Työkkäri ei tarjoa yhdellekään työttömälle sata varmaa työpaikkaa
Työtarjous on tosiasiassa vain kehotus hakea avoimena olevaa työpaikkaa. Karenssin uhalla tietenkin. Samaa paikkaa hakevat sadat muutkin. Vain muutama pääsee haastatteluun, jotka tietty työnantaja valitsee. Työnantaja valitsee myös työntekijän.
Monet luulee harhaanjohtavasti, että työkkärin työtarjous tarkoittaa sitä, että vain sinua tarjotaan paikkaan x ja sinä saat sen satavarmasti, jos vain otat sen vastaan.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei satavarmaa työpaikkaa ole olemassakaan, ei edes niillä jotka ovat töissä.
sellaista kuin satavarma työpaikkaa ei työnantajakaan tarjoa, mutta työnantaja voi, päinvastoin kuin työkkäri, tehdä työtarjouksen
te-keskuksella ei ole valtuuksia tehdä työtarjousta työnantajan puolesta, eikä useinmiten resursseja tehdä sitä omasta puolestakaan
Te-keskuksia ei ole ollut enää lähes 10 vuoteen!
Työnantaja voi sopia, että te-toimisto etsii paikkaan sopivan työnhakijan, jolloin te-toimisto antaa työnantajalle listan 5-10 henkilöstä, joille lähtee työtarjous. Paikkaa ei siten hae satoja, sitä voivat hakea vain nämä työtarjouksen saaneet.
Lain mukaan te-toimisto voi tehdä työtarjouksen. Miksi väität, että ei voisi?
Työkkärin työtarjous ei siltikään tarkoita sitä, että juuri sinut on yksin valittu paikkaan x, ota tai jätä. Sinä olet aina siinä ryhmässä mukana ja työnantaja valitsee! Toki noinkin voi tehdä, että työkkäri valitsee vain 5-10 työnantajalle, mutta itse olen saanut Helsingissä vain sellaisia työtarjouksia kolmen vuoden aikana, jotka kaikki ovat olleet julkisessa haussa mol.fi sivustolla. Ja niitä työpaikkoja on hakenu noin 400 ihmistä per paikka. Helsingin työkkäri on kyllä ahkerasti niitä lähetelly. Noin 15 "työtarjousta" olen jo saanu.
Veikkaan, että harva työnantaja käyttää tuota palvelua, että työkkäri valitsisi vain 10 hakijaa työnantajalle ja työnantaja joutuisi noin suppeasta ryhmästä valitsemaan työntekijän.
Voi työkkäri hakea vaikka 100, jos työnantaja niin haluaa! Yleensä näissä on kiire saada työntekijä mielellään jo ensi viikolla töihin, jolloin ei ole aikaa odotella työpaikanvaihtajaa ja työttömiähän on satoja tuhansia. Työnantaja olettaa, että sieltä löytyy se työhaluinen ja -kykyinen, ei ole aikaa haastatella satoja, vaan halutaan työkkärin seulomasta "materiaalista" valita sopiva. Ongelmana on se, että vaikka moni työtön esittää työhaluista, niin jo pelkkä yhteydenotto jää monelta tekemättä. Siitä seuraa selvityspyyntö ja edelleen karenssi, vaikka työtön miten selittäisiä, että hakijoita oli satoja, miksi puutuitte siihen, että minä en hakenut.
Niinpä. Mikähän meteli siitä nousisi, jos kauppias laittaisi lehteen isolla mainoksen, että juusto on tarjouksessa, mutta kun menet sitä ostamaan, siellä onkin jokin arvonta, jossa ehkä voit saada juuston alennuksella. Kyllä tarjouksen pitäisi käsitteenä olla yhtä sitova kaikissa yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtarjous on tosiasiassa vain kehotus hakea avoimena olevaa työpaikkaa. Karenssin uhalla tietenkin. Samaa paikkaa hakevat sadat muutkin. Vain muutama pääsee haastatteluun, jotka tietty työnantaja valitsee. Työnantaja valitsee myös työntekijän.
Monet luulee harhaanjohtavasti, että työkkärin työtarjous tarkoittaa sitä, että vain sinua tarjotaan paikkaan x ja sinä saat sen satavarmasti, jos vain otat sen vastaan.
kyse ei ole tarjouksesta, eikä kehoituksestakaan, vaan velvoitteesta
Niin juuri. Miksi tuon nimi on siis virallisesti työtarjous? Tuota sanaa viljellään myös mediassa. Ne, jotka ovat työelämässä tai eläkkeellä eivätkä tunne termejä kuvittelevat olevan hienoa, kun kymmenille tuhansille laitetaan työtarjouksia. Luulevat sen tarkoittavan sitä, että työtön saa sen paikan, jos ottaa vastaan. Näinhän asia ei todellakaan ole.
Mun mielestä mediassa pitäisi näissä uutisissa myös mainita, mitä se työtarjous tosiasiassa tarkoittaa. On nimittäin melkoisen harhaanjohtava nimi.
kyse on nimenomaan mediakikasta, pikku valheesta jolla vääristellään asioiden todellista laitaa, hyvin tyypillistä poliitiikassa
Eduskunnan päättämä mediakikka? Työtarjous on laissa määritelty termi.
