Muutos imetyksestä, miksi näin?
Imetys oli vauvalle ja minulle aluksi hyvin yksinkertaista, helppoa ja mukavaa. Nyt kuukausien vierähdettyä hän kieltäytyy itkien 121rinnasta muutaman kerran ennen syömistä, ja varsinkin yöpuulle asettuessaan riehuu rinnalla potkien, rimpuillen ja raapien. Muutenkin kovin levotonta on viime aikoina ollut.
Onko muillakin tällaista, ja mistä voinee johtua? Silittely ja hyräily ei auta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä,.kokeile ottaa käyttöön imetyskoru, jos vauva tykkäisi sitä käsissään räplätä samalla kun on rinnalla ja viihtyisi siten paremmin
-Nro 16 ja 18
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihmismaito näytä miltään tasaisen valkoiseksi homogenoidulta lehmänmaidolta.
Toisekseen, ei se lapsi ole mennyt rikki jostain 3,5 kuukauden iässä aloitetusta korvikkeesta. Nykyään suositellaan kiinteiden aloituskin jo 4kk iässä.
Ei jaksais. Kiinteiden aloitus suositellaan edelleen 4-6kk iässä. Ei tämä ole muuttunut mihinkään.
No ei ehkä jos olet seurannut suosituksia viikon.
Sinä aikana jona minä ja tuttavani olemme saaneet lapsia suositukset ovat muuttuneet 6kk erittäin painavasta täysimetyssuosituksesta maistatukseen 4kk iästä alkaen.
6kk täysimetystä ei ole kumottu missään vaiheessa. Se on edelleen 4-6kk välissä, kun suositellaan kiinteiden aloitus. Kannattaa lukea ihan rauhassa ne THL:n suositukset.
Kannattaa lukea mitä itse kirjoittaa: täysimetys tarkoittaa sitä että lapsi saa kaikki kalorinsa rintamaidosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla näyttää maito edelleen vesilirulta, ihan normaalia. En halua syyllistää, tietämättömyys aiheuttaa vääriä valintoja, kun paniikissa pelkää lapsensa hyvinvoinnin puolesta. Jos olisit saanut neuvolasta oikeat neuvot, olisit kestänyt tiheän imun kauden paremmin. Jossa lapsi todellakin siis tilaa maitoa lisää. Hassu oletus, että maito ei riittäisi vauvalle, kun sitä riittää kuitenkin pumpattavaksi saakka. Suurin osa ei saa pumpulle mitään ja silti imettävät hyvin kasvavia vauvoja.
Meillä vauva ei myöskään nukkunut päivisin kuin max. Puolen tunnin unia, koska oli nälkäinen. En minä sillä pumppaamisella sitä maitoa saanut nousemaan kuin puoli desiä, jos sitäkään. Sinä et nyt vaan ole ymmärtänyt sitä, että kaikki ihmiset ei ole samasta puusta. Minulle neuvolalääkäri suositteli siirtymistä korvikkeeseen pitkän yrittämisen jälkeen. Ja kiinteät aloitettiin heti 4kk iässä.
Eipä meilläkään nukuta, kuin vain puolen tunnin päikkäreitä. Neuvolalääkärit eivät valitettavasti tiedä imetyksestä oikeastaan mitään. Jos sinua olisi neuvonut imetyskurssin käynyt ihminen, niin hän olisi osannut rauhoittaa ja kertoa sinulle faktaa imetyksestä. Edelleen, vika ei ollut sinussa, eikä rinnoissasi, eikä maidossasi, eikä vauvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihmismaito näytä miltään tasaisen valkoiseksi homogenoidulta lehmänmaidolta.
Toisekseen, ei se lapsi ole mennyt rikki jostain 3,5 kuukauden iässä aloitetusta korvikkeesta. Nykyään suositellaan kiinteiden aloituskin jo 4kk iässä.
Ei jaksais. Kiinteiden aloitus suositellaan edelleen 4-6kk iässä. Ei tämä ole muuttunut mihinkään.
No ei ehkä jos olet seurannut suosituksia viikon.
Sinä aikana jona minä ja tuttavani olemme saaneet lapsia suositukset ovat muuttuneet 6kk erittäin painavasta täysimetyssuosituksesta maistatukseen 4kk iästä alkaen.
6kk täysimetystä ei ole kumottu missään vaiheessa. Se on edelleen 4-6kk välissä, kun suositellaan kiinteiden aloitus. Kannattaa lukea ihan rauhassa ne THL:n suositukset.
Kannattaa lukea mitä itse kirjoittaa: täysimetys tarkoittaa sitä että lapsi saa kaikki kalorinsa rintamaidosta.
Niin? Kun kiinteät voidaan aloittaa 4-6kk iässä, niin se tarkoittaa, että voi aloittaa maistelut 4kk iässä, tai täysimettää 6kk. Mikä tässä on nyt niin vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kuukauden ikäinen vauva ei ole kiltti tai tuhma. Se vain on ja ilmaisee tarpeitaan.
Se itkeminen on tarkoittaa että joku asia ei ole hyvin. Tiheän imun kausi saattaa olla aika hyvä arvaus: kyllä suakin harmittaisi jos olisi hirveä nälkä ja saisi ruoaksi pelkkää paksua smootieta ohuen pillin läpi.
Kuitenkin kannattaa vähän yrittää ottaa selville muitakin vaihtoehtoja. Jos vauva esimerkiksi puklaa paljon, kannattaa kokeilla hiukan pidempiä ruokavälejä ja pystympää imetysasentoa.
Toisto luultavasti harmittaa vanhempia enemmän kuin vauvaa. Toisto on lapsille turvaa. Vauvat eivät kummoisiakaan virikkeitä tarvitse, omat raajat ja maailma riittävät hyvin pitkälle,
Niinpä, siksi laitoinkin kiltteyden heittomerkkeihin. Ja yritän selvitellä mikä pientä harmittaa.
Tiheän imun kausi tuskin on nyt meneillään, ja olen pyrkinyt vauvantahtiseen imetykseen. Nykyään ehkä tosin joskus jopa tyrkytän, varsinkin jos on meno jonnekin. Ja nukuttaminen tapahtuu käytännössä imettämällä.
Mutta hyvä juttu, jos toistoa ei tarvitse hävetä! Minusta vaan tuntuu että vauva nauraa hassutuksille vain jokusen kerran ja kyllästyy sitten.
ap.
Meilläkin oli rintaraivarointia ja hulinointia jokusen viikon. Ihan normaalia kehitysvaihetta. En muista ihan tarkkaa ikää, mutta ennen joulua se oli ja nyt vauva on 7 kk. Muitakin haasteita on matkassa ollut, mutta onneksi niihin on osannut imetysopin myötä varautua ja suhtautua rennommin :D Täysimetin 6kk ja edelleen vauva saa maitona pelkästään rintamaitoa.