Sairaalan vanhusten osastolla alkaa nukkumaanmeno klo 19?!!!
Siis mihin perustuu tämä täysi järjettömyys? Oletetaan ettei vanhuksilla ole mitään elämää? Kukaan ei halua katsoa esim tvstä musiikkiohjelmia?
Taas yksi syy harkita eutanasiaa, kun oma aikani tulee.
Kommentit (177)
Ja meillä ainakin mummot ihan suutahtavat, jos eivät pääse nukkumaan aikaisin vaikka ennen klo 20. Unilääkkeitä meillä töissä ei mene kelläkään 20 asukkaasta, ainoastaan joillain menee melatoniinia.
Vanhustenhoito on suuren myllerryksen pinteissä. Ennen ei eletty näin vanhaksi. Sata vuotta sitten kuoltiin 40-vuotiaina eikä esim muistisairauksia, syöpiä, lihasrappeumaa päässyt edes kehittymään.
Nykyään elinikä pitenee, muistisairaudet lisääntyy, parkinson, lihasrappeumat, syövät lisääntyy.
Ennen mummot hoidettiin usean sukupolven kesken kotona ja usein he siitä hiipuivat vaan pois. Ruokaa annettiin jos muistettiin. Jotkut tuntemattomammat mummot laitettiin metsään ja sinne jäivät.
Nykyään maailma on mullistunut eikä Suomen kulttuurissa ole totuttu enää omaa mummoa ottamaan kotinurkkiin. He ovat laitoshoidossa ja hoitajia on vähän.
Lähihoitajana vanhuspuolella: Aletaan tekemään iltatoimia klo 16-17. Puetaan yöasut päälle, tehdään pesut. Iltapala syötetään klo 18 ja asukkaat sänkyyn viimeistään klo 19. Kirjaukset ja iltapalan jälkeiset tiskaukset, keittiön siivous on tehtävä ennen klo 21, jolloin työvuoro päättyy. Tämä siksi, että vuorossa liian vähän hoitajia ja yöhoitajan tullessa, on kaikki iltahommat oltava tehtynä. Hän valvoo yksin, eikä hänellä ole aikaa tehdä yksin, kuin pakolliset. Monena iltana joutuu jäämään yliajalle, kun ei vaan ehdi tehdä kaikkea. Näistä ylitöistä ei tietenkään makseta mitään.
Kyllä hoitoalan työvuoroissa olisi paljon rukattavaa. Asiaa voisi auttaa edes toinen yökkö, kun moni tuo ilmi ettei yksi hoitaja pysty enää montaakaan hoitamaan, vain pakolliset. Meillä on menossa buumi ettei vakiyököksi enää pääse koska kuulemma pelkän yövuoron tekeminen on haitallista. Kolmivuoro kuulemma terveellisempää. Itse tykkäisin pelkästä illasta ja yöstä, moni tekisi mielellään vain aamua jne. Mutta ei henkilökuntaa kuunnella missään, kun homman sanelee ihan muut tahot. Omalla työpaikalla asiakkaat on aamu-unisia, silti heidät erityisesti viikonloppuisin herätetään koska aamuvuoron täytyy aloittaa jo 6:30 saadakseen pienemmällä mitoituksella työt tehtyä. Sitten ihmetellään kun puolinukuksissa olevat ei syö kunnolla jne.
Ei puhettakaan esim välivuoron käyttöönotosta ja uusi työaikalaki teki sen että aina illasta vapaalle, takaisin aamuun. Jossain välissä yö tai pari sotkemassa rytmin, ei pitkiä vapaita tietenkään tai jos yksi ”ylimäärävapaa” tuleekin, se otetaan yölisien aikahyvityksenä, eli et saa edes yövuorolisiä.
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhukset menevät aikaisin nukkumaan, vaikkeivat vanhainkodissa olekaan. Ukkini asuu omillaan ja menee nukkumaan juurikin 19.00-20.00 aikaan, herää noin 04.00-05.00.
Voit olla varma, ettei näiden anneta aloittaa päivää aamuyöstä.
Kun selvitin kotihoitoa äidilleni, sanottiin että aamulääkkeet tullaan antamaan viimeistään kymmenen maissa aamulla ja silloin siis myös aamun eka vessatus. No, tilanne oli ohimenevä, joten hoidin itse äidin, että sai kipulääkkeensä heti herättyään.
