Kaappaus keittiössä 19.2.2018
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Se ruokamäärä, joka esitettiin päivän aterioiksi, näytti kyllä valtavalta. Säikäytti tytön. Kuinka kukaan pystyy syömään noin paljon? Edelliset ruuat eivät ole sulaneet, kun jo uusi, iso ateria olisi syötävä. Yksi lämmin ateria riittää.
Aterioiden valmistaminenkin vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä - jos ei ole kiinnostunut ruuanlaitosta, on hankalaa. Varmasti oli kyse myös kustannuksista, jos elää opiskelijabudjetilla. Kaikkeen ei ehkä ole varaa (silti tupakkaan ja kokikseen kyllä), vaikka edullisista ruoka-aineista saa kyllä aikaan hyvää ruokaa niistäkin, ei tarvitse hifistellä. Ymmärrän Veeran ahdistuksen, kun malliksi annetaan ruokailunormi, joka ei sovi kokonaisuutena huonolle syöjälle. Tietenkin kunto on huono ja silmänaluset mustat, jos ei syö mitään! Ongelman ratkominen on aloitettava muualta kuin paistinpannusta.
Syöminen näytti aiheuttavan suurta ahdistusta.
Ihmettelen, kuinka kukaan pystyy juomaan kokista, energiajuomia yms., mutta onhan niissä kaloreita ja hetkellisesti piristäviä ja ylikierroksia aiheuttavia aineita.
Se ruokamäärä, joka esitettiin päivän aterioiksi oli kohtuullisen pieni. Jokaisen pitää syödä vähintään tuon verran. Yksi lämmin ateria ei missään tapauksessa riitä nuorelle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Se ruokamäärä, joka esitettiin päivän aterioiksi, näytti kyllä valtavalta. Säikäytti tytön. Kuinka kukaan pystyy syömään noin paljon? Edelliset ruuat eivät ole sulaneet, kun jo uusi, iso ateria olisi syötävä. Yksi lämmin ateria riittää.
Aterioiden valmistaminenkin vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä - jos ei ole kiinnostunut ruuanlaitosta, on hankalaa. Varmasti oli kyse myös kustannuksista, jos elää opiskelijabudjetilla. Kaikkeen ei ehkä ole varaa (silti tupakkaan ja kokikseen kyllä), vaikka edullisista ruoka-aineista saa kyllä aikaan hyvää ruokaa niistäkin, ei tarvitse hifistellä. Ymmärrän Veeran ahdistuksen, kun malliksi annetaan ruokailunormi, joka ei sovi kokonaisuutena huonolle syöjälle. Tietenkin kunto on huono ja silmänaluset mustat, jos ei syö mitään! Ongelman ratkominen on aloitettava muualta kuin paistinpannusta.
Syöminen näytti aiheuttavan suurta ahdistusta.
Ihmettelen, kuinka kukaan pystyy juomaan kokista, energiajuomia yms., mutta onhan niissä kaloreita ja hetkellisesti piristäviä ja ylikierroksia aiheuttavia aineita.
Ei se ruokamäärä ollut loppujen lopuksi iso. Toki verrattuna tytön aikaisempaan päivän ruokailuun oli, mutta sehän olikin tosi niukka ja vastasi vain yhtä päivän ateriaa, ei kokonaisen päivän syömisiä. Aihinenhan itsekin sanoi, että voi näyttää ensin isolta, mutta sitten kun katso tarkemmin, niin siinä on vain päivän neljä ateriaa ja pari välipalaa.
Tarjotinhan sisälsi:
- Aamiainen: Aamupuuro puolukoilla, lasi maitoa, kuppi kahvia/teetä, hedelmä (banaani)
- Lounas: 2 kasvispihviä, riisiä, salaattia, hedelmä (omena), lasi maitoa
- Päivällinen: 2 silakkapihviä, muusia, salaattia ja lämpimiä kasviksia (porkkana, parsakaali), jälkkäriksi rahkaa ja marjoja
- Iltapala- ja välipala-ainekset yhteensä: 2-3 ruisleipää, pieni avokado, 2 hedelmää (mandariini ja kiivi), kourallinen manteleita
Ei tuo mikään kovin suuri määrä ruokaa ole. Ihan normaali.
Ja Aihinenhan korosti sitä, että kaikkia niitä ei Veeran tarvitse tehdä itse. Veerahan söi koulussa aamiaisen ja lounaan, eli niitä hän ei tekisi itse. Tehtäväksi jäisi siis yksi lämmin ateria ja iltapala. Aihinen myös korosti "välipalojen passiivista syömistä" eli sitä, että kannattaa laittaa hedelmiä esille: tehdä itselleen mahdollisimman helpoksi välipalojen syöminen. Eli niidenkään tekoon ei sinänsä olisi tarvinnut nähdä vaivaa.
Joo vähän liian hifistelyä oli tuo ruanlaitto Veeran kaltaiselle kokille, jonka päivittäinen ruoanlaitto on ollut viikkoja ruisleivän voitelu ja päällystäminen juustolla ja kurkulla. Olis ehkä ollut enemmän avuksi opettaa jotain superhelppoja lämpimiä ruokia puolivalmisteiden avulla. Säilykkeitä kaapit täyteen. Siitä sitten pikkuhiljaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävä tuo terapeutti. Puhuu kuin pikkulapselle.
Kukaan muu ei ole tätä sanonut, mutta itse samanlaisena tunnistan Veerassa paljon lapsenomaisia maneereita, elekieltä, jota itsekin harrastan. Oon myös parikymppinen tyttö. Minulle on sanoneet mm. miehet noista. Mielestäni kavereiden kanssa en käyttäydy noin, mutta jos joku mukava aukroriteetti puhuttelee kiemurtelen kuin lapsi, päänkallistelut, katseet, puheet, nauru, kysymykset... muutun lapselliseksi. En tiedä tarkalleen mistä se johtuu, mutta voin sanoa että lapsuuteni oli melko traumaattinen. Ehkä miehet/aukroriteetit voi joskus olla vielä vähän pelottavia, ja tuollaisella elekielellä yritän alitajuntaisesti tehdä itsestäni heidän silmissä viattoman, ei-pahaa-tarkoittavan, ja he ovat sitten vähemmän pelottavia minua kohtaan, haluavat tehdä minulle olon että ei ole mitään hätää?
Ja olen normaaliälyinen (luulisin että keskivertoa älykkäämpi mm. koulumenestyksen mukaan) ja henkisesti vähintään ikäiseni tasoinen, paitsi sitten niissä tilanteissa joissa tuo sisäinen rakkautta vaille jäänyt pikkulapsi tai mikä onkaan, herää.
Niin ehkä tuo terapeutti alitajuntaisesti reagoi tähän käytökseen puhumalla vähän kuin pikkulapselle.
Mulla oli aikasemmin laivalla työkaverina huippulaiha nainen. Kukaan ei nähnyt sitä IKINÄ syömässä, ei ees tekemässä voileipiä tai mitään. Monta vuotta tällälailla. Lopulta se tuli niin sairaaksi että ei päässy enää sängystä ylös ja pyörätuolilla kuskattiin ambulanssiin seuraavassa satamassa. Sille ensihoitajat jouttu laittamaan sen tiputuskanyylin kaulaan ku muualle ei saaneet laitettua:( Mulla tuli niin paha mieli siitä ja sen jälkeen en oo surru omaa pientä ylipainoa.Ainakin oon terve ja ruokahalu kunnossa:)Surullisia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tuollaisia nuoria on todella paljon. Ja vaikka kaikki syy ei olekaan menneisyydessä, niin kyllä niilä kotona opituilla tavoilla on suuri merkitys.
Toisaalta ainakin minä skippasin kaikki kotoa opitut rutiinit heti, kun muutin omaan kotiin, ihan tarkoituksella. Esim. aamiaisen syömisen, säännöllisen viikkosiivouksen ym. En siis väitä, että se on hyvä juttu, mutta ei kaikki toista kotoa opittuja oppeja omassa elämässään elämän loppuun asti. Itse ihmettelen näissä ohjelmissa ihmisiä, jotka eivät osaa ollenkaan tehdä ruokaa, eikös kotitalous ole enää nykyään pakollinen oppiaine peruskoulussa.
No ei siellä kotitaloustunnillakaan välttämättä paljon ehdi oppia, eihän sitä ole kun joku muutama tunti viikossa seiskaluokalla. Meillä ainakin oli aina hirvee härdelli päällä eikä opettaja ehtinyt juuri ketään kädestä pitäen neuvoa. Minä tein vaan jälkiruuat ja ehkä salaatit koska en uskaltanut pääruokaan koskea kun ajattelin etten osaa ja mokaan sen kuitenkin
Ok, ennen vanhaan, kun minä olin nuori, niin kaikki tekivät omat ruokansa, ihan paria poikkeusta lukuun ottamatta. Ei tainnut olla kuin yksi tuplatunti viikossa, mutta kyllä siinä oppi perusjutut. Harmi, jos opetus on nykyään sellaista, että siitä ei hyödy yhtään.
Jatkan vielä sen verran, ettei taidettu meitäkään kädestä pitäen opettaa, opettaja näytti kaikille yhteisesti ja sitten tehtiin. Opettaja kyllä kierteli maistelemassa tuotoksia.
On se tämäkin, kun ei ilman opettamista opita mitään. Kyllä ihmisellä pitäisi tiettyjen ikävuosien jälkeen olla jotakin oma-aloitteellisuutta olemassa oppiakseen asioita.
"Ei kiinnosta"
"En mä osaa"
Säälittävää tuo saamattomuus ja ihan suoranainen asennevammaisuus.
No olin 13 ja pelkäsin joutuvani naurunalaiseksi koko luokan edessä jos pilaan ruuan. Olisin halunnut oppia mutta olin liian ahdistunut tunnilla. Kiitos myötätunnosta vaan
T. se joka teki vain jälkiruokia
Veera on aika samanlainen kuin itse olin nuorempana parikymppisenä soluasunnossa. Ei todellakaan ollut intoa hengailla yhteisissä tiloissa ja en jaksanut kokkailla. Olin kai vähän masentunutkin. Elämä oli kiireistä töiden ja koulun kanssa, ei vaan tuntunut olevan energiaa ruuan laittamiseen. En ole ihminen, joka nauttii ruuanlaitosta. Mielestäni esimerkiksi imurointi tai lattioiden moppaus on huomattavasti kivempaa puuhaa. En nuorempana kokenut, että mun pitäisi syödä paremmin. En kokenut, että kehoni ansaitsee terveellistä ruokaa ja minun jotenkin kuuluisi huolehtia itsestäni kun en pitänyt itseäni suuressakaan arvossa. Nykyään syön tosin paremmin kun on töissä kunnon lounas, mutta en yleensä jaksa väkertää toista ruokaa kotona..
Aivan väärillä jäljillä tuo ravitsemusterapeutti. Veeralla syöminen tuntuu vähän vastenmieliseltä ja hankala saada järkevästi energiaa. Itse olen ratkaissut tämän siten, että syön paljon pähkinöitä ja laitan öljyä paljon salaatteihin. Saa edes jotenkin järkevää energiaa ja vaikka määrät ovat vähäisiä, energiaa tulee paljon. Miksi pitää tehdä tuollaisia hifistely pasta-annoksia? Täynnä hiilaria, jota hän muutenkin saa mm. hänelle mieluisasta ruisleivästä. Hän ei varmasti tule kokkailemaan joka päivä tai edes joka toinen päivä. Kaikki ainekset tehtiin myös tuoreista raaka-aineista, juu ihan kivaa mutta se kiireinen elämäntyyli ja tiukka rahatilanne ei varmasti salli aina syödä tuolla lailla. Inhoan vieläkin noita tuollaisia ohjeita, mihin tungetaan ripaus sitä ja ripaus tätä ja ripaus tuota ja vielä vähän sitä.. Ajatuskin sellaisen kokkaamisesta lähes joka päivä saa itseni ihan ärtyneeksi. Mieluummin teen perus makaronilaatikkoa ilman ohjeita ja miljoonan aineksen hankkimista kaupasta, syön sitten vihannekseni ja hifistelyruokani työpaikalla.
174 jatkaa: Katsoin jakson nyt loppuun. Tuli vähän paha mieli hänen puolestaan kun tämä Kari vai mikä tän kaappaajan nimi onkaan niin naureskeli ja pärski sen kokkailulle. Toinen edes yritti tehdä jotain ja olihan siinä kasviksia. Minäkin tungen aina vaan kaikkea sekaisin ja kunhan se kokkaus on nopeasti ohi. Nautin ruuanlaitosta ainoastaan silloin jos kokkaillaan kavereiden kanssa eli siinä on sosiaalinen ulottuvuus. Tuntui myös epämiellyttävälle, että pitivät Veeraa jotenkin laiskana tai saamattomana kun ei oikein pitänyt kaupassa käynnistä ja ruuanlaitosta. Opiskelijana kaupassa käynti oli hirveää, ensiksi kouluun, äkkiä kaupan kautta kotiin ja sitten töihin. Tai sitten kauppaan vasta töiden jälkeen. Ei siinä kauheasti jaksanut reseptejä lueskella, miettiä korianteriruukkuja ja käyttää aikaa johonkin ruokaan. Vielä tiukassa rahatilanteessa niin ei todellakaan tullut ostettua jotain korantereita tai muita mausteruukkuja. Jos jotain teki niin se oli yleensä juurikin joku "pikawokki" eli pakastekasvikset sekaisin, pavut päälle ja ehkä joku tomaattikastike. Kunhan ittensä sai jotenkin ravittua.
Itselleni kokkaus on aina ollut hankalaa, yläasteella opettaja + muut oppilaat kiusasivat kotitaloustunnilla. Naurettiin päin naamaa yms niin iskostettiin päähän, että sä se et mitään osaa tehdä edes.
Koitan vähän avartaa mitä Veeran päässä ehkä saattaa liikkua, en tietenkään voi tietää. Mutta samankaltaiselta ohjelman perusteella hän vaikuttaa mitä itse olen ollut ja mitä olen vähän vieläkin.
Ja Karin kirkkain silmin ehdottama että jos ei saa kotona kokattua lämmintä ruokaa niin söis päivittäisen lounaan ulkona "Helsingissä joka on täynnä lounaspaikkoja ja ravintoloita". Niin mistä rahat???? Eikö tuossa ollut jo tullut selväksi että rahat vähissä muutenkin :O
Vierailija kirjoitti:
Ja Karin kirkkain silmin ehdottama että jos ei saa kotona kokattua lämmintä ruokaa niin söis päivittäisen lounaan ulkona "Helsingissä joka on täynnä lounaspaikkoja ja ravintoloita". Niin mistä rahat???? Eikö tuossa ollut jo tullut selväksi että rahat vähissä muutenkin :O
Niin ja miksi edes pitää syödä kaksi lämmintä ruokaa. Yksi riittää vallan hyvin jos syö jotain muuta toisen korvikkeeksi ja saa kunnolla energiaa. Se, että ruoka on pannulla paistettu tai jotenkin lämmin ei käsittääkseni ole sama asia kuin tarvittavat ravintoaineet ja energiamäärä. Hirveä jankutus, että lämmin ateria kaksi kertaa päivässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja miksi edes pitää syödä kaksi lämmintä ruokaa. Yksi riittää vallan hyvin jos syö jotain muuta toisen korvikkeeksi ja saa kunnolla energiaa. Se, että ruoka on pannulla paistettu tai jotenkin lämmin ei käsittääkseni ole sama asia kuin tarvittavat ravintoaineet ja energiamäärä. Hirveä jankutus, että lämmin ateria kaksi kertaa päivässä!
No haloo, tilannehan oli juuri se että tyttö ei syönyt iltaisin lämmintä ateriaa vaan pelkkää ruisleipää, ja osallistui ohjelmaan oppiakseen syömään paremmin.
Miksi sen ruoan pitää olla LÄMMINTÄ ollakseen ravitsevaa? En oo koskaan tajunnut tätä hokemaa 2 lämmintä ateriaa päivässä. Esim. miksi ruokaisa salaatti ei muka käy (kun ei ole lämmin)? Siinä voi kyllä olla kypsennettyjä aineksia, mutta ei kai se lämmitys niitä sen paremmaksi tee... vaikka lohisalaatti, grillatut kasvikset (kylminä) salaatissa. Kertokaa mulle mikä tuossa on ideana!!
Ja musta tuon osallistujan voisi jättää rauhaan.... mun mielestä Karikin oli vaivaantunut kun ymmärsi, että nyt on kyse jostakin ihan muusta kuin siitä että ei osaa kokata. Ei kai voi itse vaikuttaa siihen ketä ohjelmaan valitaan.
Juu tuskin Kape itse näitä saanut valita, vaan tuotantoyhtiö valinnut "parhaimmat". Facebook-sivullaan Kari on muuten mainostanut kaikkia muita jaksoja, mutta ei tätä viimeviikkoista lainkaan, joten senkään pohjalta tuskin itse halusi tätä henkilöä keittiökaappauksen kohteeksi...
You missed the point.