Sinä laiha ja vain vähän syövä: miten aineenvaihduntasi toimii? Miten vatsasi toimii?
En ole koskaan ymmärtänyt, miten vähän syövillä ja tästä syystä langanlaihoilla voi aineenvaihdunta toimia?
Ulostatko kuinka usein? Toimiiko vatsasi? Entä aineenvaihdunta ylipäänsä?
Itselläni vatsa toimii luonnollisesti vain, jos syön määrällisesti riittävästi. Jos olen syömättä tai syön vain minimaalisesti, suolisto menee ihan jumiin eikä mitään tule luonnollisesti ulos.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, miten vähän syövillä ja tästä syystä langanlaihoilla voi aineenvaihdunta toimia?
Ulostatko kuinka usein? Toimiiko vatsasi? Entä aineenvaihdunta ylipäänsä?Itselläni vatsa toimii luonnollisesti vain, jos syön määrällisesti riittävästi. Jos olen syömättä tai syön vain minimaalisesti, suolisto menee ihan jumiin eikä mitään tule luonnollisesti ulos.
Aineenvaihdunta ja ulostamisen tiheys eivät tarkoita samaa asiaa. Olen monesti törmännyt täällä väitteeseen että omaa vilkkaan aineenvaihdunnan kun ulostaa usein.
Ei ne liity toisiinsa..
Mun aineenvaihdunta käy välillä ylikierroksilla ja joskus jumissa täysin.
Miksi ihmeessä joku haluaa tietää miten ventovieraiden ihmisten vatsa toimii?
Saman tien tulee läpi kaikki mikä on hyvää. Syön vähän koska kaikki mitä saan syödä, mistä vatsa ei mene sekaisin, on pahaa.
Kuulun kuvaamasi ryhmään. Vatsani toimii joka aamu heti aamupalan jälkeen. Minulla oli teininä peräpukamia ja lääkäri kehotti opettamaan vatsan säännölliseen ulostukseen. Ja näin tein. Vatsa on toiminut samalla tavalla ja yllätyksettä viimeiset kolmisenkymmentä vuotta. En voi kuvitellakaan päivää ilman aamukakkaa :)
Vatsan toimintaan liittyen, mulla todettiin teini-ikäisenä ärtyneen suolen oireyhtymä ja silloin saattoi joutua päivässä käymään päälle kymmenenkin kertaa isolla hädällä. Olen 166 cm ja painoin silloin reilut 50 kiloa.
Raskauksien jälkeen mahan toiminta onkin laiskistunut, ja kärsin enemmänkin ummetuksesta kuin liian vauhdikkaasta ruuansulatuksesta. Paino on noussut 15 kiloa. Tosin raskauksien jälkeen todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joten ehkä aineenvaihduntakin on ollut silloin nuorempana parempi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä joku haluaa tietää miten ventovieraiden ihmisten vatsa toimii?
Ja varsinkin, miksi se mukamas huolestuttaa?
Ylipainoinen laskee laihan (= kadehdittavan hoikan) naapurinsa salaatilehtiä, vaikkei oikeasti tiedä, mitä ja miten paljon tämä päivittäin syö.
Vatsa toimii, kun syö kuitupitoista ruokaa. Itselleni sopii vilja, joten syön paljon ruis- tai muuta täysjyvätuotetta. En käytä valkaistuja jauhoja, leivon paljon itse. Ruokavaliossa on runsaasti siemeniä, pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä ja tummaa suklaata. Hedelmät ja kasvikset myös tuoreina tai kypsennettyinä, vähän kalaa.
