Kaupan alan ylityökielto alkaa maanantaina
Niin, siis mitä mieltä asiasta?
Koskeeko työ ylityökielto PAMiin kuulumattomia?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kannattaako paiskia duunii jos sitä on?
Ei kannata jos siitä hyötyy ainoastaan työnantaja. Jos uhraan vapaa-aikaani, niin siitä on saatava korvaus. En minä elä hyväntekeväisyydellä.
Se korvaus on nimeltään palkka.
Ja se on aivan liian huono.
Huono. Mitä valitat, kunnon lisät illoista, ja lauantaistakin, eikä vaan pyhistä. Nää kaupan alan tyypit on pahimpia marisijoita. Koitapa mennä ravintola-alalle, jossa saat iltalisänä euron ja lauantai on arkipäivä.726
Se, että ravintola-alan palkkataso on järkyttävän huono, ei tarkoita sitä, että kaupan alan palkkataso olisi hyvä. Lisäksi suurin osa myyjistä saa vain osa-aikaisia sopimuksia, jolloin nuo lisät tekevät palkasta juuri ja juuri sellaisen, että sillä voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jos siitä hyötyy ainoastaan työnantaja. Jos uhraan vapaa-aikaani, niin siitä on saatava korvaus. En minä elä hyväntekeväisyydellä.
Huono. Mitä valitat, kunnon lisät illoista, ja lauantaistakin, eikä vaan pyhistä. Nää kaupan alan tyypit on pahimpia marisijoita. Koitapa mennä ravintola-alalle, jossa saat iltalisänä euron ja lauantai on arkipäivä.726
Se, että ravintola-alan palkkataso on järkyttävän huono, ei tarkoita sitä, että kaupan alan palkkataso olisi hyvä. Lisäksi suurin osa myyjistä saa vain osa-aikaisia sopimuksia, jolloin nuo lisät tekevät palkasta juuri ja juuri sellaisen, että sillä voi elää.
Silti ne lisät on aivan eri sfääreissä kuin monella muulla alalla, missä tehdään viikonloppuja ja iltoja. Olikos niin, että marras-joulukuussa saa iltalisää joku 7-8€ tunnilta sen normaalin n. 4€ sijasta? Siinä saa lisillä ihan kivastikin kompensaatiota, vaikka ei olisi täydet tunnit kuukaudessa.
Miten teillä on tuo ylityökielto näkynyt?
Mites vuokratyöntekijät yms, onko tehneet ennalta sovitut vuorot vai eikö ne saa tehdä töitä nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti ne lisät on aivan eri sfääreissä kuin monella muulla alalla, missä tehdään viikonloppuja ja iltoja. Olikos niin, että marras-joulukuussa saa iltalisää joku 7-8€ tunnilta sen normaalin n. 4€ sijasta? Siinä saa lisillä ihan kivastikin kompensaatiota, vaikka ei olisi täydet tunnit kuukaudessa.
No meillä on liike auki arkisin klo 19 saakka ja iltalisät alkaa pyöriä klo 18. Eipä siinä nyt hirveästi ehdi kompensaatioita kahden kuukauden aikana kertyä, kun ei joka päivä ole iltavuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Automaattikassat vaan kehiin.
Varastomiehet (tai varastotyöntekijät) ja muut tällaiset noudattaa myös kaupan TESiä. Ei vain myyjät tai kassalla työskentelevät.
Kiinnostais kuulla onko tällä ollut mitään vaikutuksia teidän työpaikoilla? Tai tuleeko olemaan, neuvotteluthan jatkuu torstaina, eli ainakin loppuviikkoon asti on voimassa tää "kielto".
Ei voi olla totta. Mun bruttopalkka viime kuussa oli ruhtinaalliset 1700€, ja täällä joku vielä kehtaa väittää että myyjillä on jättimäiset lisät eikä mitään varaa vaatia korotuksia. Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta. Mun bruttopalkka viime kuussa oli ruhtinaalliset 1700€, ja täällä joku vielä kehtaa väittää että myyjillä on jättimäiset lisät eikä mitään varaa vaatia korotuksia. Kyllä on.
Juu tuota luokkaahan se on.
