”Miehiltä ei vaan voi vaatia... ” WTF?
Tuntuu, että vieläkin on vähän vallalla sellainen ajatus, että mieheltä ei vaan voi vaatia samanlaista suoriutumista kodin- ja lastenhoidossa kuin naiselta. Toki virallisesti kaikissa perheissä ollaan tasa-arvoisia, mutta kuten tältäkin palstalta saa lukea vähintään sivulauseissa, se ei todellakaan pidä paikkaansa. Edelleen etenkin vanhemmalla väellä on ajatus että nainen hoitaa ja huolehtii, kun ei se mies kuitenkaan pysty tai että se nyt vaan on naisen rooli.
Minun exäni jätti kaiken kotiin ja lapsiin liittyvän minun harteilleni. Aikani sitä katselin, kunnes otin ja lähdin. Elintaso laski, mutta onnellisuus ja elämänlaatu parani 100 %.
Miksi sinä joka koet ettei miehesi ”kykene”, jäät sellaiseen liittoon?
Kysymys ei minullakaan ollut siitä, että olisin vaatinut jotain leikkaussalisteriiliä kotia. Ihan perus roskien ja pullojen vientiä, pyykinpesua, imurointia ja tavaroiden järjestelyä.
Tämä aihe nousi taas mieleen, kun lapsen luokka järjesti kahvilan koulun tapahtumassa. Ketkä siellä puuhasivat ja sopivat, suunnittelivat sähköpostiringissä yötä myöten, leipoivat ja lopulta seisoivat kahvilassa myymässä lasten kanssa. Aivan oikein, äiditpä tietenkin. Ihan yhtä vaativien töidensä ohessa kuin mitä miehilläänkin on.
Mitä hemmettiä oikeasti?
Kommentit (781)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et anna miehen päättää kodin säännöistä ja ruokailusta ja aikataulusta? Näin alkaa toimimaan, mutta ettehän te naiset halua asua sellaisessa kodissa kun ette saa kiukutella ja komennella
Ei muuten ihan tasan mene noin! Jos mies saa päättää, ei se mitenkään automaattisesti johda vastuun kantoon päätetyistä asioista. Mies voi ihan hyvin haluta lapsia, muttei sitten hyvita hoitaa, haalia kotiin lemmikeitä ja kasveja, joita ei hoida, tehdä sisustusratkaisuja, joiden ylläpitoon ei halua nähdä vaivaa... Siis halutaan päästä päättämään ja delegoidaan seuraukset muille. Kyllä se vastuunkanto on luonne- ja asennekysymys, eikä riipu siitä, kenen idea alunperin oli.
Hypoteettinen kyssäri: Entä tilanne, jossa mieheke ei yksinkertaisesti osaa yhtään mitään? Edes vaihtaa niitä auton renkaita?
Eniten minä ihmettelen tuollaisia "työliittoja".
Miten muka rakkaus ja intohimo pysyy yllä jos mies joutuu siivoamaan ja leipomaan mokkapaloja? Ei naiset tuollaisista miehistä tykkää. Mutta monien miesten mielestä on suorastaan kiihottavaa kotitöitä tekevä nainen.
Ja syntyvyys vain laskee laskemistaan mitä enemmän te naiset tätä miesvihaanne someen suollatte.
Vierailija kirjoitti:
Leivoit mokkapaloja myyjäisiin, ja nyt kaikki miehet on paskoja?
Mistä toi miehiin kohdistuva vihasi oikein kumpuaa?
Kahvilan järjestämiseen kuuluu muutakin kuin mokkapalojen leipominen. Kymmeniä sähköposteja, kuka pääsisi osallistumaan, pääsisikö joku osallistumaan, kuka tekisi mitäkin, kuka toisi mitäkin, kuka pääsee paikalle, kuka ehtii olla mitenkin kauan, kuka jäisi siivoamaan... Oli siellä äitejäkin jotka ei osallistuneet, mutta kaikki osallistujat olivat naisia. Siinä meni monelta kaksi arki-iltaa, ensin leipomiseen ja sitten kahvilassa seisomiseen.
