Ärsyttää tämä noitavaino tupakoitsijoita kohtaan !
Poltan, joten olen alinta pohjasakkaa ja ihmishirviö. Onneksi asumme ok-talossa jossa saan käydä aamutupakalla rauhassa, mutta muuten tuntuu että roviolle joutaisin kun kehtaan julkisella paikoilla liikkua tupakka suussa . Työpaikasta poistui tupakkapaikka , joten kahvitauolla ei pääse enää hermosavuille. Junissa ei ole tupakkavaunua.
En ole mikään pubiruusu yh, vaan hoikka ja tyylikkäästi pukeutuva nainen . Naimisissa, vakituinen työ, kolme lasta. Jokaisella vain on joku pahe ja minulla se on polttaminen.
Kommentit (527)
Tupakassa on se ongelma, että tilastollisesti katsoen tupakoija on hyvin todennäköisesti myös ihminen, joka kuluttaa keskimääräistä enemmän alkohlia, syö keskimääräistä epäterveellisempää ruokaa ja liikkuu keskimääräistä vähemmän.
Kun nämä ynnää yhteen, tuloksena on kansantauteja varhaisella iällä, paljon kustannuksia siellä täällä ja vieläpä lapsille periytyvä käytösmalli (ellei jopa lapsille aiheutettuja ongelmia mitä tupakoiva raskaana oleva saa aikaan).
Ja jos oikein mennään syvälle suohon, niin tilastollisesti tarkasteltuna matalammin koulutettu tupakoi todennäköisemmin kuin korkeasti koulutettu. Matalasti koulutettu myös tienaa vähemmän, ajaa saastuttavalla autolla eikä lajittele jätteitään. Näin yleistettynä. Tästä voi toki vetää herneen nenään ja tulla kertomaan, että en minä ainakaan, mutta näin se valitettavasti menee. On aivan turha tulla sanomaan, että joku saastuttaisi maapalloa enemmän tai kuluttaisi verovaroja tupakoitsijaa enemmän. Jos valittaisiin satunnaisotannalla tuota kaupungin vuokrataloilta joku tupakoitsija, ja tarkasteltaisiin hänen elintapojaan, sieltä löytyisi PALJON huomautettavaa. Noin niin kuin kansantalouden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnista yli puolet kuluista on veroja. Eli maksavat he ainakin enemmän hoidoistaan, kuin sellaiset jotka sairastuvat keuhkotauteihin, mutta eivät polta. Kannattaisi ennemmin olla kiitollinen, että joku maksaa puolestasi jos sinä sairastut.
Tupakan hinta nousee, koska hoidon hinta nousee.
Ja ei, ei ole sama asia kuin urheiluvammat tai autoilun aiheuttamat keuhkotaudit. Ei vaan ole.
Itse käytän vain yksityistä terveydehuoltoa ja olen entinen tupakoija joten ei edes ole oma lehmä ojassa.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksella on muuten järkyttävän paljon yläpeukuttajia, onneksi alapeukuttajia on enemmän. Kertooko tämä suuri ylänuolten määrä jotain palstalaisista? Vai onko niin, että monet, jotka eivät itse tupakoi eivät jaksa ottaa kantaa?
On mielestäni raukkamaista syyllistää tässä länsimaisessa saastuttavassa kerskakulutuskulutusyhteiskunnassa lynkkausmeiningilla yhdestä asiasta jotakin ihmisryhmää liiallisuuteen asti. Ihmisen arvottaminen vain yhden näkyvän asian perusteella on muutenkin vastenmielistä. Lisäksi on kyse tuotteesta joka aiheuttaa erittäin voimakasta riippuvuutta, niin nämä inhimilliset näkökannat tulisi ottaa myös huomioon. Syyttämällä ja ilkkumalla harvoin saadaan mitään positiivista aikaiseksi.
Moni itse samanaikaisesti kuitenkin elää muilla tavoin epäterveellä ja epäekologisella tavalla ja heidän elitapojensa yhteenlaskettu "tulos" tällä saralla saattaa helposti olla huonompi kuin tupakoivan vastaava tulos kun katsotaan kokonaisuutta. Esim. ruokavalio (mm.eläinten kaltoinkohtelu ja lihantuotannon epäekologisuus), lentomatkailu, yksityisautoilu ja kemikaalien holtiton käyttö, epäeettisellä ja luonnolle haitallisella tavalla tuotettujen tavaroiden suruton ostaminen., luonnonvarojen haaskaaminen liikakulutuksella jnejne. Näitä ei osta vielä kyseenalastaa samalla tapaa, vaikka tämä länsimainen "normaali" elämäntapa on luonnon ja terveyden kannalta tällä hetkellä kestämättömällä tasolla. Tämän takia yläpeukku.
Tupakan fundamentilistisessa vastustamisessa taitaa se ongelma piillä. Keksitään mitä vaan juttuja kuin jossain kiimassa, toki tästä voi vetää juttuja nenään, hahhah, voi teidän kanssanne.. Ennen osattiin kommunikoida muiden kanssa, nyt luullaan että mitä vaan voi keksiä ja sanoa olevansa oikeassa. On se netti jotenkin liikaa monille joilla lähtee mopo käsistä kun saa truutata omat hulluutensa muiden pällisteltäväksi. Olen netissä muita parempi, viisaampi, enemmän oikeassa ja annan itselleni sen oikeuden jota itse ylläpidän. Terveisin 8 miljoonaa tienaava tupakoitsija jota ei satunnaisotanta kaupungin vuokra-asunnoista kosketa. Miksi juuri kaupungin asunnoista eikö voisi ottaa vaikka westendistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksella on muuten järkyttävän paljon yläpeukuttajia, onneksi alapeukuttajia on enemmän. Kertooko tämä suuri ylänuolten määrä jotain palstalaisista? Vai onko niin, että monet, jotka eivät itse tupakoi eivät jaksa ottaa kantaa?
On mielestäni raukkamaista syyllistää tässä länsimaisessa saastuttavassa kerskakulutuskulutusyhteiskunnassa lynkkausmeiningilla yhdestä asiasta jotakin ihmisryhmää liiallisuuteen asti. Ihmisen arvottaminen vain yhden näkyvän asian perusteella on muutenkin vastenmielistä. Lisäksi on kyse tuotteesta joka aiheuttaa erittäin voimakasta riippuvuutta, niin nämä inhimilliset näkökannat tulisi ottaa myös huomioon. Syyttämällä ja ilkkumalla harvoin saadaan mitään positiivista aikaiseksi.
Moni itse samanaikaisesti kuitenkin elää muilla tavoin epäterveellä ja epäekologisella tavalla ja heidän elitapojensa yhteenlaskettu "tulos" tällä saralla saattaa helposti olla huonompi kuin tupakoivan vastaava tulos kun katsotaan kokonaisuutta. Esim. ruokavalio (mm.eläinten kaltoinkohtelu ja lihantuotannon epäekologisuus), lentomatkailu, yksityisautoilu ja kemikaalien holtiton käyttö, epäeettisellä ja luonnolle haitallisella tavalla tuotettujen tavaroiden suruton ostaminen., luonnonvarojen haaskaaminen liikakulutuksella jnejne. Näitä ei osta vielä kyseenalastaa samalla tapaa, vaikka tämä länsimainen "normaali" elämäntapa on luonnon ja terveyden kannalta tällä hetkellä kestämättömällä tasolla. Tämän takia yläpeukku.
Yksi asia kerrallaan. Varsinkin yhdessä ketjussa. Tupakasta on melkein helpointa aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnista yli puolet kuluista on veroja. Eli maksavat he ainakin enemmän hoidoistaan, kuin sellaiset jotka sairastuvat keuhkotauteihin, mutta eivät polta. Kannattaisi ennemmin olla kiitollinen, että joku maksaa puolestasi jos sinä sairastut.
Tämä on totta.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiva nainen ei ole koskaan tyylikäs!
Enää. Oli aika, kun se oli mahdollista tehdä seksikkäästi. Naisten ja miesten. Mutta siitä on jo kauan. Kate Moss oli ehkä viimeinen mainoskuvissa.
Tupakointi ei todellakaan ole vain oma asia: joka vuosi yli 600 000 ihmistä kuolee passiivisen tupakoinnin seurauksena.
Pappa ja mummo asuivat meillä. Pappa poltti sisällä koko lapsuuteni ajan. Sairastui keuhkosyöpään ja kuoli kotona verensyöksyyn keuhkoista. Näin ja kuulin sen. Mummo siivosi ämpäriin papan verta. Ei ole tehnyt mieli tarttua tupakkaan.
Tupakointi ei ole vain oma asia, koska savun kautta myös muut joutuvat kärsimään tupakoinnin haittavaikutuksista. Lisäksi lapsiperheissä vanhempi antaa mallin tupakoinnille.
Passiivisen tupakoinnin haittoja nähtävästi liioitellaan huolella. Jokainen joka liikkuu tuolla ulkona huomaa kyllä, että liikenne on se joka syöksee ilmaan sellaiset määrät myrkkyjä ettei ohikulkijan tupakointia edes siinä huomaa. Raketit uutena vuonna aiheuttavat samaa. Tupakointi ei ole se tekijä joka sen muutoksen puhtaampaan suuntaan aiheuttaisi kun ei saada ensin kuriin näitä todellisia saastuttajia.
En lukenut kaikkia joten en tiedä onko tästä jo puhuttu; tupakointi ei perheessä ole vanhempien oma asia jos on lapsia. Vaikka vanhemmat tupakoisivat parvekkeella niin heidän hiuksissaan ja vaatteissaan tulee sisälle haitalisia hiukkasia jotka vahingoittavat lapsien hengitysteitä ja aiheuttavat allergiaa ja hengitystieinfektioita.
On olemassa käsite tuhkalapset, he ovat tupakoivien vanhempien lapsia jotka altistuvat tupakan haitoille siinä missä vanhempansakin, koska sivusavuissa on jopa enemmän haitallisia aineita kuin mitä tupakoitsija itse saa. Keuhkosyöpä ei ole ainut tupakan aiheuttama sairaus, vaan toinen vakava sairaus on keuhkoahtaumatauti minkä voi saada passiivisesti tupakoivakin.
Jos te ette ajattele itseänne, niin ajatelkaa lapsianne! He eivät voi tehdä mitään jos vanhemmat polttavat sisällä tai autossa kun lapset istuvat takapenkillä.
Poltan ja ei ole aikomustakaan lopettaa.
En kuulu näihin "pitäisi lopettaa" -henkilöhin siis lainkaan. Kuolen mahdollisesti aiksemmin kuin muut. Tilastollisestihan se on fakta.
Olen kuusikymppinen nyt ja perusterve. Otan vastaan tupakoinnin mahdollisesti tuomat terveysongelmat.
Yhteiskunnan kulussa arvioiden olen kuitenkin tappiin asti nettomaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnista johtuvien keuhkotautien lisäksihän tupakoijalle tulee vielä päälle ne normaalit keuhkotaudit. Ja niistähän se ei maksa myöskään mitään, siinä missä ei muutkaan, koska ne tupakkaverot eivät riitä edes tupakastaperäisin olevien kulujen kattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia joten en tiedä onko tästä jo puhuttu; tupakointi ei perheessä ole vanhempien oma asia jos on lapsia. Vaikka vanhemmat tupakoisivat parvekkeella niin heidän hiuksissaan ja vaatteissaan tulee sisälle haitalisia hiukkasia jotka vahingoittavat lapsien hengitysteitä ja aiheuttavat allergiaa ja hengitystieinfektioita.
On olemassa käsite tuhkalapset, he ovat tupakoivien vanhempien lapsia jotka altistuvat tupakan haitoille siinä missä vanhempansakin, koska sivusavuissa on jopa enemmän haitallisia aineita kuin mitä tupakoitsija itse saa. Keuhkosyöpä ei ole ainut tupakan aiheuttama sairaus, vaan toinen vakava sairaus on keuhkoahtaumatauti minkä voi saada passiivisesti tupakoivakin.
Jos te ette ajattele itseänne, niin ajatelkaa lapsianne! He eivät voi tehdä mitään jos vanhemmat polttavat sisällä tai autossa kun lapset istuvat takapenkillä.
Koomista, että juuri siinä autossa ajatellaan lapsia, mutta ei ulkonaliikkuvia joita myrkytetään huolella. Ei minun konkreettinen autoillessa tapahtuva ilman saastuttaminen haittaa, tupakointi pienempänä pahana kylläkin. Tupakan syytä ilmeisesti ilmastonmuutoskin.
Tiesittekö, että 15 prosenttia suomalaisnaisista tupakoi raskauden aikana. Kaksi kolmasosaa heistä tupakoi koko raskauden ajan. JÄRKYTTÄVÄÄ! Näin kerrotaan Terveyskirjaston sivuilla naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Aila Tiitisen 12.10.2017 julkaistussa artikkelissa "Raskaus ja tupakointi".
Vierailija kirjoitti:
Niin tupakoiva maksaa edes jotain kuluista, tämä on totta. Mistä sitä tietää, että jos vaikka tupakoiva kuolee, ilman että pääsisi nauttimaan panoksestaan verovaroihin. Muut sitten pääsevät nauttimaan siivellä tupakoijan tuomasta varallisuudesta, kun tarvitsevat hoitoa.
Kiitos tupakoiville muuten verot olisivat paljon korkeammat.
Mikä ihme nykynuorisoa vaivaa, kun edelleen pitää kaikesta tiedosta huolimatta aloittaa tupakointi ja enenevässä määrin myös nuuskaaminen. Muuten, monesti nämä nuuskaajat tupakoivat lisäksi eli saavat tuplasti syöpäkemikaaleja elimistöönsä. Nuuskapussi vastaa suunnilleen yhtä tupakka-askia.
Tavallaan ymmärrän esim. sota-aikana ja sitä ennen sekä hieman sen jälkeen tupakoinnin aloittaneita, koska silloin tupakan vaaroista ei vielä ollut tietoa. Fiksuimmat heistäkin ovat nykyään lopettaneet kessuttelun.