Ja lait säädetään eduskunnassa.
työtarjouksessa on aina kerrottu työstä maksettava palkka.
työkkäri ei tee työtarjouksia, vaan he valehtelevat toiminnastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sellaista kuin satavarma työpaikkaa ei työnantajakaan tarjoa, mutta työnantaja voi, päinvastoin kuin työkkäri, tehdä työtarjouksen
te-keskuksella ei ole valtuuksia tehdä työtarjousta työnantajan puolesta, eikä useinmiten resursseja tehdä sitä omasta puolestakaan
Meillä on työpaikat auki ja niitä haetaan, sitten kutsutaan työhaastattetluun muutama kiinnostava hakija. Yksi hastatelluista valitaan. tai paikka laitetaan uudelleen hakuun, jos ei löytynyt sopivaa hakijaa.
Mikä on työtarjous?
Se, kenet valitsette, sanotte, että sut valittiin ja palkka on tämä. Se on teidän työtarjous. Valitulla on oikeus kieltäytyä. Se sitten ottaa tai jättää sen.
En kyllä muista yhtäkään kieltäytynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Virkailijoita pitäisi kouluttaa enemmän.
Voi olla, että pitäisi, mutta minusta on kohtuutonta, jos virkailijoilta vaaditaan syväosaamista lukuisista eri aloista, yrityksistä ja työttömien hakijoiden taustoista jne.
Eivät he kuitenkaan voi velvoittaa yhtäkään firmaa ottamaan ketään töihin, vaikka paperilla asiat näyttäisivät täydellisiltä.
Ei tuollaista luule kukaan, joka on ollut työtön tällä vuosisadalla.
Oikeasti vielä 1980-luvulla se putiikki toimi työnvälityksenä. Silloin työnantaja saattoi pyytää työntekijää työkkärin kautta, eikä sitä paikkaa tarjottu kuin yhdelle työntekijälle. Minäkin sain silloin sellaisen, ja työtä vähäksi aikaa.
En minä väitä, että sellaista ei voi tapahtua vieläkin, kun tunnen yhden työvoimatoimiston kautta vakituisen työpaikan saaneen ihmisen ja toisestakin olen kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mikähän meteli siitä nousisi, jos kauppias laittaisi lehteen isolla mainoksen, että juusto on tarjouksessa, mutta kun menet sitä ostamaan, siellä onkin jokin arvonta, jossa ehkä voit saada juuston alennuksella. Kyllä tarjouksen pitäisi käsitteenä olla yhtä sitova kaikissa yhteyksissä.
Totta, sana "tarjous" pitäisi olla samansisältöinen kaikissa tilanteissa.
Työ"tarjous" on vähän sama kuin menisit kaupasta ostamaan tarjousjuustoa, mutta sinun pitäisikin tehdä anomus kauppiaalle, suostuisiko hän ehkä myymään juustoa.
Ja kyllä, olen saanut työtarjouksen. Oli ensin haastattelu puhelimessa, sitten työnantaja kutsui käymään ja siinä hän sitten sanoin " tarjoan sinulle tätä työtä".
En tunne yhtäkään ihmistä joka koskaan olisi saannut työkkäristä töitä. Käskevät vain kouluttautumaan hömpösön-pömpsön aloille, joiden työllistymisistä ei sitten osata sanoa juuta eikä jaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ"tarjous" on vähän sama kuin menisit kaupasta ostamaan tarjousjuustoa, mutta sinun pitäisikin tehdä anomus kauppiaalle, suostuisiko hän ehkä myymään juustoa.
Ja kyllä, olen saanut työtarjouksen. Oli ensin haastattelu puhelimessa, sitten työnantaja kutsui käymään ja siinä hän sitten sanoin " tarjoan sinulle tätä työtä".
Esimerkkisi ontuu.
Jos kauppias laittaa mainoksen, jonka mukaan juusto on tarjouksessa, niin sittenkään sitä ei saa ilmaiseksi, vaikka miten inttäisi, että teillä oli tämä tarjouksessa.
Jos te-toimisto laittaa työtarjouksen, niin se on samalla tavalla ehdollinen eli saadakseen työpaikan pitää täyttää tietyt kriteerit.
Kaupassa se kriteeri on maksaminen, työtarjouksessa osaaminen ja se, että on oikea henkilö ko. paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-keskuksia ei ole ollut enää lähes 10 vuoteen!
Työnantaja voi sopia, että te-toimisto etsii paikkaan sopivan työnhakijan, jolloin te-toimisto antaa työnantajalle listan 5-10 henkilöstä, joille lähtee työtarjous. Paikkaa ei siten hae satoja, sitä voivat hakea vain nämä työtarjouksen saaneet.
Lain mukaan te-toimisto voi tehdä työtarjouksen. Miksi väität, että ei voisi?
Väitän, että siinä kirjeessä ei lue "sinulle tarjotaan mahdollisuutta hakea tähän työpaikkaan". Ei vaan siinä käsketään ottaa yhteyttä työnantajaan. Tiedän, kun minäkin olen sellaisia kirjeitä saanut, vaikka toisaalta olen ollut myös työnantajan asemassa.
