Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako 18-vuotias kotona asuva lukiolainen toimeentulotukea Kelalta? Toisin sanoin edellyttääkö

Vierailija
21.02.2018 |

Kela, että nuoren pitää nostaa opintolaina? Vai riippuuko kaupungista...?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opskelijan ensisijaiset etuudet ovat opintoraha ja laina. Laina huomioidaan opiskelijan tulona toimeentulotukilaskelmassa, vaikka hän ei sitä hakisikaan. Eli oikeutta toimeentulotukeen ei synny. Nuoret kiertävät tätä menemällä aikuislukioon, jolloin ei ole oikeutta opintorahaan eikä lainaa. Sitten on mahdollista saada toimeentulotukea, mutta kehotetaan etsimään työtä.

En kyllä ymmärrä, miksi yhteiskunnan pitäisi antaa biletysrahaa kotona asuville nuorille.

Ei välttämättä etuja käytetä biletykseen. Meillä on kaksi nuorta päivälukiossa ja saavat opintotukea, jolla ostavat matkakorttiin aikaa ja osaa kirjoistaan. Kolmas käy aikuislukiossa, mutta ei sen takia että saisi TTT:a vaan sillä haluaa samalla käydä osa-aikatyössä, jotta mulle ei jäisi hirveästi kuormaa. Mutta ei vaan saa mistään työtä.

On asiat, joita ei voi yleistää.

Vierailija
22/22 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Itse en saa tällä hetkellä mitään tukea, koska aviomies käy töissä ja tienaa ok. Kirjoitan siis gradua, eli viimeistä vaille valmis maisteri. Kandiksi valmistuin nopeasti, eli tukikuukausia jäi käyttämättä, mutta en tiennyt että maisteriopintoihin on omat kuukaudet, ei siis kandiopintojen kuukaudet siirry mukana, vaikka reilusti niitä jäisikin. Maisterivaiheessa tein kaksi puolen vuoden harjoittelua ulkomailla ja nostin opintotukea samalla, siksi ei jäänyt tukikuukausia riittävästi.

Sosiaalituet yms. on tarkoitettu niitä oikeasti tarvitseville. Eli jos asuu perheen kanssa (tulot ok), ei tukea saa. Musta on siis ihan hyvä, etten saa tukia, koska kyllä me pärjätään näinkin vähän aikaa. Sossusta saisin, jos miehen tulot olisi pienemmät = oikeasti niitä tarvittaisiin. En mä haluaisi elättää puolta Suomea verovaroin...

Miksi sun tyttären pitäisi saada lisää tukea? Opintolainaa jouduin itsekin ottamaan. Kyllä sillä elää, ja jos ei, niin oppii säästämään. Töitä joutuu melkein kaikki tekemään jonkin verran opiskelujen ohessa. Samalla saa työkokemusta. Pelkällä paperilla ei pitkälle pötkitä.

Elääkö tyttäresi jatkuvasti yli varojensa? Voit sitten sanoa, että ne kivat vaatteet tms. (vai mihin rahat kuluu?) voi ostaa kun on valmistunut ja töissä. Kirpparit on opiskelijoiden suosiossa, sinne vaan. Itse ostan suurimman osan sieltä jatkossakin, vaikka saisinkin ihan hyväpalkkaisen duunin...

Joskus on vaikea ymmärtää, että joku marisee yhteiskunnan tukia, jolla asiat on ihan hyvin. Siihen on syy, miksi tyttäresi ei saa lisätukea = ei sitä oikeasti tarvitse. Ei yhteiskunnan tarvitse maksaa kaikille niin paljon, että voisi elää yhtä hyvin kuin työssäkäyvä. Toki ruoka, asunto jne. pitää kaikille taata.

Luultavasti sinä olit lukijan vanhempien rahoilla. Ihan kuten muutkin.

Harva on niin pienituloisten ettei voinlasta silloin elättää. Harva edes saa silloin opintotukea saati joutuu ottamaan lainaa

Tyhmä verrata aviomiehen tuloihin maisteri vaiheessa

Ilkeää!

Hahhah! Vanhempani eivät tukeneet minua rahallisesti opintojeni aikana, kun kävin heillä kylässä tai he minun luonani, antoivat aina kassillisen ruokaa. Ei, en nähnyt heitä joka viikonloppu, jolloin olisin voinut säästää pitkän pennin ruokamenoissa. Asumme eri paikkakunnilla. Olin myös osa-aikatyössä plus tietysti kesällä säästin tulevaa talvea varten kokopäivätöillä. Sen verran tiukkaa oli kuitenkin, että säästin kaiken minkä kykenin. Olen lama-ajan lapsia, että ihan kotoa asti on tullut säästämäninen ja tuhlailun välttäminen opittua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla