Osaako joku oikeasti kertoa mikä on Jumala?
Jotta voi sanoa onko Jumalaa olemassa vai ei, pitää ensin määritellä mikä on Jumala. Kysyin papilta mikä ja millainen on Jumala ja pappi vastasi siihen ettei kukaan voi tietää. Miten siis sellaisesta voi sanoa yhtikäs mitään?
Kommentit (388)
Jumala on se, joka kiristää pipoa näillä liian tiukalle.
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei ole yksittäinen persoona sanan psykologisessa mielessä, vaan lähinnä eri persoonien (yksittäisten toimijoiden) kokonaisuus. Jumala on yhteenliittymä, jolla on erillisiä yksittäisiä toimijoita, "edustajia / kuvia ja sanoja".
Jumala on Se, ei Hän.
Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?" Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne". Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupo
Raamatussa oli ennen naisjumala, yahween puoliso, asherah. Kaikki viittaukset tähän äitijumalaan korvattiin jossakin vaiheessa puu-viittauksilla.
Taolaisuudessa kehotetaan suoraan, "pysykää äidissä". Tässä yksi käännös
Theres a maiden in the world
who becomes the worlds mother
those who find the mother
thereby know the child
those who know the child
keep the mother safe
and live without trouble
those who block the opening
who close the gate
live without toil
those who unblock the opening
who meddle in affairs
live without hope
those who see the small have vision
those who protect the weak have strength
those who use their light
and trust their vision
live beyond death
this is called holding on to the crescent
Ainakin raamatun luomiskertomuksen ja Johanneksen evankeliumin mukaan jumala on henki ja vesi. Kaikki muu on luotua.
"Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä."
Näin ollen henki ja vesi ovat luoneet kaiksen.
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Se ovatko vesi ja henki vain vertauskuvia, kuten isä, poika ja pyhä henki, riippuu tulkinnasta. Joka tapauksessa jumala on ihmisen olemassaolon elinehto, on ihmisen mielikuva jumalasta mikä tahansa.
Kukaan ei voi tietää? Raamattu sanoo suunnilleen tärkeintä olevan Jumalan tuntemisen.
Katsokaa tätä maailmaa.
Jos jumala on olemassa, se on sadisti.
Jumala on ihmisen luoma idea, jota käytetään milloin minkäkin tarkoitusperän oikeuttamiseen tai ilmiöiden selittämiseen. Tai mihin milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on ihmisen luoma idea, jota käytetään milloin minkäkin tarkoitusperän oikeuttamiseen tai ilmiöiden selittämiseen. Tai mihin milloinkin.
Sekoitat nyt jumalan ja tulkinnan jumalasta toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on ihmisen luoma idea, jota käytetään milloin minkäkin tarkoitusperän oikeuttamiseen tai ilmiöiden selittämiseen. Tai mihin milloinkin.
Sekoitat nyt jumalan ja tulkinnan jumalasta toisiinsa.
Niin, toinen olemassa ja toinen ei. Tulkintoja jumalasta on todistettavasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa tätä maailmaa.
Jos jumala on olemassa, se on sadisti.
Itse olen aina ajatellut, että jos jonkinlainen jumala on olemassa niin se on pikemminkin tutkija, joka ei projisoi mahdollisia omia moraalikäsityksiään ulkoiseen todellisuuteen vaan haluaa vain seurata, mitä siellä tapahtuu.
Vaihtoehtoisesti jos jonkinlainen jumala on olemassa, niin se voisi olla sen tyyppinen kuin Azathoth Cthulhu-mytologiassa. Heittämällä fiktiokirjallisuuden uskottavin jumaluus.
Monet järkevät ihmiset osaavat. Luulevaiset eivät indoktrinaatioltaan kykene sisäistämään sitä.
Se ei ole mahdollista.
Ensinnäkin korkein voima ei ole ajatuksen
tuotetta ja siksi ääretön, rajaton tila.
Ajatukset, mielikuvat ja muistikuvat ovat rajallisia tuotteita.
Siksi ajatellaan jumalasta mitä hyvänsä, niin se on itsepetosta ja harhaa.
Harhaan takertuminen on tyydytystä
antavaa ja siksi siihen jäädään vangiksi ja
orjaksi.
Korkeimman voiman on mahdollista kohdata vain ja ainoastaan siten että
mieli on tyhjentynyt rajallisista ajatustuotteista.
Se mihin kaipaat. Yhteyteen. Se mihin henkesi (jonka Jumala sinulle antoi) kaipaa. Luoja.
Ihminen voi ymmärtää että Jumala on. Luontokin sen todistaa. Ihmisellä voi olla jumalanpelko sisimmässä, ja se ei ole paha asia, vaikka nykyaika sen sellaiseksi maalaa.
Jumalaa tulee etsiä. Hän etsii sinua
Elämää ylläpitävä voima, hyvyys ja rakkaus.
Olen viimeiset kaksitoista vuotta pyhittänyt elämästäni Jumalan tutkimiseen eri tavoin ja viimeinkin olen saanut prosessoitua asian loppuun asti ja siinä ohessa luonut oman elämänkatsomukseni ja maailmankuvani.
Olen lukenut kaiken mahdollisen asiasta, mitä mieltä muut ovat siitä ja miten he sitä kuvailevat. Joogannut ja meditoinut tuhansia tunteja, asanasta pranayamaan. Vetänyt tarvittavat johtopäätökset asiasta muiden ja omien kokemuksieni perusteella. Havainnoinut, päätellyt, ihmetellyt.
Lopputuloksena olen päätynyt seuraavaan johtopäätökseen: Jumala on tämän pelin säännöt, tämä maailmankaikkeus on hyvin säännönmukainen ja se toimii täysin loogisesti ja johdonmukaisesti. Säännöt ovat hyvin selkeät sille joka oikeasti pysähtyy havainnoimaan niitä, mutta tämä vaatii ihmiseltä aivan kaiken ja äärimmäistä omistautumista asiaan.
Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole sille joka suhtautuu asiaan vakavasti ja on valmis maksamaan vaaditun hinnan ja sehän maksaa aivan kaiken. Ei tälle matkalle lähtemistä kukaan valitsisisi tietoisesti jos hän ymmärtäisi tekojensa seuraukset jo etukäteen, toki jälkikäteen tietoisuuden laajentumisen jälkeen mitään muuta vaihtoehtoa olla olemassa ei enää ole. Se mikä on tehty, ei sitä enää saa tekemättömäksi.
Hän ei ole mikään epämääräinen panteistinen voima vaan Jumala (Isä, Poika ja Pyhä Henki). Parasta on se, että Hän itse kohtaa pienen ihmisen. Armo ymäröi sitä, joka kulkee Jumalan seurassa
Hän vastaa kun Häneltä kysyt. Hän vaikenee jos et kuule. Älä huuda maailmalle joka on kuuro. Kuiskaa kysymys sielullesi joka on ikuisesti olemassa Hänen tahdostaan.
Se että jotkut valehtelevat himon rakkaudeksi on ihan eri asia kuin rakkaus. Tutustu jeesukseen, niin alat ymmärtämään rakkautta. Ja lopeta valehtelu.