Ei työkkäri anna mitään listaa työttömistä työnhakijoista työnantajalle. Nimenomaan listojen teko on kielletty. Näin minulle vastattiin, kun pyysin listaa erääseen työpaikkaan sopivista työntekijöistä.
Sen sijaan työkkäristä vai pyytää esimerkiksi kaikkien työttömien hevosenhoitajien yhteystiedot, jotta voi itse tarjota heille töitä. Eipä ihan heti tulisi työnantajana mieleen, että voisi pyytää työkkäristä sellaista palvelusta, että tarjoaisi minun työpaikkaani jollekin randomtyöttömälle.
Tarjois ees niitä pakkohakuisia paikkoja, oon saanu yhden ilmoituksen työpaikasta :-------D
Vierailija kirjoitti:
eikä edes niillä, jotka luulevat olevansa korvamaattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähänkään erikoisempi, korkean tason koulutus, työvoimatoimiston virkailija on kokemukseni mukaan (myös muilta kuultu) aika neuvoton. Tarjoavat hatusta jotain vaihtoehtoja, jotta heitä ei voi syyttää toimettomiksi. Virkailijoita pitäisi kouluttaa enemmän.
Pätee kyllä ihan vähemmänkin koulutettujen kohdalla. Eivät niitä työtarjouksia lähetellessään erota edes putkimiestä sähkömiehestä, eivätkä rakennusmiestä peltisepästä. Ihan itse minäkin työpaikkani löysin, mutta sain etsinnän ohessa ties mitä älyttömiä "tarjouksia".
Toisaalta uskomattoman moni etenkin alanvaihdosta haaveileva laittaa hakuammateissa rastin kohtaan eläintenhoitaja. Kun olisi niin kiva päästä vaikka eläinkauppaan töihin ja kokemusta on omasta koirasta ja kilpikonnasta.
Minulla oli hakuammateissa rakennuspeltiseppä ja sen perusteella sain työtarjouksen johonkin sisustuskirvesmiehen paikkaan. Ei siinä mitään, ehkä kykenisin jotain keittiön kaappeja asentamaankin, mutta ilmoituksessa selvästi mainittua vesieristys sertifikaattia ole, eikä myöskään omia työkaluja. Pakko sitäkin paikkaa oli silti hakea ja saada varmaan idiootin maine kyseisessä firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Ja tarjous joko hyväksytään, hylätään tai tehdään vastatarjous. Miksei tätä voisi selkeyttää käyttämällä esim ilmaisua työnhakutarjous tai työnhakuosoitus? Olisiko liian vaikeaa vai olisiko liian todenmukaista?
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Tai kauppias päättää pärstäkertoimen mukaan, kuka niistä sadoista paikalle tulleista saa sen juuston tarjoushintaan. Muut maksavat täyden hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka noin muka luulee? Työkkäristä on viimeksi välitetty töitä joskus 80-luvulla, silloin sen nimitys olikin työnvälitystoimisto.
Työpaikkaa ei kukaan tarjoa kirjoitustaidottomalle, ap.
Te-keskus tarjoaa apua työnhakuun, ei työpaikkoja. Työpaikkoja on YRITYKSISSÄ JA YHTEISÖISSÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyse ei ole tarjouksesta, eikä kehoituksestakaan, vaan velvoitteesta
Niin juuri. Miksi tuon nimi on siis virallisesti työtarjous? Tuota sanaa viljellään myös mediassa. Ne, jotka ovat työelämässä tai eläkkeellä eivätkä tunne termejä kuvittelevat olevan hienoa, kun kymmenille tuhansille laitetaan työtarjouksia. Luulevat sen tarkoittavan sitä, että työtön saa sen paikan, jos ottaa vastaan. Näinhän asia ei todellakaan ole.
Mun mielestä mediassa pitäisi näissä uutisissa myös mainita, mitä se työtarjous tosiasiassa tarkoittaa. On nimittäin melkoisen harhaanjohtava nimi.
Nimenomaan. Itse olin hetki sitten tilanteessa, jossa sain ihan oikean työtarjouksen. Siis sellaisen, että työnantaja otti minuun yhteyttä ja tarjosi hakemaani työpaikkaa minulle. Yritin googlata, miten tähän työtarjoukseen oikeaoppisesti vastataan ja millä tasolla se sitoo työnantajaa jne, mutta google tarjosi minulle vain näitä työkkärin "työtarjouksia". Ihan järjetöntä käyttää noin selkeästi väärää ilmaisua.
Miten oikeaan työtarjoukseen vastataan?
No ilmoitat vaan otatko paikan vastaan vai et.
Tai sovit tapaamisen työsopparin allekirjoittamiseen, ja silloin päätät onko työ, palkka, työajat yms sinulle ok niin että otat paikan vastaan, tai voiko noista em asioista neuvotella.
Se, kenet valitsette, sanotte, että sut valittiin ja palkka on tämä. Se on teidän työtarjous. Valitulla on oikeus kieltäytyä. Se sitten ottaa tai jättää sen.