*** HUHTIKUISTEN TIISTAI ***
Jospa nyt minäkin puolestani aloitaisin pinon tällä kertaa...
Vaivaako ketään muuta unettomuus?
Jo noin parin viikon ajan olen aika orjallisesti herännyt kolme - neljä kertaa vessaan yöllä ja ensimmäinen käynti on ollut usein siinä kolmen tai neljän aikoihin - tänään jo yhdeltä.
Tuon ensimmäisen käynnin jälkeen ei vain uni tule silmään... tuntuu, et aivot on täynnä sekalaisia ajatuksia synnytyksestä ja paljon muustakin. Mies kuorsaa vieressä kuin viimeistä päivää, joten osittain nukahtamissessio sisältää hienovaraista tönimistä tai pikemminkin miehen keinuttamista, josko lopettais edes hetkeksi kuorsaamisen.
Tänään olis neuvola jälleen ohjelmassa tuossa puolenpäivän aikoihin... ihan kiva mennä kuuntelemaan vauvan sydänääniä :)
Mites teettekö te kaikki liikelaskentaa joka päivä?
Itse en ole tehnyt vielä kertaakaan. Välillä vauva pitää sellaista melskettä masussa, ettei tarvitse huolestua, mut yleensä seuraavana päivänä on paljon hiljaisempaa ja tuolloin en ole kyllä laskenut mitään, kuulostellut vain, että jotain liikettä olis edes silloin tällöin.
Nyt aloin kyllä miettimään, et pitäiskö kuitenkin tehdä tuo laskenta??
Jahas... kello on puolikolme aamuyöllä... pitäisköhän sitä yrittää saada vielä unenpäästä kiinni vaikka tuolla vierashuoneessa...
Iluvatar-76 rv 38 + 4
Kommentit (30)
Lauantaina meni supistuksissa kärvistellessä ja kun niitä yritettiin vielä lisätä, sain vain paikat kipeiksi ja itseni tajuttoman väsyneeksi.
Ja ONNEA kaikille pupunsa lunastaneille! Mamix4: kirjoitit silloin synnytyspäivänä, että lähdet kauppaan KAMALAN pitkän listan kanssa ja sitten menikin ne vedet siellä. Pitäisköhän itsekin lähteä isommille ostoksille?
Voimat on jotenkin hiipumaan päin. Välillä jalat tuntuu lyijyltä, eikä jaksais ottaa askeltakaan. Ja yöllä tarttis nukkua todella monta tuntia, jotta pysyis koko päivän hereillä.
Liikelaskennasta: Meillä ei ole koko raskauden aikana tarvinnut kertaakaan laskeskella, kun ukkeli heiluu, kuin huvipuistossa. No, nyt parin päivän aikana (alkaen niistä lauantain säännöllisistä supistuksista), onkin ollut aika hiljaista. Sunnuntaina kun käytiin näyttämässä synnärillä paikkoja, niin sydänkäyrät oli ihan ok eli hiljeneminen johtuu varmaan tilan vähenemisestä ja JOKATAPAUKSESSA LÄHENEVÄSTÄ SYNNYTYKSESTÄ! Ens ma mulla on vielä neuvolassa lääkäri (mukava ihminen), joten sieltä saadaan sitten lisäinfoa, jos siihen mennessä ei kuulu. Saisi kuitenkin sen verran liikkua, että ei nyt niistä liikkeistä tarvitsisi huolestua...
Meillä esikoinen on käynyt vielä hoidossa jonkin verran per päivä (kun mulla oli se lepopakko ja ennenaikaisuuden uhka+ oletettavasti syöksysynnytys), mutta nyt en jaksa enää vielä häntä joka päivä hoitoon. Tänään aamulla oikeen itkua väänsin, kun puin häntä lattiatasossa ja repisin villasukkia jalkaan ja lahkeita saappaiden päälle ja siinä vaiheessa olin ite vielä yöpaidassa. On sen verran iso, että vaatii ehdottomasti seuraa ja viihdykettä. Puistoon lähtijäksi musta ei ole, mutta nyt kun pihalla alkaa olemaan paremmat säät (ja voin siellä istua), niin viihdytään siellä varmasti yhdessä. On vielä kuitenkin sen verran pieni ja utelias, ettei voi hetkeksikään valvomatta jättää. Aamulla oli vaan niin tuskaa pukemiset ja muut aamuohjelmat, että tästä lähtien harvennetaan hoitoaikoja. Tuntuu aivan typerältä sellaisen takia itseä revittää ja stressata (kun takaraivossa koko ajan miettii, että hoitaja odottaa meidän saapuvan tiettynä aikana). No sitten se synnytyskin tietty alkaa, kun ekaa päivää ollaan kotona kahdestaan..