Siitä kun vielä verot yms pois, niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että se oli kerrottu siinä työsopimuksessa jonka allekirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisiko minun ymmärtää että näiden alapeukuttajien työsopimuksessa ei mainittu palkkaa lainkaan, ja haastattelussa annettiin jotenkin suullisesti ymmärtää sen olevan merkittävästi suurempi kuin mitä se oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisiko minun ymmärtää että näiden alapeukuttajien työsopimuksessa ei mainittu palkkaa lainkaan, ja haastattelussa annettiin jotenkin suullisesti ymmärtää sen olevan merkittävästi suurempi kuin mitä se oli?
Nyyh nyyh, alapeukkuja. Uskon alapeukkujen johtuvan esimerkiksi siitä, että tässä työtaistelussa kysymys on kaupan alan palkkojen kehityksestä ja uhkana olevista heikennyksistä työehtosopimukseen.
Johtuisko tuo, että kaupan alan töissä on niin paljon osa-aikaisia, siitä että alalla on selkeästi hiljaisempia ja kiireisempiä hetkiä, toisina päivinä/aikoina tarvitaan paljon enemmän ihmisiä töihin kun toisina, ja asiaa ei auta että osa-aikaisille annetaan täydet tunnit, johonkin tiettyyn aikaan vaan tarvitaan määrällisesti enemmän työntekijöitä?
Siksi kai monet kaupat palkkaa esim opiskelijoita?
Vierailija kirjoitti:
Ne LISÄT on jättimäiset, eikä niitä tule korottaa. Moniin muihin aloihin verrattuna ne LISÄT ovat ruhtinaalliset. Peruspalkka on sitten toinen asia, siitä en ole puhunut mitään ja korotuksen aihetta voi olla siitä TAI sitten parannettavaa siinä millaisia sopimuksia saa tehdä (ei nollasoppareita). LISIÄ ette voi millään pätevällä perusteella vaatia enää enempää, niin arvokasta se teidän lauantaityö ei ole, että siitä kuuluisi saada 10€ tunnilta lisää nykyisen +5€ sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne LISÄT on jättimäiset, eikä niitä tule korottaa. Moniin muihin aloihin verrattuna ne LISÄT ovat ruhtinaalliset. Peruspalkka on sitten toinen asia, siitä en ole puhunut mitään ja korotuksen aihetta voi olla siitä TAI sitten parannettavaa siinä millaisia sopimuksia saa tehdä (ei nollasoppareita). LISIÄ ette voi millään pätevällä perusteella vaatia enää enempää, niin arvokasta se teidän lauantaityö ei ole, että siitä kuuluisi saada 10€ tunnilta lisää nykyisen +5€ sijasta.
Mä olenkin enemmän huolissani niiden lisien poistamisesta...
Toivotavasti tuo paikallinen sopiminen ei mene läpi.
Kuinka liitto on muka vasta nyt ymmärtänyt sen tarkoittavan yksipuolista "sopimista" työnantajan taholta?
Koska saahan työnantaja nytkin maksaa TESiä _parempaa_ palkkaa jos haluaa, sitä ei mikään kiellä, eikä siihen sitä oikeutta paikallisesta sopimisesta tarvita.
Varasin Tallinnanreissun ja pitääkin käydä siellä kaupassa
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä on tuo ylityökielto näkynyt?
Mites vuokratyöntekijät yms, onko tehneet ennalta sovitut vuorot vai eikö ne saa tehdä töitä nyt?
Meillä on niin paljon osa-aikaisia, että ei tänään vielä ylityökielto näkynyt mitenkään. Veikkaan että varastopuolella näkyy nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas haluaisin, että mahdolliset korotukset koskee kaikkia, eli mä haluaisin pienen korotuksen tuntipalkkaan.
Niin korotus tulisi kaikille, niin päivätyötä kun vuorotyötäkin tekeville.
Lisiä ei tarvitse nostaa, mutta ei myöskään laskea.
Mut ylityökiellon aikana ei saa käyttää tarvittaessa töihin kutsuttavia ja vuokratyövoimaa.
Liiton määräämä ylityökielto on eri asia kun se, ettei normaalisti saa tehdä ylitöitä, ainakaan ilman esimiehen lupaa.