”Miehiltä ei vaan voi vaatia... ” WTF?
Tuntuu, että vieläkin on vähän vallalla sellainen ajatus, että mieheltä ei vaan voi vaatia samanlaista suoriutumista kodin- ja lastenhoidossa kuin naiselta. Toki virallisesti kaikissa perheissä ollaan tasa-arvoisia, mutta kuten tältäkin palstalta saa lukea vähintään sivulauseissa, se ei todellakaan pidä paikkaansa. Edelleen etenkin vanhemmalla väellä on ajatus että nainen hoitaa ja huolehtii, kun ei se mies kuitenkaan pysty tai että se nyt vaan on naisen rooli.
Minun exäni jätti kaiken kotiin ja lapsiin liittyvän minun harteilleni. Aikani sitä katselin, kunnes otin ja lähdin. Elintaso laski, mutta onnellisuus ja elämänlaatu parani 100 %.
Miksi sinä joka koet ettei miehesi ”kykene”, jäät sellaiseen liittoon?
Kysymys ei minullakaan ollut siitä, että olisin vaatinut jotain leikkaussalisteriiliä kotia. Ihan perus roskien ja pullojen vientiä, pyykinpesua, imurointia ja tavaroiden järjestelyä.
Tämä aihe nousi taas mieleen, kun lapsen luokka järjesti kahvilan koulun tapahtumassa. Ketkä siellä puuhasivat ja sopivat, suunnittelivat sähköpostiringissä yötä myöten, leipoivat ja lopulta seisoivat kahvilassa myymässä lasten kanssa. Aivan oikein, äiditpä tietenkin. Ihan yhtä vaativien töidensä ohessa kuin mitä miehilläänkin on.
Mitä hemmettiä oikeasti?
Kommentit (781)
Miksi et anna miehen päättää kodin säännöistä ja ruokailusta ja aikataulusta? Näin alkaa toimimaan, mutta ettehän te naiset halua asua sellaisessa kodissa kun ette saa kiukutella ja komennella
Miehet ja naiset nyt vaan ovat erilaisia. Niin on ollut jo luolamies ajoista lähtien. Ei se tarkoita etteikö mies osaisi hoitaa kotia ja lapsia siinä missä nainenkin mutta helposti se roolijako kuitenkin painottuu siihen suuntaan miten aikojen alusta luonto on tarkoittanut. Minä en naisena halua rassata autoa, remontoida, tehdä raskaampia pihatöitä jne. Tietysti oppisin siinä missä mieskin mutta on vaan luontevampi roolijako että mies hoitaa nuo ja minulla on päävastuu kodinhoidosta. Se ei silti tarkoita että huolehtisin yksin kaikesta konkreettisesti. Mies kyllä tekee paljon myös mutta minulla on paremmin suunnittelu puoli hallussa. Ei mua haittaa, meidän perheessä toimii ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi otatte miehiä, jotka eivät osaa? En tajua
Vuosiakin jatkunut osaaminen loppuu monelta, kun tulee lapsia.
Naiset ovat useimmiten aloitteellisia lasten teossa ja arvostavat siistiä kotia enemmän kuin miehet. Niinpä hommat helposti kaatuvat naisen vastuulle. Minulla on yksi kaveri, jonka suuri unelma oli tulla isäksi ja se taatusti hoitaa oman osansa. Muut kaverit sitten ovatkin perheen vapaamatkustajia tai lapsettomia.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ja naiset nyt vaan ovat erilaisia. Niin on ollut jo luolamies ajoista lähtien. Ei se tarkoita etteikö mies osaisi hoitaa kotia ja lapsia siinä missä nainenkin mutta helposti se roolijako kuitenkin painottuu siihen suuntaan miten aikojen alusta luonto on tarkoittanut. Minä en naisena halua rassata autoa, remontoida, tehdä raskaampia pihatöitä jne. Tietysti oppisin siinä missä mieskin mutta on vaan luontevampi roolijako että mies hoitaa nuo ja minulla on päävastuu kodinhoidosta. Se ei silti tarkoita että huolehtisin yksin kaikesta konkreettisesti. Mies kyllä tekee paljon myös mutta minulla on paremmin suunnittelu puoli hallussa. Ei mua haittaa, meidän perheessä toimii ihan hyvin.
Mitä hemmetin rassaamista nykyautoissa on? Ja varsinkaan niin usein että se olisi verrattavissa jokapäiväisiin kotitöihin? Tälläkin alueella missä minä asun, kaikki iskät ajelevat uusilla Andeilla, jotka ajetaan liikkeeseen renkaanvaihtoon. Rivarien pihoilla on 6x6 m nurtsi tai kokoterassi, sen hoidossa ei ihan hirveästi pääse rasittumaan. Asunnot on uusia ja remontti on korkeintaan sitä että vaimo haluaa teipata eteisen seinään tekstin live love laugh.
Tuo roolijako on peräisin sieltä kun naisten kokopäivätyötä oli se koti ja lapset. Miksi naisen on pitänyt ”vastoin luontaisia ominaisuuksiaan” venyä kodin ulkopuolelle töihin, mutta ”miehet nyt vaan on erilaisia”, edelleenkin? Haloo...
Ap
Siinä sitten miehellä on oikeus vaatia naiselta auton rassausta ja muuta remppaa? Kyllä mulla on toiminu vaimoni kaa sillee, että vaimo hoitelee enemmän noita kotihommia(toki osallistun niihin välillä) eikä oo kiukutellu yhtää. M38
Naiset hoitakoot itse lapsiunelmansa seuraukset ja kotileikit.
Siellä koulun tapahtumissa on melkein pelkästään äitejä, koska suurinosa lapsista asuu yh talouksissa. Ne harvat isät eivät sinne halua tulla, kun miesviha on yh piireissä aika voimakasta.
Teet näitä aloituksia jatkuvasti. Ei ne kaikki äiditkään ole siellä myyjäisissä, siellä on ne, jotka kokee osallistumisen luontevaksi. Osa homoista tuntisi sen myös luontevaksi, mutta he ovat hyvin harvoin isiä.
No eihän naisiltakaan vaadita samaa esim. armeijassa, poliisikoulun pääsykokeissa, urheilussa jne.
Tietyntyyppiset miehet pääsevät pukille. Tietyntyyppiset eivät. Ketkä muuten olivat ne, jotka päättävät millaiset miehet saavat jälkikasvua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmetin rassaamista nykyautoissa on? Ja varsinkaan niin usein että se olisi verrattavissa jokapäiväisiin kotitöihin? Tälläkin alueella missä minä asun, kaikki iskät ajelevat uusilla Andeilla, jotka ajetaan liikkeeseen renkaanvaihtoon. Rivarien pihoilla on 6x6 m nurtsi tai kokoterassi, sen hoidossa ei ihan hirveästi pääse rasittumaan. Asunnot on uusia ja remontti on korkeintaan sitä että vaimo haluaa teipata eteisen seinään tekstin live love laugh.
Tuo roolijako on peräisin sieltä kun naisten kokopäivätyötä oli se koti ja lapset. Miksi naisen on pitänyt ”vastoin luontaisia ominaisuuksiaan” venyä kodin ulkopuolelle töihin, mutta ”miehet nyt vaan on erilaisia”, edelleenkin? Haloo...
Ap
Kuten sanoin en tee kaikkea yksin mutta kaikki toimii paremmin kun minä olen se joka suunnittelen ja organisoin. Ehkä sinulle ei sovi sellainen elämä, ei siinä mitään. Minä taas haluan pitää kiinni perinteisemmästä roolijaosta koska se tuntuu luontevammalta. Minä myös päätän esim lasten pukeutumisesta ja kodin sisustamisesta. Miestä ei kiinnosta eikä hänellä ole juuri mielipiteitä tällaisiin asioihin liittyen. Sopii sekin hyvin minulle, mies olisi minun silmissäni naismainen jos olisi kovin kiinnostunut tällaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et anna miehen päättää kodin säännöistä ja ruokailusta ja aikataulusta? Näin alkaa toimimaan, mutta ettehän te naiset halua asua sellaisessa kodissa kun ette saa kiukutella ja komennella
Koska siitä ei yksinkertaisesti tule mitään? Tiedätkö mitä minä olen tehnyt tämän aamun? Setvinyt erästä asiaa, jota exäni ei viitsinyt tehdä ajallaan. Jos hän olisi hoitanut asian niin kuin sovittiin, asiaan olisi mennyt minuutti. Nyt sitä setvittiin tyttären kanssa puolisen tuntia puhelimen välityksellä. Näin käy, kun antaa jotain hoidettavaksi täysin avuttomalle miehelle.
Tämä olikin arka aihe näköjään. :o
Ensimmäinen aloitukseni aiheesta tämä.
Ap
En missään nimessä käytä vähää vapaa-aikaani myyjäisten järjestelyyn. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kotona vastuu kannetaan ja työt jaetaan.
Pystyn hyvällä omatunnolla sanoa, että viimeisin kämppäni jossa pysyi järjestys ja siisteys pitkään siivoamisen jälkeenkin oli poikamiesboksini. Ei ollut epämääräisiä lehtikasoja, ei pyykkikasoja, sukkia lattialla, muistilappusia tai turhia koriste-esineitä keräämässä pölyä.
Sitten tuli nainen. Ja lapset. Ja lasten harrastukset, jotka naisen mielestä ainakin kuskaamisen ja talkoilun osalta on vain minun juttuni, ei hänen.
Sivusta: Mistä sen näkee, että ap on yksi ja sama kirjoittaja, kun mitä aiemmin on ollut samanlaisia kirjoituksia? Mikä harhainen tarve joillakin on aina niputtaa samantyyliset jutut yhden kirjoittamaksi? Varmaan vielä otetaan sieltä tutuista joku naama tuolle täysin vieraalle ihmiselle. Sairautta tuollainen on sanonpahan vaan. Selittäkää mulle, että mistä tuollainen tarve oikein tulee?
Leivoit mokkapaloja myyjäisiin, ja nyt kaikki miehet on paskoja?
Mistä toi miehiin kohdistuva vihasi oikein kumpuaa?
Miksi otatte miehiä, jotka eivät osaa? En tajua