Onko muilla muuten sellaista ilmiötä, että mikään ei pysy kädessä? Koko ajan joku tavara tippuu lattialle ja kun nostaminen ei ole siellä ihan ykköspäässä lempipuuhista. Tai sitten pitäisi vaan viskoa kaikkea lattialle tahalla, että niitä kyykkiessä menisi vedet. No, ei menis kuitenkaan. Sais vain itsensä kipeäksi.
Huumori alkaa loppua siis näin loppumetreillä, kun on sellainen olo, että olis seipään niellyt akselille kurkku-alapää ja kun ihan arkiset asiat eivät enää suju...
Ja painoa tulee varmaan se kilo per viikko. Eipä siinä mitään, kun alussa tuli niin vähän (nyt yhteensä tullut 11kg), mutta turvotus ja loppulihominen tekee vaan niin tönkkösen olon. Eilen kokeilin vanhoja JÄTTIleveitä pellavahousuja, jos olisin saanut ne köytettyä mahan alapuolelle, mutta yllätykseksi ottivatkin jo PERSUKSISTA kiinni! Ja ne on ollut mulle todella leveät. Pieni masis iski, vaikka viime kerrallakin kaikki ylimääräinen hävisi hetkessä kuin pieru saharaan. Sanoin miehelle, että on PAKKO johtua turvotuksesta ja lantion luiden levenemisestä! Eipä ole ihme, että on ihan kapula olo...
Touhis rv38+3
Jospa se minäkin sitten kuulumisia tänne kirjoitan.Olo alkaa juu olla öisin aika tukalaa,sen kolme kertaa vessassa juoksen ja ainoa asento jossa voin nukkua on vasemmalla kyljellä:/Sunnuntaina jo melkein oli riemu katossa kun havahduin koviin supistuksiin jotka sitten kesti sen tunnin ja loppuivat sitten kun seinään,että en päässyt minäkään sitten nyyttiä vielä noutamaan.Tänään olikin taas neuvola ja sydänäänet olivat 150-160 luokkaa ja verenpaine oli 127/78 mikä ollutkin koko ajan sitä luokkaa ja pissassa hieman valkuaista ja paino noussut 1050 viikossa,iik:)ja sanoivatkin ettei sitten tarvitse tulla ennen kuin nyytti on mukana:)Ja käynnistys on ensi viikon maanantaina jolloin viikkoja on 41+5.Ellen aiemmin vaavin hakureissulle pääse.Ja liikelaskentaa ei ole tarvinnut kertaakaan laskea kun meno tuntuu olevan aikas hurjaa tuola vaikka ahdasta jo tuntuu olevan,mutta seuraavan kerran varmaan palaan kertomaan kun kotiudun sairaalasta tuhinakoneen kanssa:)Kaikille mahakkaille jaksamista ja paljon supistuksia niitä toivoville:)möykky 06,rv40+6
Kun esikoisen synnytys lähestyi (minulla on verenpaine huippulukemissa ja käynnistämistä pohdittiin), jouduin tekemään sairaalassa tällaisen NIST-testin. Se oli sellainen, että makasin ktg-käyrällä ja samalla piti hieroa nännejä 20 min. Se oli juuri niin öklöä kuin miltä kuullostaakin. Sitten sen parinkymmenen minuutin kuluttua tsekattiin käyrältä, oliko supistuksia ilmennyt (oli, kokonaiset kaksi -> ei kannattanut alkaa käynnistämään). Supistukset johtuivat oksitosiinista, jota se nännien hiplaaminen eritti.
Tuli vain mieleen tällainenkin yksityiskohta ;) Kannattaa ehkä valjastaa se mies hommiin, se oli ainakin omin käsin aika puuduttavaa touhua :Z
Fuulis 39+6
Ei tuonut pääsiäispupu supistuksia eikä mitään muitakaan synnytystä käynnistäviä merkkejä. Huomenna on 12 päivää yliaikaa, mikä tarkoittaa SEKS:ssä kontrollikäyntiä polilla.
Aamulla siis kartoitetaan mahdollinen käynnistystarve: istukan ja napanuoran toiminta ja vauvan olotila yms. Neuvolan täti oli kyllä sitä mieltä, että lähettävät vielä tuoltakin käynniltä pariksi päiväksi kotiin ja sitten ehkä perjantaina rv 42+0 olis vasta käynnistyksen aika, jos kaikki on hyvin.
Ainakin tuo masukki jaksaa tosi innokkaasti liikkua vielä ahtaassa yksiössään, joten eipä tässä kai syytä huoleen. Itsekin voin hyvin ja nukun yöt. Vaikka herään pari kertaa yössä vessaan saan nukuttua uudelleen saman tien, luojalle kiitos näistä unen lahjoista!
Tottahan sitä alkaa vähän kärsimätön olla ja kovasti kaipaillaan jo vauvaa iholle. Pitänee ryhtyä jälleen kerran siivoamaan ja joskos pesis vaikka ikkunatkin, niin eikö se siitä käynnisty ;o)
Onnea kaikille koitoksiinne!
HB 41+4
Olen kyllä aivan samaa mieltä kuin Touhis, tavarat ei todellakaan pysy käsissä. Juuri äsken ukkokin huomasi saman, ja sanoi sen ääneen! Ihana kömpelö pullero! Vielä täältä noustaan...
Tääkin on varmaan joku raskauden " motoriikkahäiriö" .
Muuten hommat on ennallaan, vaavi liikkuu ja välillä aivan hulluna, etsii varmaan sitä poispääsy reikää.. Supistuksia tulee välillä, mutta kivuttomia versioita. Tällä viikolla äippä tulee ikkunanpesu avuksi, joten jospa se saisi jotain säpinää aikaseksi. Muut ässät on jo kokeiltu huonolla menestyksellä..
Suppareita kaikille ja paljon! Eikä pelota yhtään:)
39+0
Meillä nyt toiseksi viimeinen ilta ilman vauvelia tai vauveli mahassa. Sektio on ensi torstaina eli 20.04 8 pv ennen laskettua aikaa. Huomenna pitäisi soitella sairaalaan ja kysyä mihin aikaan pitäisi paikalle saapua eli monensiako olemme leikkausjonossa.
Kyllä jännittää vaikka leikkauksia onkin jo kaksi takanapäin, nyt on vaan saanut lukea/kuulla niin monesta tapauksesta kun puudutus onkin epäonnistunut ja tunto palannut kesken leikkauksen.
Tänään kävin ostamassa viimeisiä tarvikkeita: vaippoja, tutteja, tuttipulloja, kosteuspyyhkeitä ja rintapumpun sekä tuttelia varmuuden varalle. On vaan niin vaikea kuvitella että kohta se vauveli ihan oikeasti on tuossa sylissä.
Huhti28 38+4
Tänkin raskauden aikana oon hajottanut jo monta lasia, kahvikuppia, muutaman lautasen ja tarjottimen! Mä olen aivan tajuttoman kömpelö käsistäni aina raskausaikana. Samoiten poltan sormiani ruokaa laittaissani, ja muutaman " raskausarven" olen saanut mahaani kuumasta pellistä..! Mies aina vain pyörittelee päätänsä, alkaa olla jo ilmeisen tottunut asiaan;)
Täällä oireet tuntuvat taas helpottavan iltaa myöden, joten näyttää siltä, että huomen aamunakin omasta sängystä herään.. Meneeköhän sit taas huominen päivä kipuillessa?
tilda (once again)
Vetta yrittaa tihuttaa koko ajan taalla Walesissa, onneksi muuttaa luontoa nopeasti natin vihreaksi. Aurinkoa kylla kaivattaisiin - pitkaperjantai oli kylla aurinkoinen ja lahes kuuma, takapihalla ihan aurinkotuoleissa maattiin naamat punaisina!
Ei ole paljoa raportoitavaa, ei siis suppareita eika muitakaan merkkeja etta mitaan tapahtuisi lahiaikoina - todennakoisesti menee toukokuulle. No, sittenpahan aitikin nakisi minut paksuna kun on tulossa tanne kahdeksi viikoksi pari paivaa la' n jalkeen. Toivottavasti vauva syntyy ainakin niiden parin viikon aikana!
Yot sujuvat vaihtelevasti, valilla ei ongelmia, toisinaan heraan hirveaan lonkka/ulkoreisijomotukseen joka ilmeisesti alkaa jostain pakarasta ja heijastuu alaspain - onko muilla tallaista vaivaa? Luulen etta johtuu vauvan alhaisesta asemasta, painaa siella jotain hermoja. Lisaksi silloin talloin tulee jarkkyja kipuja nivusiin, kavellessa menee melkein jalka alta ja tuntuu etta puukolla iskettaisiin. Mita ihmetta?! Ensisynnyttajana hieman kummastuttaa tallaiset oireet.
Ja juu, taallakin lentelee tavarat lattialle ihan jatkuvasti, nykyaan en edes viitsi niita joka kerta poimia, poimin sitten kerralla enemman!! Tassa pari viikkoa sitten kaupassa ollessa ensin tippui kukkaro, sitten teepaketti, sitten kukkaro, sitten teepaketti... tuli hieman kompelo olo. Olen kuullut etta se johtuisi siita etta kaikki kehon nivuset loystyvat raskauden aikana.
Nyt opettelemaan turvakaukalon kayttoa lelulammas mallinukkena,
hyvaa oloa ja suppareita kaikille!
Lumsku 38+5
eli myöhästyneet pääsiäis toivotukset ja onnittelut kaikille pupun/tipun noutaneille=)=)!!!!
mulla huomenna tasan rv41 ja ä-poli kontrolli.olis nyt saanu ennen syntyä ku isikin oli armeijasta lomilla.oon tehny kyl kaikkeni,mut ulos se ei tule.ei auta ässät,ei lenkkeily...jopa parisataa metriä juoksin=)sain vaan pari supparia ja hiton kipeen häpyluun=(!!!
nyt suppailee aikas tiuhaan ja kohdunsuuta vihloo ku vauva pönkää alas päin.
huomenna ois tarkotus puhuu käynnistyksestä lekurin kans ja aion sen tälle viikolle saada!!!!tää mukelo kasvaa muuten niin isoksi.oli jo viikko sit kuitenki 4kg.toivottavast tajuaa syntyä ilman mitään käynnistyksiä..ois se niin PALJON mukavampaa.taas suppaa...autsh!
äsken jo ajattelin et josko ois vettä lorissu,mut valahti vaan hirmusesti vetistä valkovuotoa=(saunassa vihlo kovast tonne alapäähän,toivottavast siel tapahtuu taas jotain=)
nyt iltapalalle...
hjo ja pienijätti 40+6
Täällä Saksassa aurinko paistaa, puut viheriöi kahden päivän sateen jäljiltä ja plusasteita ulkona 15. Täytyykin lähteä kohta kävelylle, kännykkä vaan mukaan jos matkalla tapahtuu ;)
Tä pahoinvointi ja löysä vatsa on saaneet edes jotain aikaseksi, yöllä tuli aika tuhteja suppareita ja aamulla sitten bongasin ekaa kertaa jotain, joka ehkä voisi olla sitä limatulppaa. Ainakin oli vähän verta mukana. Nyt on koko ajan semmosta menkkakipua ja ajoittain supistelee. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan mikään kamala kiirus synnyttämään, toi huonovointisuus sai mut nyt nauttimaan täysillä joka hetkestä, jollon olo on terve ja ruoka maistuu!
Täällä yhä peukut ja varpaat pystyssä, että Martan leikkaus sujuisi hyvin. Ja onnea teille joilla uuden uutukaiset nyytit kainalossa ja hakuun lähteville voimia uurastukseen! :)
-Ingwer 39+3