Vaimo vain istuu ja syö ja adhd lapsi riehuu. Mulla menee järki. En tälläistä perhe-elämää suunnitellut!
Erottuaan kuntosalilta vuosi sitten polvivamman vuoksi, vaimo vain istuu ja syö. Vaatekaapissa on piilossa karkkipusseja, astiakaapissa keksejä. Mussun mussun aamusta iltaan. Ei ole ollut edes töissä sen jälkeen, kun polvi teki kassalla istumisen mahdottomaksi. Makaa vain säkkituolissa, katsoo leffoja ja syö.
Meillä on yksi lapsi, 5v tyttö jolla adhd-epäily. Kun lapsella on tylsää, tämä purkautuu läpsimisenä ja yleisenä älämölönä, aina saa miettiä että mitä sen kanssa tänään tekee ettei tylsisty ja sekoa? Nukkumaan saaminen on ihan hirveää, vetää rinkiä päästä päähän taloa ja hyppii sängyllä. Pyytää silittämään ja laulamaan. Ja vaimo laulaa ääni käheänä ja minä silitän käsi kipeänä mutta silti kello on siinä 23.00 ennenkuin antaa periksi ja simahtaa. Päiväkodissakin huomattu että säntää leikistä toiseen ja päikkäriaikaan mölisee .
Palavereissa olen uupuneena selittänyt, että me vaimon kanssa yritetään niin hirveästi ! Mutta kun se ei auta.
Viime keväänä vaimoni tuli raskaaksi kierukasta huolimatta ja pohdimme aborttia, emme kumpikaan uskoneet jaksavamme enää vauvaa kun esikoinen niin vaikea. Ennenkuin ehdimme tehdä päätöstä vaimo sai keskenmenon. Joskus haaveilimme kolmesta lapsesta, mutta jo tuo yksi imee meistä kaikki voimat! :( Meillä piti olla kolme lasta ja ok-talo, sensijaan kituutamme vuokraluukussa yhden hullun muksun kanssa ja minä raadan töissä, kun vaimo kasvattaa persettä kotisohvalla. Tuntuu, että mä tulen hulluksi.
Kommentit (138)
Aktiivinen 5-vuotias tarvitsee ulkoilua ja aktiviteetteja enemmän kuin päiväkoti. Eli iltaisin päiväkodin ja ruuan jälkeen ulkoilemaan ja riehumaan ulos koko perhe pariksi tunniksi. Kaveritreffejä ulkona, leikkipuistossa, uimahallissa, sisäleikkipuistossa. Se rauhoittaa iltoja. Kyse ei ole pahasta ongelmasta, jos on vain ADHD epäily. Viittaa mahdollisesti lievään ADHD:hen. Elämäntapanne kuulostaa passiiviselta touhukkaalle lapselle.
Meidän lapsi oli samanlainen 3-6 vuotiaana, jos oli kotoilupäivä ja ulos ei päässyt esim. säästä johtuen. Yliväsyneenä kierrokset vaan kasvaa. Tämä on se vaihe, kun lapsi tarve jokapäiväisiin päiväuniin vähenee.
Asumme omakotitalossa ja lapsemme, joka nyt koululainen menee pihalle leikkimään jo klo 9, kun muut ovt aamupalalla vasta. Pitää vaan muistuttaa häntä, että kavereiden ovikelloa ei mennä soittamaan vielä tuohon aikaan. Joissakin meistä vauhtia ja energiaa riittää. Meidän lapsemme ulkoilee n 3 h arki-ilta ja viikonloppuisin 6h. Toinen lapsemme ei tarvitse rauhoittuakseen vastaavaa ulkoilu tai liikkumisaikaa.
ADHD on kasvatuksen puutetta. Miksi ette kasvata lastanne. Miksi olet epä onnistunut miehenä ja kasvattajana.
Vierailija kirjoitti:
Koko perhe ulos pulkkamäkeen. Oikeasti! Tai uimahalliin jos vaimosi polvi ei kestä kävellä. Sinun stressisi vähenee, vaimo hoikistuu ja ADHD-lapsi saa purettua energiaa. Lisäksi saatte hyviä kokemuksia perheenä.
LApsi ei välttämättä ole edes ADHD vaan oireilee sinun ja äitinsä pahaa oloa. On vääriin hoidattaa lasta jos oire on teissä.
Nyt ulkovatteet päälle ja menoksi!
Olen masentunut.
Harkitsen itsemurhaa.
Vaimoni makaa koomassa.
Lapsestani tuli murhaaja.
Olen orpo.
Nyt ulkovaatteet päälle ja pulkkamäkeen :-) Siellä ne ongelmat katoavat suitsait ja saat elämän syrjästä taas uudelleen kiinni.
Hopi hopi. Onnellista laskettelupäivää sinulle :-) :-) :-)
Vaimo on selkeästi masentunut, koska menetti työkykynsä ja mökkeytyy kotona ja lapsikaan ei varmaan ollut niin helppo ja ihana kuin vaimo oletti (kuten apkin oletti). Vaimo syö herkkuja ja makaa, koska ne on masennusoireita. Apn täytyy nyt väliaikaisesti ottaa vastuu kodista ja lapsesta ja passittaa vaimo hoitoon. Kun masennus saadaan hoidettua niin vaimo on taas "normaali ihminen".
Vaimo syö suruun tai tylsyyteen? Älkää tehkö lisää lapsia. Sterilisointi sopii teille ehkäisyksi. Puhu vaimosi kanssa. Hakekaa apua jos ette yhdessä jaksa tai keksi ratkaisua elämänne tilanteeseen.
Koko perhe yhdessä iltaisin ja viikonloppuisin ulos tai johonkin harrastukseen. Vaimon persus pienenee ja lapsi saa purettua energiaa.
Lapsi kuulostaa ihan normaalilta, päästäkää se ulos...
Telkkari kiinni, liikaa ärsykettä adhd-lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle lisää aktiviteettia, ulkoilua ja liikuntaa, niin helpottaa. Sinne mukaan vaimo ja itsekin, niin kaikilla on parempi olo.
5-vuotias ei vältttämättä enää tarvitse päiväunia, oma lapseni lopetti niitten nukkumisen 2-vuotiaana. Onko pakko olla päiväkodissa (niin kauan), jos vaimokin on vaan kotona? Lapsen kanssa pulkkamäkeen, niin lähtee kilot ja adhd, tästä on kyllä tutkimustietoakin: ulkoilman, liikunnan ja luontokokemusten puute aiheuttaa ja pahentaa ADHD:tä. Kyllä mullekin tulis oireita noin eläen.
Levottomuus joka johtuu liikunnan,ulkoilun ja tekemisen puutteesta ei ole yhtä kuin adhhd. Kaikki ovat joskus levottomia, kaikilla ei silti ole adhd.ta. Sama kuin vertaisit sitä että jalkasi on hetkellisesti kipeä etkä voi sitä käyttää,siihen että olisit syntynyt kokonaan ilman jalkaa. Adhd on synnynnäinen poikkeama aivoissa. Se on toki totta,että moni asia voi pahentaa oireita.
Ei tuolla lapsella ole adhd. Lapsi vain oireilee masentunutta äitiä, etäistä isää ja vanhempien parisuhteen dynamiikan ongelmia. Lapsi kaipaa äidiltä ja isältä huomiota ja läsnäoloa ja sitä että kodin ilmapiiri on positiivinen, ja nyt ei niitä saa. Siihen lapsi nyt reagoi. Unohtakaa moinen adhd-hölynpölypuhe, laittakaa parisuhteenne kuntoon ja lähtekää joka päivä ulos yhdessä lapsen kanssa kaikki kolme. Ja vaimo lääkäriin masennuksen takia.
Vaimo makaa säkkituolissa ja syö.
Mies surffaa netissä valittamassa.
Lapsi hyppii seinille.
Mikähän voisi olla vikana ...
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla lapsella ole adhd. Lapsi vain oireilee masentunutta äitiä, etäistä isää ja vanhempien parisuhteen dynamiikan ongelmia. Lapsi kaipaa äidiltä ja isältä huomiota ja läsnäoloa ja sitä että kodin ilmapiiri on positiivinen, ja nyt ei niitä saa. Siihen lapsi nyt reagoi. Unohtakaa moinen adhd-hölynpölypuhe, laittakaa parisuhteenne kuntoon ja lähtekää joka päivä ulos yhdessä lapsen kanssa kaikki kolme. Ja vaimo lääkäriin masennuksen takia.
Ei välttämättä ole masennus. Mutta tutkimuksiin kannattaa mennä. Ja miettiä mitä itse voi tehdä parantaakseen omaa elämän laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole masennus. Mutta tutkimuksiin kannattaa mennä. Ja miettiä mitä itse voi tehdä parantaakseen omaa elämän laatua.
Uskon että on masennus. Oireet täsmäävät masennuksen oireisiin täysin. Ja lisäksi ap:n kuvauksen perusteella on myös useita masennusta laukaisevia elämäntapahtumia ollut: keskenmeno eli lapsen menetys, työkyvyttömäksi joutuminen, pettymys mieheen eli parisuhteeseen, yksinjäämisen tunne lapsen suhteen, työn menetys eli mielekkään tekemisen katoaminen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Herkut pois kaapista ,
Naisen pitää haluta ja tehdä se itse. Jos mies heittää herkut pois niin siitä ei seuraa hyvää.
Onko ap niin pihalla, että hän ei tiedä eikä ymmärrä, että miksi aiemmin ihan terveellisesti eläneet vaimot alkaa vain mussuttaa herkkuja (ja lihoo)? Vaimot pakenee herkkumaahan yksinäisyyden tunnetta avioliitossa. Herkuttelu on korvaava toiminto sille, että ei parisuhteessa saa huomiota, miehen läsnäoloa ja hellyyttä.
Kun on vain yksi lapsi ja hänkin jo tajuaa juttuja, lisää aktiivisuutta ja vaihtelua elämään, museoissa on kivoja juttuja lapsille, teatteriin, hoploppiin, kylpylään,kävelylle johonkin uuteen paikkaan, sukuloimaan.Jos raha tiukoilla, uimahalliin, kavereita kylään. Risteilyjä on pilkkahintaan tarjolla.Meillä ainakin kouluikäiset lapset sanovat että tosi kiva jos ei aina kykitä kotpna.
Jos vaimo ei jaksa, vie sinä lapsi viettämään hauska päivä.
Ap kertoo olevansa mies, joka suunnitteli sellaisen perhe-elämän, että asutaan omakotitalossa, kotona on iloinen ilmapiiri, lapsi on rauhallinen ja kiltti ja tottelee vanhempiaan, vaimo on hoikka ja tekee paljon kotitöitä eikä syö herkkuja. Nyt ap on pettynyt kun ei saanut mitä suunnitteli.
Minulla on ap:lle vain yksi kysymys: Mitä sinä olet itse tehnyt saadaksesi tuon mitä suunnittelit? Millä teoilla olet itse edistänyt haaveesi toteutumista?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kuulostaa ihan normaalilta, päästäkää se ulos...
Tätä itsekin mietin miksi 5v istuu(riehuu) sisällä kaikki päivät. Sen ikäinen osaa ulkoilla itsekseenkin. Kun asutte kerran vuokralla oletetusti kerros/rivitalossa niin varmaan naapurista löytyis kavereitakin leikkimään.
Lapselle ainakin kavereita ja ulos leikkimään!
mietitte kuulemma joka päivä, mitä sen kanssa tekisi, että olisi helpompaa. Tässä yksi ratkaisu, mitä itse keksitte?