Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku oikeasti kertoa mikä on Jumala?

Vierailija
19.02.2018 |

Jotta voi sanoa onko Jumalaa olemassa vai ei, pitää ensin määritellä mikä on Jumala. Kysyin papilta mikä ja millainen on Jumala ja pappi vastasi siihen ettei kukaan voi tietää. Miten siis sellaisesta voi sanoa yhtikäs mitään?

Kommentit (333)

Vierailija
121/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj

...

Śrīla Śrīdhar Mahārāj: Taipumus hyväksikäyttöön ei voi auttaa meitä. Hyödyntäminen ei ole muuta kuin luonnosta lainaamista. Tiede lainaa luonnosta, mutta tämä teko aiheuttaa reaktion. Newton sanoi: ”Jokaiselle toiminnalle on sama ja vastakkainen reaktio”. Me otamme energiaa luonnon kohteista ja elementeistä, toisin sanoen lainaamme, ja kun meidän on maksettava laskumme, olemme konkurssissa.

...

asato mā sad gamaya

tamaso mā jyotir gamaya

mṛtyor māmṛtaṁ gamaya

(Bṛhad-āraṇyaka-upaniṣad: 1.3.28)

...

Vierailija
122/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet voivat olla administraattoreita, virkamiehiä tai tuomareita. Virkanimi, arvo on eri asia kun tämän henkilön ominaisuudet, joka sen viran täyttää. Kyse on tietyn henkilön kyvyistä ja Jumalan valtuudesta: haluttu vaikutus on saavutettavissa, kun on olemassa näiden ilmiöiden yhdistelmä — saarnaajan ominaisuudet ja voima ylhäältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtana pitäisi olla: kuinka pelastamme itsemme vastakkainasettelussa ympäristön kanssa.

asato mā sad gamaya…

”Meitä uhkaa asat, kuolevaisuus, kuolema. Ohjaa meidät kohti ikuista olemassaoloa”.

…tamaso mā jyotir gamaya…

”Olemme tietämättömiä. Ohjaa meidät tietämättömyydestä valoon”.

…mṛtyor māmṛtaṁ gamaya

”Meitä uhkaa kärsimys. Johdata meidät autuuteen”.

Näiden kolmen periaatteen tulisi olla jokaisen elämän perusperiaatteita. Siinä pitäisi olla kyse terveistä periaatteista. Hyväksikäytön laajentaminen on väärä tie. Se johtaa siihen, että teistä itsestänne tulee hyväksikäytön kohteita. Luonto ei anna teille anteeksi. Tämä ei ole ”avoin sekki”. Meidän on maksettava se takaisin korkoineen, vaikka tiedemiehet sanoisivat mitä tahansa. Tällainen käsitys on intialaisen filosofian perustana.

Vierailija
125/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on aivan kaikkialla ihan kokoajan: jumaluus läpäisee aivan kaiken, se on kaiken taustalla vaikuttava ja kaikkea ohjaava persoonaton voima, jota on mahdoton kuvailla sanoin. Toki tätä voi yrittää ja on yritettykin lukuisia kertoja ennen tätäkin. (Tiedekin on jo tämän todistanut, että maailmankaikkeus koostuu 99 prosenttisesti tyhjyydestä ja että silmin näkyvä ja todelliselta tuntuva aine on todellisuudessa lähes tyhjää täynnä. Tämä on juuri se alue missä Jumala toimii, kaikenläpäisevässä tyhjyydessä. Shivastakin sanotaan, että se on "That which is not.".)

Jumalan voiman voi vain kokea omakohtaisesti: kuinka vaivattomasti se läpäisee myös minut kun olosuhteet ovat suotuisat, kun olen tehnyt itseni valmiiksi jotta näin voi tapahtua.

Kaikki on Jumaluutta, yhtään atomia ei koskaan voi jäädä Jumaluuden ulkopuolelle. Se on aamukasteessa, tuolin selkänojan naarmussa, auton pakokaasupilvessä, naapurin tädin syylässä, tässä pallossa joka on kädessäni. Aivan kaikki ihmiset, kurjimmasta ja saastaisimmasta raiskaajasta pyhimpään ja jaloimpaan valaistuneeseen mestariin toteuttavat Jumalan suurta suunnitelmaa täydellisellä tarkkuudella aivan joka hetki: yksikään hiuskarva maailmankaikkeudessa ei ole väärässä paikassa.

Jos tämä kaikki kuulostaa sinusta ristiriitaiselta, niin sitten kuulostaa. Itse en kyseistä ristiriitaa pysty enää näkemään, ainoastaan täydellisyyttä aivan kaikessa mitä tapahtuu. (Toki minun pieni egoni vielä usein kapinoi tätä kaikkea vastaan, mutta yliminäni kyllä ymmärtää tämän kaiken täydellisyyden. Näiden kahden tilan välistä dialogista vuoropuhelua tämäkin teksti on.)

Vierailija
126/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kṛṣṇa-padāravindayoḥ… avismṛtiḥ kṛṣṇa-padāravindayoḥ.

avismṛtiḥ kṛṣṇa-padāravindayoḥ

kṣiṇoty abhadrāṇi ca śaṁ tanoti…

Tällä asenteella voimme helposti ja nopeasti poistaa kaiken epäsuotuisan meistä. Kaikki vaikeudet poistuvat hyvin nopeasti. Gaudiya Math puolustaa ihmisrodun, ihmiskunnan arvokkuutta.

Vierailija
127/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä käsityksemme omasta elämästämme on saastunut: mielemme, älymme, kaikenlaisen hyväksikäytön energia — kaikki tämä on saastumista.

Nykyinen olemassaolomme ei ole puhdas. Mutta kun epäpuhtaudet poistuvat, niin silloin todellinen olemassaolomme, todellinen ”minä” nousee alkuperäiseen kirkkauteensa.

Yhteys Korkeimpaan Sieluun ja todelliseen tietoon: paramatma-bhaktim jñanam ca vijñana-viraga-yuktam. Ei mitään epämääräistä, persoonatonta tietoa. Jumala attribuutteineen on sellainen kuin Hän on. Vijñana-viraga-yuktam… Jñanam ca vijñana-viraga-yuktam…

Virāga tarkoittaa: se, mihin sinulla on taipumus tässä aineellisessa maailmassa, muuttuu, kunnes ilmaantuu todellinen vetovoima. Tällä hetkellä vetovoimamme, rakkautemme, kiintymyksemme on suunnattu vääriin kohteisiin. Mutta meillä on (virāga-yuktam) todellinen asema, jossa tämä aito vetovoima, rakkaus, kohdistuu todellisiin kohteisiin.

Vierailija
128/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala kuten kaikki hengelliset jutut ovat oikean aivopuoliskon juttuja, siksi niitä ei voi ymmärtää, mutta ne voi kyllä ikään kuin tuntea tai vaistota intuitiivisesti. Vasen aivopuolisko käsittelee sitä minkä tiedät, se lokeroi asioita ja haluaa tietää ja nimetä kaiken. Vasen hallitsee kaikkea sitä, minkä voit ottaa käteesi ja tutkia. Oikea taas näkee kokonaisuuden, sen mitä ei voi tutkia, nähdä, eikä ymmärtää. Se on myös kaiken luovuuden lähde. Ns. split brain potilailla joiden vasen ja oikea aivopuolisko on erotettu toisistaan, on havaittu, että vasen aivopuolisko ei usko Jumalaan, mutta oikea aivopuolisko uskoo. Me elämme kulttuurissa joka on lähes täysin vasemman aivopuoliskon hallitsema. Siksi Jumala ja kaikki hengellisyys on marginaalissa.

Katsokaa  "The Divided Brain" by Iain McGilchrist youtubessa jos aihe kiinnostaa.

Vierailija
129/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän mantran transsendenttinen vibraatio on Itse Krishna äänen muodossa. Hän laskeutuu Goloka Vrindavanista tähän katoavaan maailmaan osoittaakseen armoa kaikille langenneille sieluille. Kirjoista saatu mantra ei anna tällaista tulosta. Tämä ei toimi, toisin kuin silloin, kun mantra on saatu aidolta Gurulta.

Te tiedätte, että kun Dhruva Maharaj meni metsään etsimään Jumalallista, hän etsi siellä Jumala Vishnua. Hän ei löytänyt Jumalaa ennen, kuin oli saanut initiaation. Vishnu sanoi Naradalle: ”Ole hyvä, anna hänelle initiaatio, jotta voin näyttää hänelle Darshanini”. Initiaation jälkeen hän näkee Minut ja Minun Täydellisen Ilmentymäni”.

Vierailija
130/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmistä korkeampi voima. Jonka läsnäolon voi nähdä kaikkialla.

Vierailija
131/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suotuisa ilmapiiri, suotuisa ympäristö, yhteys sadhuun auttaa meitä äärimmäisen paljon. Ja jos sadhua ei ole tavoitettavissamme, pyhät kirjat, pyhät kirjoitukset tulevat avuksemme. Joka tapauksessa tätä prosessia pitäisi soveltaa, käyttää.

Vierailija
132/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala itse vastaa aloittajan kysymykseen: "Minä olen."

Vierailija
133/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin vähän pyhiä ihmisiä, jotka palvovat Jumalaa tällä tasolla. Pyhissä kirjoituksissa sanotaan: sa mahātmā sudurlabhaḥ — ”itsensä oivaltanut sielu on hyvin harvinainen”. Kaikki riippuu tietoisuudesta. Jos joku on täysin tietoinen itsestään nykyhetkessä, [tietoinen] Jumalallisesta, korkeimmasta Absoluutista — tällaisella henkilöllä on riittävästi voimaa puhdistaa ympäristöään. Se on ymmärrettävää ja loogista — henkilö, jolla on puhdas tietoisuus, voi puhdistaa kaiken ympärillään.

Vierailija
134/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jumala? Se on kuvitteellinen hahmo, joka haluaa että hänen uskollisimmat kannattajansa käyttävät järjestelmällisesti hyväksi satojatuhansia lapsia.

Olen mieluummin ateisti, kuin kristitty.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008310672.html

Katolisuus on aika kaukana kristillisyydestä, meillä ainakin helluntaipiireissä on tiedetty jo pari vuosikymmentä että katolinen kirkko on täysin antikristillinen..

Vierailija
135/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis voidaan sanoa etäisyydestä — siitä, että joku asui Euroopassa tai jossain muualla? Värähtely oli niin hienovaraista, että aalto saattoi koskettaa jokaista sielua. Värähtely kosketti jokaista sielua kaikkialla, ei vain yhdessä brahmandassa, vaan monet brahmandat pelastettiin. Hienovarainen eteerinen taso, tämä värähtely leviää kaikkialle auttaakseen jokaista ja kaikkia.

Vierailija
136/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaallinen isä ja Jeesus Kristus ovat molemmat Jumalia

Vierailija
137/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj

Jumala on niiden sydämessä, jotka rakastavat Häntä

(12. joulukuuta 2004)

Krishna on läsnä jokaisessa atomissa, Hän on läsnä jokaisessa sydämessä, ja silti Krishna sanoo: ”En ole joogien sydämessä, en ole puolijumalten sydämessä, olen bhaktojeni sydämessä, jotka Minua rakastavat”. Kuvitelkaa tilanne, jossa teidät kutsutaan kylään, ja sen jälkeen ignoroidaan täysin. Siksi Krishna sanoo: ”Olen läsnä kaikkialla, mutta yleensä Huomioni ja Tietoisuuteni ovat siellä, missä osoitetaan kiinnostusta Minua kohtaan”. Krishna on läsnä tämän maailman jokaisessa atomissa, jokaisessa sydämessä. Jumalallinen maailma, korkein todellisuus — voimme olla siellä vain, jos kohdistamme huomiomme Häneen. Miksi? Aivan kuten on luonnollista, että solmimme suhteita muiden olentojen kanssa, niin Jumalallakin on samanlainen ominaisuus. Hänelle on ominaista solmia suhteita muihin eläviin olentoihin.

Vierailija
138/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

... esiintyvät samanaikaisesti ajassa ja tilassa. Se ei ole vain rinnakkaiseloa, se on samanaikaista olemassaoloa. Kun opiskelin filosofiaa, minulle kerrottiin, että rinnakkaiselo on kriteeri, jonka avulla voimme tuntea ja ymmärtää avaruuden idean. Tila tarkoittaa rinnakkaiseloa, samanaikaista olemassaoloa. Avaruus, tila on ajattelutapa, joka sisältää rinnakkaiselon. Toisaalta aika merkitsee johdonmukaisuutta. Ajassa rinnakkaiselo on mahdotonta.

Myöhemmin kuitenkin tuli toinen filosofi ja sanoi: ”Ei. Ajassa myös on rinnakkaiselo mahdollista. Millä tavalla? Oletetaan, että sanon lauseen. Ensimmäinen sana on jäänyt mieleeni. Kun pääsen lauseen loppuun, [puhutun lauseen] merkitys selviää. Kun viimeinen sana on lausuttu, ymmärrän ensimmäisen sanan ja koko lauseen merkityksen. Siksi rinnakkaiselo on mahdollista myös ajassa”.

...

Vierailija
139/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalasta puhuminen on hyvin suotuisaa, eikä se voi vahingoittaa ketään. Kaiken kurjuutemme syy on juuri se, että olemme unohtaneet sen.

Vierailija
140/333 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krishna vakuuttaa, että vaikka olisit vain jonkin verran yhteydessä Häneen tässä elämässä, se on silti positiivista, koska kaikki muu elämässäsi on vain illuusiota. Et ota mukaasi mitään muuta kuin Krishna-tietoisuuden. Jopa positiivinen karma loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi