Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalan vanhusten osastolla alkaa nukkumaanmeno klo 19?!!!

Vierailija
18.02.2018 |

Siis mihin perustuu tämä täysi järjettömyys? Oletetaan ettei vanhuksilla ole mitään elämää? Kukaan ei halua katsoa esim tvstä musiikkiohjelmia?

Taas yksi syy harkita eutanasiaa, kun oma aikani tulee.

Kommentit (177)

Vierailija
81/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen yksityisessä vanhusten "hoivapaikassa". Me laitamme asukkaat yöpuulle klo 17-19, koska meitä on iltavuorossa 2 hoitajaa. 26 hoidettavaa. Meidän täytyy siivota, pestä pyykit, ripustaa ne kuivumaan, kirjata, viedä roskat ja juosta antamassa iltalääkkeet.Valmistella aamupala. Kattaa pöydät. Kaikki täytyy olla tehtynä, ennen yökön saapumista. Sitten vielä raportti yökölle, aina menee ylitöiksi, bussi on jo mennyt, seuraavaa joutuu odottamaan 45minuuttia. Olen aivan loppu.

Vierailija
82/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin alle neljäkymppisenä sairaalaan osastolle ja olihan se aikamoinen yllätys, kun iltapala-astiat korjattiin pois, sammui samalla myös valot. Kello oli noin 19.30. Kyllähän siinä suu auki tuli ihmeteltyä, että pitääkö nyt oikeesti käydä jo nukkumaan. Onneksi oli tabletti mukana, sitä sitten räpläsin pimeässä:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon ollut Oulussa, stadissa, Vantaalla ja Espoossa sekä Tukholmassa vanhusten sairaaloissa töissä ennen kuin valmistuin lastensairaanhoitajaksi v. 1994.

Iltavuorolainen antaa yövuorolaiselle raportin potilaista klo 20 ja silloin pitää kaikkien olla pedissä pestyinä ja iltalääkkeet syöty.

On se aika puristus ja alkaa hyvissä ajoin kun 2 hoitoapulaista kumoaa 30 tyyppiä ja yksi sairaanhoitaja jakaa lääkkeet.

Voit käydä itse riisumassa, suihkuttamassa, syöttämässä ja kellistämässä mummosi mihin aikaan haluat, mutta vuoronvaihto on tuohon aikaan.

Vierailija
84/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meen töihin klo 7 Meilahteen aamuisin, koska myöhemmin ei saa parkkipaikkaa. Herään klo 05.30 viemään koiraa ulos. Nukkumaanmeno siis 20.30 että saa kunnon yöunet. Eli eipä työssäkäyvillä juuri kummempaa päiväohjelmaa.

Vierailija
85/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mihin perustuu tämä täysi järjettömyys? Oletetaan ettei vanhuksilla ole mitään elämää? Kukaan ei halua katsoa esim tvstä musiikkiohjelmia?

Taas yksi syy harkita eutanasiaa, kun oma aikani tulee.

Ensin on pakko kysyä, että tiedätkö ollenkaan millaisia vanhuksia sairaalassa on ja mikä ero on ns. vanhainkodilla, sairaalan vanhusten osastolla ja palvelutalolla?

Sairaalaan vanhukset todella laitetaan odottamaan kuolemaan.

Suurin osa ihmisistä, myös vanhuksista, kyllä kuolee sairaalassa, mutta suurin osa sairaalaan joutuvista vanhuksistakaan  ei todellakaan mene sinne kuolemaan, vaan siellä hoidetaan sairaus, kuten ruusu, keuhkokuume, sydämen vajaatoiminnan pahenemismuoto, haava tmv. Sitten palataan kotiin, palvelutaloon, tehostettuun palveluasumisen yksikköön tai missä itse kukin nyt asuukaan.

