Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri ei tarjoa yhdellekään työttömälle sata varmaa työpaikkaa

Vierailija
17.02.2018 |

Työtarjous on tosiasiassa vain kehotus hakea avoimena olevaa työpaikkaa. Karenssin uhalla tietenkin. Samaa paikkaa hakevat sadat muutkin. Vain muutama pääsee haastatteluun, jotka tietty työnantaja valitsee. Työnantaja valitsee myös työntekijän.

Monet luulee harhaanjohtavasti, että työkkärin työtarjous tarkoittaa sitä, että vain sinua tarjotaan paikkaan x ja sinä saat sen satavarmasti, jos vain otat sen vastaan.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtarjous on tosiasiassa vain kehotus hakea avoimena olevaa työpaikkaa. Karenssin uhalla tietenkin. Samaa paikkaa hakevat sadat muutkin. Vain muutama pääsee haastatteluun, jotka tietty työnantaja valitsee. Työnantaja valitsee myös työntekijän.

Monet luulee harhaanjohtavasti, että työkkärin työtarjous tarkoittaa sitä, että vain sinua tarjotaan paikkaan x ja sinä saat sen satavarmasti, jos vain otat sen vastaan.

kyse ei ole tarjouksesta, eikä kehoituksestakaan, vaan velvoitteesta

Niin juuri. Miksi tuon nimi on siis virallisesti työtarjous? Tuota sanaa viljellään myös mediassa. Ne, jotka ovat työelämässä tai eläkkeellä eivätkä tunne termejä kuvittelevat olevan hienoa, kun kymmenille tuhansille laitetaan työtarjouksia. Luulevat sen tarkoittavan sitä, että työtön saa sen paikan, jos ottaa vastaan. Näinhän asia ei todellakaan ole.

Mun mielestä mediassa pitäisi näissä uutisissa myös mainita, mitä se työtarjous tosiasiassa tarkoittaa. On nimittäin melkoisen harhaanjohtava nimi.

Nimenomaan. Itse olin hetki sitten tilanteessa, jossa sain ihan oikean työtarjouksen. Siis sellaisen, että työnantaja otti minuun yhteyttä ja tarjosi hakemaani työpaikkaa minulle. Yritin googlata, miten tähän työtarjoukseen oikeaoppisesti vastataan ja millä tasolla se sitoo työnantajaa jne, mutta google tarjosi minulle vain näitä työkkärin "työtarjouksia". Ihan järjetöntä käyttää noin selkeästi väärää ilmaisua. 

Miten oikeaan työtarjoukseen vastataan?

No ilmoitat vaan otatko paikan vastaan vai et.

Tai sovit tapaamisen työsopparin allekirjoittamiseen, ja silloin päätät onko työ, palkka, työajat yms sinulle ok niin että otat paikan vastaan, tai voiko noista em asioista neuvotella.

Niin tiedän nämä, mutta olisin kaivannut vähän vinkkejä, esim miten paljon näissä on esimerkiksi neuvotteluvaraa ja millaisessa muodossa nämä yleensä esitetään jne. Kun hakemuksen ja cv:n tekemiseen ja työhaastatteluunkin on tuhansia ja tuhansia ohjeita, mutta tällaiseen tilanteeseen ei sitten löydy mitään, kun kaikkialla puhutaan vain siitä työkkärin spämmistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä