”Miehiltä ei vaan voi vaatia... ” WTF?
Tuntuu, että vieläkin on vähän vallalla sellainen ajatus, että mieheltä ei vaan voi vaatia samanlaista suoriutumista kodin- ja lastenhoidossa kuin naiselta. Toki virallisesti kaikissa perheissä ollaan tasa-arvoisia, mutta kuten tältäkin palstalta saa lukea vähintään sivulauseissa, se ei todellakaan pidä paikkaansa. Edelleen etenkin vanhemmalla väellä on ajatus että nainen hoitaa ja huolehtii, kun ei se mies kuitenkaan pysty tai että se nyt vaan on naisen rooli.
Minun exäni jätti kaiken kotiin ja lapsiin liittyvän minun harteilleni. Aikani sitä katselin, kunnes otin ja lähdin. Elintaso laski, mutta onnellisuus ja elämänlaatu parani 100 %.
Miksi sinä joka koet ettei miehesi ”kykene”, jäät sellaiseen liittoon?
Kysymys ei minullakaan ollut siitä, että olisin vaatinut jotain leikkaussalisteriiliä kotia. Ihan perus roskien ja pullojen vientiä, pyykinpesua, imurointia ja tavaroiden järjestelyä.
Tämä aihe nousi taas mieleen, kun lapsen luokka järjesti kahvilan koulun tapahtumassa. Ketkä siellä puuhasivat ja sopivat, suunnittelivat sähköpostiringissä yötä myöten, leipoivat ja lopulta seisoivat kahvilassa myymässä lasten kanssa. Aivan oikein, äiditpä tietenkin. Ihan yhtä vaativien töidensä ohessa kuin mitä miehilläänkin on.
Mitä hemmettiä oikeasti?
Kommentit (781)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta tätä marttyyrien ulinaa.
Huvittavinta on tämä aloittajan uhriutuminen sillä, että ihan leipoi kerran lapsensa koulun myyjäisiin.
Nykyään on kaiken maailman kodinkoneet, ja silti ulistaan jostain kotitöistä?
Oletteko oikeasti tosissanne vai olenko vain minä sitä mieltä että koko tämä valitus on täysin järjetöntä?
Mies siellä vauhdissa? Ootko käyttänyt ”kaiken maailman” kodinkoneita? Jos se kerran käy noin vauhdikkaasti niin leivo sitten koko luokalle mokkapalat myyjäisiin. Jään odottelemaan yhteystietojasi ja kerron milloin voit tuoreet mokkapalat koululle toimittaa.
Jopa lapset osaa leipoa ne mokkapalat myyjäisiin jotka on kerran vuodessa, mutta palstamammalle se on monen tunnin ulinan ja uhriutumisen aihe miesten haukkumisketjussa?
Mitäs kaikkea sinä olitkaan taas tänään tehnyt? Notkunut aamusta asti palstalla?
Ennen töihinlähtöä sohvatyynyt, petivaatteet, torkkuviltit ulos tuulettumaan. Tai vein työmatkalla pesulaan. Mikrosta kupu ja lautanen astianpesukoneeseen ja ajastimella kone päälle. Jääkaapista tein lopuista leivistä, juustosta ym eväät töihin. Mies pääsee töistä jo klo 13-14, minä kotona töistä n 17-20. Viikon verran mies jaksoi töistä tullessaan äyskiä kun pitää tehdä kaikki ennenkuin pääsee maha täynnä pötkölleen. Sanoin vaan yhden sanan; niinpä.
Ja perkele, se tajus 😂
Olen muutamista tuttavaperheistä huomannut että perheiden naiset ovat onnistuneet lahjakkaasti nalkutuksellaan ja perässä siivoamisellaan tuhoamaan miehen motivaation kotitöihin. Ja kun motivaatio on menny, niin niistä tulee entistä vastenmielisempiä. Monesti tässäkin langassa olevista vastauksista on luettavissa että mies on ainakin silloin tällöin siivonnut tai tehnyt ruuan, mutta sen sijaan että se saisi siitä kiitosta tai arvostusta, tuleekin valitusta kuinka mies ei tehnyt sitä kuten kyseinen nainen sen olisi tehnyt. Jos olette lukeneet yhtään johtamistaidon opasta, niin kyseessä on ehkä pahin virhe mitä voi tehdä. Tiedän että parisuhteessa tulisi harjoittaa vuorovetoa, mutta jos nainen yksipuolisesti päättää esimerkiksi ne puhtausstandardit ja kyttää ja kommentoi vielä miehen tekemisiä jälkikäteen, niin hän on ottanut asian suhteen komentovastuun. Ja luonnollisesti jos otatte vastuuta, niin se on toiselta pois ja yhtäkkiä saattekin tehdä työt ihan yksin. Seuraavaksi tuskastutte vastuuseen ja eroatte ja olette strong independent woman ja tämä kaikki oli miehen vikaa...
