Eikö kaupanalalla ole työterveyshuoltoa vai miksi usein näkee asiakaspalvelijoita sairaana töissä?
Ruokakaupassa käydessä tuli mieleen, että onko kaupanalalla esimiestasolla tai työterveydessä joku ongelma, kun melko usein näkee ihmisiä töissä joiden pitäisi olla neljän seinän sisällä toipumassa? Tänäänkin eräs kassa oli niin räkäinen ja kuumeisen näköinen että toivoin todella ettei hänen työpäivänsä kestä enää kauan. Johan tuossa sairastuttaa sekä työkaverit että asiakkaat. Esimiehenä olisin lähettänyt tämän henkilön kotiin.
Onko tämä joku johtamisongelma että painostetaan töihin kipeänä vai eikö sairaslomaa saa työterveydestä jos on asiakaspalvelutyössä? Vai mikä ongelma. Aika ikävää asiakkaallekin asioida henkilön kanssa joka selvästi voi todella huonosti....
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä liitot auta. Esimies ei välttämättä raivoa mutta vaihtaa työvuorot iltoihin ja vkonloppuihin eikä vapaatoiveet toteudu.
Tällainen diktaattori ei kyllä esimiesasemaa ansaitse. Kiusaajan voi kyllä saada asemastaan liiton avulla pois jos moni työpaikallasi jakaa samat tuntemukset. -ap
Millä omistajan saa pois? Kylläpä on ajattelutapa, herää hei tähän päivään. K-kauppiaat esim. ovat kaikki yriträjiä, tekevät niin kuin haluavat.
Olin joskus k-kaupassa töissä ja meno oli kuin hullujenhuoneella. Kauppiaan käsky oli että kassalla voi aina olla vaikka mikä olisi.
Pelkkä kipu ei riitä vaan jäsenen pitää olla tyyliin kipsissä, että voi jäädä sairaslomalle.
No, tästä sitten väiteltiin, yksikään kauppias ei kumoa lääkärin määräämää sairaslomaa. Voitin väittelyn mutta lähdöt sain ja ihan hyvä niin. Ei koskaan enää k-kauppaan.
Tuo on ihan älytöntä, että vasta kuumeesta saa saikkua. Olin itse opiskeluaikoina kaupassa töissä ja sairastin tuona aikana pari järkyttävää räkätautia: ääni kadoksissa, nenä vuosi kuin vesiputous, yskin keuhkoni pihalle, olo kuin rekan alle jääneellä, mutta ei kuumetta. Jouduin molempina kertoina vakuuttelemaan (valehtelemaan) lääkärille, että on ollut kuumetta sen ja sen verran, ja että otin juuri tunti sitten kuumelääkkeen jotta jaksoin tulla. Työkaverini olivat onneksi kertoneet tästä kuume-edellytyksestä, en todellakaan olisi ollut työkykyinen. Kaikille ihmisille ei nouse kuume räkätaudin yhteydessä. Luulisi, että järkyttävä yskiminen ja valtoimenaan vuotava nenä haittaisi kassatyöskentelyä jopa enemmän kuin pieni kuume.
Muistan kun työkaveriltani meni nilkasta nivelsiteet. Pomo ei päästänyt sairaslomalle vaan pakotti olemaan töissä lääkärin kiellosta huolimatta, keppien kanssa... Työkaveri haki toisen lääkärin mielipiteen asiasta ja lääkärissä oli kuulemma järkytytty pomon touhuista, en ihmettele.
Orjapiiskuri ei ole enää töissä meillä koska valituksia kertyi niin paljon vuosien mittaan. Toivottavasti ei löytänyt työtä esimiesasemassa.
