Ärsyttää tämä noitavaino tupakoitsijoita kohtaan !
Poltan, joten olen alinta pohjasakkaa ja ihmishirviö. Onneksi asumme ok-talossa jossa saan käydä aamutupakalla rauhassa, mutta muuten tuntuu että roviolle joutaisin kun kehtaan julkisella paikoilla liikkua tupakka suussa . Työpaikasta poistui tupakkapaikka , joten kahvitauolla ei pääse enää hermosavuille. Junissa ei ole tupakkavaunua.
En ole mikään pubiruusu yh, vaan hoikka ja tyylikkäästi pukeutuva nainen . Naimisissa, vakituinen työ, kolme lasta. Jokaisella vain on joku pahe ja minulla se on polttaminen.
Kommentit (527)
Sinänsä aivan sama mutta osa tupakoitsijoista todella tympii. Eli nämä jotka töissä ravaavat koko ajan siellä samaan aikaan kun toiset tekevät töitä. Talvella tämä tarkoittaa että mennään hakemaan takki, ulos tupakointi alueelle, takaisin, käsien pesu, pastillin syönti ettei asiakkaat haista (silti haisee rööki) ja mikäs sen mukavampaa kun ottaa kahvi samalla kun siinä keittimen vieressä sattuu olemaan.
Bussi ym. pysäkeillä tungetaan katoksen alle ihan kiinni sytyttämään se syöpäkääryle jne jne.
Jos taas ihminen polttaa aiheuttamatta passiivista haittaa muille tai sitä että tupakoimattomat tekevät tunnin enenmän päivässä töitä (meillä kahvilla käymiseen pitää pyytää lupa mutta tupakoitsijat vaan menevät) ni palatkoon terveytensä ja tuhlatkoon rahansa.
Vielä ohiksena kun vauhtiin pääsin... Minulla puhkesi aikuisena sairaus johon en mitenkään pystynyt itse vaikuttamaan (ei diabetes) ja olen aina elänyt terveellisesti ja nyt minulla on myös erittäin hyvä syy jatkaa tätä. Minä en saa esimerkiksi niin hyviä vakuutuksia kun nämä ketjupolttajat.... rasismia!!
Ihan vähän ohi aiheen, mutta mä toivottavasti olen jo lähellä lopettamista. Tämä kaikki jo pidempään valloillaan ollut keskustelu tupakoinnista haittoineen ja harmeineen on vaikuttanut muhun tosi positiivisesti. Mä en saata polttaa ihmisten nähden ja mua ärsyttää tyypit ketkä polttavat esim bussipysäkillä savuttomien ja lasten lähellä. Kerran itsekin poltin ennen bussiin astumista ja huomasin itsekin kuinka hirmu pahalta haisinkaan. Se jää käsiinkin niin pahasti se haju, eikä varmaan auta mitään vaikka kuinka imee pastillia tai jauhaa purkkaa, haju on ja pysyy.
Tässä ap:lle ja muille tupakoiville vanhemmille (sekä muille) ajattelmisen aihetta:
"Tupakoivat vanhemmat ovat malli ja esimerkki
Vanhemmista vain puolet arvioi oman tupakointinsa edesauttavan lapsen tupakoinnin kokeilua ja aloittamista. Tutkimusten mukaan tupakoivien vanhempien lapset kuitenkin tupakoivat enemmän kuin muut.
Tupakointi on helppoa ja hyväksyttävää
Kun vanhemmat tupakoivat, polttaminen on nuorellekin monella tapaa helpompaa: Tupakkaa voi varastaa tai saada vanhemmilta. Tupakointikokeilujen salaaminen on helpompaa, kun vanhemmat eivät haista tupakan hajua. Kiinnijääminen ei pelota, koska aina voi vedota siihen, että vanhempi polttaa itsekin. Vanhemmat ovat malli ja esimerkki, tupakointi on hyväksyttävää, osa perheen arkea ja normaalia elämää. Tupakoinnin haittoja ei myöskään pelätä, koska vanhemmatkaan eivät niistä piittaa.
Riippuvainen jo ennen syntymää
Myös äidin raskauden aikainen tupakointi edesauttaa lapsen tupakoinnin aloittamista. Tupakointi vaikuttaa sikiön aivojen mielihyväkeskuksiin sekä maku- ja hajumieltymysten kehittymiseen. Tämä varhainen altistus tupakalle vaikuttaa myöhemmin tupakkariippuvuuden syntyyn ja tupakoinnin aloittamiseen."