Vierailija kirjoitti:
Miehet ja naiset nyt vaan ovat erilaisia. Niin on ollut jo luolamies ajoista lähtien. Ei se tarkoita etteikö mies osaisi hoitaa kotia ja lapsia siinä missä nainenkin mutta helposti se roolijako kuitenkin painottuu siihen suuntaan miten aikojen alusta luonto on tarkoittanut. Minä en naisena halua rassata autoa, remontoida, tehdä raskaampia pihatöitä jne. Tietysti oppisin siinä missä mieskin mutta on vaan luontevampi roolijako että mies hoitaa nuo ja minulla on päävastuu kodinhoidosta. Se ei silti tarkoita että huolehtisin yksin kaikesta konkreettisesti. Mies kyllä tekee paljon myös mutta minulla on paremmin suunnittelu puoli hallussa. Ei mua haittaa, meidän perheessä toimii ihan hyvin.
Meillä myös, mutta ei sitä voi juuri ääneen sanoa tai heti on kaikki paheksumassa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän naisiltakaan vaadita samaa esim. armeijassa, poliisikoulun pääsykokeissa, urheilussa jne.
Olen sitä mieltä, että naisilta pitäisi vaatia samaa poliisikoulun pääsykokeissa ja armeijassa, mutta urheilussa naiset ja miehet kilpailee omissa sarjoissaan. Siksi heiltä ei vaadita samaa.
Mutta en ymmärrä mitä tekemistä tällä on imuroinnin kanssa?
En ole uhriutunut siitä että leivoin mokkapaloja koulun myyjäisiin. Kyllähän minä siitä selviydyin ja jäin henkiin. Ihmettelin sitä, että kaikki sähköpostiketjuun vastanneet, kaikki leipomiseen lupautuneet ja kahvilan pyörittämiseen osallistuneet olivat äitejä. Kun se kerran on niin helppoa ja vaivatonta, niin miksei yksikään 24:stä isästä pannut rikkaa ristiin? Syksyllä oli ihan sama tilanne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä sitten miehellä on oikeus vaatia naiselta auton rassausta ja muuta remppaa? Kyllä mulla on toiminu vaimoni kaa sillee, että vaimo hoitelee enemmän noita kotihommia(toki osallistun niihin välillä) eikä oo kiukutellu yhtää. M38
Näin meilläkin. Ja parisuhde pysyy kunnossa kun molemmat saa tehdä sitä missä on hyvä ja sitten auttaa toista kykyjensä mukaan. Mulla on myös puolet parempi palkka kuin vaimolla ja pidän itsestään selvyytenä että ne rahat on vaimon käytössä myös. Ei kaikkien oo pakko elää saman kaavan mukaan. Pääasia että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Mitä se ulkopuolisille kuuluu?
Niin, noh. Edellisessä suhteessa mun harteille kaatui siivous, pyykinpesu ja ruuanlaitto. Kävin myös kokopäiväisesti töissä. Mä en hirveesti tykkää siivoamisesta ja mies oli siinä ihan varmasti tasan yhtä hyvä kuin minä. Mieluummin kasaan vaikka niitä Ikean huonekaluja, kuin imuroin.
Vierailija kirjoitti:
Eniten minä ihmettelen tuollaisia "työliittoja".
Miten muka rakkaus ja intohimo pysyy yllä jos mies joutuu siivoamaan ja leipomaan mokkapaloja? Ei naiset tuollaisista miehistä tykkää. Mutta monien miesten mielestä on suorastaan kiihottavaa kotitöitä tekevä nainen.
Mä tykkään miehistä, jotka osaa laittaa ruokaa. Ja tekevät sitä. Olis kyllä mukava joskus tulla treeneistä kotiin valmiiseen pöytään.
Kun muutimme mieheni kanssa yhteen mulla oli enemmän työkaluja ja työkoneita kuin miehellä.
