Kuinka helppoa on sähköpostin kautta kotiosoitteen jäljitys?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä kaikkea IP osoite kertoo?
No eipä ip osoite kerro kuin koneen ja koska sp on mahdollista laittaa muualtakin kuin omalta koneelta ei se paljoa kerto.
Eikä sitä kautta mitään kotiosoitetta saa
Sähköpostia oon aina laittanut vaan omalta koneelta ja kun rekisteröin sähköpostin niin muistaakseni niihin tietoihin piti kirjottaa myös oma kotiosoite... Ja jotain luin että IP osoite voi myös paljastaa missä tietokone fyysisesti sijaitsee ja jos se on mulla kotona, niin silloinhan saa mun kotiosoitteen!? Tutustuin mieheen joka paljastui sairaanloisen mustasukkaiseksi ja on uhannut nyt etsiä minut käsiinsä ja minä kun luulin että oon turvassa jos en vaan kerro kotiosoitettani tai puhelinnumeroo. :(
Ei se ip-osoite kerro mitään, mutta sen perusteella kyllä saa kotiosoitteen tietoon. Jossain oli sellanen sivukin, mistä pystyi kysymään ip-osoitteen oerusteella.
Ip-osote kertoo kaiken kengännueroa myöten. Myös sen, kuinka usein ja missä asennoissa harrastaa seksiä.
Operaattorisi tuskin luovuttaa IP:n perusteella aikastietojasi kenelle tahansa mustasukkaiselle.
Pelkällä sähköpostiosoitteella ei saa selville yhtään mitään, paitsi jos olet itse yhdistänyt esim. Nimesi ja osoitteesi jollain yleisellä foorumilla.
Voi helvetti, eli voin olla vaarassa jos mies saa mun kotiosoitteen selville...
Jos jotain sähköpostiosoitetta on tekemässä, niin kuka on niin pöljä että kirjoittaa sinne osoitetietoihin omat oikeat tietonsa?!
Mä olen jo vuosia väittänyt postipalvelimille asuvani osoitteessa: kotikatu 69, 69696 anaalianneli, Finland.
Hyvin on kelvannut.
Nimelläsi löytyy puhelinnumerosi ja kotiosoitteesi fonectasta? Ei siihen ip:tä tarvita. Tämän vuoksi olen laittanut puhelinnumeroni salaiseksi.
Jos kuitenkin sinulla on nimikaimoka, tietojesi selvittely voi kestää jonkin aikaa. Sinuna menisin mahdollisimman pian teleoperaattoriliikkeeseen ja pyytäisin puhelinnumeroni ja osoitteen poistamista fonectasta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostia oon aina laittanut vaan omalta koneelta ja kun rekisteröin sähköpostin niin muistaakseni niihin tietoihin piti kirjottaa myös oma kotiosoite... Ja jotain luin että IP osoite voi myös paljastaa missä tietokone fyysisesti sijaitsee ja jos se on mulla kotona, niin silloinhan saa mun kotiosoitteen!? Tutustuin mieheen joka paljastui sairaanloisen mustasukkaiseksi ja on uhannut nyt etsiä minut käsiinsä ja minä kun luulin että oon turvassa jos en vaan kerro kotiosoitettani tai puhelinnumeroo. :(
Kuka laittaa omaa osoitetta tuollaiseen asiaan. Ja varsinkaan OIKEAA.
Iästä alkaen kaikki pitää valehdella. Ei s.posti ole mikään virallinen instanssi.
Minä annan firmoillekin välillä väärää tietoa. He eivät tee numerollani mitään + minua ei saa muutenkaan siitä kiinni. Ilmoitan, että yhteydenotot s.postilla. Esimerkiksi sellaisen puhelinnumeron, joka on vuosia käytöstä poistettu numero. Ei ole vieläkään käytössä - tarkistan silloin tällöin. Ensisijaisesti ilmoitan numerokseni 0000000000 tms.
Spinchatissa tutustuttiin ja siellä on mulla näkyvillä vaan etunimi ja kaupunki jossa asun. Mies kyllä tietää sukunimenikin mutta kun katsoin niin kaupungissa asuu useampi mun niminen. Spinchattiin ei tarvinnu myöskään muistaakseni kirjoittaa kotiosotettani kun rekisteröidyin.
Jostain luin kans että IP osoite pystyy paikallistamaan ihmisen kolmen metrin päähän eli tosi lähelle! Pitääkö paikkaansa? Mä tunnen itteni nyt todella tyhmäksi kun luullut että olen turvassa kunhan en kerro kotiosoitetta tai puhelinnumeroa..
Mun osoitteen saa melko helposti, onhan sähköpostissa oma nimeni, jota ei ole muilla ja osoitetietoni ovat täysin julkiset. Ip-osoitteesta en sitten tiedä, kun käytän nettiä useimmiten kännykällä, jossa on prepaid-liittymä.