Oma mummoni asui loppuun asti kotona, katseli yömyöhään vanhoja kotimaisia elokuvia ja naposteli siinä samalla jotain pientä. Minä toivon samanlaista vanhuutta itselleni. Elämistä omilla ehdoillani.
Työskentelen vanhustenhoivapaikassa. Pakko aloittaa iltatoimet jo klo 15, että ehdimme saada kaikki asukkaat ajoissa hoidettua, sekä syötettyä. Meitä on 2 hoitajaa ja 12 muistisairasta asukasta. Pyykit on pestävä, iltapala laitettava, tiskit tiskattava ja kirjattava. Yökkö tulee klo 21 ja kaikki on oltava kunnossa ennen sitä. Ylitöistä ei makseta. Bussi ei odota. Bussi kulkee kerran tunnissa. Jos siitä myöhästyt, odotat pysäkillä tunnin seuraavaa. Aamuvuoro alkaa klo 07.00, heräät klo 05.00.
Ei kaikki oo muistisairaita . Ihminen on repästy omasta elämästä outoon ympäristöön outojen keskelle . Uusia asioita ilmansuuntia uusi rytmi . Monet on tehnyt vuorotyötä ennen . Tavarat on viety varastettu jaettu jonnekin omat koulutodistuksetkin ja musiikki . Tuttu on viety . Ystävät tutut ihmiset on poissa . Sekaisin menee . Verenpaineet ylläpito, kahvia aamulla päivällä illalla päälle unilääkkeet . Kukaan juo kahvia korkeintaan kupin kerran viikossa . Oppi kofeiinista ???? Syöt siinä pussillinen sen karitsaa kahvishotin kanssa kohta päälle salmiakkia huomaat kun pumppu alkaa hakata ja henki läähättää . Mehua ei kukaan juota potilaille ne vaan jää juomatta . Karkeilla on pilattu hampaat on tekohampaat sekin vaikuttaa koko terveyteen onko ikenissö tulehdusta kuka vie hammaslääkäriin . Virtsa tulee housuun usein kun ei ehdi vessaan tai ei liikkuminen on hidasta kipujen takia . Vitamiinit puuttuu . Yöllä on yksinäistä . Terveetkin pissaa öisin . Juottakaa lähdevettä .
Minulle suututtiin sairaalassa kun hiippailin klo 22 käytävällä. Käskytettiin että huoneeseen ja nukkumaan. Olin 35v, en mikään lapsi tai mummo! Sitten tuotiin vielä pyytämättä unilääke.
Pakko se vain on, potilaita hirveästi vrt hoitajia. Monet voivat olla täysin avustettavia, syötettäviä, juotettavia, puettavia, pestäviä ja monin tavoin lääkittäviä. Jos iltavuorolaisen pitää esim 6 täysin avustettavaa saada sänkykuntoon, vie se aikaa niin paljon että pakko aloittaa ajoissa ja olla valmis ennen yökköjä. Jotkut voivat vaatia kahden hoitajan avustukset.
Entäpä itsemääräämisoikeus. Pelkkää kaunista sanahelinää. Vanhuksille tehdään väkisin asioita joita he eivät halua ja pelkäävät. Sillä verukkeella että "tämä on sinun parhaaksi".
Käytäntö on usein eri puheet.
Jumala auta . Meillä oli 50 potilasta 2 hoitajaa illassa . Syötöt käännöt vessat sänkyyn nostot oli päiväläisten kanssa . Ette voi valittaa jumala auta . Laitosapulaiset laitoshioltajat hoitaa lain mukaan siivoukset ja ruuan jakelun . Juomat. Ette valita yhtään . Meette kuntosalille heti .
olen ikkäitä ihmisia hoitanut ja ikävä kyllä heidät laitetaan melkein kaikki nukkumaan liian aikaisin, toki muutama poikkeus löytyi jos oli hoitajien lempiasemassa tai jotai sukua. Aikaa on mennyt paljon mutta muistan vieläkin muutamia asukkaita joita sain hoitaa ja muistan heidät kaikki lämmöllä ja rakkaudella vaikken heitä ennestään tuntenutkaan, oli johtajia ja perustajia isojen firmojen kuin taas pienten mökkien ahkeria ihmisiä.
6 potilasta yökuntoon . Meillä hoidettiin 40-50 potilasta illassa 2 hoitajaa yksi sairaanhoitaja . Ootteko te normaaleja niinku terveydeltä .
Kyllä iäkkäillä ja vamman omaavilla yms pitää olla itsemäärämisoikeus, ei se voi noin mennä että aina joku muu päättää heidän puolestaan. Joku keksii miten se toimii käytännössä. Ainakin lakia pitää muuttaa kivikautisesta inhimilliseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle suututtiin sairaalassa kun hiippailin klo 22 käytävällä. Käskytettiin että huoneeseen ja nukkumaan. Olin 35v, en mikään lapsi tai mummo! Sitten tuotiin vielä pyytämättä unilääke.
No eihän se nyt käy että potilaat juoksentelee käytävillä herranjumala!
Suomeksi käskeä . Käskettiin . Pitää olla huoneessa ettei kaadu tai eksy . Turvallisuuden takia . Myös ruokakärryt hoitokärryt liikkuu siellä ja pyörätuolit . Miettikää siten että jos itse olisitte siinä hoidettavana . Tuuletus huoneet pitää tuulettaa . Illallakin. Menkää nyt omiin maihinne siellä on omalla kielellä helpompaa . Kyllä täällä kärsii kaikki jo .
Se on saatava lakipykälä että kylvettäjät takaisin ja laitoshioltajat hoitaa siivous ja sairaala apulaiset ruuat hoitajat syöttää kuivittaa . Mikä ihmeen ruuan laittaa hoitaja on . Hoitaja hoitaa .
Turha se on melle hoitajille itkeä, jos mummo laitetaan sänkyyn klo 19. Valittakaa osakkeenomistajille, jotka haluavat voittoa, eivätkä suostu palkkaamaan lisää hoitajia. Minä hoitajana valitin surkeasta hoidosta, nyt olen työttömänä. Työnantaja sanoi, että et koskaan tule saamaan enää töitä alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se nyt käy että potilaat juoksentelee käytävillä herranjumala!
Olihan tuo sarkasmia? Sairaala ei ole vankila enkä myöskään ole dementikko tai pikkulapsi, ei ole mitään perusteita kieltää minua poistumasta huoneestani yöllä.
Näinhän tuo menee. Meilläkin menee mummot ja papat töissä nukkumaan n. klo 19, jotkut aikaisemmin ja ne, ketkä haluavat mennä myöhemmin nukkumaan, laitetaan viimeisimmäksi.
Vuoteessa olevat asukkaat (jotka muutaman tunnin jaksavat istua korkeintaan päivässä) menevät vielä aikaisemmin sänkyyn, koska eivät yksinkertaisesti jaksa istua tuolissa ja huokaavat onnesta kun pääsevät sänkyyn ja he ovat siitä mahdottoman onnellisia.
Sitten on vanhuksia, joilla on toimintakykyä kyllä, mutta halua ei, joten makoilevat mieluummin sängyssään eikä niitä meinaisi kirveelläkään saada tuoliin.
Ja aika paljon noi muutoinkin tykkäävät pötkötellä, tosin tykkäävät kyllä toiminnasta, ulkoilusta tms mutta kyllä onneksi luoja on niin luonut (ainakin suurimmalle osalle) vanhuksista, että kyllä ne väsyy ja nukahtaa samantien kun sänkyyn pääsevät.
Omakin mummini, joka asui kotona, ei oikein muuta jaksanut kuin maata muutamat viimeiset vuodet. Välillä käveli ja katseli tv:tä mutta sitten sänky voitti.
Ihmettelen tätä järkyttelyä vanhusten aikaisin nukkumaan laitosta. Haloo, he ovat vanhuksia ja haloo he ovat sairaita, muuten nykyään ei ees pääse laitoshoitoon. He eivät ole terveitä kuin nuoret, vaan elämän ehtoopuolella viettämässä loppuhetkiään ja vuosia. Jos he olisivat nuorempia ja terveitä, he eivät laitoshoidossa olisi. Vanhukset varsinkin elämän loppuvaiheessa alkavat olla todella väsyneitä ja tietyllä tapaa luovuttanut elämässä, on ollut ihana elämä takana toivottavasti. Silloin he alkavat olla väsyneitä ja hauraita.