Mies ei osaa tehdä edes hyvää ruokaa.
Ketuttaa kertoa miehelle mitä eroa on puu- ja kiviterällä.
Annan miehen kaataa puun, mutta joudun neuvomaan miten tehdä kaatokulma ja käyttää taljoja.
Vierailija kirjoitti:
En ole uhriutunut siitä että leivoin mokkapaloja koulun myyjäisiin. Kyllähän minä siitä selviydyin ja jäin henkiin. Ihmettelin sitä, että kaikki sähköpostiketjuun vastanneet, kaikki leipomiseen lupautuneet ja kahvilan pyörittämiseen osallistuneet olivat äitejä. Kun se kerran on niin helppoa ja vaivatonta, niin miksei yksikään 24:stä isästä pannut rikkaa ristiin? Syksyllä oli ihan sama tilanne. Ap
Itse olen leiponut mokkapaloja jo kymmenenvuotiaana, mutta sinä uliset siitä palstalla tuntitolkulla.
Melkoisen säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Kun muutimme mieheni kanssa yhteen mulla oli enemmän työkaluja ja työkoneita kuin miehellä.
Annan miehen kaataa puun, mutta joudun neuvomaan miten tehdä kaatokulma ja käyttää taljoja.
Mä jouduin neuvomaan miestäni siitä, miten auton renkaan pultit pitää kiristää. Äijä oli niin ulalla. Ei tiennyt mitään ristikiristyksestä. Tekee se mitä tahansa, niin koko ajan pitää vahtia.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että vieläkin on vähän vallalla sellainen ajatus, että mieheltä ei vaan voi vaatia samanlaista suoriutumista kodin- ja lastenhoidossa kuin naiselta. Toki virallisesti kaikissa perheissä ollaan tasa-arvoisia, mutta kuten tältäkin palstalta saa lukea vähintään sivulauseissa, se ei todellakaan pidä paikkaansa. Edelleen etenkin vanhemmalla väellä on ajatus että nainen hoitaa ja huolehtii, kun ei se mies kuitenkaan pysty tai että se nyt vaan on naisen rooli.
Minun exäni jätti kaiken kotiin ja lapsiin liittyvän minun harteilleni. Aikani sitä katselin, kunnes otin ja lähdin. Elintaso laski, mutta onnellisuus ja elämänlaatu parani 100 %.
Miksi sinä joka koet ettei miehesi ”kykene”, jäät sellaiseen liittoon?
Kysymys ei minullakaan ollut siitä, että olisin vaatinut jotain leikkaussalisteriiliä kotia. Ihan perus roskien ja pullojen vientiä, pyykinpesua, imurointia ja tavaroiden järjestelyä.
Tämä aihe nousi taas mieleen, kun lapsen luokka järjesti kahvilan koulun tapahtumassa. Ketkä siellä puuhasivat ja sopivat, suunnittelivat sähköpostiringissä yötä myöten, leipoivat ja lopulta seisoivat kahvilassa myymässä lasten kanssa. Aivan oikein, äiditpä tietenkin. Ihan yhtä vaativien töidensä ohessa kuin mitä miehilläänkin on.
Mitä hemmettiä oikeasti?
Kenenkään ei pitäisi osallistua kaiken maailman koulujen tapahtumiin tai keräyksiin. Asiat hoidetaan rahalla tai sitten ei hoideta ollenkaan.
Pullojen vientiä? Älkää ostelko sitä limua niin ei tarvitse viedä pullojakaan minnekkään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on maailman typerin asia, missä verrata miesten ja naisten työmäärää. Nuo kaikenmaailman höpöhöpömyyjäiset on naisten keksimiä juttuja. Hirvee vaiva nähään leipomkseen ja ite käytetään siihe rahaa. Sama hoitus vaa antamalla rahaa suoraa. Miks osallistua johonki, mikä on vastenmielistä ja turhaa, kun homman vois hoitaa vähemmälläki vaivalla.
T. Äiti, joka ei ikinä osallistu myyjäisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta tätä marttyyrien ulinaa.
Huvittavinta on tämä aloittajan uhriutuminen sillä, että ihan leipoi kerran lapsensa koulun myyjäisiin.
Nykyään on kaiken maailman kodinkoneet, ja silti ulistaan jostain kotitöistä?
