Käteisellä maksajat ja harmaa talous
Naapurustosta yhden pienyrittäjän vaimo ajaa mersulla ja maksaa kaikki ruokaostokset (marketissa jopa useiden satasien) ja muut kauppamaksu käteisellä. Tämän olemme muiden naapureiden kanssa huomanneet ja siitä keskustelleet. Meille on tullut epäilys, että tämä "kotirouva" saa käyttövarakassan mieheltään pimeistä rakennustöistä tienatuista rahoista. Kismittää tavallisena veroja maksavana työntekijänä sellainen yhteiskunnalta varastaminen - me muut maksamme sitten heidänkin puolestaan kunnan ja valtion verot.
Onko muillakin havaintoja raksayrittäjien, putkimiesten, sähkäreiden ja muiden yrittäjäperheiden laveasta rahankäytöstä käteisellä. Sehän on käytännössä rikollisluonteista puuhaa.
Kommentit (38)
Pimeästi tienattuja rahojahan ei voi pankkitilille laittaa, ettei löydy todisteita veronkierrosta. Tuttavapiirissä on eräs, joka kehuukin kuinka kätevää on käteisellä talouttaan pyörittää. Ajoittain ovat sitten vähävaraisia viranomaisten silmissä, vaikka mies lähtee työmaalle aamulla, mutta rahaliikennettä ilmeisesti ei virallisesti ole lainkaan.
Voin oikein kuvitella, kuinka aamutakkejaan pakkasessa tiukemmin päälleen käärivät naapurit päät yhdessä supisevat, että taas sillä oli yli kahden sadan ostokset ja niin vain seteleitä kaivoi lompakostaan. Sitten vähän vilkuilua ympärilleen ja toivotellaan hyvät päivät.
Vierailija kirjoitti:
Käteisen käyttö rikollista puuhaa?
Eiköhän ap tarkoita, että veronkierto on rikollista puuhaa. Nykyään käteisen käyttö isommissa ostoksissa on enemmän poikkeuksellista ja kertoo yleensä, että raha ei kulje normaaleja virallisia reittejä pitkin, joista jää jäljet.
Käteinen liittyy yleensä rikollisiin ja "kuitittomaan" työhön, kaikenlaiseen kuutamourakointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ap tarkoita, että veronkierto on rikollista puuhaa. Nykyään käteisen käyttö isommissa ostoksissa on enemmän poikkeuksellista ja kertoo yleensä, että raha ei kulje normaaleja virallisia reittejä pitkin, joista jää jäljet.
Käteinen liittyy yleensä rikollisiin ja "kuitittomaan" työhön, kaikenlaiseen kuutamourakointiin.
Höpö, höpö... auton ostin juuri 5000 eurolla KÄTEISTÄ. Koko summa palkkatyöllä ansaittua ja verottajan kuppaamaa nuoren neitsyen tuoksuista viatonta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä yleensä liity. Aina kun minä olen maksanut käteisellä, ei se ole liittynyt rikollisiin tai kuitittomiin töihin ja tuskin näin on käteisellä maksavilla kavereillanikaan. Viimeksi lauantaina maksoin kaupassa käteisellä 400 euron ostokset ja ihan laillisesti hankittua rahaa oli
Onpas teillä siellä "kiva" naapurusto. Kertoisitko vaikka postinumeron, etten koskaan muuta sinne?
Käteinen raha on vielä toistaiseksi laillinen maksuväline.
Lasketaanpa.
Kirvesmies, muurari, sähkäri, putkimies haluaa vähintään 30 eur/h.
Siihen ennakonpidätys, vakuutukset, sotut ja muut työnantajamaksut päälle = 45 eur/h.
Jotta saan itse 45 eur tuntihinnan kasaan, minun pitää tienata brutto noin 70 eur.
Työnantajani puolestaan joutuu pulittamaan siitä noin 100 eur.
Melko kallista, eikä lisäksi ihan helppoakaan, ellei ole rutiinia hoitaa ennakonpidätyksiä sun muita - me ollaan jo vuosia reenattu, joten selviämme siitä kohtuudella.
Pimeästä palkasta ei tietenkään kerry myöskään eläkettä.
Entä jos naapurin rouva vaan tykkää maksaa käteisellä? Suosittelen käymään Saksassa opintomatkalla, täällä on melkein harvinaista maksaa kortilla yhtään mitään eikä kortti edes tahdo käydä kaikissa kaupoissa.
Tuo käteisen käyttö verojen kiertämiseksi on kyllä jokaisen pienyrittäjän elinehto. Helppo se on huudella, mutta lähtekääpä itse yrittämään niin, että tilitätte oikeaoppisesti joka euron. Ei taida tulla pitkäikäistä yritystä. Näin tämä järjestelmä nyt vain toimii.
Ja tässä ei ole mitään väärää niin kauan, kun isosta osasta tuloja maksetaan kutenkin verot ja kaikki kulut. Me pienyrittäjät pidämme Suomen pystyssä. Jotakin siitä on otettava itsellekin.
Meillä perheen käyttöraha tulee pääsääntöisesti yrityksen käteiskassasta ihan virallisen kirjanpidon kautta tehdyistä yksityisotoista. Ei katsos tarvitse tallettaa rahoja erikseen pankkiin, vaan palkan voi tuoda suoraan käteisenä kotiin. Olen tähän asti kuvitellut naapureiden kyttäävän vain sitä kulkeeko mies omalla vai yrityksen autolla, mutta ilmeisesti stalkkerit seuraavat myös maksuvälineitämme.
Jaahas, nyt se on siis alkanut tää kampanja jolla pyritään vaikuttamaan mielipiteisiin että käteinen on paha ja korttiraha hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, nyt se on siis alkanut tää kampanja jolla pyritään vaikuttamaan mielipiteisiin että käteinen on paha ja korttiraha hyvä.
Tuotahan jotkut tahot yrittävät ajaa. Ja se on saletti, että moni pienyrittäjä tulee kaatumaan, jos käteisen käyttö tehdään enää yhtään vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo käteisen käyttö verojen kiertämiseksi on kyllä jokaisen pienyrittäjän elinehto. Helppo se on huudella, mutta lähtekääpä itse yrittämään niin, että tilitätte oikeaoppisesti joka euron. Ei taida tulla pitkäikäistä yritystä. Näin tämä järjestelmä nyt vain toimii.
Ja tässä ei ole mitään väärää niin kauan, kun isosta osasta tuloja maksetaan kutenkin verot ja kaikki kulut. Me pienyrittäjät pidämme Suomen pystyssä. Jotakin siitä on otettava itsellekin.
Varas on varas vaikka tituleeraisi itseään miksi tahansa. Pikaista palamista.
Täysin hyväksyttävää,ottaka vain esimerkkiä poliitikoiden hyväveliverkostosta,jos poliitikot sikailee niin silloin voi sikailla kansalaisetkin,
otetaan vain mallia eliitistä
Tähän tää on menny, että jos satut maksamaa käteisellä teet väkiwinki jotain pimeetä puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varas on varas vaikka tituleeraisi itseään miksi tahansa. Pikaista palamista.
Montako vuotta yrittäjäkokemusta sinulla on? Paljonko maksat veroja? Se on vain puhdas matemaattinen totuus, että yksinyrittäjä ei pärjää, jos ei muutamaa kymppiä silloin tällöin osaa laittaa sivuun ihan maalaisjärjen mukaan. Ja siinä vaiheessa, kun pienyrittäminen tehdään mahdottomaksi, Suomen talous kaatuu pahemmin kuin Kreikka.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rehellisin keinoin pysty pärjäämään kilpailussa niin ei pidä odottaa tavallisilta palkansaajilta "veronhuojennussubventioita".
Järjestelmä toimii niin, että työnantaja hoitaa maksuvelvoitteet kuten yksittäinen ihminenkin. Veronkiertäjät ja muutenkin epärehelliset yrittäjät vievät leivät rehellisesti toimivien yrittäjien suusta. Häpeä sinä lainatun tekstin kirjoittaja!
Minä esim maksan vanhan äitini laskut nettipankissani ja äitini nostaa tililtään saman summan ja antaa sen minulle käteisenä. Pankit ottaa järjettömiä summia, jos tiskillä haluaa laskunsa maksaa eikä vanhalla ihmisellä ole mitään halua alkaa käyttää itse tietokonetta. Totta kai sitten maksan puolestani kaupassa tällä käteisellä, ei ole mitään järkeä ruveta tallettelemaan tililleni niitä rahoja. Eipä ole edes tullut mieleeni, että joku kassajonossa ajattelee minun olevan veronkiertäjä.