Kaupan alan ylityökielto alkaa maanantaina
Niin, siis mitä mieltä asiasta?
Koskeeko työ ylityökielto PAMiin kuulumattomia?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Siis loppuuko kaupan alalla työaika tasan klo 21 kun kauppa menee kiinni?
Kauppa menee silloin kiinni ja siitä alkaa asiakkaaton sulkemisaika. Sinä aikana lasketaan kassa ja siistitään mitä ehditään sekä tarkistetaan ettei missään piilossa ole ketään aasiakasta ja klo 21.15 hälyt päälle ja ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun liittoon, mutta jos ylitöitä tarjotaan, en aio kieltäytyä. Olen sitten rikkuri, ihan sama. Tunteja on sen verran vähän, etten kieltäydy mahdollisuudesta tienata lisää.
Jos tunnit on alle 40 tuntia viikossa, niin nehän eivät ole ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun liittoon, mutta jos ylitöitä tarjotaan, en aio kieltäytyä. Olen sitten rikkuri, ihan sama. Tunteja on sen verran vähän, etten kieltäydy mahdollisuudesta tienata lisää.
Senkin dille,ylityöt rullaa vasta kun täydet tunnit on täynnä,ei osa-aikaiset tee täyttä päivää
Mun koululainen ilmoitti että voi nyt tehdä enemmän iltoja
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluatte?
Minä haluan ainakin lauantaille myös tuplapalkan. Viikonloput tulisi viettää kotona perheen kanssa, joten jos sen sijaan joutuu töissä olemaan, pitää siitä saada asiaankuuluva korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meillä, mutta kassojen laskemiseen ja muihin sulkutoimenpiteisiin on varattu työaikaa päivästä riippuen 15-30 min. Jos aikaa on useamman kassan laskemiseen vain tuo vartti ja viimeiset asiakkaat ovat vielä tasan jälkeen liikkeessä, menee väistämättä ylitöiksi. Oletushan on, että asiakkaat menisivät kassoille viimeistään 5 minuuttia vaille sulkemisajan (meillä ainakin on kuulutukset 15, 10 ja 5 minuuttia vaille), jolloin kassojen lasku vielä onnistuisi määrätyssä ajassa. Harmi vain, että kaikki asiakkaat eivät näistä kuulutuksista tunnu välittävän.
Kiitos selvennyksestä, miksiköhän työnantaja ei ole huomioinut tuota että tuo aika ei todellakaan ole riittävä.
No nykyään rupee kaupat olemaan 24/7 auki, joten varmaankin tämä ongelma poistuu?
Koska jos joka päivä mentäis asiakkaiden ehdoilla ja venytettäis ja venytettäis ja venytettäis sitä sulkemista, niin se myyjä ei ikinä pääsis pois vaan aina pitäis venyttää ja venyttää, koska aina tulee niitä asiakkaita, jotka puikahtaa ovesta sisään. Johonkin se raja pitää vetää ja joskus se pitää olla se asiakas joka siitä kärsii eikä se myyjä. Sille kaupalle on laadittu ne aukioloajat ihan syystä ja niitä olis asiakkaan myös syytä kunnioittaa.
Mun työpaikalla ovet avataan 9.00, menen sinne 8.45 ja siellä ollaan jo ovella odottelemassa, että eikö pääsisi jo sisälle. En päästä ketään sisään, koska virallinen avaamisaika on tuo 9.00 ja sitä ennen mun pitää tehdä asioita jotka kuuluu kaupan avaamiseen. Klo 9 avaan ovet. Jossain vaiheessa päivää minulla on 30 min ruokis. Kauppa menee kiinni klo 17 ja mun työaika loppuu 17.15. Mun pitää olla päiväkodilla 17.30 hakemassa lapsi hoidosta. Onneksi on muitakin työntekijöitä, niin että jos päivä venyy mattimyöhäisten takia, minä pääsen hakemaan lapsen, mutta ei se ole reilua muita työntekijöitä kohtaa, että aina yksi saa lähteä muita aikaisemmin, koska hänellä on lapsi. Voi sitä olla muillakin jotain menoa vaikka ei lapsia olekaan haettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö miksi tämä ylityökielto on?
Tässä taistellaan meidän oikeuksista, ilmeisesti kaupan alallakin työnantajapuoli haluaa pois ainakin sunnuntailisät.
T:siivooja jolta yritetään viedä kaikki lisät. Todellakin noudatan ylityökieltoa ja lakkoonkin olen valmis jos se toteutuu. Vaikka ei olisikaan varaa tähän, mutta jos työnantajapuoli saa vaatimuksensa läpi, niin jatkossa on vielä vähemmän varaa mihinkään.
Olen seurannut kauhulla näitä kiinteistöalan neuvotteluja. Varmasti on kaupan alallekin aikamoisia heikennyksiä nyt suunnitteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meillä, mutta kassojen laskemiseen ja muihin sulkutoimenpiteisiin on varattu työaikaa päivästä riippuen 15-30 min. Jos aikaa on useamman kassan laskemiseen vain tuo vartti ja viimeiset asiakkaat ovat vielä tasan jälkeen liikkeessä, menee väistämättä ylitöiksi. Oletushan on, että asiakkaat menisivät kassoille viimeistään 5 minuuttia vaille sulkemisajan (meillä ainakin on kuulutukset 15, 10 ja 5 minuuttia vaille), jolloin kassojen lasku vielä onnistuisi määrätyssä ajassa. Harmi vain, että kaikki asiakkaat eivät näistä kuulutuksista tunnu välittävän.
Kiitos selvennyksestä, miksiköhän työnantaja ei ole huomioinut tuota että tuo aika ei todellakaan ole riittävä.
No nykyään rupee kaupat olemaan 24/7 auki, joten varmaankin tämä ongelma poistuu?
Ainakaan meidän puljun ei tulevaisuudessakaan kannata olla yötä päivää auki. Luultavasti vain ruokakauppojen kannattaa, niistäkään tuskin läheskään kaikkien.
https://demokraatti.fi/kaupan-alan-ylityokielto-alkoi-aamulla/
"Kaupan alan neuvottelut katkesivat perjantaina. PAMin puheenjohtaja Ann Selinin mukaan neuvotteluissa kuitenkin edistyttiin.
– Yhteisymmärrys monesta asiasta oli jo olemassa ja kykenimme torjumaan työnantajien hurjimpia esityksiä. Olimme valmiita hyväksymään myös joitakin työnantajan esityksiä, joita he pitivät hyvin merkityksellisinä, Selin sanoi tiedotteessa."
Mua kyllä kiinnostaisi tietää että mitä nuo "työnantajien hurjimmat esitykset" on olleet... Veikkauksia?
Mites olisi vaikka 2000 euron minimipalkka myyjille? Vois ruveta löytymään niitä tunteja osa-aikaisillekin.
Vierailija kirjoitti:
https://demokraatti.fi/kaupan-alan-ylityokielto-alkoi-aamulla/
"Kaupan alan neuvottelut katkesivat perjantaina. PAMin puheenjohtaja Ann Selinin mukaan neuvotteluissa kuitenkin edistyttiin.– Yhteisymmärrys monesta asiasta oli jo olemassa ja kykenimme torjumaan työnantajien hurjimpia esityksiä. Olimme valmiita hyväksymään myös joitakin työnantajan esityksiä, joita he pitivät hyvin merkityksellisinä, Selin sanoi tiedotteessa."
Mua kyllä kiinnostaisi tietää että mitä nuo "työnantajien hurjimmat esitykset" on olleet... Veikkauksia?
Lisät pois, sairaslomapalkka pois, lomarahat pienemmäksi/pois, ylityökorvaus pois, työaikojen viilaus niin että saisi teetättää töitä miten tahansa välittämättä lepopäivistä ja muista.
Siinä nyt arvauksia
Vierailija kirjoitti:
Mites olisi vaikka 2000 euron minimipalkka myyjille? Vois ruveta löytymään niitä tunteja osa-aikaisillekin.
Onko sitten mukavaa kun ruoka kallistuu entisestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sitten mukavaa kun ruoka kallistuu entisestään?
Joopa joo. Myyjien palkoistahan se ruoan kallistuminen johtuu.
On muuten lukuisa määrä muitakin myyjiä kuin ruokakauppojen myyjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kannattaako paiskia duunii jos sitä on?
Ei kannata jos siitä hyötyy ainoastaan työnantaja. Jos uhraan vapaa-aikaani, niin siitä on saatava korvaus. En minä elä hyväntekeväisyydellä.
Se korvaus on nimeltään palkka.
Ja se on aivan liian huono.
Huono. Mitä valitat, kunnon lisät illoista, ja lauantaistakin, eikä vaan pyhistä. Nää kaupan alan tyypit on pahimpia marisijoita. Koitapa mennä ravintola-alalle, jossa saat iltalisänä euron ja lauantai on arkipäivä.726
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluatte?
Minä haluan ainakin lauantaille myös tuplapalkan. Viikonloput tulisi viettää kotona perheen kanssa, joten jos sen sijaan joutuu töissä olemaan, pitää siitä saada asiaankuuluva korvaus.
Vaihda alaa, kouluttaudu. Se on ihan itsestäsi kiinni. Jos päivätyön haluat, etsiydyt sellaiseen. Jos kyvyt ei riitä, kouluttaudut. Saatte kuitenkin lauantaista peräti +5€ lisää tuntipalkkaan klo 13 jälkeen ja kaupat on auki mitä, klo 22 asti? Kehtaatkin.. Monet raataa lauantait nollalisällä (ja siksi kouluttauduin ja vaihdoin päivätöihin).
Vierailija kirjoitti:
Automaattikassat vaan kehiin.
Niin, mitään muita töitähän kaupassa ei olekaan kuin asiakkaan rahastaminen...
Sunnuntain 100% on ihan lakisääteinen eli sitä ei voi tessillä huonontaa. En tosin tiedä miten paljon paremmat tästä sitten kaupan alalla nyt muka on?