Oletteko oikeasti tosissanne vai olenko vain minä sitä mieltä että koko tämä valitus on täysin järjetöntä?
Mies siellä vauhdissa? Ootko käyttänyt ”kaiken maailman” kodinkoneita? Jos se kerran käy noin vauhdikkaasti niin leivo sitten koko luokalle mokkapalat myyjäisiin. Jään odottelemaan yhteystietojasi ja kerron milloin voit tuoreet mokkapalat koululle toimittaa.
Jopa lapset osaa leipoa ne mokkapalat myyjäisiin jotka on kerran vuodessa, mutta palstamammalle se on monen tunnin ulinan ja uhriutumisen aihe miesten haukkumisketjussa?
Mitäs kaikkea sinä olitkaan taas tänään tehnyt? Notkunut aamusta asti palstalla?[/
Ohhoh, nyt meni tunteisiin. Haukkuminen palstamammaksi ym vihjailu on todella lapsellista. Ilmeisesti kuulut tähän manipuloivien miesten ryhmään. Milloinkas siis itse teit viimeksi mokkapaloja vai onko se teillä lasten ja naispuolisten tehtävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen leiponut mokkapaloja jo kymmenenvuotiaana, mutta sinä uliset siitä palstalla tuntitolkulla.
Melkoisen säälittävää.
En edes tiedä miksi vaivaudun vastaamaan. Ymmärrätkö yhtään lukemaasi? Käsititkö, että aloituksessani kuvailin ilmiötä erilaisilla esimerkeillä? Koulun kahvila oli yksi tällainen esimerkki. Lapsikin kykenee leipomaan mokkapaloja, siitä olemme samaa mieltä. Sehän se oikein pistääkin ihmettelemään että miksei sitten aikuinen mies?
Mikäli sinä olet a) kotitöihin tasapuolisesti osallistuva mies, b) tällaisen miehen onnekas puoliso tai c) kaikki kotihommat tyytyväisin mielin päivätyösi ohessa yksin tekevä nainen, niin tämä ei taida ylipäätäänkään olla sinulle oikea ketju.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin neuvomaan miestäni siitä, miten auton renkaan pultit pitää kiristää. Äijä oli niin ulalla. Ei tiennyt mitään ristikiristyksestä. Tekee se mitä tahansa, niin koko ajan pitää vahtia.
Meillä sama. Lappu paloi, piti vaihtaa. Mies oli et ei toimi. Sanoin et paina tota nappia seinässä. Jo syttyi. Voi jeesus sentään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen säälittävää.
En edes tiedä miksi vaivaudun vastaamaan. Ymmärrätkö yhtään lukemaasi? Käsititkö, että aloituksessani kuvailin ilmiötä erilaisilla esimerkeillä? Koulun kahvila oli yksi tällainen esimerkki. Lapsikin kykenee leipomaan mokkapaloja, siitä olemme samaa mieltä. Sehän se oikein pistääkin ihmettelemään että miksei sitten aikuinen mies?
Mikäli sinä olet a) kotitöihin tasapuolisesti osallistuva mies, b) tällaisen miehen onnekas puoliso tai c) kaikki kotihommat tyytyväisin mielin päivätyösi ohessa yksin tekevä nainen, niin tämä ei taida ylipäätäänkään olla sinulle oikea ketju.
Ap
Koululuokan varainkeruuseen voi antaa käteistä, eikä uhritutua olemattomilla tuotoilla pyörivän leipomismarttakerhon puuhasteluilla.
Tämä ei vieläkään mene sinulla jakeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Lappu paloi, piti vaihtaa. Mies oli et ei toimi. Sanoin et paina tota nappia seinässä. Jo syttyi. Voi jeesus sentään...
Siis lamppu :-)
Mä kanssa joudun neuvomaan mun miestä miesten hommissa.
Se ei osaa huoltaa yksin edes ruohonleikkuria.
Kyllä meillä mies roskia vie, hoitaa omat jälkensä, käy kaupassa ja muuta.
Mutta mä en tykkää siivota yhdessä, tykkään tehdä sen itse. Jos mies on mukana, niin hommat ei rutiinilla pampampam!
Jos mä oon reissusta, niin kyllä se mies kodin siivoaa ja lapsista huolen pitää.
Yhdessä ollaan oltu 24 vuotta, ja hyvin olla pärjätty näin, vaikka mä nyt niitä kotitöitä enemmän teen, ei haittaa.