Eikö kaupanalalla ole työterveyshuoltoa vai miksi usein näkee asiakaspalvelijoita sairaana töissä?
Ruokakaupassa käydessä tuli mieleen, että onko kaupanalalla esimiestasolla tai työterveydessä joku ongelma, kun melko usein näkee ihmisiä töissä joiden pitäisi olla neljän seinän sisällä toipumassa? Tänäänkin eräs kassa oli niin räkäinen ja kuumeisen näköinen että toivoin todella ettei hänen työpäivänsä kestä enää kauan. Johan tuossa sairastuttaa sekä työkaverit että asiakkaat. Esimiehenä olisin lähettänyt tämän henkilön kotiin.
Onko tämä joku johtamisongelma että painostetaan töihin kipeänä vai eikö sairaslomaa saa työterveydestä jos on asiakaspalvelutyössä? Vai mikä ongelma. Aika ikävää asiakkaallekin asioida henkilön kanssa joka selvästi voi todella huonosti....
Kommentit (71)
Näitä naamalle aivastelijoita on koko ajan enenemässä määrin! HÄÄÄÄTTSSSIIIUUUU....ja suoraan päin kassaa?? Miksi?
Tai sitten niistetään isolla ännällä paperiin ja tyrkytetään sitä märkää paperia kassalle "kun sulla on se roskis siinä 😂
En aio tehdä enää hoitoalan töitä, jos minua vaaditaan ottamaan kausi-influenssarokotus joka vuosi! Kun rokotuspakko määrättiin, ajattelin jo silloin, että kaupastahan se influenssa haetaan! Olen nähnyt useita todella flunssaisen näköisiä ja käteensä yskiviä kaupankassoja!
Olen kaupan myyjä, mutta olen todella kipeän ja flunssaisen näköinen silloin, kun en ole tarpeeksi kipeä saikulle. Eli on kova nuha, mutta ei kuitenkaan kuumetta. Flunssan oireitahan voi olla pitkäänkin eikä ne kaikki sinänsä estä työntekoa. Ei kaupan työntekijät voi olla siksi pois töistä, koska on vain nuha, kenties toimistotyöntekijät voi?
Monet kassat saattaa olla vuokrafirman kauttakin osapäivä duuneissa, jolloin ei ole oikeutettu työterveydenhuoltoon. Itse olin vuoden enkä ollut oikeutettu, koska työtunteja ei ollut täyden viikon verran. Ensimmäisestä sairaspäivästä pitää myös olla todistus.
Toinen juttu tämän lisäksi on, että pienissä kaupoissa usein ollaan yksin tai siten että henkilön poissaolo "kaataa koko kaupan toiminnam" kun ei sijaista saada. Usein sittwn täytyy olla töissä, kun ei pelkät yskät ja nuhat ole vielä riittäviä, ja sitten saa pahaa silmää jos saikuttaa.
Työterveyshuolto Suomessa on lakisääteistä toimintaa. Työnantajan on kustannuksellaan järjestettävä työntekijöille työterveyshuolto. Se voi olla joko pelkästään ennalta ehkäisevää ja sisältää terveystarkastuksia tai, kuten nykyään useimmiten, sisältää myös sairaanhoitoa.
Käytännössä työnantaja voi järjestää työterveyspalvelut kunnan terveyskeskuksen palveluna, tai se voi järjestää ne itse tai ostaa yksityiseltä palvelujentuottajalta.
Kaupoissa suurin osa työntekijöistä joutuu työskentelemään ns. nollatuntisopimuksilla, joten ei ole varaa olla saikulla ja jos paljon saikuttaa, niin ei saa enää niitäkän vähiä työvuoroja.
Törmäsin kerran esimieheeni ruokakaupassa ollessani sairaslomalla influenssan takia. Kuumetta oli +-39 astetta viikon ja olo oli aivan kammottava, näytinkin ihan ruumiilta. Hän sitten teki asiasta aivan kauhean numeron ja piikitteli minua töissä loputtomasti siitä että olen joku kotona laiskottelija ja huvikseni saikulla.