Paitsi että aina ei palaa. Saa esimerkiksi aivoinfarktin sairaalassa ollessaan, jolloin paluuta entiseen asumismuotoon ei ole, kun vanhus on täysin vuodepotilas. Näitä vanhuksia ei kuitenkaan hoideta keskussairaaloissa vaan siirretään niistä esim terveyskeskusten vuodeosastoille odottamaan kuolemaa. 

Vierailija
86/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein miettinyt, että hoitoalan työvuoroja pitäisi mullistaa kunnolla.

Aamuvuoroon voisi yksi tulla 06 avustamaan aamuvirkkuja.

Yökkö kotiin 07 ja silloin saapuu loput aamuvuorolaiset.

Iltavuoro olisi 14-22 jolloin jää lisää

pelivaraa iltaan.

Yöhoitaja olisi 22-07

Kolmivuototyö tekee jo muutenkin elämästä hankalaa ja sinun mielestäsi sitä pitäisi hankaloittaa entisestään? Tiesitkö, että hoitoalalla joutuu usein tulemaan esim. iltavuorosta aamuvuoroon? Eli kun klo 22 lähtee kotiin, niin voisi hyvinkin olla, että kotona on vasta 23.15 ja pitäisi herätä jo 5.30, että ehtii klo 7 alkavaan aamuvuoroon.

Vierailija
87/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pelivaraa iltaan.

Yöhoitaja olisi 22-07

Muista, että 3 viikon aikana kaikki työntekijät joutuvat tekemään kaikkia noita vuoroja. Suostuisitko itse noihin työaikoihin?

Vierailija
88/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sentään? Meillä iltavuoro oli töissä klo 21.30 ja klo 22 asti, ja kyseessä ympärivuorokautinen tehostettu palveluasuminen. Iltapalaa sai antaa vasta klo 20 alkaen, ettei iltapalan ja aamiaisen välinen aika jää liian pitkäksi (ei saa olla yli 11 tuntia ilman perusteltua syytä). Käytännössä suurin osa asukkaista meni iltapesuille ja sänkyyn klo 20.30-21.30 välisenä aikana. Ja aamulla ensimmäiset heräilivät klo 6 ja aamu-unisimmat nukkuivat klo 9 asti.

Vierailija
89/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pelivaraa iltaan.

Yöhoitaja olisi 22-07

Muista, että 3 viikon aikana kaikki työntekijät joutuvat tekemään kaikkia noita vuoroja. Suostuisitko itse noihin työaikoihin?

Noin ne työajat menee sairaaloissakin. Iltavuoro loppuu klo 22, ja aamulla voi alkaa klo 7. Sitten kun jotkut asuvat 45 min. työmatkan päässä, jää kotonaoloaikaa reilut 7 tuntia. Siinä kun joutuu väkisinkin syömään illalla ja aamulla jotain ja käymään suihkussa, käytännössä nukkumaan pystyy 6 tuntia. Näin se vaan on, ja potilaiden etuhan siinä on se pointti.

Vierailija
90/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon ollut Oulussa, stadissa, Vantaalla ja Espoossa sekä Tukholmassa vanhusten sairaaloissa töissä ennen kuin valmistuin lastensairaanhoitajaksi v. 1994.

Iltavuorolainen antaa yövuorolaiselle raportin potilaista klo 20 ja silloin pitää kaikkien olla pedissä pestyinä ja iltalääkkeet syöty.

On se aika puristus ja alkaa hyvissä ajoin kun 2 hoitoapulaista kumoaa 30 tyyppiä ja yksi sairaanhoitaja jakaa lääkkeet.

Voit käydä itse riisumassa, suihkuttamassa, syöttämässä ja kellistämässä mummosi mihin aikaan haluat, mutta vuoronvaihto on tuohon aikaan.

Missä muka? Yleensä iltavuorot loppuu klo 21-22. Vuoronvaihtoraportti alkaa 15 min. aiemmin. Ja on siellä töissä ihan lähihoitajia suurin osa, ei mitään hoitoapulaisia nykypäivänä.

Vierailija
91/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä suostuis tollaseen! Enkä lääkkeitä syömään.

En aio mennä ollenkaan mihinkään laitokseen.

Sitä paitsi vanhukset tehdään sairaammiksi ja passiivisiksi noissa kaikissa paikoissa.

Vierailija
92/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kesätöissä tehostetussa palveluasumisessa. Aamuvuoro 7-15 ja iltavuoro 13.30/14-20.30/21.

Iltapalaa aloitettiin jakamaan kolmen hoitajan voimin seitsemältä 23 asukkaalle, joista 10 piti käydä hakemassa pöytään tai syöttää huoneessa. Jos aamuvuorossa ei oltu keritty nostaa kaikkia ylös syömään, tuli se tehdä iltavuoron aikana. Kaksi hoitaa näitä kentän asioita ja yksi annostelee ruokaa. Homma oli hoidettu noin klo 20, jolloin alkoi armoton yövaatteiden vaihtaminen ja iltapesujen tekeminen, koska yksi hoitajista lähtee klo jo 20.30. Jos sattui ylläreitä, niin yksi hoitaja jatkoi iltahommia 20.30 jälkeen ja toinen hoitaja siivosi ruokailun jälkiä aloittaen oman kirjaamisensa. Viimeisenä yöpuulle valmisteltiin iltavirkut ja he jäivät katsomaan telkkaria omaan huoneeseensa. Sitten toinen hoitaja vie roskia (kaksi jätesäkkiä täynnä vaippoja) naapuritalon roskikseen, kello on tässä vaiheessa yleensä 20.45 ja lähti juosten kirjaamaan. Armotonta naputusta jotta on valmis 21.00, siitä pukuhuoneen kautta kotiin. 

Vierailija
93/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te makuutatte potilaita koko ajan?

Myös nuorempaa väkeä, sairaalassa?

Mikä ihmeen vankila se on ettei saa liikkua?

Vierailija
94/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhukset menevät aikaisin nukkumaan, vaikkeivat vanhainkodissa olekaan. Ukkini asuu omillaan ja menee nukkumaan juurikin 19.00-20.00 aikaan, herää noin 04.00-05.00.

Tämä mummo menee nukkumaan (siis sammuttaa lukuvalon 0.30) ja herää 10 maissa. Kauhulla odotan laitoshoitoa. Minähän olen vasta herännyt kunnolla illansuussa. Harmittaa sekin, että kaikki puhelut vanhuksille soitetaan aina aamulla kahdeksan jälkeen, oletetaan, että kaikki kasikymppiset herää kukonlaulu aikaan. Pöh!

Vierailija
95/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haartmannissa on yksi niin ilkeä hoitaja töissä.

Kehtas potilaalle sanoa "ei tämä ole apteekki".

Onhan heillä lääkkeet!

Vierailija
96/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen yksityisessä vanhusten "hoivapaikassa". Me laitamme asukkaat yöpuulle klo 17-19, koska meitä on iltavuorossa 2 hoitajaa. 26 hoidettavaa. Meidän täytyy siivota, pestä pyykit, ripustaa ne kuivumaan, kirjata, viedä roskat ja juosta antamassa iltalääkkeet.Valmistella aamupala. Kattaa pöydät. Kaikki täytyy olla tehtynä, ennen yökön saapumista. Sitten vielä raportti yökölle, aina menee ylitöiksi, bussi on jo mennyt, seuraavaa joutuu odottamaan 45minuuttia. Olen aivan loppu.