Kysymykseen ei tarvitse vastata, jos osaa vaihtaa renkaat. Silloinhan asia ei sua kosketa, eikö? Nro 25
Vierailija kirjoitti:
Siinä sitten miehellä on oikeus vaatia naiselta auton rassausta ja muuta remppaa? Kyllä mulla on toiminu vaimoni kaa sillee, että vaimo hoitelee enemmän noita kotihommia(toki osallistun niihin välillä) eikä oo kiukutellu yhtää. M38
En vaan ikinä käsitä tätä argumenttia. Joka päiväkö siitä autosta tarvii renkaat vaihtaa? Tiskejä ja pyykkejä ja ruuanlaittoa kun kertyy ihan joka päivä. Sitä ei vaan voi omaa osuuttaan näiden töiden teosta väistellä sillä, että kaksi kertaa vuodessa uhraa 15 minuuttia renkaiden vaihtoon ja jos on oikein rohkea niin öljynvaihtoon. Autohommat saa teetätettyä palveluna vartissa ja sillä välin voi itse istuskella pullakahvin ääressä. Samoin "rempat", eli muun muassa viemäreiden satunnaiset aukaisut (max 2 krt vuodessa, sekin 15 minuuttia), jotka nekin voi ostaa palveluna jos on ihan avuton. Nyt jos ajattelet, että siivouksenkin voi ostaa palveluna, niin on se hemmetin paljon vaivalloisempaa ja kalliimpaa huomioon ottaen, miten usein sitä puuhastelua tarvitaan. Toki en usko, että vaimo valittaisi, jos sellaisen palvelun kustantaisit.
Teillä homma toimii ja se on hyvä - se tekee jota haittaa, kaikilla on eri käsitys siisteydestä ja sen tarpeellisuudesta. En minäkään sulattaisi jos joku vinkuisi siitä, etten rapsuta hananvieruksia puhtaaksi hammasharjalla kerran viikossa automaattisesti. Vastineeksi toinen osapuoli voi joko halutessaan osallistua tai mielellään ainakin olla pahentamatta tilannetta. Tiskit koneeseen käytön jälkeen tai sukat pyykkikoriin eikä lattialle ei ole liikaa vaadittu. Naiseksi olen ihan törkeä porsas, mutta jos mies haluaa, että hänen kyökkinsä on tahraton niin hänen kyökkinsä tahrattomana pysyköön. Sotkemiseen en osallistu, mutta puunaamaankaan en ilman erillistä kehotusta ala.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka rakkaus ja intohimo pysyy yllä jos mies joutuu siivoamaan ja leipomaan mokkapaloja? Ei naiset tuollaisista miehistä tykkää. Mutta monien miesten mielestä on suorastaan kiihottavaa kotitöitä tekevä nainen.
Elättääkö se mies sitten naisen jotta tällä on aikaa ja voimia olla haluttava kodinhengetär?
Vierailija kirjoitti:
Eli se tekee, jonka tekeminen nähdään kiihottavampana? Onkohan maailmankaikkeuden tyhmin perustelu nyt meillä tässä.
Vierailija kirjoitti:
Tietyntyyppiset miehet pääsevät pukille. Tietyntyyppiset eivät. Ketkä muuten olivat ne, jotka päättävät millaiset miehet saavat jälkikasvua?
Badabum!
Kyllä minä tunnen lukuisia miehiä, jotka hoitavat kotinsa. Itse tiskaavat, pyykkäävät ja luuttuavat. Muttei näillä miehillä naisia ole.
On se hieman outoa suoraan sanoen, mutta evoluution kannalta tarkoituksenmukaista.
Nainen on yleensä miestä lyhyempi, joten lattioiden imuroiminen ja pyykkikoneen täyttäminen sujuu häneltä helpommin, selkää säästävällä tavalla.
Jalkaterän pienemmän koon vuoksi, keittiössä pääsee lähemmäksi työtasoja ja siksi naiselle on luontevampaa toimia ruoanlaiton ja astioiden tiskauksen parissa.
Naisen keshittyneempi värisilmä auttaa luonnon omilla konsteilla naisia lajittelemaan erilaiset pyykit erilaisilla pesuohjelmilla pestäviksi.
Miehen toiminta auton, tekniikan, pihatöiden ym. parissa on huomattavasti vaarallisempaa, sillä renkaiden vaihdossa joutuu erittäin hankaliin, kehoa tuhoaviin asentoihin, teknisten laitteiden asentaminen aiheuttaa sähköiskujen vaaran ja pihaa hoitaessaaa mies joutuu alttiiksi pakokaasuille, irtoaville ruohonleikkurin osille ja pahimmillaan kuolemaan johtavaan onnettomuuteen tikkailta putoamisen seurauksena kun asentaa katolle antennia tai muuta sellaista korkealla tehtävää työtä.
Työelämässäkin työn palkkaus ja arvostus tapahtuu eri tavoilla eri ammateissa, kuten esimerkiksi siistijän ja palomiehen työnkuvista ja palkkauksesta voimme huomata.
Miksi siis ei kodissa :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilan järjestämiseen kuuluu muutakin kuin mokkapalojen leipominen. Kymmeniä sähköposteja, kuka pääsisi osallistumaan, pääsisikö joku osallistumaan, kuka tekisi mitäkin, kuka toisi mitäkin, kuka pääsee paikalle, kuka ehtii olla mitenkin kauan, kuka jäisi siivoamaan... Oli siellä äitejäkin jotka ei osallistuneet, mutta kaikki osallistujat olivat naisia. Siinä meni monelta kaksi arki-iltaa, ensin leipomiseen ja sitten kahvilassa seisomiseen.
Ihan vapaaehtoisesti sinne olet itsesi tunkenut. Mitalin ja marttyyrinkruununko haluat?
On se naisilla raskasta kun pitää vapaaehtoisesti itsensä myyjäisiin tunkea pätemään, valita kevätverhoja ja siirrellä tuikkukuppeja.
Asiat jotka eivät kiinnosta miehiä pätkääkään ovat miesten vastuunpakoilua?
Normaalit miehet joskaan ei käy av vauvalla, että kyllä se syntyvyys laskee joillakin ihan muista syistä. Mitäs tungette marttapiireihin, jos ette muitakaan naisten töitä halua. Hus pois täältä salakuuntelemasta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vapaaehtoisesti sinne olet itsesi tunkenut. Mitalin ja marttyyrinkruununko haluat?
En halua. Mutta jos yhteisesti on vanhempainillassa sovittu varainkeruusta, niin pakko kai se homma on hoitaa. Vai mitä sinä ehdotat tilalle?
Näin miehenä voin sanoa rehellisesti suoraa, että minusta ette naista saa. Miehen homma on hoitaa remontit, elättää perhe ja rakastaa vaimoaan, ei siivota, vaihtaa vaippoja, jne.
Ja kyllä ihan naimisiin asti olen päässyt ja näitä periaatteita seuraten meillä toimitaan.
Jatkakaa vaan samaan malliin niin avioero ja pettämistilastot jatkaa nykyistä trendiään eli molemmat kasvaa kasvamistaan ja samaan aikaan ihmiset ja varsinkin miehet vastustavat lasten saamista yhä enemmän. Huvittavinta on se, että te ihmettelette miksi miehet ei halua lapsia kun samaan aikaan te haluatte miehistänne naisia hoitamaan lapsia/kotia.
