En ole vegaani koska haluan syödä mahdollisimman monipuolisesti
Haluan että ruokavaliossa on monenlaisia ruoka-aineita sekä terveyssyistä sekä siksi että elämä on mukavampaa ja kiinnostavampaa kun ruokavalikoimaa on paljon. Kasvisruokaa sisältyy paljon ruokavaliooni mutten halua kieltäytyä mistään täysin. Olen hyväksynyt sen ettei ruokavalio voi olla täydellisen eettinen, myös kasvisruoan tuotantoon liittyy eettisiä ongelmia koska ruokaa tuottavien ihmisten olot eivät välttämättä ole aina niin hyvät kuin voisivat olla.
Kommentit (22)
Ruokavalio ei koskaa voi olla täysin eettinen.
Vaikka söisit pelkkää kasvisruokaa on sen kasvattamiseksi raivattu metsää ja tuhottu eläinten asuinympäristöä. Muurahaiskeot murskattu ja karhunpesän kaadettu peltojen tieltä pois.
Syön sitä mistä tykkään, oli se sitten kasvista tai lihaa, tuotettu millä tavalla tahansa.
Jokainen tekee omat valintansa, pääasia on että itse kokee tekevänsä oikein. Itse olen vegaani ja koen tekeväni sen kautta päivittäin jotain hyvää, sen lisäksi että kehonikin voi hyvin. Toki tiedostan että on mahdotonta syödä täysin eettisesti mutta teen edes jotain ja siitä tulee hyvä mieli.
En tuomitse kenenkääm ruokavaliota enkä koe että kenenkään muunkaan pitäisi. On surullista että sekä sekasyöjät että kasvissyöjät ovat jatkuvasti napit vastakkain syyllistämässä toisiaan. Se kertoo vain omista epävarmuuksista. Elän täällä itseäni varten, en muita joten mun valinnat ei kuulu muille eikä muiden valinnat kuulu mulle. Kunhan on itse tyytyväinen, se riittää.
Syön paljon monipuolisemmin vegaanina kuin sekasyöjänä. Olen löytänyt todella paljon ruokia ja ruoka-aineita joita ei olisi tullut mieleenkään käyttää sekasyöjänä. Mutta jokainen tavallaan :)
Ruokavalio ei koskaan voi olla täysin eettinen. On silti fakta, että vegaanien ja kasvissyöjien ruokavalio on eettisempi kuin sekasyöjien.
Vierailija kirjoitti:
Haluan että ruokavaliossa on monenlaisia ruoka-aineita sekä terveyssyistä sekä siksi että elämä on mukavampaa ja kiinnostavampaa kun ruokavalikoimaa on paljon. Kasvisruokaa sisältyy paljon ruokavaliooni mutten halua kieltäytyä mistään täysin. Olen hyväksynyt sen ettei ruokavalio voi olla täydellisen eettinen, myös kasvisruoan tuotantoon liittyy eettisiä ongelmia koska ruokaa tuottavien ihmisten olot eivät välttämättä ole aina niin hyvät kuin voisivat olla.
ruokvalio eettisyydestä tuskin koskaan löytyy yhteistä ymmärrystä. mutta ekologisesta näkökulmasta voidaan kyseenalaistaa objektiivinen oikeus lihansyöntiin. ei minulla ole oikeutta kaataa moottoriöljyjänikään jokeen jos en jaksa niitä viedä ongelmajätteisiin.
toki kieltolaki ei toimi, sen vuoksi lihantuotannon taloudellinen tukeminen pitäisi lopettaa. kun jauheliha maksaisi 40 euroa kiloa, niin kulutuskin asettuisi kestäviin uomiin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio ei koskaan voi olla täysin eettinen.
Sehän riippuu siitä millaista etiikkaa noudattaa.
On silti fakta, että vegaanien ja kasvissyöjien ruokavalio on eettisempi kuin sekasyöjien.
Eettiset kysymykset eivät koskaan ole faktoja. Etiikka on kokoelma mielipiteitä, faktat ovat mielipiteistä riippumattomia tosiasioita.
Mikä on tämän aloituksen pointti? Minäkin voisin tehdä aloituksen esim. siitä, etten syö silliä koska se haisee ja maistuu pahalta.
Arvatenkin mätät lihaa joka päivä ja kutsut sitä monipuoliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Syön paljon monipuolisemmin vegaanina kuin sekasyöjänä. Olen löytänyt todella paljon ruokia ja ruoka-aineita joita ei olisi tullut mieleenkään käyttää sekasyöjänä. Mutta jokainen tavallaan :)
Epäilemättä. Minullakaan sekasyöjänä ei tulisi mieleenkään käyttää niitä kaiken maailman mifuja ja nyhtökauroja, joita vegaanisina kaupoissa tyrkytetään. Ovat sen verran keinotekoisia ja teollisesti tuotettuja.