Niin kauan kuin tupakkaa myydään laillisesti ja valtio kerää siitä verotulot, poltan kaikessa rauhassa. En tietenkään bussipysäkillä tai kenenkään naamalle muutenkaan, mutta muuten en tee mitään laitonta. Minäkään en siedä hajuvedellä läträäjiä, mutta siellä samassa bussissa vaan joudun istumaan enkä kuvittelekaan että olisin jotenkin oikeutettu päättämään miltä vieruskaveri saa tuoksua.
Autojen ja tehtaiden päästöt tappavat enemmän kuin tupakka ja kaikesta saa syövän.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijat ärsyttää. Mitäpä jos lopettaisit?
Tai edes vähentäisit.
Sori, oli pakko:>)
Minä olen todella surullinen äitini tupakoinnista. Se kamala yskä, jatkuva pelko sairauksista ja äidin tukehtumisesta, ajatuskin rakkaan äitini sairastumisesta vain tupakan vuoksi tuntuu aivan uskomattoman pahalta.
Ei auta kuvat, ei videot, ei vakavasti puhuminen eikä se, että varastelin äidin tupakoita ja piilotin ne. En itse siis polttanut niitä, vaan piilotin ne äidiltäni. Minun äitini on myös ylipainoinen ja hänellä on diabetes, kakkostyypin. Olen jatkuvasti huolissani hänestä ja jokainen hetki hänen kanssaan tuntuu lahjalta. Kunpa hän ottaisi itseään niskasta kiinni ja lopettaisi polttamisen ja alkaisi syödä terveellisesti. :(
Vierailija kirjoitti:
Autojen ja tehtaiden päästöt tappavat enemmän kuin tupakka ja kaikesta saa syövän.
WHO:n arvio on, että ulkoilman saasteet tappavat 3,7 miljoonaa vuosittain ja tupakointi 7 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt liity ihan aiheeseen, mutta miksi jotkut ihmiset pitävät korvaustuotteilla lopettamista huonompana kuin ilman niitä? Eräs kaveri lopetti tupakoinnin ja teki selväksi fb:ssa, että vain omalla sisulla lopettaminen on oikeaa lopettamista, nikotiinivalmisteet ovat lähes saatanasta ja jotenkin noloja. Hänen tapansa on se ainoa oikea. Neuvoo kyllä muutenkin ihmisiä kuin olisi suurikin guru. Ensin se ärsytti, nyt naurattaa. Ehkä joskus ymmärtää "suuruutensa".
Koska suomalainen kärsii, kärsii ja vielä kerran kärsii ennemmin kuin käyttää järkeään!
Nämä ovat sitä samaa porukkaa, jotka uhoaa kuinka hienoa on painaa duunia 50 vuotta ilman lomia. Joo ei, se on vain junttia ja typerää.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin tupakkaa myydään laillisesti ja valtio kerää siitä verotulot, poltan kaikessa rauhassa. En tietenkään bussipysäkillä tai kenenkään naamalle muutenkaan, mutta muuten en tee mitään laitonta. Minäkään en siedä hajuvedellä läträäjiä, mutta siellä samassa bussissa vaan joudun istumaan enkä kuvittelekaan että olisin jotenkin oikeutettu päättämään miltä vieruskaveri saa tuoksua.
Voi hyvänen aika, miten idioottimainen asenne: "ja kaikesta saa syövän". Eikö tuolla logiikalla kannattaisi hypätä heti pää edellä kaivoon, kun kaikkihan me kuollaan kohta kuitenkin.
En puolustele tupakointia mutta mitäs nämä reilusti ylipainoiset nuoret naiset elopainoa lähemmäksi 100kg ei sekään terveellistä ole. Kun katselee kaupungilla niin on enemmän sääntö kuin poikkeus että heidän paino on lähempänä tuota 100 kuin 50kg.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin lapsi oli huolissaan. Hän kertoi pelkäävänsä että sairastun ja piilotteli tupakoita. Pääsin tupakasta eroon ja lapsesta tuli teini. Nyt hän jäi kiinni tupakasta. En saarnaa, mutta puhun vaaroista ja toivon että lopettaisi. Toivottavasti se on vain ikään kuuluvaa kokeilua. Olin huono esimerkki.