Mustasukkaiset eli vallanhaluiset ihmiset heittelevät noita kommentteja aiheuttaakseen pelkoa - jos osoite olisi oikeasti henkilön tiedossa ja olisi tulossa tekemään jotain, ei henkilö kertoisi asiasta etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Nimelläsi löytyy puhelinnumerosi ja kotiosoitteesi fonectasta? Ei siihen ip:tä tarvita. Tämän vuoksi olen laittanut puhelinnumeroni salaiseksi.
Jos kuitenkin sinulla on nimikaimoka, tietojesi selvittely voi kestää jonkin aikaa. Sinuna menisin mahdollisimman pian teleoperaattoriliikkeeseen ja pyytäisin puhelinnumeroni ja osoitteen poistamista fonectasta.
Ei tuosta ole mitään hyötyä, koska osoitetiedot saa maistraatista, vaikka olisi kuinka salainen numero. Toki jos samalla paikkakunnalla on nimikaimoja asia mutkistuu, jos ovat suht' samanikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka laittaa omaa osoitetta tuollaiseen asiaan. Ja varsinkaan OIKEAA.
Iästä alkaen kaikki pitää valehdella. Ei s.posti ole mikään virallinen instanssi.
Minä annan firmoillekin välillä väärää tietoa. He eivät tee numerollani mitään + minua ei saa muutenkaan siitä kiinni. Ilmoitan, että yhteydenotot s.postilla. Esimerkiksi sellaisen puhelinnumeron, joka on vuosia käytöstä poistettu numero. Ei ole vieläkään käytössä - tarkistan silloin tällöin. Ensisijaisesti ilmoitan numerokseni 0000000000 tms.
Kirjoita vielä nimenkin paikalle joku numerosarja, ja vetäise foliohattua taas entistäkin syvemmälle päähän.
Olen kuvitellut että Outlook
ja Hotmail takaavat hyvin käyttäjän turvallisuuden ja siksi sinne uskaltaa rehellisesti tietonsa täyttää rekisteröityessä.
Numero minulla on salainen ja mulla on myös turvakielto.
Vierailija kirjoitti:
Käy varmaan kätevimmin netistä ja taitaa olla täysin turha liike, koska eiköhän mies ole jo numeron ja osoitteen selvittänyt. Tietojen poistaminen kestää 2-3 arkipäivää joka tapauksessa.
Hei peli poikki, ip-osoitteen perusteella ei kotiosoitetta saa selville. Piste. Googlellakin onnistuu paremmin jos ikinä on nimeensä liittänyt osoitetiedon jossain suojaamattomalla sivulla.
Operaattoreilla on omissa tiedoissaan osoitteesi, mutta poliisillekaan sitä ei luovuteta ip-kyselyissä kuin silloin jos sinua epäillään rikoksesta josta voi tulla min 6kk vankeutta.
Ip-osoitteilla voi netissä hakea jotain tietoa missä sijaitset, mutta se tieto on hyvin summittainen, yleensä se antaa Suomessa vain maakunnan, ja senkin usein pieleen. Minut mm. sijoitetaan usein Varsinais-Suomeen vaikka olen Uudellamaalla, ja pohjoisessakin olen näemmä majaillut.
Ja jos nettiyhteytesi on liikkuva, esim. mokkulalla, niin ip-osoitteesi vaihtuu koko ajan, aina yhteyden ottaessasi se valitsee sinulle vapaana olevan tietystä operaattorin hallussa olevasta ip-avaruudesta. Käytännössä vain kiinteillä yhteyksillä on kiinteä ip-osoite.
Saa siis olla kansainvälisestikin ansioitunut hakkeri, että olisi osaamista edes yrittää kaivaa katuosoite ip-osoitteen perusteella, ja silloin syyllistytään rikokseen. Muita tapoja löytää on kyllä, tuo googletus on varmaan helpoin, mutta esim jos stalkkaaja saa puhelimesi käyttöönsä hetkeksi niin siihen voi asentaa paikannusohjelman jne.
Eikö turvakiellon saamiselle pidä olla joku syy vai riittääkö hysteerisyys?
Vierailija kirjoitti:
Eikö turvakiellon saamiselle pidä olla joku syy vai riittääkö hysteerisyys?
Pelkkä hysteerisyys ei riitä. Joissain viroissa toimivat (esim. poliisi, lastensuojelu jne.) saavat kiellon ilman mitään sen kummempia perusteluja halutessaan. Muuten on vaikeampi saada.
Juu, käytän mokkulaa :) mutta IP osoitteen sijainniksi näyttää Helsinki ja asun Helsingissä... Mitäs on Headers, sillä tavalla jotkut yrittäneet sähköpostista selvittää jonkun henkilötietoja?
Olen lähes 5-kymppinen ja en voi käsittää, että joku ei tiedä tätä!