Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kaupanalalla ole työterveyshuoltoa vai miksi usein näkee asiakaspalvelijoita sairaana töissä?

Vierailija
19.02.2018 |

Ruokakaupassa käydessä tuli mieleen, että onko kaupanalalla esimiestasolla tai työterveydessä joku ongelma, kun melko usein näkee ihmisiä töissä joiden pitäisi olla neljän seinän sisällä toipumassa? Tänäänkin eräs kassa oli niin räkäinen ja kuumeisen näköinen että toivoin todella ettei hänen työpäivänsä kestä enää kauan. Johan tuossa sairastuttaa sekä työkaverit että asiakkaat. Esimiehenä olisin lähettänyt tämän henkilön kotiin.

Onko tämä joku johtamisongelma että painostetaan töihin kipeänä vai eikö sairaslomaa saa työterveydestä jos on asiakaspalvelutyössä? Vai mikä ongelma. Aika ikävää asiakkaallekin asioida henkilön kanssa joka selvästi voi todella huonosti....

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh onneksi en ole kaupanalalla töissä! V*ttu mitä paskaa.

Vierailija
42/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän hallitus päätti vahvistaa nollatuntisopimusten aseman lakiin, joten äänestäkää hallituspuolueita jos haluatte että töissä käydään sairaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupan myyjä, mutta olen todella kipeän ja flunssaisen näköinen silloin, kun en ole tarpeeksi kipeä saikulle. Eli on kova nuha, mutta ei kuitenkaan kuumetta. Flunssan oireitahan voi olla pitkäänkin eikä ne kaikki sinänsä estä työntekoa. Ei kaupan työntekijät voi olla siksi pois töistä, koska on vain nuha, kenties toimistotyöntekijät voi?

Jos on nuha ja olo ihan ok niin voi olla töissä, mutta jos on nuha ja räkätauti ja olo aivan märkä läntti ja työteho pyöreä nolla, niin onko järkeä olla töissä tartuttamassa kaikki työkavereista asiakkaisiin?

Jotkut lääkärit ei kirjoita saikkua jos ei ole kuumetta (38 tai yli), vaikka olisi tosi huono olo ja flunssa jatkunut jo pitkään.

Mites jäät pois jos et saa saikkua?

Ja mä ainakin oon jo kipeä jos on 37 tai yli lämpöä, joku 38 on mulle jo tosi kova kuume.

Aika erikoista. Minkä firman lääkäreiltä/hoitajilta ei saa sairaslomaa jos on todella kipeä muttei kuumeessa? Itsellä oli kerran tulehdusarvotkin ihan pilvissä ja olo kuin jyrän alle jäänyt, eikä kuumetta. Asiattomasta hoidosta voi myös valittaa, ei kaikkea tarvitse sietää.

Eräs suuri yksityinen ketju jolla on meidän työterveys hoidossa. Ensin saa soittaa tiettyyn numeroon jonne kerrot oireet. Jossei kuumetta niin puhelinihminen neuvoo ottamaan särkylääkettä ja juomaan. Ei lääkäriä tarvitse viruksen aiheuttamaan flunssaan. Soita uudestaan jossei ole mennyt viikossa ohi. Näin sanotaan kaikille.

Joku oli joskus jostain syystä käynyt tk:ssa omalla lääkärillä ja oli sairaslomalla. Palkkaa ei tältä ajalta maksettu kun se ei ollut työterveyslääkärin kirjoittama. Jonne siis ei saa aikoja.

Tämän täytyy olla laitonta! Nyt selvittämään asiaa, eihän tällainen voi jatkua.

Vierailija
44/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en uskalla. Jopa oksennustaudissa pakotettiin tulemaan paikalle. Sit sain lähteä kotiin kun oksensin työpaikan takahuoneeseen. Siitäkin kuulin _pitkään_. Kaupan työntekijät voi huonosti, olot on karmeat ja esimiehet suoraan sanottuna kusipäitä.

Lapsen sairauden takia olin poissa KAKSI päivää keväällä 2017 ja edelleen kuulen siitä.

Vierailija
45/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla tuntuu olevan sekopäisimmät esimiehet. Ja etenkin K-kaupoissa, tiedän siitä ketjusta ainakin kaksi pomoa, jotka jopa soittelevat työterveyslääkärille ja kieltävät antamasta saikkua tai käskevät määräämään jotain muuta sopivampaa työtä (=käytännössä siis takaisin samoihin hommiin tai johonkin vielä huonommin sopivaan työhön, ihan kostoksi). 

Vierailija
46/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimies vetää kamalat herneet nenään sairaslomista, vaikka olisi ihan lääkärintodistus. Jopa todella vakavista, siis sairaalahoitoa vaativista jutuista... Työkaveri (osa-aikainen) oli viikon saikulla keuhkokuumeen jälkeen, lääkäri olisi kirjoittanut vielä toisen viikon mutta hän ei uskaltanut jatkaa saikkua, koska pomo oli uhannut ettei anna työkaverini tehdä lisävuoroja jos sairaus jatkuu. Uhataan myös tuntisopimuksen pienentämisellä, ja koeajalla olevia tietenkin työsopimuksen purkamisella...