Itse olin kaksi viikkoa töissä kaupassa puolikuntoisena. Olin kyllä pahimmat päivät saikulla, mutta eipä se tauti kokonaan lähde parissa päivässä, vaan esimerksi ääni oli pois kauan ja nenää piti niistää. Ei kaupan alalla vain voi olla flunssan takia kahta viikkoa pois töistä. Ehkä jollain muulla alalla sitten voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä liitot auta. Esimies ei välttämättä raivoa mutta vaihtaa työvuorot iltoihin ja vkonloppuihin eikä vapaatoiveet toteudu.
Tällainen diktaattori ei kyllä esimiesasemaa ansaitse. Kiusaajan voi kyllä saada asemastaan liiton avulla pois jos moni työpaikallasi jakaa samat tuntemukset. -ap
Millä omistajan saa pois? Kylläpä on ajattelutapa, herää hei tähän päivään. K-kauppiaat esim. ovat kaikki yriträjiä, tekevät niin kuin haluavat.
Kesko voi purkaa kauppiassopimuksen kauppiaan kanssa, kuten siinä yhdessä tapauksessa kävi, mutta siinä pitää olla jo taustalla todella vakavia rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kaksi viikkoa töissä kaupassa puolikuntoisena. Olin kyllä pahimmat päivät saikulla, mutta eipä se tauti kokonaan lähde parissa päivässä, vaan esimerksi ääni oli pois kauan ja nenää piti niistää. Ei kaupan alalla vain voi olla flunssan takia kahta viikkoa pois töistä. Ehkä jollain muulla alalla sitten voi.
Sama meininki täällä. Meillä kaikki sairauslomat menee työterveyshuollon kautta, omalla ilmoituksella ei voi olla päivääkään poissa. Ja työterveyshuollossahan kirjoitetaan sairauslomaa 1-3 päivää, vaikka miten pahassa taudissa olisit. Itse en ainakaan koskaan kehtaa käydä työterveyshuollossa useamman kerran peräkkäin saman taudin takia, jos kaikkein pahimmat oireet ovat kolmessa päivässä edes vähän lieventyneet. Taidan kyllä tässä asiassa olla vähän liian nössö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei vain ole "tarpeeksi" sairas saikulle?
Esim. itselleni ei tule flunssat ikinä muuten kuin pelkkänä räkäisyytenä ja vähän yskänä, kuumetta ei tule eikä ns. kunnon tautia niin e viitsi pelkän pari päivää vuotavan nenän takia jäädä saikulle.
Ei tässä nyt ollut kyse mistään nuhasta. Vaan ihan oikeasti ihmisistä jotka ovat töissä niin sairaana että kauas näkyy. Taannoin eräässä vaatekaupassa eräältä työntekijältä ei tullut ääntä ollenkaan, näytti ihan kalpealta ja yskä kaikui ympäri kauppaa. Ei kovin hyvää kuvaa anna työpaikasta jos siinä kunnossa työntekijä on asiakkaita"palvelemassa". Aattelin oikeasti että tämä naisparka pyörtyy kohta ja kun yritin kysyä jotain, hän ei pystynyt vastaamaan. Onko mitään järkeä?
No mistäpä sen olisi voinut tietää, että mitenkä kipeää tarkoitat. Ja tottakai ihmiset (alasta riippumatta, jos sen luontoisia ovat) ovat sairaana töissä, mutta voihan se joillakin olla, että näyttää ja kuulostaa kipeämmältä kuin mitä onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan älytöntä, että vasta kuumeesta saa saikkua. Olin itse opiskeluaikoina kaupassa töissä ja sairastin tuona aikana pari järkyttävää räkätautia: ääni kadoksissa, nenä vuosi kuin vesiputous, yskin keuhkoni pihalle, olo kuin rekan alle jääneellä, mutta ei kuumetta. Jouduin molempina kertoina vakuuttelemaan (valehtelemaan) lääkärille, että on ollut kuumetta sen ja sen verran, ja että otin juuri tunti sitten kuumelääkkeen jotta jaksoin tulla. Työkaverini olivat onneksi kertoneet tästä kuume-edellytyksestä, en todellakaan olisi ollut työkykyinen. Kaikille ihmisille ei nouse kuume räkätaudin yhteydessä. Luulisi, että järkyttävä yskiminen ja valtoimenaan vuotava nenä haittaisi kassatyöskentelyä jopa enemmän kuin pieni kuume.
