Vaihtoehtoja hormonaaliselle ehkäisylle?
Hiukset tippuu päästä, seksi ei kiinnosta ja painoa on tullut puolessa vuodessa 5kg, vaikka elintavat ei ole muuttuneet, nyt saa riittää hormonaalinen ehkäisy! Ja ennenkun joku ehdottaa pillerimerkin vaihtamista, niin on tässä jo 4 merkkiä kokeiltu ja lisäksi ehkäisyrengas.
Kondomit ovat ilmiselvä vaihtoehto, niistä ei tarvitse puhua. Ei oikein kiinnostaisi lähteä taas siihen kumirumbaankaan.
Eli siis, muita vaihtoehtoja hormonaaliselle ehkäisylle? Kokemuksia kuparikierukasta? Kokemuksia ehkäisytietokoneesta?
Kertokaa positiiviset ja negatiiviset kokemukset!
Kommentit (22)
Eiks kierukassakin oo hormoneita, voi tulla pahempia ongelmia, kuin pillereistä.
Vierailija kirjoitti:
piuhat poikki.
Ikää on alle 30, niin en usko, että suostuvat lääkärissä. Lapsiakaan ei vielä ole, tällä hetkellä en niitä haluakaan, mutta tulevaisuudesta ei tietysti vielä tiedä. -ap
Jos ette lapsia enää halua, niin sterilisaatio. Meillä mies meni sterilisaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Eiks kierukassakin oo hormoneita, voi tulla pahempia ongelmia, kuin pillereistä.
Kuparikierukka ja hormonikierukka on eri asia.
Olen kuullut, että selibaatti on erittäin tehokas ehkäisykeino
Vierailija kirjoitti:
Jos ette lapsia enää halua, niin sterilisaatio. Meillä mies meni sterilisaatioon.
Lapsia ei vielä ole, minä en tällä hetkellä halua, mutta en voi puhua varmaksi, että haluanko joskus tulevaisuudessa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että selibaatti on erittäin tehokas ehkäisykeino
Mulla ei tekis edes tiukkaa näillä pillereillä, kun seksi ei kiinnosta yhtään, mutta selitäpä miehelle selibaatti :D -ap
Eikö kenelläkään ole kokemuksia vaihtoehtoisista ehkäisykeinoista?
Varmat päivät. Mä tosin menin laskuissa sekasin ja tulin raskaaks mut muuten toimi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kenelläkään ole kokemuksia vaihtoehtoisista ehkäisykeinoista?
Joo keskeytetty yhdyntä oli käytössä n. 12 vuotta ennen vasektomiaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmat päivät. Mä tosin menin laskuissa sekasin ja tulin raskaaks mut muuten toimi.
Kauan toimi? Käytitkö jotain tietokonetta, lämpömittaria tms, vai mistä tiesit ovulaation?
Toimi noin viis vuotta. Kannattaa ladata puhelimeen sovellus jolla seurataan kiertoa. Oviksen oppii sit tunteen ajan kans ku sitä seuraa. :)
Kokemusta ehkäisytietokoneesta jo 2,5v. eikä yhtään raskautta ole vielä alkanut. Eli toimii, mutta pitää osata käyttää! Keltaisina ja punaisina päivinä vaan kumi tai coitus interruptus ;)
Samaa sukupuolta olevat käyttää yleensä homonaalista ehkäisyä,varma keino.
Minulla on kuparikierukka, jonka otin kun kyllästyin hormonien aiheuttamiin inhottaviin sivuoireisiin. Kierukka on ollut nyt pari vuotta. Vuoto kestää päivän aiempaa pidempään ja parina ekana vuotopäivänä vuotoa tulee runsaammin (mutta pärjää tavallisella siteellä parikin tuntia, ei siis hirveetä putousta). Kipuja tuntuu myös ekana päivänä enemmän, menee särkylääkkeellä. Ei menkat siis vaikuta olemiseen oikeastaan mitenkään. Mutta yhteenvetona, haitat on ihan minimaaliset ainakin itselleni, varsinkin hormoneihin verrattuna. Jouduin kyllä käymään YTHS:n gynen kanssa monen kuukauden väsytystaistelun, että sain tämän kierukan, koska gyne on ihan tunnettu vastarannankiiski mitä hormonittomiin ehkäisykeinoihin tulee. Aika moni muukin on joutunut aikansa tappelemaan samasta asiasta.
N27
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuparikierukka, jonka otin kun kyllästyin hormonien aiheuttamiin inhottaviin sivuoireisiin. Kierukka on ollut nyt pari vuotta. Vuoto kestää päivän aiempaa pidempään ja parina ekana vuotopäivänä vuotoa tulee runsaammin (mutta pärjää tavallisella siteellä parikin tuntia, ei siis hirveetä putousta). Kipuja tuntuu myös ekana päivänä enemmän, menee särkylääkkeellä. Ei menkat siis vaikuta olemiseen oikeastaan mitenkään. Mutta yhteenvetona, haitat on ihan minimaaliset ainakin itselleni, varsinkin hormoneihin verrattuna. Jouduin kyllä käymään YTHS:n gynen kanssa monen kuukauden väsytystaistelun, että sain tämän kierukan, koska gyne on ihan tunnettu vastarannankiiski mitä hormonittomiin ehkäisykeinoihin tulee. Aika moni muukin on joutunut aikansa tappelemaan samasta asiasta.
N27
Minkälaiset kuukautiset sulla on normaalisti? Itsellä kun on aina ollut melko runsaat ja kestäneet sen 7 päivää, niin jos kierukka vielä lisää tätä, niin en tiedä onko ihan mun juttu. -ap
piuhat poikki.