Älkääkä nyt käsittäkö väärin, että nämä on vähempi arvoisia tehtäviä, sillä ne eivät ole. Äidit (mikäli lapsia ei tungeta muille hoidettaviksi), määräävät pitkälti minkälainen seuraava sukupolvi tulee olemaan ja väitän, ettei tätä suurempaa tai tärkeämpää tehtävää ole. Se vaan kun ei ole miehen tehtävä eikä sovellu miehelle psyykkisesti. Miehet ja naiset kun eivät ole psyykkisesti samankaltaisia keskenään.
Miehisen miehen miehuus ei kärsi jos osaa myös tehdä ruokaa, siivota ja olla hyvä/osallistuva isä. Päin vastoin...minua ainakin kiihottaa fiksu aikuinen mies eikä mikään machopaska/lisälapsi.
Elämä on helppoa kun ei tarvitse ikinä riidellä kotitöistä tai rahasta sillä meillä tehdään ja eletään yhdessä "tiiminä" ja hommat hoituu.
Paljon mukavampi paneskella siistissä kodissa puhtaissa lakanoissa ilman turhia riitoja.
No eihän naisiltakaan voi vaatia kansalaispalvelusta, koska jotkut naisista synnyttää. Ja tämä ihan lain mukaan, toisin kuin kodinhoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ja naiset nyt vaan ovat erilaisia. Niin on ollut jo luolamies ajoista lähtien. Ei se tarkoita etteikö mies osaisi hoitaa kotia ja lapsia siinä missä nainenkin mutta helposti se roolijako kuitenkin painottuu siihen suuntaan miten aikojen alusta luonto on tarkoittanut. Minä en naisena halua rassata autoa, remontoida, tehdä raskaampia pihatöitä jne. Tietysti oppisin siinä missä mieskin mutta on vaan luontevampi roolijako että mies hoitaa nuo ja minulla on päävastuu kodinhoidosta. Se ei silti tarkoita että huolehtisin yksin kaikesta konkreettisesti. Mies kyllä tekee paljon myös mutta minulla on paremmin suunnittelu puoli hallussa. Ei mua haittaa, meidän perheessä toimii ihan hyvin.
Mitä hemmetin rassaamista nykyautoissa on? Ja varsinkaan niin usein että se olisi verrattavissa jokapäiväisiin kotitöihin? Tälläkin alueella missä minä asun, kaikki iskät ajelevat uusilla Andeilla, jotka ajetaan liikkeeseen renkaanvaihtoon. Rivarien pihoilla on 6x6 m nurtsi tai kokoterassi, sen hoidossa ei ihan hirveästi pääse rasittumaan. Asunnot on uusia ja remontti on korkeintaan sitä että vaimo haluaa teipata eteisen seinään tekstin live love laugh.
Tuo roolijako on peräisin sieltä kun naisten kokopäivätyötä oli se koti ja lapset. Miksi naisen on pitänyt ”vastoin luontaisia ominaisuuksiaan” venyä kodin ulkopuolelle töihin, mutta ”miehet nyt vaan on erilaisia”, edelleenkin? Haloo...
Ap
Kyllä meillä ainakin on jatkuvasti huoltotöitä kotona, vaikka meillä hyvässä kunnossa koti on. (Ehkä juuri siksi onkin) Ja lumitöitä harva se päivä -ja on muuten raskasta! Autotallien ja varastojen päivitys ja siivoaminen... On sekin vähättelyä että "miesten hommia" tehdään vain harvoin! Harva nainen edes tajuaa mitä kaikkea pitää tehdä.... Meillä kumpikin tekee lähes kaikenlaisia hommia, niin ei ole jäänyt epäselväksi työmäärä.
Näin meilläkin. Ja parisuhde pysyy kunnossa kun molemmat saa tehdä sitä missä on hyvä ja sitten auttaa toista kykyjensä mukaan. Mulla on myös puolet parempi palkka kuin vaimolla ja pidän itsestään selvyytenä että ne rahat on vaimon käytössä myös. Ei kaikkien oo pakko elää saman kaavan mukaan. Pääasia että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Mitä se ulkopuolisille kuuluu?