Ihan sama juttu kävi yhden mun tunteman ihmisen lapselle!
Vierailija kirjoitti:
Minustakin lapsi oli huolissaan. Hän kertoi pelkäävänsä että sairastun ja piilotteli tupakoita. Pääsin tupakasta eroon ja lapsesta tuli teini. Nyt hän jäi kiinni tupakasta. En saarnaa, mutta puhun vaaroista ja toivon että lopettaisi. Toivottavasti se on vain ikään kuuluvaa kokeilua. Olin huono esimerkki.
Tai kaikki kolme lasta puhuivat tupakan vaaroista, mutta tämä yksi oli vihainen ja piilotteli tupakoita. Ehkä en ollut ainoa esimerkki, koska kaverinsa polttaa. Tuossa iässä sillä taitaa olla enemmän merkitystä. Jos jotain lohtua, niin kotoa ei voi varastaa tupakkaa, koska sitä ei ole.
Ihmettelen, että nykypäivänä joku vielä polttaa. Kun työkaverit menevät pihalle tätä asiaa toimittamaan, tuntuu se minusta aina nololta. Olen koittanut tsempata heitä lopettamaan tuon harrasteen. Nähdäkseni vähemmän koulutetut yleensä polttavat enemmän.
Ap kehuskeli ulkonäöllään, mutta mutta...
"Tupakka ja ulkonäkö
Lukuisten tupakoinnin terveyshaittojen lisäksi tupakka vaikuttaa epäsuotuisasti käyttäjänsä ulkonäköön.
Tupakka lisää aknea
Tupakoitsijoilla aknen riski tuplaantuu, kun tupakointi häiritsee ihon muutenkin kovilla olevaa aineenvaihduntaa ja verenkiertoa. Samasta syystä iho kalpenee ja harmaantuu, ja tupakoitsija näyttää usein ikäistään vanhemmalta. Tupakka vähentää ihon kimmoisuuden kannalta tärkeitä valkuaisaineita, ja tupakoitsijat kärsivätkin rypyistä kasvoissa jo nuorena. Jokainen tupakointivuosi vanhentaa ihoa kaksi vuotta.
Keltaiset hampaat kaupan päälle
Hampaista ja kynsistä tupakka tekee keltaiset. Se lisää hammaskiveä ja saa hengityksen haisemaan. Ikävännäköiset ja -hajuiset suun ja nielun tulehdukset lisääntyvät ja hampaat reikiintyvät helpommin.
Hiukset ohenevat
Tytöillä tupakointi edistää pysyvää hiustenlähtöä, ja hiukset ohenevat. Hormonaalisista syistä karvankasvu puolestaan lisääntyy koko keholla, myös kasvoissa.
Vatsa pömpöttää
Nuorilla naisilla tupakointi lisää hormonaalisista syistä johtuvaa keskivartalolihavuutta.
Haisee muttei haista
Tupakointi haisee pahalle, ja haju tarttuu tiukasti tupakoitsijaan. Tupakoitsijan oma hajuaisti heikkenee. Limanerityksestä johtuva yskiminen ja räkiminen on ällöttävää ja epäsiistiä.
Katso, miten tupakka vaikuttaa ulkonäköön www.rookikroppa.fi"
Tässähän näitä tulee, lopeta huono tapasi jne. Oon onnistunut pienentää tupakkaa viiteen päivässä ja joka ei sitä mulle suo, vedän kuonoon heti. Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, urheilen ja olen ihan ok muutenkin, mutta se tupakka...
Olen sairaalassa töissä, kyllä siellä tupakkikatoksessa käy nukkumatitkin, että se siitä alhaisesta koulutustasosta ja röökistä. Myös tuntemani eläinlääkäri polttaa.
nro 56: Hienoa, että olet onnistunut vähentämään! Se on hyvä alku ja satsaus tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Onhan se huono tapa ja epäterveellistä joo, mutta eiköhän se ole oma asiani.
Olen 42v ja polttanut 15-vuotiaasta, kaikki tupakkalakot ovat päättyneet siihen että huudan lapsille ja olen muutenkin hirmuisen kireä. Mielummin poltan ja olen oma iloinen itseni.
Poltitko siis raskausaikanakin? Oletko kokeillut lääkehoitoa?