Syön töissä vain vähän, koska tarkoitus on harrastaa liikuntaa töiden jälkeen. Isommat ateriat ovat aamupala ja päivällinen. Siksi lounas voi näyttää salaatinlehdeltä (tai useammalta). Pöytälaatikossa on sitä suklaata :D
Olen ollut suuren osan elämästäni hoikka. Vatsani toimi säännöllisesti joka päivä vähintään kerran päivässä. Tuli tukala olo, jos vatsa ei jonakin päivänä toiminutkaan. Nyt lähes viisikymppisenä aineenvaihdunta on selvästi hidastunut. Vatsa toimii noin joka toinen päivä. Painoa on tullut lisää noin 3-5 kg, joita on todella vaikea laihduttaa. Jos laihdunkin hetkeks edes vähän, tulevat kilot heti takaisin. Aineenvaihdunta menee jumiin laihduttamisesta. Hoikkana ei ollut vaikeuksia laihduttaa tarvittaessa ja pysyä tavoitteessa. Nuorempana eli teini-ikäisestä parikymppiseksi en lihonnut, vaikka olisin halunnut. Aineenvaihdunastan- ja kehon säätelyjärjestelmän toiminnasta johtuvaa.
Laihana olin kärttyisämpi ja tarvitsin ruokaa usein, mutta vähän. NuNytt pärjään pitkään ennenkuin tulee nälkä edellisen syömisen jälkeen. Oikein tunnen kehossani hidastuneen aineenvaihdunnan.
Viljatuotteet lisäävät ulostemassaa. Olen melkein kuukauden ollut hyvin vähillä viljatuotteilla, siis tyyliin 2 leipäsiivua ja yksi puurolautanen viikossa ja paskominen on ihan erilaista. Määrä on ainakin tuplasti pienempi ja vatsa toimii paremmin. Syön kasviksia ja hedelmiä, pähkinöitä ja marjoja kuitulähteinä, vain vähän maitotuoteitta jotka jumittavat aina vatsaa. Lihaa, kala tai kanaa myös joka päivä.
Kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen aina ollut hoikka sekä vähäruokainen. Aineenvaihdunta toimii hyvin, vatsa on vähän löysällä vain kuukautisten aikaan. Jos syön salaattiaterioita useamman päivän putkeen niin menen ihan ummelle, harmittaa kun sillä olisi mukava herkutella. En muuten kyllä syö mitenkään yltiöterveellisesti, kotiruokaa ja hedelmiä.
Hyvät geenit tulleet aineenvaihdunnan suhteen ilmeisesti, varmaan hidastuessaan iän myötä se iskee kuin märkä rätti kasvoille.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön pieniä annoksia ja vähän, vain n 1300 kcal päivässä. Olen silti normaalipainoinen.
Aineenvaihduntani on täydellinen, ei turvotusta ei ummetusta eikä ripulia. Toimii kuin junan vessa 1-3x päivässä. En juo vettäkään kuin todelliseen janoon n lasillisen päivässä kahvin ja ruokajuoman lisäksi.
Energiaa riittää vaikka mihin, treenaan ja olen pirteä, iho on kaunis ja kimmoisa, hiukset paksut ja tuuheat.
Valehtelet joko voinnistasi tai arvioit saamasi energiamäärän väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kuvaamasi ryhmään. Vatsani toimii joka aamu heti aamupalan jälkeen. Minulla oli teininä peräpukamia ja lääkäri kehotti opettamaan vatsan säännölliseen ulostukseen. Ja näin tein. Vatsa on toiminut samalla tavalla ja yllätyksettä viimeiset kolmisenkymmentä vuotta. En voi kuvitellakaan päivää ilman aamukakkaa :)
Miten vatsa opetetaan toimimaan säännöllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vatsa opetetaan toimimaan säännöllisesti?
Tiedän että se kuulostaa oudolta, mutta ei se ole kovin mystistä. Olisiko mennyt pari viikkoa... Eli aloin vain käydä aamulla vessassa päkistelemässä enkä käynyt muulloin. Sitten homma vaan alkoi äkkiä toimia. Nyt vatsa tosiaan on heti valmis toimimaan kun aamukahvi on juotu. Se vaan yksinkertaisesti "oppii". Suosittelen kokeilemaan. Ja tosiaan, vaikka olisi syönyt vähän vähemmänkin niin vatsa ymmärtää tuottaa tulosta päivittäin.
Minulla on "aamupaska", noin vartti heräämisestä voi käydä viiden minuutin suolen tyhjentämisellä. Ainoastaan silloin kun ei ole syönyt hyvin niin saattaa jäädä joku aamu välistä, mutta sekin tulee sitten seuraavana aamuna. Ihan normaalisti syön.
Jos on hengissä niin aineenvauhdunta toimii. Kaikilla kysymykseesi vastanneilla on ollut toimiva aineenvaihdunta sillä hetkellä kun vastaavat.
Hitaampi tai nopeampi se aineenvaihdunta voi olla, mutta nopeutta ei yleensä itse mistään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä mitä syöt. Täällä huonovatsainen kyselee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä mitä syöt. Täällä huonovatsainen kyselee.
Normipäivänä lounaaksi salaatti. Paljon leipää - sekä vaaleaa että tummaa. Yleensä en syö päivällistä vaan jotain leipää tms. Syön myös karkkia tai suklaata päivittäin, mutta en suuria määriä. Lihaa aika harvoin, lähinnä kinkkua leivän päällä. Juon paljon vettä, on aina ollut tapana hörppästä vettä vähän väliä...
Olen normaalipainoinen, painoindeksi 23, liikun melko paljon. Paino on pysynyt samana parikymmentä vuotta.
Syön tukevan aamupalan ja tuhdin lounaan, illalla pienehkö annos jotain. Kahvin kera ei mitään. Ei välipalojen mussutusta. Lounaan ajankohta kyllä vaihtelee useammalla tunnilla. Yksin oleillessani saatan jättää lounaan väliin ja syödä raskaan annoksen iltauutisten aikoihin. Nälän tunne ei ongelma, voin mennä nukkumaan maha tyhjänä. Verensokeri ei kovassakaan rasituksessa romahda äkkiä, joten jaksan todella pitkään pelkällä vedellä. Alkoholia kohtuullisesti. Kasviksia lähes suositusten mukaan, kalaa syön usein. Lopetan syönnin kun tunnen oloni kylläiseksi. Joskus kun tekee mieli herkutella, muutama pala suklaata tai pari kourallista sipsejä riittää. Ei ole pakko ahmia kaikkea. Loput voi olla pöydällä viikkoja ilman tarvetta maistaa.
Siis aika epäsäännöllinen ruokailurytmi ja pitkät ateriavälit. Ei tosiaan mitenkään suositusten mukaista, mutta toimii minulla.
Vatsa toimii joka päivä aamulla. Jos ei ole tilaisuutta käydä veskissä, niin ei ongelmaa, sitten kun tilaisuus tai seuraavana päivänä.
Jos paino juhlien aikaan ja lomilla hiukan nousee, niin syön muutamana päivänä niukasti ja taas ollaan vakiopainossa.
Painonhallinta on minulle siis hyvin helppoa. Perustunee siihen, että siedän tyhjää vatsaa ja siihen, että verensokerit alenevat hyvin loivasti.
Miten vatsa opetetaan toimimaan säännöllisesti?[/quote]
Tiedän että se kuulostaa oudolta, mutta ei se ole kovin mystistä. Olisiko mennyt pari viikkoa... Eli aloin vain käydä aamulla vessassa päkistelemässä enkä käynyt muulloin. Sitten homma vaan alkoi äkkiä toimia. Nyt vatsa tosiaan on heti valmis toimimaan kun aamukahvi on juotu. Se vaan yksinkertaisesti "oppii". Suosittelen kokeilemaan. Ja tosiaan, vaikka olisi syönyt vähän vähemmänkin niin vatsa ymmärtää tuottaa tulosta päivittäin.[/quote]
No en kyllä suosittele tuollaista "opettamista". Peräpukamat riskinä.
Aineenvaihdunta ja ulostamisen tiheys eivät tarkoita samaa asiaa. Olen monesti törmännyt täällä väitteeseen että omaa vilkkaan aineenvaihdunnan kun ulostaa usein.