Milloin Suomeen saadaan lapsivapaita kahviloita, ravintoloita, hotelleja, kulkuneuvoja? Ulkomailla aika yleisiä nykyään.
Aika monia paikkoja tullut vastaan parin vuoden sisään niin USAssa ja Euroopassa joissa lapsikieltokyltit heti ovella. Aikuiset tietää mennä niihin sitten keskenään ja tietävät saavansa viettää rauhallista iltaa ilman omien tai toisten lasten meteliä.
Olisiko markkinarako täälläkin?
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tultiin ulkomailta tässä vähän aikaa sitten ja yhdeksän aikoihin olisimme vielä käyneet syömässä ravintolassa täällä Helsingissä eräässä keskustan ulkopuolisessa paremmassa ravintolassa lähellä kotiame.
Lapset 2- ja 4-vuotiaat. Hienovaraisesti meidät käännytettiin pois ovelta: toivoisimme, ettei enää tähän aikaan tultaisi noin pienten lasten kanssa ruokailemaan. Perusteena oli, että asiakkaissa voi olla juopuneita. En kyllä nähnyt yhtäkään, ihan oli siistiä eli oikea syy oli varmaan meissä.
Mutta asia oli ihan ok ja ymmärrettävä eli menimme seuraavaan ravintolaan ja saimme palvelua.
Mun loppupäätelmä jäi pois. Eli ilmeisesti joissain ravintoloissa on "lapsikielto" täälläkin. Ei vain pidetä sopivana tuollaisia kieltokylttejä ulkopuolella, vaan asia selvitetään tapauskohtaisesti.
Ehkä tännekin olisimme päässeet, jos lapset olisivat olleet esim. pari vuotta vanhempia. 2-vuotias on vielä melko riskialtis asiakas.
Vielä 1980-luvulla klo 18 jälkeen alaikäisillä ei ollut mitään asiaa sellaisiin ravintoloihin, joissa oli A-oikeudet. Ei edes siinä tapauksessa, että lapsiperhe olisi mennyt sinne ihan vain syömään. En tiedä, miten on nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta outo idea. Ihmisessä täytyy olla jotain vikaa, kun kaipaa tuollaista.
Vai että outo idea? Aika paljon on ollut nykyään tapetilla esim. isovanhemmat, joita ei lapsenlapset pahemmin kiinnosta, eli eivät ota hoitoon siis. Olen varma, että tämä kohderyhmä löytäisi tiensä tällaiseen paikkaan. Upeaa lounastaa yhdessä ja saada äänensä kuuluviin niin, että toinen kuulee puheen. Yleensä ei onnistu tämä.
Mistä sitten on lähtenyt idea lapsettomiin hotelleihin? No asiakkaiden pyynnöistä tietenkin. Miksi? Halutaan omaa rauhaa. Miten sä haluat viettää lomasi? Kauheaa kirkumista ja pauketta kuunnellen? Hotellihuoneen seinän takana rääkyy viikon/kaksi joku koliikkivauva? Ja ethän sinä tietenkään pyydä uutta huonetta, kun syöt silloin sanasi ja oletkin itse "lapsivihaaja" kuten yököttävä termikin kuuluu.
Uskomatonta, ettei tätä haluta tajuta! Ja joku veti jo juu ta laisetkin keskusteluun mukaan! :O Ja kyse olisi kaikkien us kon tokuntien ja ro tujen lapsista! Miten tähän vielä ra sis min kin saa ympättyä????? Mitä siellä pikkupäässä oikein liikkuu?
Koko ikäryhmä leimataan kirkuvaksi ja rääkyväksi porukaksi jonka läheisyydessä ei kunnon ihminen halua olla, ja sinä et huomaa tässä mitään yhtymäkohtia rotusyrjintään?
Lapsivapaat kahvilat olisivat kyllä hyviä, sillä lapsissa on paljon bakteereja, koska he syövät multaa. Lapsilla on myös puhelimia, joissa on paljon sinistä säteilyä, joka voi aiheuttaa päänsärkyä. Mukavinta olisi jos lapset pitäisivät aina lentotilaa päällä, jolloin säteilyä ei tulisi. Lapset myös kuolaavat monesti ravintoloiden lattioille, jolloin joku voi liukastua kuolaan. Myös vessassa käynti ravintoloissa voi olla tuskaista sen jälkeen, kun lapsi on käynyt siellä, sillä bakteereja on tällöin jokapaikassa, jolloin kannattaa käyttää kaasumaskia ja pitää kumihanskat käsissä.
Kunhan nyt ensin päästäisiin ap:n kaltaisista idiooteista kaduilla, kahviloissa ja internetissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten "lapsi" on määritelty näissä lapsivapaissa ravintoloissa?
Onko joku ekstakti ikäraja vai katsotaanko vähän tilanteen mukaan. Oma nelivuotiaani istuu kuin kynttilä, puhuu hillitysti, ei tietenkään sotke yhtään ja ei poikkea siis mitenkään hyvin käyttäytyvästä aikuisasiakkaasta.
Tuntuisi hullulta, että meillä olisi iän takia kielto johonkin ravintolaan.
Äitinä sanon tämän sinulle että sinunkin nelivuotias on lapsi. Ei aikuinen vaikka hänestä olet sellaisen jo muokannut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu Suomessa, koska sivistymättömät ja huonosti koulutetut perusmammat hikeentyy siitä ja alkaa kuvittelemaan että tuollainen ikärajallinen paikka on jokin lapsiviha-salaliitto juuri hänen lastaan kohtaan.
Ja mitä sitten? Paikka kaatuu, kun mamma lapsineen ei tue sitä?
No ihan varmaan juu. Taitaisi olla täydellinen menestys. Vihdoinkin olisi mahdollista nauttia, siis korostus sanalla nauttia, cappuccinonsa rauhassa, ilman jonkun paskakouran potkimista pöydänjalkaan, lusikoiden ja hammastikkujen heittelyä ja juoksemista edestakaisin. Ei vihlovaa kirkumista, vessan ovien paiskimista, räävitöntä karjuntaa tai juuri kovaäänisten mammojen huutelua; "Nico ja Luca, nyt valuivat pillimehut lattialle ja jäätelöt on sohvalla, menkää ostamaan uudet"
Hiljaisuus ja rauha, suorastaan santsikupin paikka. Jo pelkästään meidän jengi riittäisi ylläpitämään yhtä kuppilaa, katsos meitä on aika paljon! -eri
Ikävä kyllä hyväkäytöksisiä aikuisiakaan ei oikein riitä kahviloiden asiakkaiksi edes Helsingissä, ja ne huonokäytöksiset on vaikea pitää poissa. Toki tilanne paranisi asiakkaan kannalta lapset poistamalla, mutta ei lopulta kovin paljon. Parempi nauttia kahvit kotona.
Lapsivapaat kulkuneuvot =)
Aivan hulvaton ajatus, hyvä kun yleensä on jonkinlainen joukkoliikenne.
Lapsivapaita kulkuneuvoista tulee kun ei ota lapsia kyytiin =)
Pikkulasten mammoille kyllä näköjään kuumottava aihe....hernekin meni nenään.
Mutta, meitä on olemassa muitakin kuin te, arvon pikkulasten mammat. On olemassa meitä, jotka eivät jaksa sitä lasten meuhkaamista, kiljumista, sotkemista, huutamista, juoksemista jne. Emmekä myöskään jaksa hermostuneita vanhempia kun he yrittävät saada lapsiaan pidettyä aisoissa ja katuvat että ikinä lähtivätkään mihinkään.
Itse olen tuon vaiheen elänyt 20 vuotta sitten ja nyt en olen siinä vaiheessa että haluan viettää lomani lapsivapaasti ja nauttia aikuisten ajasta ja rauhasta, en jaksa enää lomailla lasten ryntäillessä ympärillä, se on jo nähty, eletty ja koettu.
Sitten on vielä velat, jotka eivät hanki lapsia, osa ei edes siedä lapsia.
Luulen että te pikkulasten mammat olette myös toista mieltä tästä asiasta 15-20 vuoden kuluttua, niin olen minäkin, vaikka lasten ollessa pieniä en ymmärtänyt mitään lapsivapaita hotelleja sitten ollenkaan. Ihminen kun vanhetessaan muuttuu mukavuudenhaluisemmaksi, sekin saattaa teillä olla edessä. Ja pikkulapsielämä on aika kaukana siitä mukavuudenhalusta mitä keski-ikäinen ihminen hakee.
En ole nähnyt yhtään lapsivapaata tavallista kahvilaa, ravintolaa tai hotellia. Erikoisuuksia ovat tai sitten muuten kohdistettu muutenkin vain aikuisille niin ettei sellaiseen lasta veisikään. Minulle on vain Suomessa sanottu ettei lasten kanssa voi tulla koska aikuiset juovat alkoholia lauantaisin eivätkä halua nähdä lapsia. sanoin vaan että ookoo:) Ulkomailla ollaan aina oltu tervetulleita ja kun lapset olivat pieniä niin monet muut asiakkaat tulivat aina juttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi syrjintää. Ei täällä muitakaan saa syrjiä iän perusteella.
Ja jos ravintolasta käännytetään pois koska siellä voi olla humalaisia, on ravintola tehnyt rikoksen, ei ravintoloissa saa olla humalassa-selvästi päihtyneelle ei tarjoilla.
Lapsia syrjitään jo täysin iän perusteella, eikä siinä ole periaatteessa mitään ongelmaa kenenkään mielestä. Heillä ei ole samoja oikeuksia kuin aikuisilla, ja näin pitää ollakin. Toki ovat siinä sivussa yksi maailman huonoimmin kohdelluista ihmisryhmistä, ja kamalia väärinkäytöksiä, sortoa, ihmisoikeusrikoksia ja väkivaltaa tapahtuu päivittäin miljoonille lapsille, riippuvuus teettää sellaista. Mutta edes täydellisessä maailmassa lapset eivät ole "syrjinnästä" vapaita.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan nyt ensin päästäisiin ap:n kaltaisista idiooteista kaduilla, kahviloissa ja internetissä.
Voi höpöhöpö. Tilausta lapsivapaille asioille todella on! Kun varasimme majoitusta seuraavalle lomallemme, valittavana oli todella mittava määrä lapsivapaita hotelleja ja sellaiseen mekin päädyttiin. En usko että me kaikki lapsivapaita paikkoja arvostavat ihmiset olemme idiootteja, minä en sellainen koe olevani ainakaan. Ja lapsivapaus on kasvava juttu ainakin matkailun saralla, tilausta siis on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että outo idea? Aika paljon on ollut nykyään tapetilla esim. isovanhemmat, joita ei lapsenlapset pahemmin kiinnosta, eli eivät ota hoitoon siis. Olen varma, että tämä kohderyhmä löytäisi tiensä tällaiseen paikkaan. Upeaa lounastaa yhdessä ja saada äänensä kuuluviin niin, että toinen kuulee puheen. Yleensä ei onnistu tämä.
Mistä sitten on lähtenyt idea lapsettomiin hotelleihin? No asiakkaiden pyynnöistä tietenkin. Miksi? Halutaan omaa rauhaa. Miten sä haluat viettää lomasi? Kauheaa kirkumista ja pauketta kuunnellen? Hotellihuoneen seinän takana rääkyy viikon/kaksi joku koliikkivauva? Ja ethän sinä tietenkään pyydä uutta huonetta, kun syöt silloin sanasi ja oletkin itse "lapsivihaaja" kuten yököttävä termikin kuuluu.
Uskomatonta, ettei tätä haluta tajuta! Ja joku veti jo juu ta laisetkin keskusteluun mukaan! :O Ja kyse olisi kaikkien us kon tokuntien ja ro tujen lapsista! Miten tähän vielä ra sis min kin saa ympättyä????? Mitä siellä pikkupäässä oikein liikkuu?
.. Ookkei..
Oisko jollakin hermo vähän kireällä?
Ei, en usko että olisi kovin hyvä idea kieltää lapsilta pääsyä mainitsemiisi paikkoihin.
Kyllä sä voit valita ravintolasi ja huoneesi ihan sen mukaan mitä toivot. Ei se vaadi mitään kieltoja vaan ihan järjen käyttöä..
En nyt ole varma että ymmärtääkö täällä osa kirjoittelijoista asian tahallaan väärin vai....? Siis nämä jotka eivät ymmärrä lapsivapauden ajatusta???? Osa kirjoituksista on kyllä aivan asian vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta, meitä on olemassa muitakin kuin te, arvon pikkulasten mammat. On olemassa meitä, jotka eivät jaksa sitä lasten meuhkaamista, kiljumista, sotkemista, huutamista, juoksemista jne. Emmekä myöskään jaksa hermostuneita vanhempia kun he yrittävät saada lapsiaan pidettyä aisoissa ja katuvat että ikinä lähtivätkään mihinkään.
Itse olen tuon vaiheen elänyt 20 vuotta sitten ja nyt en olen siinä vaiheessa että haluan viettää lomani lapsivapaasti ja nauttia aikuisten ajasta ja rauhasta, en jaksa enää lomailla lasten ryntäillessä ympärillä, se on jo nähty, eletty ja koettu.
Luulen että te pikkulasten mammat olette myös toista mieltä tästä asiasta 15-20 vuoden kuluttua, niin olen minäkin, vaikka lasten ollessa pieniä en ymmärtänyt mitään lapsivapaita hotelleja sitten ollenkaan. Ihminen kun vanhetessaan muuttuu mukavuudenhaluisemmaksi, sekin saattaa teillä olla edessä. Ja pikkulapsielämä on aika kaukana siitä mukavuudenhalusta mitä keski-ikäinen ihminen hakee.
Kyllä se muuttuu. Toinen asia, joka muuttuu on asioiden mittasuhteet. Tässä kohtaa, kun lapsi on muuttamassa kotoa, on aivan sama, millä hänet ruokki ensimmäisten kuukausien ajan. Jostakin syystä sekin oli joskus kuohuttava periaatteen asia. Aikansa kutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ikäryhmä leimataan kirkuvaksi ja rääkyväksi porukaksi jonka läheisyydessä ei kunnon ihminen halua olla, ja sinä et huomaa tässä mitään yhtymäkohtia rotusyrjintään?
Tietenkään niitä ei kukaan huomaa, koska niitä ei ole. Sinä koitat väenväkisin vääntää tästä jotain vääryyttä koska sinua asia jostain syystä harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olisi syrjintää. Ei täällä muitakaan saa syrjiä iän perusteella.
Ja jos ravintolasta käännytetään pois koska siellä voi olla humalaisia, on ravintola tehnyt rikoksen, ei ravintoloissa saa olla humalassa-selvästi päihtyneelle ei tarjoilla.Lapsia syrjitään jo täysin iän perusteella, eikä siinä ole periaatteessa mitään ongelmaa kenenkään mielestä. Heillä ei ole samoja oikeuksia kuin aikuisilla, ja näin pitää ollakin. Toki ovat siinä sivussa yksi maailman huonoimmin kohdelluista ihmisryhmistä, ja kamalia väärinkäytöksiä, sortoa, ihmisoikeusrikoksia ja väkivaltaa tapahtuu päivittäin miljoonille lapsille, riippuvuus teettää sellaista. Mutta edes täydellisessä maailmassa lapset eivät ole "syrjinnästä" vapaita.
Jaa niin jos lapset ei saa ostaa viinaa ja tupakkaa niin ymppäät sen siihen että pitää olla ravintoloita ja hotelleja joihin perheet ei pääse? Voi yhren kerran taas.
Käymme koko perhe isovanhemmat ja lapset, ravintolassa syömässä. Meno on ihanan rento ja äänekäs silloin. Pian menemme luxus lomalle lapsivapaaseen hotelliin kahdestaan . Hyvä kun vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ap myös juutalaisvapaat kahvilat, ravintolat ja hotellit?
En, sillä en hyväksy sitä että ketään syrjitään etnisen taustan tai uskonnon vuoksi.
Mutta lapsivapaat kahvilat, ravintolat, hotellit ja lisäksi vaikka myös lentokoneet sekä pitkänmatkan junat ja bussit olisivat minulle mieleen. Eipähän tarvitsisi kärsiä pikkulasten metelöinnistä ja huonosta käytöksestä.
Tämä itseasiassa olisi rentouttavaa niille lapsiperheillekkin kun ne jotka häiriintyvät lasten itkusta ja huutamisesta niin niillä on mahdollisuus valita lapsivapaa paikka eikä tarvitsisi koko ajan lapsia hyssytellä olemaan hiljaa ja hävetä niiden metelöintiä vaan voisi ajatella että täällä olevat ihmiset ei tästä häiriinny kun ovat valinneet tämän paikan eikä lapsivapaata paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin asiaa, joka sana.
Juuri näin. Käyn monta kertaa viikossa kahviloissa ja ravintoloissa syömässä enkä edes muista, milloin viimeksi olisin törmännyt niissä johonkin lapsiperheeseen. Kannattaa suosia muita kuin ketjuravintoloita.