kokoaikaista. Olisi älyttömän hidasta suorittaa koko lukio niin, minulla vain sattui puuttumaan lukiosta muutamia kursseja, mutta periaatteessa tuo on mahdollista. 

Ongelmana on se, että välillä te-toimistojen ja Kelan touhut tuntuvat mielivaltaisilta. Joku virkailija voi tehdä ihan erilaisen päätöksen kuin toinen ja joskus tuntuu, ettei kukaan oikeasti tiedä niitä asetuksia.

Vierailija
20/28 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita kesämökki isälle, jos se ei myy sitä saat sen aikanaan perintönä takaisin.

Parempi olisi kyllä myydä ja käyttää rahat johonkin järkevään koulutukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme