Käteisellä maksajat ja harmaa talous
Naapurustosta yhden pienyrittäjän vaimo ajaa mersulla ja maksaa kaikki ruokaostokset (marketissa jopa useiden satasien) ja muut kauppamaksu käteisellä. Tämän olemme muiden naapureiden kanssa huomanneet ja siitä keskustelleet. Meille on tullut epäilys, että tämä "kotirouva" saa käyttövarakassan mieheltään pimeistä rakennustöistä tienatuista rahoista. Kismittää tavallisena veroja maksavana työntekijänä sellainen yhteiskunnalta varastaminen - me muut maksamme sitten heidänkin puolestaan kunnan ja valtion verot.
Onko muillakin havaintoja raksayrittäjien, putkimiesten, sähkäreiden ja muiden yrittäjäperheiden laveasta rahankäytöstä käteisellä. Sehän on käytännössä rikollisluonteista puuhaa.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne pakettiautolla suhaavat "tuppukylän putki- ja peltityö" -firmat on niitä, jotka vielä tekevät huonointa jälkeä. Kun ei ole sopimuksia, kirjanpitoa ja virallista rahaliikennettä, että ei asiakas pysty peräämään rahoja huonosti tehdyistä remonteista tms.. Leuhkasti kyllä marssitaan lähihuoltsikalle kahville ja käteistä rahaa kyllä riittää isompiinkin ostoksiin.
Siis eikö Rööri-Pertti saisi maksaa sumppia käteisellä? Tai munkkia?
Minkä takia edes joku kyttää tekeekö joku pimeetä puuhaa. Miettikää oikeesti paljon noi politiikot kusettaa meitä. Kyllä se pieni vilppi kannattaa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo käteisen käyttö verojen kiertämiseksi on kyllä jokaisen pienyrittäjän elinehto. Helppo se on huudella, mutta lähtekääpä itse yrittämään niin, että tilitätte oikeaoppisesti joka euron. Ei taida tulla pitkäikäistä yritystä. Näin tämä järjestelmä nyt vain toimii.
Ja tässä ei ole mitään väärää niin kauan, kun isosta osasta tuloja maksetaan kutenkin verot ja kaikki kulut. Me pienyrittäjät pidämme Suomen pystyssä. Jotakin siitä on otettava itsellekin.
Jos ei rehellisin keinoin pysty pärjäämään kilpailussa niin ei pidä odottaa tavallisilta palkansaajilta "veronhuojennussubventioita".
Järjestelmä toimii niin, että työnantaja hoitaa maksuvelvoitteet kuten yksittäinen ihminenkin. Veronkiertäjät ja muutenkin epärehelliset yrittäjät vievät leivät rehellisesti toimivien yrittäjien suusta. Häpeä sinä lainatun tekstin kirjoittaja!
Olet ilmeisesti itse yrittäjä? Montako vuotta olet toiminut yrittäjänä? Vai tunnetko edes yhtään yrittäjää?
Eiköhän kohta ole joku lakiehdotus ja ihmiset kannattaa innoissaan käteisen kieltämistä, kun on saatu alustettua muutokselle suotuisat asenteet...
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kohta ole joku lakiehdotus ja ihmiset kannattaa innoissaan käteisen kieltämistä, kun on saatu alustettua muutokselle suotuisat asenteet...
Sitten kyllä seuraavissa vaaleissa nähdään, kun 90% yksinyrittäjistä on joutunut lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä esim maksan vanhan äitini laskut nettipankissani ja äitini nostaa tililtään saman summan ja antaa sen minulle käteisenä. Pankit ottaa järjettömiä summia, jos tiskillä haluaa laskunsa maksaa eikä vanhalla ihmisellä ole mitään halua alkaa käyttää itse tietokonetta. Totta kai sitten maksan puolestani kaupassa tällä käteisellä, ei ole mitään järkeä ruveta tallettelemaan tililleni niitä rahoja. Eipä ole edes tullut mieleeni, että joku kassajonossa ajattelee minun olevan veronkiertäjä.
OT mutta ettekö pääsisi helpommalla jos saisit käyttöoikeuden äitisi tiliin ja maksaisit suoraan sieltä verkkopankissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä esim maksan vanhan äitini laskut nettipankissani ja äitini nostaa tililtään saman summan ja antaa sen minulle käteisenä. Pankit ottaa järjettömiä summia, jos tiskillä haluaa laskunsa maksaa eikä vanhalla ihmisellä ole mitään halua alkaa käyttää itse tietokonetta. Totta kai sitten maksan puolestani kaupassa tällä käteisellä, ei ole mitään järkeä ruveta tallettelemaan tililleni niitä rahoja. Eipä ole edes tullut mieleeni, että joku kassajonossa ajattelee minun olevan veronkiertäjä.
OT mutta ettekö pääsisi helpommalla jos saisit käyttöoikeuden äitisi tiliin ja maksaisit suoraan sieltä verkkopankissasi?
Tuossa taidetaan pelata toimeentulotuen kanssa.
Missä tuppukylässä te asutte jos olette useinkin sattuneet samaa aikaa naapurin kanssa kassalle?
Itse asun isossa kerrostalossa, eli minulla on paljon naapureita, enkä edes törmää naapureihin ruokakaupassa, kun ehkä kerran vuodessa, enkä silloinkaan satu juuri kassalle samaa aikaa.
Tätähän ne poliitikot on ajaneet jo pitkään, Luottokunta tienaa sikana korttimaksuista. Sen takia näitä trolleja riittää, yritetään saada käteinen pois. Minäpä annan alennuksia käteismaksajille, olen yrittäjä.
Ensin ostat maksupäätteen, sitten maksat vuosittaisen maksun sen käytöstä + prosenttimäärän jokaisesta eurosta. Luottokunta kiittää yrittäjän selkänahasta viedyistä euroista.
Meillä käytetään käteistä koska on melko kallista viedä rahaa pankkiin. Lähin Nordea joka käsittelee rahaa on 120 kilsan päässä ja he ottavat myös korvausta kun käy tallettamassa. Rahaa tulee asiakkaita jotka maksavat käteisellä, kuitit on kunnossa.
Oli työharjoittelussa eräässä pienessä kivijalkamyymälässä ja siellä ulkomaalaiset turistit maksoivat melkein poikkeuksetta käteisellä kalliitakin ostoksia. Näistä käteismyynneistä kauppias otti itselleen "palkkaa" ja se kyllä aina merkittiin asianmukaisesti kirjanpitoon. Hoidin siis sitä myymälää ja kirjanpitoa 4kk.
Muut pienyrittäjät maksavat firman kortilla ja tekevät ruokaostoksensa pikatukussa.
Itse olen ollut jo kohta neljä kuukautta työttömänä, ja teen jatkuvasti pimeitä hommia. Koskaan en ole näin hyvin pärjännyt. Työttömyyskorvaus pankkitilille, ja pimeä raha suoraan lomsaan.
MInä maksan ostokseni aina käteisellä ja jokaisesta sentistä olen maksanut veron. Ei ole tullut mieleenkään, että joku voi pitää rikollisena!
Nykyään pimeänä maksaminen on tehty jo aika vaikeaksi tai kannattamattomaksi. Esim. kotitalousvähennys aiheuttaa sen, ettei tavallisesta asuntorempasta kannata maksaa pimeänä. Tuntihinta on suunnilleen sama (verollinen hinta - saatava vähennys), mutta pimeästä työstä jää vastuu vain teettäjälle. Uudisrakentamista taas valvotaan muulla tavalla aika tarkasti, joten sielläkin pitää tarkkaan miettiä, että paljonko maksaa pimeänä.
Mutta kyllähän tuota tapahtuu. Siinä vain yrittäjä ajaa itsensä pian ongelmiin jos tekee liikaa pimeänä. Häneltä jää eläkkeet kerryttämättä ja sosiaaliturvat maksamatta. Vanhoilla päivillä sitten valitellaan kun yhteiskunta ei yhtään arvosta pitkää päivää tehnyttä yrittäjää.
Vierailija kirjoitti:
MInä maksan ostokseni aina käteisellä ja jokaisesta sentistä olen maksanut veron. Ei ole tullut mieleenkään, että joku voi pitää rikollisena!
Mutta sinä et varmaan olekaan yrittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kyllä seuraavissa vaaleissa nähdään, kun 90% yksinyrittäjistä on joutunut lopettamaan.
Höpöhöpö. Suurimmalla osalla yrittäjistä ei ole tarvetta maksattaa verojaan muilla, se on ihan fiktiota jonka olet keksinyt oman alhaisen moraalisi oikeutukseksi.
Yleensä ne pakettiautolla suhaavat "tuppukylän putki- ja peltityö" -firmat on niitä, jotka vielä tekevät huonointa jälkeä. Kun ei ole sopimuksia, kirjanpitoa ja virallista rahaliikennettä, että ei asiakas pysty peräämään rahoja huonosti tehdyistä remonteista tms.. Leuhkasti kyllä marssitaan lähihuoltsikalle kahville ja käteistä rahaa kyllä riittää isompiinkin ostoksiin.