Vierailija
47/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samainen suuri yksityisketju mistä puhuin niin heidän lääkärit soittavat esimiehille potilaan läsnäollessa!! Hlö se ja se on nyt tälläisen vaivan kanssa, löytyisikö kevennettyä työtä? Esimies kailottaa että tottakai löytyy.

Seuraavana aamuna kun menin töihin niin esimies kysyy että mitäs hän nyt keksisi kun eihän täällä mitään löysäilyä katsota??!!

Vierailija
48/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samainen suuri yksityisketju mistä puhuin niin heidän lääkärit soittavat esimiehille potilaan läsnäollessa!! Hlö se ja se on nyt tälläisen vaivan kanssa, löytyisikö kevennettyä työtä? Esimies kailottaa että tottakai löytyy.

Seuraavana aamuna kun menin töihin niin esimies kysyy että mitäs hän nyt keksisi kun eihän täällä mitään löysäilyä katsota??!!

Aika hurjaa touhua. Esimiehen on laitonta kysyä työntekijältä syytä sairaslomaan. Työntekijän ei ole pakko kertoa. Saati että lääkäri soittelee työnantajan kanssa. Minä olisin tuossa tilanteessa sanonut lääkärille että teen hänestä valituksen ja ilmoittanut liitolle esimiehen asiattomasta ja laittomasta käytöksestä.

Vierailija
49/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuttua juttua. Itse kun olin vielä kaupassa töissä yritin kerran hakea kauheassa räkätaudissa sairaslomaa. Aamusta klo 8 lääkärin vastaanotolle ja " kun sulla ei tota kuumetta kerta ole ni etköhän sä töihin voi mennä" asia selvä. Vuoron kärvistelin loppuun ja työkaveritkin kauhisteli miten olen siinä kunnossa töissä? No pakkohan se oli olla, kun ei ollut sitä maagista kuumetta. Seuraavana päivänä varasin uuden ajan ja ilmoitin,etten mene kyseisen lääkärin vastaanotolle vaan on löydyttävä toinen lääkäri. Hän oli tyrmistynyt, kun kerroin olleeni edellispäivänkin täyden 8h vuoron töissä. Lopulta sain saikkua loppuviikon ja esimies mulkoili. 

Vierailija
50/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita juttuja! Itse olen kaupassa töissä ja meillä on vakituisilla sopimuksilla suurin osa työntekijöistä 25-37,5h.. Pari määräaikaista ja ekstroja joita käytetään juuri esimerkiksi kiireaikoina ja sairastapauksissa tuuraamassa. Ikinä en ole pelännyt jäädä sairaslomalle ja esimieskin on toivonut ettei kipeänä tultaisi töihin.

Ilmeisesti pääosin ruokakaupoissa on näitä ongelmaesimiehiä ja kyykyttämistä. Miten tuollaisen annetaan jatkua. Yritysten nimet pitäisi julkistaa jotta asiakkaat tietävät vältellä kyykyttäjiä!!

Vierailija
51/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuolto Suomessa on lakisääteistä toimintaa. Työnantajan on kustannuksellaan järjestettävä työntekijöille työterveyshuolto. Se voi olla joko pelkästään ennalta ehkäisevää ja sisältää terveystarkastuksia tai, kuten nykyään useimmiten, sisältää myös sairaanhoitoa.

Käytännössä työnantaja voi järjestää työterveyspalvelut kunnan terveyskeskuksen palveluna, tai se voi järjestää ne itse tai ostaa yksityiseltä palvelujentuottajalta.

Kaupoissa suurin osa työntekijöistä joutuu työskentelemään ns. nollatuntisopimuksilla, joten ei ole varaa olla saikulla ja jos paljon saikuttaa, niin ei saa enää niitäkän vähiä työvuoroja.

Saikuttelu ja oikeasti sairaana pois oleminen on kaksi eri asiaa, kyllä nollasopparillakin saa olla pois jos oikeasti on sairas. Mä ainakin oon ollu.

Vierailija
52/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko siitä että kaupan ala on vuokratyövoimalla pitkälle pelaavaa, eli nollatuntilaisia. Vuokratyöläinen saa rahaa vain vahvistetusta työvuoroista, eli sairastuessa max. yhen päivän palkan. Ei ole varaa sairastaa siis. AInakin kun itse aikanani vuokrafirmassa olin töissä, vuorot vahistettiin enintään vuorokautta ennen vuoroa. jos sairastui, jäi muut tulevat vuorot vahvistamatta koska tottakai ne peruit, eli et saanut niiltä palkkaa.

Mä olen kyllä aina saanut sairaslomakorvauksen ihan normaalisti, vaikka useammassa vuokrafirmassa olen ollut töissä.

Ja vuorotkin on ilmoitettu ainakin viikoksi eteenpäin, mut usein paljon pitemmälle.

Meillä vuorot varattiin itse netistä sitä mukaa kun niitä tarjolle tuli. vahvistus onnistuneesta varauksesta tuli silloin vuorokautta ennen - siihen asti oli vain toivottava ettei asiakaskauppa jonne vuoroa on menossa tekemään peru työntekijän tarvettaan tai ettei kuten aiheena on, sairastu. mutta teoriassa vuorot oli joo viikkojakin ennen saatuna omaan kalenteriin - niitä ei vain vahvistettu kuin vuorokautta ennen...

Vierailija
53/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä esimiestä tavannut joka ei olisi suuttunut sairaslomasta. Ei sitä sit vaan uskalla jäädä kotiin potemaan.

Tämä. Joskus sitä ei vaan kehtaa olla poissa pelkäm flunssan takia. Vaikka nuha ja kurkkukipukin vie kyllä voimat.

Vierailija
54/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalisti olen toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella kaupanalalla.

Sairastuessa haemme terveyskeskuksesta sairauslomaa mutta, jos sitä sairauslomaa ei myönnetä, ei myöskään voi olla pois. Vaikka kuinka on uupunut ja flunssassa. Omalla ilmoituksella ei saa olla pois töistä.

Meille ei kelpaa kun työterveyslääkärin kirjoittama todistus.

Mutta todistus kuitenkin pitää olla. Jos sitä ei saa, ei olla poiskaan,

Juu, yhden päivän (oman ilmoituksen) jälkeen täytyy olla saikkutodistus, mut meillä ei kelpaa terveyskeskuksesta saatu, kuten aiemmassa kommentissa.

Vierailija
55/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ei vain ole "tarpeeksi" sairas saikulle?

Esim. itselleni ei tule flunssat ikinä muuten kuin pelkkänä räkäisyytenä ja vähän yskänä, kuumetta ei tule eikä ns. kunnon tautia niin e viitsi pelkän pari päivää vuotavan nenän takia jäädä saikulle.

Vierailija
56/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän hallitus päätti vahvistaa nollatuntisopimusten aseman lakiin, joten äänestäkää hallituspuolueita jos haluatte että töissä käydään sairaana.

Mä olen aina saanut olla ihan rauhassa saikulla kun oon ollut nollasopimuksella, useammassa eri firmassa. Eikä ole vaikuttanut tuleviin työvuoroihin mitenkään.

Mut silloin kun olin vakkarina, niin vain silloin olis pitänyt kipeänäkin tulla töihin, ja aiheellisestakin saikusta sai kuulla kettuilua pitkään.

Vierailija
57/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ei vain ole "tarpeeksi" sairas saikulle?

Esim. itselleni ei tule flunssat ikinä muuten kuin pelkkänä räkäisyytenä ja vähän yskänä, kuumetta ei tule eikä ns. kunnon tautia niin e viitsi pelkän pari päivää vuotavan nenän takia jäädä saikulle.

Ei tässä nyt ollut kyse mistään nuhasta. Vaan ihan oikeasti ihmisistä jotka ovat töissä niin sairaana että kauas näkyy. Taannoin eräässä vaatekaupassa eräältä työntekijältä ei tullut ääntä ollenkaan, näytti ihan kalpealta ja yskä kaikui ympäri kauppaa. Ei kovin hyvää kuvaa anna työpaikasta jos siinä kunnossa työntekijä on asiakkaita"palvelemassa". Aattelin oikeasti että tämä naisparka pyörtyy kohta ja kun yritin kysyä jotain, hän ei pystynyt vastaamaan. Onko mitään järkeä?

Vierailija
58/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on saattanut nähdä minut. Opiskelen töiden ohessa ja olen yleensä vain yhden päivän viikonlopusta töissä. Pyysin päivää ennen viikonloppuvuoroni pois, koska minulla oli lämpöä ja yskin ja räkäilin loputtomasti. Pomo sanoi, että muuten joo, mutta meillä on jo yksi paikkaamassa sun työkaveria, kun sekin on kipeänä. Että ei nyt ole extraihmisiä ja onhan täällä jonkun osattava sulkeakin. Että otat vaan ihan rauhassa töissä, jos olo pahenee merkittävästi, niin katsotaanpa sitten uudestaan. Mutta et rehki, niin kyllä se siitä.

Vierailija
59/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä, et vaan rehki töissä. Työssä jossa seistään, kävellään, kanniskellaan ja ollaan läsnä koko ajan. Helppoahan se on olla tekemättä lähes mitään.......

Vierailija
60/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä liitot auta. Esimies ei välttämättä raivoa mutta vaihtaa työvuorot iltoihin ja vkonloppuihin eikä vapaatoiveet toteudu.

Tällainen diktaattori ei kyllä esimiesasemaa ansaitse. Kiusaajan voi kyllä saada asemastaan liiton avulla pois jos moni työpaikallasi jakaa samat tuntemukset. -ap

Millä omistajan saa pois? Kylläpä on ajattelutapa, herää hei tähän päivään. K-kauppiaat esim. ovat kaikki yriträjiä, tekevät niin kuin haluavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi