En ymmärrä pareja, jotka pitävät tiukastai rahansa erillään ja laskevat kaiken, kuka maksaa mitäkin
Itse ajattelisin, että viimeistään siinä vaiheessa kun lapset syntyy, niin ollaan yksi talous, eikä ole enää "minun rahat" ja "sinun rahat".
Olenko vanhanaikainen?
Kommentit (59)
Meillä ei riittäis rahat jos ois yhteinen tili, mies tuhlaa aina kaiken vaikka on parempipalkkainen kuin minä. Nyt kun on erilliset rahat niin olen pystynyt ostamaan kaikkea kivaa, kun rahaa jäänyt säästöön: auton itselleni, matkoja perheelle yms. Yhteiseen hyvään ne rahat on periaatteessa menneet kyllä, mutta ilman omia säästöjä ei nuo olis olleet mahdollisia. Mies on jo yli 40v, ollut aina samanlainen, raha polttelee tilillä.
Periaatteessa oon samaa mieltä sun kanssa, mutta jos toinen tienaa huomattavasti enemmän, niin, kai hänellä voi omaa rahaa olla.
Minä tykkään, kun minulla on käytössä ihan ikiomaa rahaa, josta ei tarvitse olla tilivelvollinen kenellekään. Yhteistä tiliä on kokeiltu, mutta se ei toimi meillä. En pystynyt käyttämään rahaa omiin menoihin tuntematta syyllisyyttä.
Olen elämäni aikani tavannut yhden perheen jossa miehellä ja vaimolla on omat rahat ja kaikki maksetaan puoliksi. Olleet yhdessä yli 30 vuotta. Lapset jo aikuisia ja omillaan. Muutaman kerran kävin kylässä ja olipa kamalaa, kun vieraiden kuullen riitelivät mitkä ruoat oli kummankin ostamia. Tuli fiilis, et olisko omat eväät pitäny olla mukana. Olipa kerrassaan tarkkaa.
Meillä on sekä yhteiset rahat että omat rahat. Kumpikin laittaa saman summan yhteiselle tilille ja siltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset jutut. Loput kumpikin pitää omilla tileillään ja käyttää miten haluaa. Yhteiseltä tililtä ei siis makseta miehen moottoripyörän vakuutuksia eikä mun kampaajakäyntejäni, mutta asuminen, ruoka, kotivakuutus, sähkö yms maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen elämäni aikani tavannut yhden perheen jossa miehellä ja vaimolla on omat rahat ja kaikki maksetaan puoliksi. Olleet yhdessä yli 30 vuotta. Lapset jo aikuisia ja omillaan. Muutaman kerran kävin kylässä ja olipa kamalaa, kun vieraiden kuullen riitelivät mitkä ruoat oli kummankin ostamia. Tuli fiilis, et olisko omat eväät pitäny olla mukana. Olipa kerrassaan tarkkaa.
He eivät vaan osanneet hoitaa hommaa oikein. Varmaan yhteisen tilin perustaminen ja rahan siirtäminen sinne sovitun suuruisesti olisi ollut liian vaativa homma. Olivatko he jotenkin jälkeenjääneitä vai mistä kiikasti?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sekä yhteiset rahat että omat rahat. Kumpikin laittaa saman summan yhteiselle tilille ja siltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset jutut. Loput kumpikin pitää omilla tileillään ja käyttää miten haluaa. Yhteiseltä tililtä ei siis makseta miehen moottoripyörän vakuutuksia eikä mun kampaajakäyntejäni, mutta asuminen, ruoka, kotivakuutus, sähkö yms maksetaan.
Pysyykö summa samana tuloista riippumatta? Jos sinä hoidat lasta kotona, mies käy töissä ja saa 4000 euroa palkkaa, laitatteko kumpikin silti saman summan yhteiselle tilille?
Ymmärrän melko hyvin, juuri puhuttiin kun aikojen alussa mies muistutti elättävänsä, sain mielipahan tunteita kun hän oli hyvä minua kohtaan silti. Mutta ettei tule sanomista on paras molemmilla omat rahat.
Ei hänkään ollut pilkunviilaaja sentään.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelisin, että viimeistään siinä vaiheessa kun lapset syntyy, niin ollaan yksi talous, eikä ole enää "minun rahat" ja "sinun rahat".
Olenko vanhanaikainen?
Ei mutta olet ymmärtämätön. Jotta tuo toimisi, pitäisi kummallakin olla järkevä tapa käyttää rahaa niin että sitä riittää tarvittaviin juttuihin eikä se lopu kesken. Jos ei ole,tuo ei toimi. AIka hiton monessa parisuhteessa se ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa oon samaa mieltä sun kanssa, mutta jos toinen tienaa huomattavasti enemmän, niin, kai hänellä voi omaa rahaa olla.
Oletko siis sitä mieltä että sen vähemmän tienaavan on annettava 100% tuloistaan yhteiseen kassaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyykö summa samana tuloista riippumatta? Jos sinä hoidat lasta kotona, mies käy töissä ja saa 4000 euroa palkkaa, laitatteko kumpikin silti saman summan yhteiselle tilille?
En ole tuo vastaaja, mutta äitiysvapaan aikoina pystyin maksamaan puolet menoista. Hoitovapaiden ajalta mies maksoi suurimman osan. Meidän parisuhde on pitkä, lapsetkin ovat jo aikuisia, joten muutaman vuoden jakso, jolloin mies maksoi enemmän, on lyhyt aika. Sitähän ei tiedä, millaisia yllätyksiä elämä tuo vielä tulevaisuudessa, mutta menot ovat nyt pienet.
No minä en ymmärrä niitä, joilla ei ole omaa tiliä, vain pariskunnalla on tasan yksi tili.
Minulla on oma tilini ja mieheni omansa. Jokainen maksaa omat kustannukset.
Jokainen tavallaan, meillä on omat rahat mutta ei lasketa mitä kukakin maksaa - joskus alkuvaiheessa kun muutettiin kimppaan sovittiin pääpiirteittäin miten homma toimii ja hyvin on toiminut. Toki ollaan vähän vanhempina tavattu ja lapsia ei ole kummallakaan, mutta kyllä mulla on ihan joka suhteessa/liitossa ollut sama systeemi, ei ikinä yhteistä tiliä. Ihan mahdoton ajatus.
Tottakai pidän omaisuuden erillään. Talo ja molemmat autot on yrityksen joten jos nainen haluaa erota niin ei jää mitään käteen.
yl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei ehkä kannattaisi vastata, kun yhteisiä lapsia ei ole eikä tule, mutta itse en voisi kuvitella muuta sopimusta kuin että molemmat maksavat saman summan paitsi poikkeustilanteissa kuten jos toinen joutuu pitkälle sairaslomalle, jää työttömäksi tai jää yhdessä sovitulle vanhempainvapaalle. Mutta lähtökohtaisesti molemmat laittavat yhteisiin menoihin saman verran. Se, että toinen on opiskellut enemmän ja panostanut enemmän siihen, että pääsee hyvään ammattiin, ei ole peruste sille, että hänen pitäisi yhteisistä kuluista maksaa enemmän.
Käytännössä tilanteita on monia, varmasti muitakin poikkeustilanteita kuin mainitsemani, mutta itse kahden aikuisen lapsettomassa suhteessa en edes tiedä miehen tuloja eikä hän minun.
Tietenkin pitää työssäkäyvälle jäädä työtöntä enemmän omaa rahaa. Varsinkin jos on työtön omasta tahdostaan.
Avioerotilanteessa työtön puolisosi saa joka tapauksessa puolet omaisuudestasi, joten pyri nauttimaan rahoistasi jo liiton aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyi, mutta siinä vaiheessa, kun aloimme edes miettiä lapsia, aloimme kumpikin laittaa 500 €/kk yhteiselle säästötilille, josta sitten otettiin mun ollessani äitiyslomalla ja miehen ollessa hoitovapaalla kummankin tulojen alenemisen aiheuttama puuttuva summa käyttötilille.
Omat rahat ja tilit mihin toisella ei pääsyä.
Mä pienempituloinen joten yhteisistä menoista maksan n.40-45%. Miehellä myös peliongelma, en todellakaan päästäisi rahoihini käsiksi.
Meillä on omat tilit ja rahat, muttei juurikaan vääntöö, kumpi maksaa mitäkin.
Joillakin toimi yksi systeemi, toisilla toinen. Esimerkki: Asunto ruoka yhteistä, karkit kaljat humputukset kumpikin maksaa omistaan, saunasaippua ja sen sellainen yhteistä, erityiskosmetiikka, jota toinen ei tarvitse omasta pussista jne.