No niin se kyllä välillä haittaakin. Ja kivaa asiakkaillekin, kun pitää pitää taukoa kassalla, että voi niistellä tai yskiä. Ja hyllyttäminenkään ei auta, koska silloin ollaan enemmän vauhdissa ja ne hyllytys voi tapahtua kylmätiskeissä, kylmässä olo taas ei tee hyvää flunssaisuudelle. Huonoimmillaan pääsee flunssaisena hyllyttämään pakkasia.:)
Onneksi en ole enää kaupassa töissä! Näitä tarinoita on monia, mutta muuan s-kaupan esimies aikanaan esimerkiksi: sairastuin norovirukseen työpäivän aikana ja aloin voimaan pahoin ja oksentelemaan yhtäkkiä. Esimies ja muut työkaverit kuuli kun kävin oksentamassa, ja sanoin hänelle että tarttis varmaan lähteä kotiin. Meillä oli 3päivää omalla ilmoituksella mahdollisuus olla sairaslomalla, joten tämä oli ok. Myöhemmin esimies soitti samana päivänä kun olin hirveässä kuumeessa, oksentelin ja kummastakin päästä vaan lenteli ja lihaksia särki, että mee sittenkin käymään lääkärissä jos haluat saikusta rahan! Muuten palkaton, vaikka kuuli itse kun oksensin! Siinä sitä sitten lähdettiin täristen miehen kyydissä takapenkillä taju puoliksi lähteneenä oksennellen puolen tunnin ajomatkan päähän työterveyteen, jossa lääkäri kirjoitti saikun jo heti ovella kun näki.
Toinen tapaus saman esimiehen kanssa oli, kun minulle tuli järkyttävä päänvihlominen äkkiseltään ja työnteosta tuli mahdotonta. Esimies ei päästänyt kotiin tai lääkäriin, vaan pakotti tekemään vuoron loppuun (6h oli jäljellä). Työvuoron jälkeen jouduinkin sitten jo ensiapuun ja onneksi menin, oli hilkulla. :( Sen jälkeen oli niiiin tekopyhää esimiestä soittelemassa sairaalaan että miten voit!!
Saman lafkan toinen esimies ei välittänyt myöskään mitään siitä, kun yksi yli 30v talossa työskennellyt myyjä sai työajalla sydänkohtauksen. Alkoi vain kiroamaan ja järjestelemään hänen työvuorojaan uusiksi ja mietti kauankohan sekin meinaa pois olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti voi, mutta pitäisikö parantua kotona jos ei kykene esimerkiksi puhumaan olenkaan asiakaspalvelutyössä? Työssä jossa puhuminen on aika oleellista? Jos ääni menee ihan kokonaan eikä meinaa palata voi kyseessä olla keuhkoputkentulehdus tai keuhkokuume. Ei mikään leikin asia. Aika hurjaa on jos elekielelllä viittilöit ihmisen kanssa joka ei saa sanaa suusta ja näyttää aivan kärsivältä.
Jos kauppaa ei voi esimerkiksi sulkea kukaan muu niin sulun voi hoitaa sairaanakin jotenkuten, asiakaspalvelua mielestäni ei voi eikä pitäisi.
Minusta huonoa kohtelua sietävät voisivat herätä tähän päivään. Aivan jäätävää kuulla mitä kaikkea edimiestasolta sulatetaan. Viimeisenä keinona, jos en työsuojelun kautta saisi mitään apua, paljastaisin somessa tällaisen työnantajan, siitä tulisi niin kovaa taloudellista tappiota että asioiden olisi pakko muuttua.