Itse pyrin syömään monipuolista ja luonnollisesti tuotettua lähiruokaa. Sellaista, ettei sen lisäksi tarvitse lisäravinteita, einesvalmisteita tai keinotekoisia monipuolisen ruuan matkimisvalmisteita, kuten härkispihvejä tai soijanakkeja.
Minäkin olen veganismista kiinnostunut, mutta olen täältä lukenut että vain mahdollisimman monipuolinen ruokavalio voi olla terveellinen. Niinpä syön vegeruoan lisäksi kaikkia mahdollisia eläimiä antiloopista pussimäyrän kautta kenguruun.
Geenimuunnellusta soijasta tehty tofu, nitraattiporkkanat tai kemiateollisuuden lisäravinteet, jotka kasvissyöjät kåyttää eivät ole paljon eettisempi tai terveellisempi valinta kuin antibioottilihat.
Parempi niellä nykyruoan myrkkyjä luomuna ja nimenomaan tasapuolisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä. Minullakaan sekasyöjänä ei tulisi mieleenkään käyttää niitä kaiken maailman mifuja ja nyhtökauroja, joita vegaanisina kaupoissa tyrkytetään. Ovat sen verran keinotekoisia ja teollisesti tuotettuja.
Itse pyrin syömään monipuolista ja luonnollisesti tuotettua lähiruokaa. Sellaista, ettei sen lisäksi tarvitse lisäravinteita, einesvalmisteita tai keinotekoisia monipuolisen ruuan matkimisvalmisteita, kuten härkispihvejä tai soijanakkeja.
Mitä tarkoitat keinotekoisilla monipuolisen ruoan matkimisvalmisteilla?
Vierailija kirjoitti:
Geenimuunnellusta soijasta tehty tofu, nitraattiporkkanat tai kemiateollisuuden lisäravinteet, jotka kasvissyöjät kåyttää eivät ole paljon eettisempi tai terveellisempi valinta kuin antibioottilihat.
Nyt höpötät. Otapa ihan selvää mikä ruokavalio maailmanlaajuisesti yleistyneenä oikeasti mahdollistaisi laajamittaisen luomutuotantoon siirtymisen, ja mikä on paras tapa minimoida ympäristömyrkyt omassa ruuassa. Vinkki: siihen liittyy ravintoketjun lyheneminen.
Vierailija kirjoitti:
kasvissyöjä ei vedä nitraattiporkkanoita yhtään sen enempää kuin sekasyöjäkään ja harva loputtomiin mättää tofuakaan. Ja silti se tofu on eettisempi valinta, kuin antibioottiliha, jonka vuoksi eläin kärsii koko olemassa olonsa ajan ahtaissa tiloissa, jne.
Viime vuosina kun olen lukenut aloituksia siitä, mitä kerrotaan syötävän tai jättävän syömättä en ole aina ollut lopulta varma kertoiko kirjoittaja ruokavaliostaan vai oikeastaan omasta uskonnostaan. - Jos aiemmin -viime vuosisadat ellei tuhannet- käytiin uskon sotia, niin varmaan entistä enemmän sotia ja julmuuksia tehdään sen nimissä, mitä on "oikein" syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio ei koskaa voi olla täysin eettinen.
Vaikka söisit pelkkää kasvisruokaa on sen kasvattamiseksi raivattu metsää ja tuhottu eläinten asuinympäristöä. Muurahaiskeot murskattu ja karhunpesän kaadettu peltojen tieltä pois.
En tiedä mitä iloa tällaisesta etiikan määritelmästä on kellekään. Jos paras inhimillisesti mahdollinen ei ole riittävän hyvä, niin sittenhän meillä kaikilla olisi moraalinen velvollisuus tehdä itsemurha ettemme joudu enää ikinä syömään.
Eettisyyttä ja haittoja on järkevämpää katsoa erikseen. Haittojen minimointi on eettisyyden maksimointia. Jos syöt niin että kohtuullisella vaivannäöllä ja ehkä kohtuullisilla uhrauksilla voit itse hyvin samalla minimoiden syömisesi tuottamat haitat, se on eettistä, piste. Paras mihin ihminen pystyy itseään kokonaan uhraamatta on aina oikein tehty. Muuten ollaan määritelmällisesti metsässä.
Itse suhtaudun eläimiin, kuten eläimet toisiinsa eli jotkut ovat vaan toisten ruokaa. Esimerkiksi lemmikkieläimen hankkimista pidän aika outona eläimen luonnollisen elämän kannalta, joku palvelu- tai metsästyskoira on tietysti eri asia.
Melkein pitäisi ruveta käymään sairaaloiden osastoilla ottamassa shokeeraavia kuvia ihmisistä ja laittaa niitä Facebookkiin. Julma lääkäri poisti Elviiran munuaisen, oikeutta Elviiralle!!!
Niin voishan sitä kaikista mukavuuksista ja hyödyistä tässä elämässä alkaa kieltäytymään mutta olisko elämä sitten kovin elämisen arvoista.