En oikein ymmärrä että miten näin yksinasuvan pitäisi saada ruokaa ja lääkkeitä, kun kukaan ei niitä ovelle tuo. Kyllä ne on sieltä ihan itse haettava vaikka olisi miten kuollut. Kivaahan se ei missään nimessä ole, mutta ei voi olla viikkoa syömättäkään kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupan myyjä, mutta olen todella kipeän ja flunssaisen näköinen silloin, kun en ole tarpeeksi kipeä saikulle. Eli on kova nuha, mutta ei kuitenkaan kuumetta. Flunssan oireitahan voi olla pitkäänkin eikä ne kaikki sinänsä estä työntekoa. Ei kaupan työntekijät voi olla siksi pois töistä, koska on vain nuha, kenties toimistotyöntekijät voi?
Jos on nuha ja olo ihan ok niin voi olla töissä, mutta jos on nuha ja räkätauti ja olo aivan märkä läntti ja työteho pyöreä nolla, niin onko järkeä olla töissä tartuttamassa kaikki työkavereista asiakkaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä että kaupan ala on vuokratyövoimalla pitkälle pelaavaa, eli nollatuntilaisia. Vuokratyöläinen saa rahaa vain vahvistetusta työvuoroista, eli sairastuessa max. yhen päivän palkan. Ei ole varaa sairastaa siis. AInakin kun itse aikanani vuokrafirmassa olin töissä, vuorot vahistettiin enintään vuorokautta ennen vuoroa. jos sairastui, jäi muut tulevat vuorot vahvistamatta koska tottakai ne peruit, eli et saanut niiltä palkkaa.
Mä olen kyllä aina saanut sairaslomakorvauksen ihan normaalisti, vaikka useammassa vuokrafirmassa olen ollut töissä.
Ja vuorotkin on ilmoitettu ainakin viikoksi eteenpäin, mut usein paljon pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä esimies tulee melkein linjoja pitkin jos soitat olevasi sairaana. Sairaslomatodistus pitää olla heti ekastakin päivästä.
Oho!!
Päivän voi olla omalla ilmoituksella pois, ja jos on pitempäänkin sairaana niin esimies yleensä toivottaa vaan pikaista paranemista.
Olis aika hurjaa jos esimies alkais rähjätä siitä että on sairaana.
Ihan normaalisti olen toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella kaupanalalla.
Sairastuessa haemme terveyskeskuksesta sairauslomaa mutta, jos sitä sairauslomaa ei myönnetä, ei myöskään voi olla pois. Vaikka kuinka on uupunut ja flunssassa. Omalla ilmoituksella ei saa olla pois töistä.
Tai sitten tämä taktiikka esimieheltä ettei vastaa puhelimeen. Harvoin muuta asiaa työntekijöillä on soittaa hänen hlökohtaiseen numeroon kuin ilmoittaa sairastumisesta.
Kun laittaa teksti- ja/tai watsappviestin niin ei kuitata. Tätä tehnyt useampi esimies keitä meidän yksikössä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on nuha ja olo ihan ok niin voi olla töissä, mutta jos on nuha ja räkätauti ja olo aivan märkä läntti ja työteho pyöreä nolla, niin onko järkeä olla töissä tartuttamassa kaikki työkavereista asiakkaisiin?
Jotkut lääkärit ei kirjoita saikkua jos ei ole kuumetta (38 tai yli), vaikka olisi tosi huono olo ja flunssa jatkunut jo pitkään.
Mites jäät pois jos et saa saikkua?
Ja mä ainakin oon jo kipeä jos on 37 tai yli lämpöä, joku 38 on mulle jo tosi kova kuume.
Kamalia esimiehiä teillä. Minä esimiehenä patistan työntekijöitäni saikulle jos eivät itse tajua mennä. Mä olen ehdottomasti sitä mieltä että sairaana ei töissä olla. Ihan jo senkin takia että sairastuttaa muutkin työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalisti olen toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella kaupanalalla.
Sairastuessa haemme terveyskeskuksesta sairauslomaa mutta, jos sitä sairauslomaa ei myönnetä, ei myöskään voi olla pois. Vaikka kuinka on uupunut ja flunssassa. Omalla ilmoituksella ei saa olla pois töistä.
Meille ei kelpaa kun työterveyslääkärin kirjoittama todistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lääkärit ei kirjoita saikkua jos ei ole kuumetta (38 tai yli), vaikka olisi tosi huono olo ja flunssa jatkunut jo pitkään.
Ja mä ainakin oon jo kipeä jos on 37 tai yli lämpöä, joku 38 on mulle jo tosi kova kuume.
Aika erikoista. Minkä firman lääkäreiltä/hoitajilta ei saa sairaslomaa jos on todella kipeä muttei kuumeessa? Itsellä oli kerran tulehdusarvotkin ihan pilvissä ja olo kuin jyrän alle jäänyt, eikä kuumetta. Asiattomasta hoidosta voi myös valittaa, ei kaikkea tarvitse sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei kelpaa kun työterveyslääkärin kirjoittama todistus.
Mutta todistus kuitenkin pitää olla. Jos sitä ei saa, ei olla poiskaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä ainakin oon jo kipeä jos on 37 tai yli lämpöä, joku 38 on mulle jo tosi kova kuume.Aika erikoista. Minkä firman lääkäreiltä/hoitajilta ei saa sairaslomaa jos on todella kipeä muttei kuumeessa? Itsellä oli kerran tulehdusarvotkin ihan pilvissä ja olo kuin jyrän alle jäänyt, eikä kuumetta. Asiattomasta hoidosta voi myös valittaa, ei kaikkea tarvitse sietää.
Eräs suuri yksityinen ketju jolla on meidän työterveys hoidossa. Ensin saa soittaa tiettyyn numeroon jonne kerrot oireet. Jossei kuumetta niin puhelinihminen neuvoo ottamaan särkylääkettä ja juomaan. Ei lääkäriä tarvitse viruksen aiheuttamaan flunssaan. Soita uudestaan jossei ole mennyt viikossa ohi. Näin sanotaan kaikille.
Joku oli joskus jostain syystä käynyt tk:ssa omalla lääkärillä ja oli sairaslomalla. Palkkaa ei tältä ajalta maksettu kun se ei ollut työterveyslääkärin kirjoittama. Jonne siis ei saa aikoja.
Entisessä kaupanalan työpaikassani oli niin vähän työntekijöitä, että joinain päivinä kertakaikkiaan ei olisi voinut olla pois. Aina sai pelätä että jos lapset sairastuu niin kuka hoitaa hommat. Sairastumisen pelko aiheutti suunnattoman suurta stressiä...
Mulle nollasopparilaisena tehtiin niin, että otettiin loppukesän vuorot pois kun sairastuin töissä. En pysynyt enää pystyssä, kuumetta ja kauhea olo, oli pakko mennä kotiin nukkumaan. Asiakkaatkin ihmetteli miten olin siinä kunnossa töissä, vielä elintarvikkeita käsittelin. Pomo suuttui, ensin oli muka ymmärtäväinen ja sitten ei antanut enää loppukesänä työvuoroja, kun olin 1,5pvä saikulla. Juu u. En enää ikinä mene siihen paskalafkaan ja kerron tarinan myös kaikille tutuille.
Onko tuokaan ihan oikea keino.... Ongelma on työnantajassa ei tekijöissä. Ihmiset ovat välillä sairaana, ei sille voi mitään. Ottaisiko työnantaja opiksi jos jonkun sairastuessa ei tehtäisikään työtä monen edestä. Ne hommat jää hoitamatta mitä ei ehditä hoitamaan, jos työnantaja ei käytä ekstraajia ei sen pitäisi työntekijän selkänahasta olla pois.
Ei ole ihme jos ihmiset uupuu ja on burnoutteja, jos kuunetaudissakin pitää töissä olla. Onko tämä nyt sitä hyvinvointisuomea?