Meillä muuten sama homma, mutta ollaan pääasiassa aina yksin illassa ja vastuulla kahdeksan vanhusta. Yökköä meillä ei ole lainkaan eli ovat yön "turvapuhelimien" varassa. Tosin eivät muistisairaita ole. Niinpä kaikki on oltava ajoissa valmista, että pääsee kotiinkin. Yleensä iltatoimet on pakko aloittaa jo 18 jälkeen. Useimmat ovat yleensä jo nukkumassa klo 20, kun vuoro päättyy ja muut katsovat tv:tä huoneissaan. Sitten heidän onkin sinne aamu 7:n asti pärjättävä. Osa käy vessassa itse yöllä ja osalla vaipat. En voi tämän tarkemmin kirjoittaa, mutta kyse siis yksityisestä jossa myös toinen erillinen koti.

Vierailija
97/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoksissa asuvien vanhusten, pitkäaikaissairaiden ja vammaisten hoidon pitäisi olla yksilöllistä, ympäristön kodinomainen (kunkin asukkaan oman kodin omainen) ja päiväjärjestyksen asukkaan itsensä laatima. Yksityisyyteen pitäisi olla mahdollisuus, jos sitä kaipaa. Näin vaikka senkin uhalla, että tietyt riskit lisääntyvät sen myötä tilastollisesti.

Laitoksissa asuvien olojen parantamisen tulisi olla prioriteettien listan kärkiasioita Suomessa. Meistäkin jokainen tulee jossain vaiheessa elämää melko suurella todennäköisyydellä asumaan laitoksessa.

Vierailija
98/177 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yksityisessä hoivakodissa töissä ja meillä on pakko aloittaa iltatoimet jo klo 15 aikaan, sillä muuten ei yksinkertaisesti ehdi. Asukkaista suurin osa on kahden hoidettavia vuodepotilaita, loput huonosti liikkuvia nostettavia, siirreltäviä. Nukkumaan asukkaat toki laitetaan vasta iltapalan jälkeen n. klo 19, mutta siinäkin menee hurjasti aikaa. Sitten pitäisi viedä roskia ja kirjatakin ja suurin osa iltavuorolaisista lähtee 20.30, yksi jää klo 21 saakka antamaan yökölle raportin. Asukkaita meillä 38, iltavuorossa 4 hoitajaa ja yksi hoitaja keittiöllä hoitamassa ruoat, tiskaamisen ym.

Vierailija
99/177 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumminkin laitoksessa, oli se sitten vaikka vuodeosasto, niin siellä vaihdetaan asentoa parin tunnin välein, mutta jos on kotihoidossa, aamulääkkeet saa n.klo 9 ja  silloin vaihdetaan aamuvaippa, illalla taas kotihoito käy jopa klo 19 kuivittamassa, antaa iltapalan, laittamassa sänkyyn ja sen jälkeen asiakas makaa samassa asennossa seuraavaan aamuu klo 9.  Onko jotain lakia  olemassa, kuinka kauan saa olla yhtäjaksoisesti kääntämättä kylkeä, jos ei siihen itse  pysty,  saako ilta ja aamupalan väli olla  12-14 t?

Vierailija
100/177 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että missään paikassa vaippoja tuolla tavalla lasketaankaan, mutta asukkaalle voidaan tilata vaippoja vain 2 per päivä. Ylimääräiset heidän täytyisi maksaa itse. Yleensä niitä ei kuitenkaan tilailla ylimääräisiä, vaan käytetään esim. kuolleilta jääneitä vaippoja.

Yksityisten palvelutalojen käytännöstä en tiedä, mutta ainakaan sairaaloissa noin ei todellakaan toimita.

Kunnallisella toimitaan näin. Sairaaloissa sen sijaan ei kukaan asu vuositolkulla, jonka tiedätkin, jos alalla olet.

Ei meidän kunnassa ainakaan lasketa vaippoja tai lasketaan, mutta niin paljon kuin tarvitsee saa.

Joku kirjoitti että vauvalta vaihdetaan vaippa heti kun kakat on housussa, varmaan olet huomannut että vastasyntynyt kakkii monta kertaa päivässä, mummolla voi olla vaikeuksia edes kerran viikossa ja kun se tapahtuu vaipat kyllä vaihdetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän